PDA

View Full Version : Favoriete stemmechanieken?



rik-92
4 september 2014, 12:11
Ik ben van plan de stemmechanieken van mijn gitaar te vervangen, er zitten nu de standaard Gibson vintage kluson mechanieken op maar deze zijn niet zo stemvast als ik zou willen.

Nou heb ik niet echt verstand van stemmechanieken en wil ik graag weten wat zijn jullie favorieten?

Gearjunkie
4 september 2014, 12:22
Stemvastheid, of het gebrek daaraan komt wellicht niet door je mechanieken.
Vaak is het de topkam die aandacht nodig heeft en/of liggen de snaren niet op de goede manier rond je mechanieken.
Dit ervan uitgaande dat je de gitaar niet voor een (zonnig) raam of bij een werkende radiator hebt staan.

Mijn favo mechanieken zijn locking tuners, het snaren wisselen gaat daarmee supersnel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

TopRob
4 september 2014, 12:25
Deze Grovers (https://www.grotro.com/Grover/VINTAGE/Vintage-135-Series) heb ik op o.m. mijn LP Standard gemonteerd en zijn van prima kwaliteit. Je moet alleen wel een extra gaatje boren.

marter544
4 september 2014, 12:58
Schaller locking tuners, punt.

barno
4 september 2014, 13:04
goede wat zwaardere tuners kunnen wat sustain toevoegen. anderzijds locking vind ik echt niet nodig tenzij FRose. ik vind Gotoh prima prijs kwaliteit. Tonepros ook

Eko
4 september 2014, 13:06
Eens met Gearjunkie. 9 Van de 10 Stemproblemen zijn niet het gevolg van de mechanieken , maar eerder te wijten aan andere zaken. Verkeerd snaren opleggen is de grootste boosdoener. Topkam die of te grote openingen heeft of te krappe. Als je problemen hebt met de G snaar helpen mechanieken helemaal niet. Eerst rustig nadenken voorkomt kosten maken.

mountainman
4 september 2014, 13:10
Wat voor een gitaar is het? Mijn favorieten voor een Les Paul zijn Grovers met verchroomde tulpknoppen, maar dat is gewoon wat ik persoonlijk mooi vind. ;) Zoals Gearjunkie zegt, het hoeft niet aan de mechanieken te liggen.

Gebeurt er in eerste instantie niets wanneer je aan de stemknop draait en schiet de snaar daarna plotseling te ver door met een hoog ping geluid? Dan ligt het vrijwel zeker aan de sleuven van topkam die te krap zijn voor de snaren die je gebruikt. Dat is meestal wel te verhelpen met een klein beetje grafiet, olie of speciale nut sauce in de kamsleuven. Nadeel is alleen dat je dat regelmatig moet blijven doen.
Je kan ook de sleuven wat uitvijlen. Of dat laten doen want het is secuur werk waarvoor je ook nog eens dure vijlen moet aanschaffen.

Een interessante tip las ik laatst op Eltjo's website: Kamsleuven flossen (http://www.eltjohaselhoff.nl/Tips/kamsleuven-flossen.html). Zijn tips gaan vooral over akoestische gitaren maar deze gaat ook op voor een elektrische. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar ga dat zeker doen als ik de snaren van mijn ES 339 weer verwissel.

rik-92
4 september 2014, 13:25
Het stemmen van de gitaar gaat allemaal heel makkelijke, het probleem is dat er na 5-10 minuten spelen verschillende snaren niet meer goed staan. Ik heb er .11 snaren op liggen maar heb de topkam al aan laten passen.

jze
4 september 2014, 14:14
Schaller locking tuners, punt.

Dit dus. Alleen maar voordelen, snaren wisselen wordt een verademing.

universe777
4 september 2014, 14:49
Het stemmen van de gitaar gaat allemaal heel makkelijke, het probleem is dat er na 5-10 minuten spelen verschillende snaren niet meer goed staan. Ik heb er .11 snaren op liggen maar heb de topkam al aan laten passen.
Rek je de snaren na het opzetten? Zo niet, dan kan daar ook wat verloop door optreden.

rik-92
4 september 2014, 15:43
Rek je de snaren na het opzetten? Zo niet, dan kan daar ook wat verloop door optreden.

De snaren rek ik op ja. Misschien eerst de rest nog maar eens een keer nalopen voordat ik er meteen nieuwe stemmechanieken op gooi.

fred dons
4 september 2014, 15:49
Schaller locking tuners, punt.

schallers zijn ok maar zeker niet de beste, de meest (zo niet alle schallers) hebben door de hoger tolerantie in het huidige productie process wat slippage in de tunerknoppen (als je de knop beet pakt kun je hem ietjes bewegen terwijl er verder niets gebeurd en dat is pas het begin)
als je zonder boren je huidige schaller klussons wil vervangen (op gibson zitten schaller klusons) dan zou ik voor Gotoh klusons gaan, veel beter afgewerkt en ook stabieler, ik heb vorige week nog een setje schaller klusons geinstalleerd (op verzoek) en 1 van de tuners viel spontaan uit elkaar. ga je je klusons vervangen voor Grovers, Schallers, Sperzels en moderne gotoh's dan moet je ook de tuner holes vergroten van 8 mm naar 10 mm

je kunt ook gotoh locking klusons kopen, heel makkelijk in gebruik maar wel wat minder mooi dan normale , als je nog wat geld wilt besparen dan kun je voor rockinger klusons gaan, dat zijn ook gotoh's maar dan onder huismerk van Rockinger http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG063&product=0470C%2F0470G&sid3=f54dde42a94c9275dfd926386eb68a1f

MikeD
4 september 2014, 15:56
ik heb net een setje 6 in lijn grover mini locking rotomatics voor m'n fenderbird besteld omdat de standaardmechanieken me niet bevallen; die blijven verlopen. Als die grovertjes d'r op zitten laat ik wel weten wat ik er van vind.

arjanb01
4 september 2014, 16:34
Mij maakt het niet zoveel uit welke tuners ik gebruik. Op m'n luke zitten schaller lockers, prima je verwisselt snel van snaren en voldoen prima.
Op m'n les Paul heb ik van die tulips, ook prima, alleen verwissel je minder snel snaren maar als je de snaren fatsoenlijk rond de tuners windt, blijft het allemaal prima op stemming. Heb geen voorkeur wat dat betreft.

denis.hermans
4 september 2014, 19:53
Stemproblemen hebben meer te maken met de topkam dan met de stemmechanieken. Een beetje potlood in de groeven van de kam kan al wonderen doen!

Jannnus
4 september 2014, 20:12
@ Ts wat zijn voor jou stem problemen ?

barno
4 september 2014, 20:20
schallers zijn ok maar zeker niet de beste, de meest (zo niet alle schallers) hebben door de hoger tolerantie in het huidige productie process wat slippage in de tunerknoppen (als je de knop beet pakt kun je hem ietjes bewegen terwijl er verder niets gebeurd en dat is pas het begin)
als je zonder boren je huidige schaller klussons wil vervangen (op gibson zitten schaller klusons) dan zou ik voor Gotoh klusons gaan, veel beter afgewerkt en ook stabieler, ik heb vorige week nog een setje schaller klusons geinstalleerd (op verzoek) en 1 van de tuners viel spontaan uit elkaar. ga je je klusons vervangen voor Grovers, Schallers, Sperzels en moderne gotoh's dan moet je ook de tuner holes vergroten van 8 mm naar 10 mm

je kunt ook gotoh locking klusons kopen, heel makkelijk in gebruik maar wel wat minder mooi dan normale , als je nog wat geld wilt besparen dan kun je voor rockinger klusons gaan, dat zijn ook gotoh's maar dan onder huismerk van Rockinger http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG063&product=0470C%2F0470G&sid3=f54dde42a94c9275dfd926386eb68a1f

ik snap niet veel van dat kluson verhaal, metname wie nu welke juist maakt, niet aan uit te kunnen. Ik weet alleen uit ervaring dat die op gibsons zitten idd soms zomaar uiteen vallen, al twee keer meegemaakt.
Ik gebruik nu altijd klusons van Tonepros, die zijn net iets solieder. Maar mss zijn dat ook gewoon Gotohs onder tonepros naam :)

fred dons
4 september 2014, 21:00
Met je eens, rockinger zegt de officiële naam te hebben maar WD ook , ik weet wel dat ze beiden door gotoh gemaakt worden ( ook de tonepros btw) en dan zijn er nog de Ping made klusons die op de MIM fender zitten, die zijn " ok" maar minder dan de gotoh's

pasqual
4 september 2014, 22:08
goede wat zwaardere tuners kunnen wat sustain toevoegen. anderzijds locking vind ik echt niet nodig tenzij FRose. ik vind Gotoh prima prijs kwaliteit. Tonepros ook

Hmmmm....niet helemaal mee eens. Het voordeel van locking tuners op bijvoorbeeld een strat is dat je minder windingen nodig hebt en dat draagt weer bij aan minder rek achteraf. Uiteraard is je topkam erg belangrijk: klemt ie de snaar af door te weinig ruimte, dan komt de snaar na een bend niet meer terug in de originele positie.

Plant
4 september 2014, 23:02
als je de knop beet pakt kun je hem ietjes bewegen terwijl er verder niets gebeurd en dat is pas het begin

Dat beetje speling hebben alle tuners wel, daar hou je rekening mee bij het stemmen. Een snaar trekt in 1 richting aan het mechaniek, dan moet je zorgen dat er in die richting geen speling zit.

Als je dus een snaar omlaag stemt, draai je iets te ver door en stem je daarna precies tot het juiste punt terug omhoog. Dan heb je geen centje pijn van de speling.

barno
5 september 2014, 00:32
Hmmmm....niet helemaal mee eens. Het voordeel van locking tuners op bijvoorbeeld een strat is dat je minder windingen nodig hebt en dat draagt weer bij aan minder rek achteraf. Uiteraard is je topkam erg belangrijk: klemt ie de snaar af door te weinig ruimte, dan komt de snaar na een bend niet meer terug in de originele positie.

Dat van die extra rek, daar geloof ik niet zo in. Ik heb er alleszins nooit last van. Het gaat ook maar om één rondje meer dan bij een locking tuner. Danny Gatton bv draaide zoveel mogelijk windingen rond de tunerposts om zijn snaren na de nut wat hoger te laten lopen

barno
5 september 2014, 00:34
Met je eens, rockinger zegt de officiële naam te hebben maar WD ook , ik weet wel dat ze beiden door gotoh gemaakt worden ( ook de tonepros btw) en dan zijn er nog de Ping made klusons die op de MIM fender zitten, die zijn " ok" maar minder dan de gotoh's

ha funny, ik zei zomaar wat van die tonepros = mss idem als gotoh. blijkt het nog waar te zijn ook :)

Plant
5 september 2014, 00:43
Danny Gatton bv draaide zoveel mogelijk windingen rond de tunerposts om zijn snaren na de nut wat hoger te laten lopen

Dan moet je dus omhoog wikkelen. Dat doe ik altijd bij de lage E en A van een strat. Het uiteinde van de snaar in de tuner klemmen tussen 1 winding onder de snaar en de tweede erboven. Dan loopt de snaar ook vanaf de topkam bijna rechtdoor wat een hoop frictie scheelt. De andere snaren 1 winding erboven en 1 eronder.

fred dons
5 september 2014, 07:46
Dat beetje speling hebben alle tuners wel, daar hou je rekening mee bij het stemmen. Een snaar trekt in 1 richting aan het mechaniek, dan moet je zorgen dat er in die richting geen speling zit.

Als je dus een snaar omlaag stemt, draai je iets te ver door en stem je daarna precies tot het juiste punt terug omhoog. Dan heb je geen centje pijn van de speling.
vergelijk een sperzel locking maar eens met een schaller locking en dan merk je wel wat ik bedoel, de gears van de sperzel zijn zoveel acurater dan die van schaller, (sperzels hebben btw weer andere nadelen :D )

spike67
5 september 2014, 10:48
Ik had steeds stem problemen met mijn Gibson les paul faded uit 2007.
Ik had inderdaad problemen met de topkam na die uitgevijld te hebben en potlood grafiet erop gestrooid werd het wel iets beter.
Gitaar al eens in de garantie periode weggebracht naar tonika met de klacht dat de tuners niet goed waren.
Dit werd terzijde geschoven en niet veranderd.
Ik heb dit voorjaar toch maar een paar vervangen. en het gaat al een stuk beter.
het waren van die tulp ivoorkleurige. misschien vervang ik ze allemaal wel maar welke?

fred dons
5 september 2014, 14:09
kijk voor de gein ook even je brugzadels na, zeker de omwonden snaren willen nog wel eens in het zadel blijven hangen maar als je je tuners vervangt zou ik voor gotoh klusons gaan tenzij je bereid bent de tuner holes te vergroten dan zijn grovers ook nog wel historisch verantwoord en ok

spike67
5 september 2014, 18:48
kijk voor de gein ook even je brugzadels na, zeker de omwonden snaren willen nog wel eens in het zadel blijven hangen maar als je je tuners vervangt zou ik voor gotoh klusons gaan tenzij je bereid bent de tuner holes te vergroten dan zijn grovers ook nog wel historisch verantwoord en ok

Hallo

de brugzadels heb ik ook gedaan hoor.
Kan ik dus zonder te vijlen en/of boren die gotoh klusons monteren?

spike67
5 september 2014, 18:51
Hallo

de brugzadels heb ik ook gedaan hoor.
Kan ik dus zonder te vijlen en/of boren die gotoh klusons monteren?

nog een aanvulling

welke webshop kan je ze bestellen?

fred dons
5 september 2014, 21:27
het goedkoopst volgens mij bij rockinger en ja zonder boren op dezelfde plek als je vorige tuners
http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG063&product=0402C%2F0402G&sid3=d23dbc90f33c4b43ed5ed0ea681fcab3
en van de zelfde fabrikant maar dan met kluson gelabeld
http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG063&product=0470C%2F0470G

rafke182
7 september 2014, 20:26
Wat als de speling tussen de snaar en topkam te groot is?

Waar kan je buiten stewmac een goed setje vijlen aanschaffen?

D3nnis
8 september 2014, 20:17
vergelijk een sperzel locking maar eens met een schaller locking en dan merk je wel wat ik bedoel

Als ik dat doe prefereer ik echt de Schaller locking tuners :-)
Moet er wel bij zeggen dat ik altijd omhoog stem, dus als ik te hoog zit, draai ik de snaar eerst een stuk los en van daar weer omhoog. Doe dit altijd al, en heb dan nooit problemen met Schaller. Kan er ook nauwkeuriger mee stemmen dan met Sperzels, denk dat de overbrengverhouding groter is bij Schaller.

Brum
8 september 2014, 21:04
Waar kan je buiten stewmac een goed setje vijlen aanschaffen?

http://www.guitarsupplies.nl/

rafke182
8 september 2014, 22:39
thnx brum............

telerocker
9 september 2014, 01:14
Ik heb Sperzels op een MXG HSS-strat en Tonepro's Klusons op een Saint Blues Mississippi Bluesmaster. Beide prima stabiele tuners. De Sperzels (niet goedkoop want hoge kwaliteit) zorgen voor meer stemstabiliteit dan de Schaller locking tuners die er eerst op zaten. Snaren verwisselen is appeltje eitje met de Sperzels. Ook de tuners (Schallers, als ik het goed heb) op mijn American Series Telecaster zijn goed. Ik heb geen absolute merkvoorkeur, als de boel op stemming blijft, ben ik tevreden.

Fusion
26 juni 2018, 10:41
Ik heb al een tijdje een Ibanez RGDIX6MPP-SBB en daar zitten blijkbaar Gotoh SG381 MG-T locking tuners op. Oké, ik dacht alweer 'dat wordt een hels karwei om de snaren te vervangen voor iemand met 2 linkerhanden' maar DAYUM dit zijn echt de beste tuners ooit! Snaren blijven in tune (echt super in tune), op alle stemmingen met alle diktes, en snaren vervangen gaat in top record tijd, super gebruikersvriendelijk. Zou standaard op alle gitaren moeten zitten deze shizzle!!

Brad
26 juni 2018, 11:44
De tuners die standaard op mijn Fender late seventies strat die ik vroeger had zaten. Zeer goed.

kwispelhond
26 juni 2018, 12:25
Ik heb eigenlijk zeer zelden problemen met de stem-mechanieken op de oude Japanse gitaren na, die hadden meestal echt slechte mechanieken. De enige die ik ooit zelf vervangen heb zijn die van mijn oude Ibanez York uit 1972, daar zijn gewone Gotoh's op gekomen en die zijn ronduit prima. Verder heb ik hier een Gretsch liggen waarvan de originele (open) mechanieken door de eerste eigenaar vervangen zijn door Grover locking-tuners voor een betere Bigsby-bestendigheid en die zijn ook volledig probleemloos en zeer goed.

Mijn 4 Gibson's hebben alle 4 andere mechanieken en problemen heb ik er nog niet mee gehad.

Fusion
26 juni 2018, 13:04
Blijkbaar liep ik dus achter en zijn locking tuners commonplace bij jullie :D Ik heb toegegeven alleen maar Ibanezzen gehad (en één Gibson SG kloon als erfstuk) maar daar zat dat nooit op. Waren wel vaak Ibanezzen met top lock (ivm zwevende tremolo), die hebben neem ik aan nooit locking tuners? Lijkt mij dubbelop iig.

Maar echt, wat een briljante uitvinding. Werkt echt legendarisch goed.

telecastermaster
26 juni 2018, 13:27
Ken je nagaan als je Sperzels had gebruikt. ;)

Nau, Gotoh schijnt ook heel goed te zijn.
Maar heb alleen maar Sperzels op mijn favoriete gitaren.
Laats nog een setje Sperzels gekocht op Aliexpress voor 58 euro. :)
Ben je in 1 klap van al je stemmingsproblemen af....

telerocker
26 juni 2018, 14:00
Ken je nagaan als je Sperzels had gebruikt. ;)

Nau, Gotoh schijnt ook heel goed te zijn.
Maar heb alleen maar Sperzels op mijn favoriete gitaren.
Laats nog een setje Sperzels gekocht op Aliexpress voor 58 euro. :)
Ben je in 1 klap van al je stemmingsproblemen af....

Ik had eerst Schaller locktingtuners op mijn strat, maar die hadden toch wat meer beweging in het mechaniek dan de Sperzels die ik daarna heb gemonteerd.

AoDf
26 juni 2018, 16:58
Hier ook Sperzels op de Fender achtige gitaren. Mooi ook, staggered per 2 stuks. Idee is dan dat je geen stringtree's meer nodig zou hebben. Ik heb de satijn chromen exemplaren. Heb toevallig binnenkort weer een setje nodig. Kan me herinneren dat ze zo 75 euro kosten. Lijkt dat ze nu al boven de 90 zijn bij de NL-se webshops.

Erik de Perik
26 juni 2018, 17:31
Ik heb op al m'n gitaren nog de originele stemmers zitten. Eigenlijk nooit een reden gehad om dat te veranderen.

Fabrieksinstellingen
26 juni 2018, 18:12
Op mijn nieuwste gitaar zitten lockingtuners en dat is best handig, makkelijk en snel snaren wisselen.

D3nnis
26 juni 2018, 19:25
Ik vind lockingtuners erg prettig.
En liever schaller dan sperzel, vanwege de overbrengingsverhouding.
Maar, naar het schijnt zijn nieuwere schallers slechter van kwaliteit dan oudere. Geen idee verder, ik heb alleen oude schallers.
Er zou geen gitaar meer zonder locking tuners verkocht mogen worden, maar om op een gitaar waar de tuners hun werk naar behoren doen de tuners toch maar te vervangen gaat mij te ver.

Fusion
26 juni 2018, 19:45
Geen ervaring met Spretzels en Schaller enzo, maar dat Gotoh spul is echt kwaliteit hoor.

AoDf
26 juni 2018, 21:05
Ik heb op al m'n gitaren nog de originele stemmers zitten. Eigenlijk nooit een reden gehad om dat te veranderen.

Op mijn fabrieksgitaren heb ik ze ook niet vervangen. De Sperzels heb ik op de gitaren met Warmoth halzen.

Tupelo
27 juni 2018, 07:49
Er zou geen gitaar meer zonder locking tuners verkocht mogen worden, maar om op een gitaar waar de tuners hun werk naar behoren doen de tuners toch maar te vervangen gaat mij te ver.
Dat vind ik dus ook.
1e kennismaking was op mijn Strat plus, die gitaar ontstemde gewoon nooit.
Dat waren Schallers.
Op mijn telecaster heb ik nu Gotoh's, vintage, kost geen drol en werkt als een tiet want opnieuw; wijkt in weken, maanden dat ik het ding niet aanraak geen fractie af.
En dan het gemak van snaren vervangen nog, beats de doeweetje ×10, gewoon geen gepiel, secondes werk, meer niet.


Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

vulvasonic
28 juni 2018, 15:38
Ik ben een liefhebber van het oorspronkelijke ontwerp van de mechanieken met gleuf, die je op de meeste vintage Fenders aantreft. Ik speel al ruim 35 jaar gitaar en ik kan er nog steeds geen kloten van, maar met die 'Fender mechachieken' kan ik goed uit de voeten. :)

D3nnis
28 juni 2018, 15:42
Jij hebt gewoon een extreme liefde voor gleuven, maar dat heeft niks met het Fender ontwerp te maken :D

Midwolda
28 juni 2018, 17:11
Ik ben een liefhebber van het oorspronkelijke ontwerp van de mechanieken met gleuf, die je op de meeste vintage Fenders aantreft. Ik speel al ruim 35 jaar gitaar en ik kan er nog steeds geen kloten van, maar met die 'Fender mechachieken' kan ik goed uit de voeten. :)

Grappig, daar heb ik dus nooit wat van begrepen, waarom je een constructie onnodig zou verzwakken door zo'n kopse kloof er in te zagen. Vind het ook een lelijk gezicht. Gewoon een gaatje overdwars in het stokje boren is genoeg, draad er door, eerste slag boven draaien, de rest beneden, klaar.
Verder schroef ik als er vervanging nodig is, overal Grover Beanies 1:18 in. En als er ergens van die vierkante gestreepte Kluson blokken met plastic knoppen op zitten dan is vervanging hard nodig. Locking tuners idem dito, kan er niets mee worden.
Eèn uitzondering: de Gibson Floral tuners die op m'n seventies MK-53 zitten: heb al een reservesetje in de koffer liggen voor als het ooit zover is. Te authentiek om te veranderen.

Fusion
28 juni 2018, 17:38
Ik overweeg sterk om een andere Ibby (zonder tremolo) ook met locking tuners uit te rusten. Dan maar diezelfde Gotoh dingen.

Midwolda
28 juni 2018, 17:43
Ik overweeg sterk om een andere Ibby (zonder tremolo) ook met locking tuners uit te rusten. Dan maar diezelfde Gotoh dingen.

Maar waarom locking tuners op een non-tremolo gitaar?

Fusion
28 juni 2018, 17:45
Zodat ie super steevast blijft

Fusion
28 juni 2018, 17:45
Stemvast tien tekens

Jasper.
28 juni 2018, 18:36
Volgens mij voegt dat niks toe. Kun je dr locking tuners niet op de iba zonder trem zetten en de gewone op de iba met trem? Hoef je niks nieuw aan te schaffen.

Ik heb open hipshot tuners op mijn les paul. Erg goed en imo 1 van de mooisten. Heb ze wel met tulip knoppen.

Fusion
28 juni 2018, 19:42
Ik heb juist een Ibby zonder tremolo en met locking tuners, uit de fabriek. En ik heb nóg een Ibby zonder tremolo die géén locking tuners heeft en die wil ik dus upgraden

Jasper.
28 juni 2018, 21:57
Ah zo. Verkeerd begrepen!

vulvasonic
29 juni 2018, 03:53
Jij hebt gewoon een extreme liefde voor gleuven, maar dat heeft niks met het Fender ontwerp te maken :D
Mijn liefde voor de gleuf kent geen grenzen, dat is zeker waar.




Grappig, daar heb ik dus nooit wat van begrepen, waarom je een constructie onnodig zou verzwakken door zo'n kopse kloof er in te zagen. Vind het ook een lelijk gezicht. Gewoon een gaatje overdwars in het stokje boren is genoeg, draad er door, eerste slag boven draaien, de rest beneden, klaar.
Verder schroef ik als er vervanging nodig is, overal Grover Beanies 1:18 in. En als er ergens van die vierkante gestreepte Kluson blokken met plastic knoppen op zitten dan is vervanging hard nodig. Locking tuners idem dito, kan er niets mee worden.
Eèn uitzondering: de Gibson Floral tuners die op m'n seventies MK-53 zitten: heb al een reservesetje in de koffer liggen voor als het ooit zover is. Te authentiek om te veranderen.
Je weet dat er een gat zit in die gleuf, toch? Hoe zouden ze op dat idee gekomen zijn? Maar nee, werkelijk, het idee is briljant. Snaartje +/- 7cm na de post afknippen, uiteinde in het gat steken, snaar plat door de gleuf leggen, snarenwindertje pakken en opdraaien. Werkt net zo makkelijk als een locking tuner en het blijft perfect op stemming.

De standaard tuners, dus die met het gaatje overdwars, zoals bij de beanies, blijft toch een beetje aankutten. Ik kom altijd twee handen tekort om het netjes te doen en ik krijg het steevast voor elkaar om in 3 van de 6 snaren een vervelende knoop te leggen. En het kost me (letterlijk) 10x zoveel tijd! En ja, het zal aan mij liggen, maar als een standaard tuner voor mij een probleem is, dan is de gleuf voor mij de oplossing, zoals de gleuf voor mij vaak de oplossing is geweest voor vele problemen. :D

Overigens, ik heb ook ooit een gitaartje geassembleerd waar ik Sperzel locking tuners op heb geschroefd. Reuze handig. Helaas had ik ze niet helemaal goed bevestigd, waardoor twee tuners elkaar raakten en een andere, losstaand van mijn gebrekkige bevestigingstechnieken, zo vast is komen te zitten dat ik het mechaniek er nooit meer afgekregen heb. Zonde, want ik vond ze echt super. Maar ja, moet je ze wel even goed monteren. :D

Midwolda
29 juni 2018, 07:28
't Is ook maar wat je gewend bent, denk ik. Heb het ooit zo geleerd en heb er geen enkele moeite mee, de snaren zitten er altijd hetzelfde op, twee à drie slagen bij de lage E en drie à vier slagen bij de hoge E. En dat gevoel van handen tekort komen krijg ik juist als iemand me een snarenwindertje aanreikt... fumblefumble :D