PDA

View Full Version : verkeerde techniek aanleren?



dvmutzy
8 juli 2003, 22:00
hallo, ik heb nu dus 3 jaar gitaarles en ga binnenkort een bas kopen. ik denk alleen niet dat ik volgend jaar basles kan nemen of dat ik het sowieso ga proberen te krijgen. dus mijn vraag is: (tromgeroffel) kan je jezelf bij bas, als je jezelf les geeft, ook een foute techniek aanleren?

ik was iig van plan om met mijn vingers te gaan spelen en dan gewoon met de wijs- en middelvinger om en om, of is het juist goed om verschillende tecnieken te gebruiken?

Easy Rider
8 juli 2003, 22:02
Ehm, ja natuurlijk kan dat. Ik zou bijna zeggen: duh.

EZ

dvmutzy
8 juli 2003, 22:46
wat dan bijvoorbeeld? voor zover ik weet kan je bij gitaar alleen vingerzettingen en rechterhand-ritmes (en ...) verkeerd aanleren. bij nader inzien is het toch wel veel wat je verkeerd kan doen, maar bij bas kan ik dat soort dingen iig niet bedenken.

Easy Rider
8 juli 2003, 22:58
:???:
Op basgitaar kan je precies, en dan ook precies, hetzelfde fout doen als op een gitaar.
Het zijn ook allebei gitaren, tenslotte. Dus bij alle dingen waar je denkt 'op gitaar kan ik zus-en-zo fout doen' verander je het woord 'gitaar' in 'basgitaar', simpel zat.

EZ

En nu ik het teruglees heb ik mij vreselijk in de val laten lokken... :x

Wat heet foute techniek? Fout in de zin van dat je er fysiek last van krijgt, RSI ofzo? Of muzikaal 'fout'? Want dat laatste bestaat naar mijn mening niet. Als jij lekker speelt met een techniek waar je verder fysiek geen last van krijgt moet je het verder helemaal zelf weten. Jimi Hendrix had ook hele 'foute' gitaartechniek bijvoorbeeld. Dat hield hem niet tegen. Voel je hem?

Semafoor
9 juli 2003, 02:14
Het plukken dient ook met een ontspannen rechterhand te gebeuren, pluk de snaren met een hoek van 90 graden (hand haaks op de bas dus). Met je linkerhand zal weinig mis gaan denk ik (als je rechtshandig bent dan). Een andere techniek kan natuurlijk altijd, maar dan heb je meer kans op blessures etc.

Phyrexian
9 juli 2003, 11:10
Ja RSI stuff is gevaarlijk.

Bij Bass moet je héél hard op je houding letten, een bass die te laag hangt, zorgt er voor dat je linker/frethand/pols in een vreemde/kromme houding komt te staan en daardoor bezeer je uiteindelijk je fret-pols.

Je rechterhand kan ook schade krijgen door te hard te willen spelen. Hier heb ik soms last van als ik niet voldoende opwarm, ik heb de neiging om nogal hard te spelen (met plectrum) terwijl dit niet nodig is... ik krijg kramp in m'n duim spiertjes als ik te hevig speel.

Verder leer je op een bass economisch spelen. Je vingers aan je frethand hebben vaak grotere afstanden af te leggen dan op een gitaar. Daarom moet je leren om geen overbodige dingen te doen; zo belast je alleen maar te veel je spieren. Mijn demping was vroeger te 'hevig', mijn frethandvingers bewogen te veel, een stuk van die demp-beweging was overbodig. Mijn gitaarleraar wees me daar op en dat heb ik kunnen afleren.

Nog iets, de manier van fretten bijvoorbeeld. Doordat bassnaren zo dik en zwaar zijn, kan je in het begin de neiging hebben om te hard te gaan drukken... dit kan en moet je ook afleren.
Ook de houding van de vingers is belangrijk. In het begin drukte ik vaak met de onderkant van de top van m'n vingers; dit benadeelt de sound... je sound is beter wanneer je echt met je vingertoppen speelt en leert spelen. Hier probeer ik op te letten en het valt me op dat je zo ook sneller en vlotter kan spelen dan met de 'onderkant' van je vingers.

Paar maanden geleden stond er in BassPlayer een interessant artikel over RSI en schadelijk gevolgen van het bassen. Zoek het eens op (op de website van BassPlayer eventueel).

Ritme kan je ook fout leren. Bij bassen is het belangrijk om te tellen in 4-maten... Ook leren samenspelen met een drummer is belangrijker. Accenten overnemen/volgen die op drum gedaan worden (bv op cymbalen of op de bassdrum) kunnen het geheel vetter maken... maar nu wijk ik misschien een beetje af van de topic. Probeer in ieder geval te spelen als een bassist en niet als een gitarist. ;)

Ruud
9 juli 2003, 11:46
Zorg dat je in ieder geval dus comfortabel speelt en niet teveel forceren.. als je een snaar net raar fret of net scheef pakt.. speel dan niet te lang door zo.. kun enorm last van krijgen, heb zelf gehad dat ik geregeld met mijn wijsvinger doordrukte (waardoor ie beetje doorboog).. en daar kreeg ik steeds meer last van met spelen..,maar verder... neuj, gewoon uitzoeken wat je zelf fijn vindt.. net als bij gitaar

Lize
9 juli 2003, 16:49
En ook belangrijk: Vergeet niet dat je een pink hebt aan je linkerhand! Veel mensen hebben de neiging de pink te vermijden omdat die als je begint vaak niet sterk genoeg is om een snaar goed mee in te drukken, maar daarmee wordt je linkerhandtechniek stukken oneconomischer.

basswasp
9 juli 2003, 20:08
Nog zo'n veelvoorkomende inefficiënte techniek is om de duim van de frethand over de top van de hals te laten komen (je hand omklemt dan de bas).

Joghy
10 juli 2003, 09:15
En ook belangrijk: Vergeet niet dat je een pink hebt aan je linkerhand! Veel mensen hebben de neiging de pink te vermijden omdat die als je begint vaak niet sterk genoeg is om een snaar goed mee in te drukken, maar daarmee wordt je linkerhandtechniek stukken oneconomischer.

Bij contrabas vb. MOET je de pink gebruiken, omdat je ringvinger gewoon niet ver genoeg staat van je middelvinger om nuttig te zijn. Een goeie oefening om je pink (maar ook je andere fretvingers) te verstevigen op basgitaar is dan ook ontleend aan een contrabasoefening (zie verder). Succes verzekerd op enkele weken/maanden - let wel: niet forceren!

Bij het voorbeeld hieronder staat de wijvinger steeds op de A-snaar; uiteraard moet je de oefening herhalen waarbij je de wijsvinger eens op de G, de D, en de E plaatst (B mag ook voor de 5-ers, C voor de 6-ers). In het begin lijkt het raar om met je pink op de E of B te spelen; na een tijd kan je het echter niet meer missen!

p=pink, r=ringvinger, m=middelvinger, i=wijsvinger (index).

Basisoefening basgitaar (eindeloos herhalen :-D )

i p i r i m | i p i r i m | i p i r i m |

G - 4 - 3 - 2 | - - - - - - | - - - - - - |
D - - - - - - | - 4 - 3 - 2 | - - - - - - |
A 1 - 1 - 1 - | 1 - 1 - 1 - | 1 - 1 - 1 - |
E - - - - - - | - - - - - - | - 4 - 3 - 2 |

Voor contrabas was dit:
Basisoefening contrabas (p=pink met steun van ringvinger)

i p i m | i p i m | i p i m |
G - 3 - 2 | - - - - | - - - - |
D - - - - | - 3 - 2 | - - - - |
A 1 - 1 - | 1 - 1 - | 1 - 1 - |
E - - - - | - - - - | - 3 - 2 |

Rhinus
11 juli 2003, 12:52
En ook belangrijk: Vergeet niet dat je een pink hebt aan je linkerhand! Veel mensen hebben de neiging de pink te vermijden omdat die als je begint vaak niet sterk genoeg is om een snaar goed mee in te drukken, maar daarmee wordt je linkerhandtechniek stukken oneconomischer.

(Ik heb nooit les gehad en bas 3/4 jaar.)

Ik gebruik mijn pink overdreven veel. Ik heb niet zo'n grote handen en 't liefste speel ik zo 'relaxt' mogelijk. Als ik bijvoorbeeld 1-3-1-3-1 speel, dan doe ik dat meestal met pink en wijsvinger. Zodat ik niks hoef te strekken enzo.

Is dat erg?

AntY
11 juli 2003, 13:02
eigenlijk wel, zo leer je t namelijk nooit

als je er veel op oefent komt t uiteindelijk wel goed hoor :) (niks forceren)

Rhinus
11 juli 2003, 13:15
Ik doe ook oefeningen om mijn bereik groter te maken zeg maar. Maar als ik liedjes speel, dan wil ik zo 'lam' mogelijk spelen :).

Indiana Joost
23 augustus 2003, 20:56
Je moet ook juist zo lam mogelijk spelen, zolang je het maar economisch noemt :D. Die pink gebruik ik ook altijd bij zoiets als 1-3-1-3-1, anders krijg je een verkrampte houding. Als ik de "3" speel staan alle vingers op de snaar, zo kun je bassen uren volhouden (trouwens niet zelfbedacht, stukje techniek van m'n leraar gheghe.., maar het werkt en daar gaat het om). Gewoon zorgen dat je met een goede techniek zo min mogelijk energie verspilt dus.

Joost

dvmutzy
23 augustus 2003, 22:15
wat staan die middel- en/of rinfvinger daar dan onnutig te staan.
maar ik weet niet of het nou wel of niet 'goed' of 'ergo/economisch is'... maaar uhhhhhhh oja, ik wou voorak zeggenn dat in 1e postitie t me echt niet lukt om èn de wijsvinger èn de pink tegelijk op de snaar te hebben. Ik betwijfel of dit n kwestie van oefenen is, want ik heb erg kleine vingers (kben n meisje, wat niet iedereen op dit forum door schijnt te hebben) en dan zou mijn pink ongeveer loodrecht op mn wijsvinger moeten staan.

Clunk
23 augustus 2003, 23:35
phrex schreef --> Ritme kan je ook fout leren

hoe ken je dat nou fout 'leren'
dat heb je toch?
of neit?

ik gewoonweg egt nog nooit en never daar last van gehad...
ken het me ook niet voorstellen, maar oke, ik zaql het wel weer vekeerd begrepen hebben:

leg u nader uit :D

dvmutzy
23 augustus 2003, 23:48
ik ben prhrex dan wel niet,
maar kan iig wel zeggen dat je je ritme iig kan verbeteren. ik was eerst best wel zeg in ritmes en nu door te oefenen zou je me reasonable kunnen noemen.

misschien een vb-je? het 'dotted 8th and 16th' ritme, oftwel de 'humpty (dumpty)? daar kan je de verhouding verkeerd maken, zodat je ze ongeveer als twee 8en speelt.

Rhinus
24 augustus 2003, 04:02
misschien een vb-je? het 'dotted 8th and 16th' ritme, oftwel de 'humpty (dumpty)? daar kan je de verhouding verkeerd maken, zodat je ze ongeveer als twee 8en speelt.

Ik ben Clunkdan wel niet,
maar: "?"

basswasp
24 augustus 2003, 11:23
Ik ben dvmutzy dan wel niet, maar volgens mij bedoeld hij het blues ritme. Boem boem-boem boem-boem boem-boem etc. Wissel steeds de 'dotted eights' om en om af met zestienden op dezelfde toonhoogte. Om echt dat stuwende in het ritme te krijgen moet je de dotted eight staccatoed spelen.

Rhinus
24 augustus 2003, 11:56
Aha. Ik snappen. :)

dvmutzy
25 augustus 2003, 00:21
ik ben dvm....
oh, wel! :roll: :lol:

maar wat een typefouten zeg!