PDA

View Full Version : Indeling oefensessies.



Wesley7988
5 september 2014, 10:32
Hallo,

Zoals ik in mijn voorstel topic al vertelde speel ik nu ongeveer een jaar serieus gitaar.
Per dag oefen ik gemiddeld 1 - 2 uur, en in de weekenden loopt dit al snel op naar 3 - 4 uur.
Ik ben mij ervan bewust dat het voor wat betreft het studeren meer gaat om de kwaliteit,
dan de quantiteit. Maar wat is nu de juiste manier van leren? Ik doe dit nu al volgt:

30 - 45 minuten studeer ik uit het boekje die ik van mijn gitaarleraar heb, dit gaat vooral
om simpele nummers om volledig bekend te worden met het notenschrift e.d. Daarnaast leert
dit mij ook scala's.

(Vaak maar niet dagelijks) 15 - 20 minuten diverse scala's en timing.

30 minuten nummers die ik graag wil leren spelen. Betreft vooral fingerpicking.

Bovenstaande tijden zijn gebaseerd op doordeweekse dagen, in de weekenden verdubbelt dit.

Maar is dit de juiste manier van oefenen, of hebben jullie tips?

Thanks alvast!

Harald
5 september 2014, 12:15
Klinkt alsof je alleen oefent, maar niet echt speelt. Even snel wat dingen waarvan ik me afvraag of ze inderdaad volledig ontbreken.

Ervan uitgaande dat je met die 30 minuten nummers die je graag wilt leren spelen serieus oefenen bedoelt mis ik echte 'speel' tijd.

Toonladders niets mis mee, goed om ze in de vingers te spelen, maar doe je ook iets aan improvisatie? Af en toe de radio aan, en gewoon met alles wat langs komt mee pingelen. Stukken van de plaat uit zoeken. Dat soort dingen.

Nummers die je zelf graag wilt leren, haal je die uit boeken, of tabs, of zoek je die zelf uit? Gehoortraining is ontzettend belangrijk.

Wesley7988
5 september 2014, 12:47
Klinkt alsof je alleen oefent, maar niet echt speelt. Even snel wat dingen waarvan ik me afvraag of ze inderdaad volledig ontbreken.

Ervan uitgaande dat je met die 30 minuten nummers die je graag wilt leren spelen serieus oefenen bedoelt mis ik echte 'speel' tijd.

Toonladders niets mis mee, goed om ze in de vingers te spelen, maar doe je ook iets aan improvisatie? Af en toe de radio aan, en gewoon met alles wat langs komt mee pingelen. Stukken van de plaat uit zoeken. Dat soort dingen.

Nummers die je zelf graag wilt leren, haal je die uit boeken, of tabs, of zoek je die zelf uit? Gehoortraining is ontzettend belangrijk.

Bedankt voor je reactie. Ik probeer ook te improviseren, althans, met de scala's die ik tot nu toe ken. Ik soleer daarnaast ook met muziek op de radio e.d. Ik leer nummers d.m.v. vooral tabs en bladmuziek. Op gehoor heb ik het nog niet geprobeerd, maar hier ga ik zeker ook mee beginnen. Ik wil alleen de gitaar beter kennen, voordat ik daarmee begin.

Harald
5 september 2014, 12:57
Met gemakkelijke dingen beginnen. Je gaat die gitaar door dingen op gehoor uit te zoeken juist heel goed leren kennen. Maar in het begin is het behoorlijk lastig. Wordt hoe meer je het doet steeds makkelijker.

Wesley7988
5 september 2014, 13:29
Met gemakkelijke dingen beginnen. Je gaat die gitaar door dingen op gehoor uit te zoeken juist heel goed leren kennen. Maar in het begin is het behoorlijk lastig. Wordt hoe meer je het doet steeds makkelijker.

Goede tip, ik ga ermee beginnen. Wat voor nummers kun je aanraden dan? Is het slim om te beginnen met nummers als Twinkle Twinkle Little Star bijvoorbeeld?

Harald
5 september 2014, 18:14
Wat flauw, maar zoiets, ja, gewoon kinderliedjes, of simpele korte riffs. Zorg dat je succesjes kweekt. The Black Page van Zappa kan altijd nog. Wat ik vroeger ook wel deed was zoiets, zeg zie ginds komt de stoomboot, maar dan in mineur gaan spelen. Of van een 4/4 nummer een walsje maken. Gewoon kleine spielereien. En dat gaat het beste met iets eenvoudigs. Maar ipv kinderliedjes kan het ook een simpel riffje zijn, zoals seven nation army.

Mors
6 september 2014, 22:06
idd op gehoor spelen daar ontbreekt het mij nog aan

goed idee