PDA

View Full Version : effecten spanning op eigenschappen buis



tommus42
1 september 2014, 22:47
Bezig met de bouw van een gitaarversterkertje op basis van een oude buizen radio, loop ik tegen wat zaken aan.
Zo ligt de hoogspanning van een radio meestal lager (typisch 200-250V) dan de gemiddelde 5 watt gitaarversterker die tegenwoordig volop op de markt gebracht wordt.
Een bestaand schema nabouwen geeft (mede) daardoor niet zonder meer een zelfde resultaat wat klank betreft.
Een goed klinkende versterker moet echter zeer wel mogelijk zijn:D, vandaar dit topic.

Vragen op dit moment; wat is het verschil in klank van een ECC83 op bijvoorbeeld 100V of bijvoorbeeld 250V? En hoe verhoudt zich dat tot de ruststroom door de buis? Welk verschil maken verschillende waarden van de anodeweerstanden en kathodeweerstanden?

Dirk_Hendrik
2 september 2014, 08:20
Degenen die deze vragen kunnen beantwoorden zijn zij die daar vele uren van studie in hebben gestopt. Het antwoord is daarna van zoveel factoren afhankelijk dat je een paar avonden kunt vullen om de verschillende basisopties te behandelen.

Succes met studeren ;-)

tommus42
2 september 2014, 08:46
Dank je, was er net mee bezig:).
Vond dit:

Lower supply voltage & lower plate resistor value--> lower gain, less headroom, higher distortion

Higher supply voltage & higher plate resistor value-->higher gain, more headroom, lower distortion.

Tables on page 3 in the datasheet should be rather selfexplanatory

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/f...10/e/ECC83.pdf

Heb het idee dat de supply voltage omhoog moet, voor meer headroom. De gain neemt dan toe, dat is niet de bedoeling. Dat is met een andere weerstand in het signaal pad op te lossen.
Andere anode weerstand is ook een mogelijkheid, maar dan verandert de instelling van het buisje, heb ik begrepen.

Dirk_Hendrik
2 september 2014, 16:03
Maar je vroeg naar de klank. Da's aanzienlijk breder dan headroom en distortion. ;-)

tommus42
2 september 2014, 16:54
Klank is wellicht het verkeerde woord, ik denk dan eerder aan verschillende kwaliteit buisje.
Gaat me in eerste instantie om versterkingsfactor en headroom.

Concreet in mijn radio-AC4 project; op de spanningen na, is het het schema van de nieuwe Vox AC4. Die zou alleen redelijk lang clean moeten blijven, terwijl deze scheurt als een malle, met het volume op niet eens 1. Daar verbind ik de conclusie aan dat het aan de lage spanning van de ECC83 ligt.

Was van plan de 'supply voltage' van deze twee trapjes af te tappen van de B+ (272V). Dan komt de anode spanning uit op, in de orde van grootte, 180V, tenminste dat vermoed ik aan de hand van de spanningen in een andere versterker.
Maar ik zou denken dat de versterking dan ook flink stijgt. Vandaar het idee om wat meer algemene kennis inzake factoren daaromtrent op te doen:D.

Pepe
2 september 2014, 17:17
Is dit in dit kader interessant?

The basic idea of the Bluetick was to get the feel of classic English 4 EL34 power tube amp but at a more (http://www.jedistar.com/pdf/alessandro_amp_article.pdf)
usable power level. By running the 4 output tubes in Pure Class A operation the Bluetick develops about 20 watts of (http://www.jedistar.com/pdf/alessandro_amp_article.pdf)
clean power and 30 watts of continuous distorted power. (http://www.jedistar.com/pdf/alessandro_amp_article.pdf)

tommus42
2 september 2014, 18:14
Leuk leesvoer, vooral het optionele gouden chassis voor 50.000 dollar:D.
Nee, dat geld kan ik beter investeren in gitaarles:soinnocent:.

Ik ga wel wat prutsen, punt is dat de weerstanden moeilijk verhoogd kunnen worden ivm met de wat chaotische bouw. Verlagen lukt wel, door weerstanden er parallel over te solderen.

Eén praktisch vraagje nog even over m'n 'radio': om uit te sluiten dat het de eindtrap is die overstuurd raakt, wil ik een mastervolume plaatsen, hoe pak je dat aan? Tussen C18 en het knooppunt van R20, een potmeter naar massa gevolgd door een grote koppelcap? Groot ivm de serieschakeling van twee condensatoren, dan wordt de totale capaciteit toch minder? Of speelt dat geen rol meer ivm met de massa aansluiting?
http://i60.tinypic.com/30cwyef.jpg

tommus42
2 september 2014, 19:37
Oeps, gewoon een 220K pot ipv R20:D.

nico verduin
2 september 2014, 22:58
Maar ik zou denken dat de versterking dan ook flink stijgt. Vandaar het idee om wat meer algemene kennis inzake factoren daaromtrent op te doen:D.Dat werd tijd...... Het is genoeg keren aangeboden.... Te beginnen bij dat artikeltje wat ik ooit had gemaakt over het rekenen aan een triode, of voor een paar tientjes het boek van Blencow nemen.... Blencow legt ook goed uit hoe de uitgangsimpedantie uit te rekenen zodat je helemaal geen overstuurde trap hoef te krijgen.
Om er eens een paar te noemen....
Dan kun je tenminste stoppen met gokken over weerstands waarden en gewoon uitrekenen.....

cluseau
2 september 2014, 23:02
Wat is nu je probleem?

Je denkt dat de anodespanning te laag is en de gain te hoog. De oplossing hiervoor is simpel namelijk de anodeweerstand verkleinen. Hiermee krijg je meer anodespanning en minder versterking. Al met al veel giswerk hoor. Ga eerst eens met de grafiekjes aan de gang en reken een en ander uit. Nico heeft ooit een mooi topic gemaakt over de loadlijnen problematiek, kun je veel van opsteken.

Ach, sorry hoor. Zoals gewoonlijk is heer Verduin me weer voorgegaan. Bah.

tommus42
2 september 2014, 23:40
Of de duvel ermee speelt, net gedaan, anode weerstanden verkleinen. Namelijk naar 110K (2x220K parallel). Daarvoor heb ik de 'dropper resistors' verkleind naar 11K. Dit laatste leverde in de voedingslijn een spanningsverhoging op van ongeveer 30V. De verhoging van de anodespanning was veel minder, tussen de 10V en 15V.

Daarna dus de anode weerstanden verkleind, nu op V1a (ingangstrap) 159V en op V1b 154V. En idd, blijft lang clean. Wel een toename van de brom.
Voor mijn gevoel is het niet logisch dat bij een hogere spanning, de versterking minder wordt. En die grafieken vind ik lastige materie. Maar goed, het wordt nog wel wat.

nico verduin
2 september 2014, 23:43
En die grafieken vind ik lastige materie. Maar goed, het wordt nog wel wat.Lijkt me stug..... volgens mij heb je er nog nooit een vraag over gesteld.......

tommus42
3 september 2014, 00:12
Mmm, anyway, even wat anders.
Ga de netspanning weer op de 220V taps van de voedingstrafo aansluiten. Spanningen nog wat hoger. Dat de gloeispanning op 6,8/6,9V uitkomt is niet zo erg, want die wil ik gaan gelijkrichten. Komt dan op iets meer dan 9,5V uit. Quote van een tijdje geleden:

Hangt er van af hoeveel spanning je kwijt wil. Bij diode's heb je het voordeel dat de spanning welke daarover valt redelijk vastligt ongeacht de stroom. Zou je zo'n 0.7V of een veelvoud daarvan willen wegwerken zijn diode's een mooie oplossing. Wil je meer dan enkele volts wegwerken komen weerstanden eerder in aanmerking maar houd er rekening mee dat hoe meer spanning er over is hoe meer vermogen je gaat verspillen. Geef maar wat meer uitleg over je probleem dan kunnen we kijken wat de beste oplossing is.
Op zich heeft de voeding genoeg vermogen (kan 5,2A leveren), maar hoe doe je dat het beste? Met serieweerstanden, of misschien met een spanningsdeler naar massa? Ik wil liever geen spanningsregelaar gebruiken.
http://i57.tinypic.com/e7h2z5.jpg

cluseau
3 september 2014, 12:57
Een regelaar is in jouw geval wel het meest veilig. Zou je serieweerstanden gebruiken en je trekt er een buis uit dan beinvloed je daarmee ernstig het spanningsval over de voorschakelweerstand wat het einde zou kunnen betekenen van de nog in bedrijf zijnde buizen. Een combinatie van serie weerstand en spanningsregelaar lijkt me een mooie oplossing maar dan heb ik wel wat data nodig. Hoewel, reken het zelf maar uit om die grijze massa eens een beetje te kietelen. Zal je een beetje op weg helpen:

1 Bepaal wat je eindresultaat moet zijn, ik verwacht dat je 6,3V= @ 1A wilt overhouden.
2 Neem dan voor elke ampere die je nodig hebt minsten 1000uF als buffer elko.
3 Stel dat je 15V= uit je gelijkrichter ontvangt. Je kan dan een 7806 nemen welke zeg maar 3V= nodig heeft om een beetje leuk te regelen. Je hebt dan 9V= ingang nodig en geen 15V= Dus die 15-9 kun je wegwerken in een voorschakelweerstand.
4 berekenen van de vereiste weerstand is 6/1A= 6 ohm bij een vermogen van 6W (U^2/R)
5 Omdat je 0.3V= tekort komt kun je de regelaar "pootje lichten". Je neemt de regelaar een beetje in de maling door het massa pootje een iets hoger niveau te geven dan massa door een schottky diode in serie op te nemen.

Nou zo is het voorlopig weer genoeg uitgekauwd en moet je aan de slag kunnen.

cluseau
3 september 2014, 13:04
Daarvoor heb ik de 'dropper resistors' verkleind naar 11K..........


Wel een toename van de brom.


:???: hoe kan dat nou.......

tommus42
3 september 2014, 13:45
......Nou zo is het voorlopig weer genoeg uitgekauwd en moet je aan de slag kunnen.
:D, mijn dank is groot. Ik laat het trouwens even:hide:, ben wel tevreden. De brom is binnen de perken, alleen voluit wordt het storend.
Binnenkort ga ik zeker bezig met een gestabiliseerde gelijkstroomregelaar, al is het maar voor de leuk. In m'n AC30 wil ik er ook ééntje.

:???: hoe kan dat nou.......
Weet ik niet. Als ik een nieuwe soldeerstift heb, een kleine, zal ik alles nog eens netjes doorsolderen en de loop van de (signaal voerende) draden optimaliseren. Misschien heeft dat nog wat invloed op de brom. En mogelijk is de voeding van de voorversterker (nu afgetakt van B+) niet genoeg gefilterd? Hoe dan ook, ikke blij ermee:). Zo is het uiteindelijk geworden:
http://i62.tinypic.com/2eztppe.jpg

cluseau
3 september 2014, 14:27
:???: hoe kan dat nou.......
Weet ik niet.

Dat antwoord was eigenlijk met een bepaalde toon die blijkbaar niet goed overkomt.

Er had ook kunnen staan "dat is logisch heh" maar dat klinkt zo belerend.

Goegel maar eens op RC filter kantelfrequentie.

tommus42
3 september 2014, 15:39
Dat antwoord was eigenlijk met een bepaalde toon die blijkbaar niet goed overkomt.

Er had ook kunnen staan "dat is logisch heh" maar dat klinkt zo belerend.

Goegel maar eens op RC filter kantelfrequentie.
Dat vermoedde ik al:D.

Gegoogled op ''RC filter kantelfrequentie brom'' en toen kwam ik dit topic tegen, interessante materie.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?138830-Zelfbouw-versterker-Orange-Vox-Marshall

Maar RC filter kantelfrequentie; weet niet wat ik er mee moet.
Op welk RC filter doel je trouwens? In de voeding, anodeweerstand/koppelcap, toonfilter:???:

edit, wacht even, je bedoelt 11K en 10uF in de voeding?
edit 2: gaat me geen lampje branden bij invullen van f(k)=1/ 2.pie.R.C

tommus42
3 september 2014, 20:46
......
1 Bepaal wat je eindresultaat moet zijn, ik verwacht dat je 6,3V= @ 1A wilt overhouden.
2 Neem dan voor elke ampere die je nodig hebt minsten 1000uF als buffer elko.
3 Stel dat je 15V= uit je gelijkrichter ontvangt. Je kan dan een 7806 nemen welke zeg maar 3V= nodig heeft om een beetje leuk te regelen. Je hebt dan 9V= ingang nodig en geen 15V= Dus die 15-9 kun je wegwerken in een voorschakelweerstand.
4 berekenen van de vereiste weerstand is 6/1A= 6 ohm bij een vermogen van 6W (U^2/R)
5 Omdat je 0.3V= tekort komt kun je de regelaar "pootje lichten". Je neemt de regelaar een beetje in de maling door het massa pootje een iets hoger niveau te geven dan massa door een schottky diode in serie op te nemen.
......
Ga er nu toch mee bezig, wil 'm zo goed mogelijk hebben.
http://i61.tinypic.com/70l0kx.jpg
Dit plaatje gevonden, kan ie met de transistor ook in meer stroom trekkende voedingen las ik.
Over de schottky diode valt 0,3V begrijp ik dat goed? Zou je dat ook met een weerstand op die plaats kunnen oplossen en hoe bereken je de waarde daarvan:???:.
Ik ga eens even in de catalogus van Okaphone neuzen, morgen aanschaffen.


edit: ah, 95 cent kost het ding, das te doen. Tot 1A, wel krap aan.

edit: shit: ''In the circuit below, the 7805 regulator can provide up to 1A on its own. If more current is required, the transistor can be added to provide up to 5A max (it too will need a heat sink). The 1uF capacitor must be positioned very close to the regulator. It does not have to be tantalum, a ceramic will do at a pinch. A normal 6.3V transformer winding will NOT provide sufficient voltage after rectification to power this circuit.''
Hoe dat op te lossen in een AC30?

cluseau
3 september 2014, 21:25
Wel eens gehoord van een 7805k?

tommus42
3 september 2014, 21:55
Tot voor kort niet:D
Deze kan in een AC30:cheerup::
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=462588
Wel een rib uit m'n lijf:)

cluseau
3 september 2014, 22:07
Kan je nog sterker vertellen, er bestaat ook een LM317k. Deze kun je gewoon afregelen met een potje. Ben je van dat gedoe met diodes af maar er is een keerzijde. Het is namelijk leuk om die trucjes als "pootje lichten" en stroomverhoging toe te passen. Goed voor je inzicht.

tommus42
4 september 2014, 08:18
Bedankt, vond deze, prima geschikt voor in de radio. 1,5A.
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=420902

tommus42
4 september 2014, 12:06
Copyright fascists:D, simpel principeschema, wel een duidelijke echter, nou ja, misschien dat ie zo blijft staan.
http://i58.tinypic.com/262u0qo.jpg
Begreep van de man van de winkel dat de stroom door het middelste pootje loopt, niet gerealiseerd.
9,66V minus 6,3V is 3,36V. De stroom is 1,05A, dus de weerstand moet zo'n 3,5 ohm zijn. Het vermogen iets meer dan 3,5W. Een potmeter van dat vermogen is duur, en eigenlijk overbodig omdat de instelling vast kan zijn, komen in de toekomst geen buizen bij.
Klopt het zo, of heb ik het verkeerd begrepen:???:

http://i59.tinypic.com/2s7ux02.jpg
Dat tiny pic is de boosdoener...

cluseau
4 september 2014, 12:50
Begreep van de man van de winkel dat de stroom door het middelste pootje loopt, niet gerealiseerd. .....

Wordt dan tijd dat je je daar in gaat verdiepen, deze dingen zijn niet zo vergevingsgezind als een EL84 :soinnocent:

Datasheet vind je op het net


Klopt het zo, of heb ik het verkeerd begrepen:???:


Geen idee, ik weet niet wat je aan het doen ben.

En nog wat, denk goed na wat je doet als je dit ding gaat koelen want dat is zeker nodig.

tommus42
4 september 2014, 13:12
Ben bezig:).
Boodschappen lijstje klaar; wordt een vaste regelaar van 5V of 6V, afhankelijk van wat het makkelijkst is om 0,3V of 1,3V op te tillen, met een vaste weerstand of diode(s). 1000uF en 470uF, plus 2x 100n.
Gaat helemaal goed komen:hippie:.

Hee tiny pic doet het weer!

Wat de hitte betreft, heb nog ergens van die koeldingen

tommus42
4 september 2014, 20:30
Heb een vaste spanningsregelaar gekocht met 6V uitgaande spanning. Zonder verdere weerstanden inelkaar geknutseld, ik dacht 6V is wel voldoende. Met 1000uF voor de regelaar en 470uF erna.

Het positieve punt is dat de regelaar nog niet in rook is opgegaan:).
Negatief is dat de spanning inzakt onder belasting:(.

Onbelast: 5,99V= uitgaande spanning
Met alleen de ECC83: 5,72V
De EL84 er ook nog bij: 4,79V
Voor de spanningsregelaar staat dan 6,72V=

6,9V komt van de gloeistroom wikkeling. Na de brugcel is ie 8,52V= (onbelast), zou toch 9,66V moeten zijn (factor 1,4):???:?. Of is dat niet zo?

Ik vermoed dat die factor 1,4 niet juist is bij belasting, klopt dat?


edit: verduidelijkingen

cluseau
4 september 2014, 23:37
Die factor 1.4 is idd niet juist. Moet eigenlijk 1.41 zijn of nog beter wortel2. Waarom je dan geen 9.66 meet? Diodes beste man, zijn dankbare dingetjes en hebben meer in hun mars dan de bejaide luie buis. Toch willen ze iets terug voor hun goede prestaties en wel 0.6V per diode. Bij gebruik van een brug ben je 2x0.6 kwijt voor de diode overgang. Klopt het dan een beetje ;)

Maar dan, de regelaar heeft ook iets nodig voor zijn goede diensten. Ik meen iets van 2V maar dat vind je in de datasheet. Stel dat het 2V is dan heb je een minimale ingangsspanning nodig van 8V. Komt er nog 1.2V voor de brug bij zit ik al op 9.2V minimaal. Aangezien je onder belasting een serieuze rimpel kan verwachten zakt de spanning ver onder het broodnodige level van 9.2V. Stel dat je uitgaat van die 9.66V en een rimpel hebt van 1Vtt. Dan is de minimale waarde zo'n 8.66V en je had minimaal 9.2V nodig. Dat zijn maar wat getallen uit het hoofd waarbij ik ben uitgegaan van zeer ideale gegevens. Ik denk dat het in de praktijk nog een beetje erger is.

Misschien is er winst te behalen als je er een vette elko voor zet maar ik ben bang dat je ingangsspanning omhoog moet wil de regelaar een vlakke spanning kunnen leveren. Een elko er achter heeft niet zoveel zin.

tommus42
5 september 2014, 00:04
Schottky's en een low drop moeten het gaan doen. Het zál lukken:D. Bedankt voor je uitleg:).
Misschien een 5V regelaar, en die een stukje optillen? Dan heeft ie toch een volt erbij om mee te reguleren:???:.
Die er nu inzit heeft dacht ik 3V nodig om goed te regelen, mijn fout, ik heb de man van de winkel niet duidelijk voorgelicht over de ingaande spanning.

nico verduin
5 september 2014, 07:35
En dan hebben we ook nog een beetje spanningsval over de wikkeling als er spanning getrokken wordt....

cluseau
5 september 2014, 08:25
Schottkey gaat een winst opleveren van in totaal 0.6V, daar heb je dus geen klote aan. In mijn voorbeeld ben ik uitgegaan van 2V voor de regelaar. Als je je nou eens verdiept had in de data had je kunnen vinden dat het minimaal 2.5V moet zijn. In goegel 7805 intypen en je wordt doodgegooid met datasheets. Je probleem is gewoon een te lage bronspanning en dat ga je ook niet redden met "pootje lichten". De winst die jij denkt te behalen moet namelijk ook van de ingangsspanning af dus dat is "lood om oud ijzer" (oud schevenings spreekwoord) :)

guitarnijboer
5 september 2014, 08:33
Vroeger had je geen regulator IC tjes maar gewoon een zener, wat weerstandjes en een dikke transistor...

Ik zal ook maar niet vragen met welk doel je de gloeispanning gereguleerd wilt hebben, of uberhaupt wilt gelijkrichten... Daar zal wel een 'niet gehinder door enige...' gedachtengang achter zitten die voor mij toch onnavolgbaar is.

cluseau
5 september 2014, 09:37
Ik zal ook maar niet vragen met welk doel je de gloeispanning gereguleerd wilt hebben, of uberhaupt wilt gelijkrichten... Daar zal wel een 'niet gehinder door enige...' gedachtengang achter zitten die voor mij toch onnavolgbaar is.

Gewoon, omdat het kan :sssh: .....denk ik :soinnocent:



Ow, en omdat tommus geen genoegen neemt met 6,9V~ gloeispanning.

tommus42
5 september 2014, 09:45
Wat een ellendige berichten zo op de vroege ochtend.
De bedoeling is om wat 50Hz brom kwijt te raken. Kan ik me gaan toeleggen op de 100Hz brom:D. En het is gewoon leuk.

Dus de ingaande spanning moet omhoog. Als er nu een tweede brugcel bij wordt geplaatst, met de 'min' aan de 'plus' van de eerste, zou dat gaan werken?

edit:
Gewoon, omdat het kan :sssh: .....denk ik :soinnocent:
Precies, ik put hier veel levensvreugde uit:ok:.

cluseau
5 september 2014, 09:49
Wat een ellendige berichten zo op de vroege ochtend.
You ain't seen nothing yet :D


Dus de ingaande spanning moet omhoog. Als er nu een tweede brugcel bij wordt geplaatst, met de 'min' aan de 'plus' van de eerste, zou dat gaan werken?

Wat denk je zelf?

Ik ben wel benieuw naar je redenatie :???:

tommus42
5 september 2014, 09:51
London City doet het in de DEA200 ook op één of andere manier, met de hoogspanning.

Zoiets? Voel het absoluut niet aan, als het werkt echter...
http://i59.tinypic.com/in486q.jpg

cluseau
5 september 2014, 10:40
London City doet het in de DEA200 ook op één of andere manier, met de hoogspanning.

Zoiets? Voel het absoluut niet aan, als het werkt echter...
http://i59.tinypic.com/in486q.jpg

Dat werkt zeker maar bedenk nu eens wat daar gebeurt. De enkele fase wordt zowel negatief als positief gelijkgericht en opgeteld. Het vermogen door de trafo geleverd zal echter niet veranderen dus wat gebeurt er met de stroom bij een spanningsverdubbeling.........

Juist. Nu had je reserve genoeg dacht ik dus go your gang.

De wikkeling moet wel vrij zijn van massa, let daar wel op.

tommus42
5 september 2014, 10:58
Laatste vraag voor ik me naar Okaphone haast; komt het onderste schema in dit plaatje op het zelfde neer? Kan ik nl. de brugcel blijven gebruiken, die zit nu netjes aangesloten.
http://i60.tinypic.com/dfkphc.jpg

cluseau
5 september 2014, 11:47
Laatste vraag voor ik me naar Okaphone haast; komt het onderste schema in dit plaatje op het zelfde neer? Kan ik nl. de brugcel blijven gebruiken, die zit nu netjes aangesloten.
http://i60.tinypic.com/dfkphc.jpg

Ik weet niet waar dit hersenspinsel vandaan komt maar het gaat niet helemaal volgens verwachting.

Het eerste circuit werkt en is hetzelfde als jouw LC gelijkrichter, 50Hz output.

Het tweede circuit is een verdubbelaar maar werkt heel anders. Ook deze is 50Hz.

Het derde circuit is een fopper. Ook dit circuit is hetzelfde als de eerste met dit verschil dat de tracecut bij het kruisje je niets zal opleveren en er zitten twee nutteloze diodes in omdat er een brug is gebruikt. Ook hier is de output 50Hz Als bij het kruisje het trace wordt gecut heb je de normale uitgangsspanning op twee caps in serie. Output 100Hz. Aan jouw de schone taak uit te zoeken welke diodes er niet worden gebruik als het trace intact is, goed voor de grijze massa :)

tommus42
5 september 2014, 12:41
:D, denk dat ik het weet. de twee onderste?
Gaat me erom of de brugcel kan blijven zitten, en dat het alleen nodig is om de wisselspanning te 'splitsen' met die twee elco's?
Ik begrijp iig dat je de normale gelijkgerichte spanning krijgt als de trace is gecut.

cluseau
5 september 2014, 12:58
Geslaagd. ......

nico verduin
5 september 2014, 13:57
De bedoeling is om wat 50Hz brom kwijt te raken.
.
Dus gewoon symptoom bestrijding:soinnocent:

tommus42
5 september 2014, 16:47
Spanningsverdubbelaar werkt, onbelast voor de spanningsregelaar 18,5V. Na de regelaar 6,0V.

Maar belast deugen de spanningen niet:

Alleen een ECC83: respectievelijk 13,2V en 6,5V??
ECC83 plus EL84: respectievelijk 7,9V en 5,3V

Zou de spanningsregelaar naar de bliksem zijn? Tis een ST L7806CV.

Moet er bij zeggen dat ik bij de vorige poging (nog met 9,6V) dacht dat het middelste pootje en het metaal van de behuizing aan elkaar zit en de behuizing als massa aansluiting heb gebruikt.
Nu is de behuizing geisoleerd van massa.

Ik ga deze maar aanschaffen, zit iets ruimer in de specs, heb nog twee diodes:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=476074

cluseau
5 september 2014, 18:18
Zou de spanningsregelaar naar de bliksem zijn? Tis een ST L7806CV.

Moet er bij zeggen dat ik bij de vorige poging (nog met 9,6V) dacht dat het middelste pootje en het metaal van de behuizing aan elkaar zit en de behuizing als massa aansluiting heb gebruikt.
Nu is de behuizing geisoleerd van massa.




En nog wat, denk goed na wat je doet als je dit ding gaat koelen want dat is zeker nodig.

Wat zal ik zeggen ......

Edit: ik snap gewoon niet hoe je zoiets kan verkloten maar zal je niet verder plagen. Neem nou is een keer de moeite om in de datasheet te kijken. Daarin staat dat de behuizing is verbonden met "common" ofwel het middelste been. Als je jouw turbovoeding met de min aan chassis verbind kun je de regelaar direct op het chassis schroeven. De 18V aan de ingang en de uitgang naar een van de gloeidraadaansluitingen op de buisvoet. De overgebleven pin leg je aan massa, scheelt ook weer bedrading. Let wel op dat de wikkeling nergens aan massa hangt want hier staat gelijkspanning op, ook dat had ik eerder gemeld.

tommus42
5 september 2014, 18:55
:D, heb ik wel gedaan, maar die dingen zijn zo onoverzichtelijk, dat van de behuizing aan het middelste pootje kon ik nergens vinden:soinnocent:. Vraag me af of de koeling het probleem wel is geweest, maar goed, dank je voor je uitleg.
Heb trouwens iets gevonden wat redelijk te doen is:
http://nl.farnell.com/jsp/displayProduct.jsp?sku=9756094&CMP=KNC-GNL-FNL-GEN-SKU-MDC&mckv=sxesrBOJm|pcrid|34538342647|kword|l7806cv|mat ch|p|plid|
In het datasheet dat daar bij zit staat ook iets over grote capaciteiten. Moet er dan een diode over?
Anyway, morgen een nieuwe halen:seriousf:, excuus.

cluseau
5 september 2014, 19:04
Elke datasheet begint met een afbeelding met de aansluitingen. ;)

Als je toch gaat bestellen koop ze dan per kilo. Is uiteindelijk voordeliger.

nico verduin
5 september 2014, 19:06
Vandaar het idee om wat meer algemene kennis inzake factoren daaromtrent op te doen:D.Dit punt is inmiddels verdampt?:crazyhappy:... We gaan weer verder met proberen, verbranden, gokken.....:crazyhappy:
Die datasheet is volgens mij nog steeds niet gelezen.... En hoewel theoretisch de stroom dat een trafo eruit kan gooien bij een spanningsverdubbeling de helft zou zijn onder normale omstandigheden... de praktijk is echter anders...

Wel begin je een aardig Larsje gehalte te krijgen...... ruim 40 posts om een voeding fatsoenlijk te krijgen die gewoon berekend kan worden.

Plant
5 september 2014, 19:23
Spanningsverdubbelaar werkt, onbelast voor de spanningsregelaar 18,5V. Na de regelaar 6,0V.

Maar belast deugen de spanningen niet:

Alleen een ECC83: respectievelijk 13,2V en 6,5V??
ECC83 plus EL84: respectievelijk 7,9V en 5,3V

Zou de spanningsregelaar naar de bliksem zijn? Tis een ST L7806CV.

Moet er bij zeggen dat ik bij de vorige poging (nog met 9,6V) dacht dat het middelste pootje en het metaal van de behuizing aan elkaar zit en de behuizing als massa aansluiting heb gebruikt.
Nu is de behuizing geisoleerd van massa.

Ik ga deze maar aanschaffen, zit iets ruimer in de specs, heb nog twee diodes:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=476074

1) Zo'n spanningsverdubbelaar is leuk, maar kakt enorm in zodra je een beetje stroom gaat trekken. Verwacht hier geen wonderen van.

2) De spanningen die je meet, zijn die effektief? Je hebt achter die spanningsverdubbelaar een enorme rimpel bij belasting, grote kans dat het spanningniveau aan de onderkant van de rimpel lager is dan de getallen die je nu opgeeft, alsnog te laag zijn voor de regulator en dat zie je dan achter de regulator terug.

3) Hou ook rekening met het produkt van weg te regelen spanning en de stroom. Zo'n regulator mag in max 35V hebben en kan 1A verwerken, maar niet tegelijk. Dat gaat sneller mis dan je denkt.

Ik wilde enige tijd geleden zelf ook een 24V voedinkje hebben dat uit een netadaptertje gevoed moest worden. Ik bleef met een spanningsverdubbelaar net binnen de spanning die de regulator max op de ingang aankon en het hoefde niet veel stroom te leveren. Ik had de regulator gekoeld en onbelast werkte het, maar met belasting kwam de stroombegrenzing van de regulator in werking. Dat is een fold-back regeling waarbij ie de uitgangsspanning terugregelt.

edit: en ja, koelen!

tommus42
5 september 2014, 19:51
De schakeling is flink gebufferd: 2x1000uF voor die 'verdubbelaar-AC-split-elco's', daarna 1000uF met 100nF voor de ingang van de regelaar, en erna 470uF met 100nF. Heb een simpele multimeter, weet niet in hoeverre de spanningen effectief zijn.

De schakeling op zich is in orde, en al doende leert men denk ik altijd maar. Ga denk ik een meer hufter bestendige regelaar kopen, misschien ééntje die 5A aankan. En de koeling is volgens mij wel in orde hoor. Zit op een flinke heatsink, of hoe heet zo'n ding. Komt eventueel van pas in m'n AC30.
Morgen is ie vast en zeker klaar, kan ik beginnen met het werkelijke de-buggen van het versterkertje:).

nico verduin
5 september 2014, 19:56
Doe 's gek..... Gewoon beetje gelijkrichten..... elco erachter...... dit printje.... http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-Buck-adjustable-step-up-down-Converter-XL6009-Module-Solar-Voltage-/161270864741?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item258c7e1b65
afregelen op 6.3V en klaar. Geen last van de warmte... klaar..... Gezien de frequentie van dat ding... hoor jij niets in de audio.... Oh maar dat hoor je toch niet ... hij bromt....:blast:

Plant
5 september 2014, 20:18
De schakeling is flink gebufferd: 2x1000uF voor die 'verdubbelaar-AC-split-elco's', daarna 1000uF met 100nF voor de ingang van de regelaar

Je kunt de elco's zo groot maken als je wilt, verwacht ook hier geen wonderen van. Grote capaciteit betekent misschien grote buffer, maar grote capaciteit vergt ook meer energie / tijd om op te laden. En dat is er gewoon niet. De elco's worden gewoon niet vol bijgeladen en dan worden ze alweer leeggezogen.


en erna 470uF met 100nF.

Beetje zinloos om zo'n grote elco ná een regulator te plaatsen. Mogelijk zelfs onwenselijk. Bij opstarten van de voeding zorgt ook die elco voor een hoge piekstroom die de regulator dan maar moet leveren. Heeft geen nut en mag best wat kleiner.


Heb een simpele multimeter, weet niet in hoeverre de spanningen effectief zijn.

Dat zijn effektieve spanningen. Kijk maar eens op een scoop naar de niveaus van de rimpel.

tommus42
5 september 2014, 20:33
Je kunt de elco's zo groot maken als je wilt, verwacht ook hier geen wonderen van. Grote capaciteit betekent misschien grote buffer, maar grote capaciteit vergt ook meer energie / tijd om op te laden. En dat is er gewoon niet. De elco's worden gewoon niet vol bijgeladen en dan worden ze alweer leeggezogen. ......
Okee, ik dacht dat ze langzaam volliepen en dan flink capaciteit vasthouden. Lang genoeg tot de volgende piek.


......Beetje zinloos om zo'n grote elco ná een regulator te plaatsen. Mogelijk zelfs onwenselijk. Bij opstarten van de voeding zorgt ook die elco voor een hoge piekstroom die de regulator dan maar moet leveren. Heeft geen nut en mag best wat kleiner........
Dat kan ik me voorstellen. Vertelde de man in de winkel ook. Heb ik overgenomen uit een schema ergens op internet.


......Dat zijn effektieve spanningen. Kijk maar eens op een scoop naar de niveaus van de rimpel.
Bedankt, was me niet erg duidelijk. Zal binnenkort iemand om instructie vragen, weet weinig van een scoop af. Is er nog niet van gekomen.

tommus42
5 september 2014, 20:43
......Beetje zinloos om zo'n grote elco ná een regulator te plaatsen. Mogelijk zelfs onwenselijk. Bij opstarten van de voeding zorgt ook die elco voor een hoge piekstroom die de regulator dan maar moet leveren. Heeft geen nut en mag best wat kleiner. ......
Zou een weerstand/diode onder het middelste pootje die stroompiek verminderen? Daar loopt toch de grootste stroom door? En/of een weerstand voor de ingang?
Ga ik eens op zoeken.

Plant
5 september 2014, 21:34
Zou een weerstand/diode onder het middelste pootje die stroompiek verminderen? Daar loopt toch de grootste stroom door?

Waar komt dat vandaan :???:

Nee, door het middelste pootje loopt maar een paar mA, de stroom die de regulator zelf gebruikt om te funktioneren. De grootste stroom loopt gewoon van ingang naar uitgang, wat je vraagt moet je er in stoppen + nog een héél klein beetje.

tommus42
5 september 2014, 21:37
http://i61.tinypic.com/70l0kx.jpg

In het datasheet van de 7806 stond ergens het volgende:

Application with high capacitance loads and an output voltage greater than 6 volts need an
external diode (see Figure 22 on page 31) to protect the device against input short circuit. In
this case the input voltage falls rapidly while the output voltage decrease slowly. The
capacitance discharges by means of the base-emitter junction of the series pass transistor
in the regulator. If the energy is sufficiently high, the transistor may be destroyed. The
external diode by-passes the current from the IC to ground.

Zou het goed/nodig zijn deze diode erover te plaatsen? Het betreffende plaatje is helaas niet te kopieren, maar de diode loopt in bovenstaand schema van de uitgang naar de ingang. 470uF is toch een behoorlijke capaciteit.

tommus42
5 september 2014, 21:37
Waar komt dat vandaan :???:

Nee, door het middelste pootje loopt maar een paar mA, de stroom die de regulator zelf gebruikt om te funktioneren. De grootste stroom loopt gewoon van ingang naar uitgang, wat je vraagt moet je er in stoppen + nog een héél klein beetje.

Oef, dan ben ik verkeerd geinformeerd:D.

Plant
5 september 2014, 22:00
In het datasheet van de 7806 stond ergens het volgende:

Application with high capacitance loads and an output voltage greater than 6 volts need an
external diode (see Figure 22 on page 31) to protect the device against input short circuit. In
this case the input voltage falls rapidly while the output voltage decrease slowly. The
capacitance discharges by means of the base-emitter junction of the series pass transistor
in the regulator. If the energy is sufficiently high, the transistor may be destroyed. The
external diode by-passes the current from the IC to ground.

Zou het goed/nodig zijn deze diode erover te plaatsen? Het betreffende plaatje is helaas niet te kopieren, maar de diode loopt in bovenstaand schema van de uitgang naar de ingang. 470uF is toch een behoorlijke capaciteit.

O, dat bedoelen ze. Ze zeggen dat door de hoge uitgangscapaciteit (die 470µF + wat er nog achter kan hangen) de uitgangsspanning van de regulator bij belasting elke periode eventjes hoger kan uitvallen dan de laagste waarde van de rimpelspanning op de ingang. Dat vind die regulator niet zo leuk, dus door een diode in sperrichting over die regulator te zetten voorkom je dat de uitgang veel hoger kan worden dan de ingang.

Voor mij een extra bevestiging dat de ontwerper dan verkeerd bezig is. En bij mijn weten zit zo'n diode al standaard in de regulator ingebakken voor dummies :makeup: die zo'n regulator per ongeluk andersom aansluiten.

edit: dat gevaar bestaat namelijk omdat er ook een 'light' versie is, de 78L.. serie die 100mA kan verwerken en daarbij zitten de pootjes precies andersom: 3 de ingang en 1 de uitgang.

cluseau
5 september 2014, 23:08
Zou het goed/nodig zijn deze diode erover te plaatsen?

Flauwekul, zolang jouw capaciteit achter de regelaar kleiner is dan de buffer voor de regelaar is die situatie onmogelijk.

Verder zal je geen last hebben van de rimpel omdat je spanningsreserve nu meer dan genoeg is. Een aantal paginas terug heb ik je voorgerekend wanneer je in de gevarenzone terecht komt maar krijg nu de indruk dat we in herhaling gaan vervallen. Dat is geen juiste manier om lars te verslaan dus daar doe ik niet aan mee.

Dan de misvatting dat een verdubbelaar geen flinke stroom kan leveren. De tweede figuur uit jouw eerdere voorbeeld is idd niet erg krachtig en sterk afhankelijk van gebruikte caps. De eerste schakeling waarbij een fase zowel positief als negatief wordt gelijkgericht is zeer krachtig. Helaas met een grote 50Hz rimpel maar door de ingangsspanning voldoende hoog te houden blijf je uit die gevarenzone.

Flinke elkos voor de regelaar hebben wel degelijk zin. Als jij beweert dat je trafo 5A kan leveren kun je rustig tot 5000uF gaan. Ze ontladen tenslotte maar met 1A dus kunnen die taak makkelijk aan.

nico verduin
5 september 2014, 23:13
Eigenlijk gebruik ik nooit meer dan iets van 10uF achter een regulator. Meestal nog minder. Een grotere elco beïnvloed de werking van de regulator alleen maar. En het klopt als de ingangsspanning wegvalt bijvoorbeeld (de zekering sprint eruit) dan heb je kans dat de regulator er helemaal aan gaat omdat de uitgangsspanning veel hoger is.
Pieken zul je met de gloedraden niet hebben. Het is een (relatief) constante stroom afname van ietsje meer dan 1A met die EL84 en ECC83 (300 mA + 760 mA).

Plant
5 september 2014, 23:56
Dan de misvatting dat een verdubbelaar geen flinke stroom kan leveren. De tweede figuur uit jouw eerdere voorbeeld is idd niet erg krachtig en sterk afhankelijk van gebruikte caps. De eerste schakeling waarbij een fase zowel positief als negatief wordt gelijkgericht is zeer krachtig. Helaas met een grote 50Hz rimpel maar door de ingangsspanning voldoende hoog te houden blijf je uit die gevarenzone.

Flinke elkos voor de regelaar hebben wel degelijk zin. Als jij beweert dat je trafo 5A kan leveren kun je rustig tot 5000uF gaan. Ze ontladen tenslotte maar met 1A dus kunnen die taak makkelijk aan.

Dan is het de vraag welke verdubbelaar nu gebouwd is, want ik lees toch:


Spanningsverdubbelaar werkt, onbelast voor de spanningsregelaar 18,5V. Na de regelaar 6,0V.

Maar belast deugen de spanningen niet:

Alleen een ECC83: respectievelijk 13,2V en 6,5V??
ECC83 plus EL84: respectievelijk 7,9V en 5,3V

Waarbij de 13V2 en 6V5 voor de regulator zijn (en dat zijn eff. waarden dus reken maar dat het minimaal nog erger is) en resp 7V9 en 5V3 erna.
Primair kakt die spanning ondanks 5A trafo en 1000µF elco's kennelijk toch behoorlijk in. Elco's vergroten kan, maar er zit een exponent in, 5x grotere waarde ≠ 5x minder rimpel.

Plant
6 september 2014, 00:12
Ik wil het probleem anders benaderen. Je wilt 6V3 dc hebben, de stroom is 1A en je wikkeling levert 6V9 ac.

Het vermogen achter de regulator is 6W3 (6V3*1A). De regulator slokt minstens zo'n 2W5 (de minimale 2V5*1A), da's al bij elkaar minimaal 8W8.

De ingangsstroom is ook maar afgerond 1A, dus de ingangsspanning moet een minimale dc spanning hebben (laagste punt rimpel) van 8V8. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen uit je 6V9 ac wikkeling met diodeverliezen en al.

tommus42
6 september 2014, 09:31
Dat lukt niet jammer genoeg, vandaar een spanningsverdubbelaar.
Ik denk dat de regelaar door al het gehannes is gesneuveld. Wel vreemd dat ie in orde lijkt als er geen stroom van de uitgang getrokken wordt.
Heb alle aansluiting gecheckt en gedubbelcheckt, tis nogal chaotisch aan mekaar geprutst allemaal, maar het zit goed.
Waag er een nieuwe regelaar aan, zal vragen of ze een iets zwaardere hebben. Wordt dan waarschijnlijk een 5V regelaar, is niet erg. Alleen werkt de tip van Frans dan niet meer om de regelaar rechtstreeks op het chassis te schroeven, om zo de behuizing als min te gebruiken.

Plant
6 september 2014, 09:53
Ik denk dat de regelaar door al het gehannes is gesneuveld. Wel vreemd dat ie in orde lijkt als er geen stroom van de uitgang getrokken wordt.

O, dan gaat ie dus in beveiliging. Dat had ik ook met mijn voedinkje.
Zoals al beschreven kun je niet én een grote spanningsval wegregelen én stroom leveren. Dan gaat ie in de stroombegrenzing (fold-back regeling).
Bedenk dat het IC vooral is bedoeld om te stabiliseren, rimpel wegregelen. Als je richting die 1A wilt met alleen dat IC'tje moet de ingangsspanning niet heel ver boven de minimale ingangsspanning komen.

Je komt nu net wat spanning tekort en door een spanningsverdubbelaar heb je op de pieken teveel i.c.m. met stroom trekken.

Als je perse een bromvrije gloeispanning wilt hebben, zou ik maar een apart 9V 1A trafo'tje met de regelaar gebruiken. En koelen. Of gek doen zoals Nico voorstelt ;)

edit: o, ik had die stroombegrenzing hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?166404-effecten-spanning-op-eigenschappen-buis&p=3106621&viewfull=1#post3106621) al bij punt 3 beschreven.

cluseau
6 september 2014, 09:54
Dan is het de vraag welke verdubbelaar nu gebouwd is.

Ik vraag me wel meer af ;)

Een bijna 7v@5A kakt niet in door een stroompje van 1A. De gelijkrichter die tommus gebruikt is enkelfasig positief gericht en ook nog een keer negatief gericht. Deze worden bij elkaar opgeteld en kunnen afzonderlijk de 1A met gemak aan. Tenminste zo zou het moeten zijn. Misschien is de wikkeling maar .5A, wie zal het zeggen. Als de boel is zoals wordt beweert dan zakt 18.5V niet in naar 7.9V.

tommus42
6 september 2014, 09:57
Die grote spanningsval snap ik ook niet, moet dan een forse kortsluiting inzitten lijkt mij.
Nog even voor de duidelijkheid:D, het onderste schema gebruik ik nu:
http://i60.tinypic.com/dfkphc.jpg

tommus42
6 september 2014, 10:03
......Bedenk dat het IC vooral is bedoeld om te stabiliseren, rimpel wegregelen. Als je richting die 1A wilt met alleen dat IC'tje moet de ingangsspanning niet heel ver boven de minimale ingangsspanning komen.

Je komt nu net wat spanning tekort en door een spanningsverdubbelaar heb je op de pieken teveel i.c.m. met stroom trekken.
Das interessant. Zou een zwaardere regelaar het beter aankunnen?

Of een voorschakelweerstand? Gelijk een betere filtering.

Plant
6 september 2014, 10:14
.5A ... Wie weet :soinnocent:

Zoals al gemeld ben ik een tijdje terug ook bezig geweest met een spanningsverdubbelaar en een regulator om een gestabiliseerde 24V dc uit een toevallig aanwezig netadaptjertje te krijgen ... dat doe ik niet nog eens :stop: In beveiliging bij belasting, rimpel... been there, done that :mad: wel leerzaam, maar ik zie bij Tommus alle valkuilen terug.

Uiteindelijk bij de kringloop uit de bak een goede ongeregelde 24V (onbelast meer) netadapter gehaald voor een Euro, de regulator erachter en klaar.

tommus42
6 september 2014, 10:26
Flauwekul:D.
Ik doe dit voor de lol en het zal me lukken ook:rockon:.

Plant
6 september 2014, 10:26
Das interessant. Zou een zwaardere regelaar het beter aankunnen?

Of een voorschakelweerstand? Gelijk een betere filtering.

Ik zie een schema met een hulptor.


http://i61.tinypic.com/70l0kx.jpg

Die zou best kunnen helpen om de stroombegrenzing weg te houden. Maar volgens mij heb je een som van problemen.

Een ingangsspanning die bij belasting effektief te laag wordt. Kennelijk zijn de pieken van de rimpel dan nog te hoog en komt óók de stroombegrenzing bij belasting in werking... tenminste, zo begrijp ik het.

Een voorschakelweerstand vind ik al helemaal geen goed idee, want als daar stroom door gaat lopen kakt de spanning nog verder in...

Ik zou de tijd, moeite en materialen besparen en het over een andere boeg gooien want dit wordt niks.

Plant
6 september 2014, 10:30
Flauwekul:D.
Ik doe dit voor de lol en het zal me lukken ook:rockon:.

Ah, that's the spirit :D

Maar ik zou toch eens op een scoop kijken wat er nou precies allemaal gebeurt qua niveaus van rimpel op de ingang en wat er nou precies gebeurt zodra je gaat belasten.

Plant
6 september 2014, 13:11
Ik zit nog eens even dit topic door te bladeren... gewoon omdat het kan.


... De bedoeling is om wat 50Hz brom kwijt te raken. Kan ik me gaan toeleggen op de 100Hz brom:D. En het is gewoon leuk.

Hoe heb je eigenlijk vastgesteld dat die brom daar vandaan komt?
Voordat je grote elco's, een extra tor en koelblokken en weet ik niet wat bij elkaar sleutelt - wat heel leuk is - zou je ook eerst eens een externe geregelde dc voeding op de gloeidraden kunnen aansluiten en dan eens horen of dat idd de oorzaak is.

Heb je dan nog brom, dan hoef je daar niet meer naar te kijken. Misschien wordt er wel trafobrom door de lucht opgepikt.

tommus42
6 september 2014, 13:35
Nieuwe regelaar gekocht, een 78S05cv. 2A en 35V ingangsspanning mag ie maximaal hebben. Iets ruimer in de specificaties dan de vorige, met het oog op wellicht een betere regeling ihkv de spanning wegwerken en de stroom leveren. Nog niet opgetild, eerst zien of er iets verbetert.
Nee dus:D, met de buizen erin de volgende bevindingen:

Vingang = 7,9V
Vuitgang = 5,4V

Andere zeer merkwaardige bevinding: 11,2V wisselspanning tussen de plus en de min van de uitgang, lijkt me een forse rimpel:seriousf:

Snap er niets van. Zou de brugcel misschien stuk zijn?

tommus42
6 september 2014, 13:38
Ik zit nog eens even dit topic door te bladeren... gewoon omdat het kan.



Hoe heb je eigenlijk vastgesteld dat die brom daar vandaan komt?
Voordat je grote elco's, een extra tor en koelblokken en weet ik niet wat bij elkaar sleutelt - wat heel leuk is - zou je ook eerst eens een externe geregelde dc voeding op de gloeidraden kunnen aansluiten en dan eens horen of dat idd de oorzaak is.

Heb je dan nog brom, dan hoef je daar niet meer naar te kijken. Misschien wordt er wel trafobrom door de lucht opgepikt.
Ben er van overtuigd dat het niet de (voornaamste) oorzaak van de brom is, maar het vermindert wellicht een stukje van de 50Hz brom. Tis eigenlijk een projectje op zich, ter lering ende vermaak.

tommus42
6 september 2014, 13:45
Het merkwaardigst vind ik eigenlijk dat de gelijkgerichte spanning zover inzakt. De wisselspanning van de trafo ook iets, die zakt van 6,8-6,9V naar 6,7V, de trafo is dus niet het probleem is mijn conclusie.

cluseau
6 september 2014, 14:10
de trafo is dus niet het probleem is mijn conclusie.

Correct, het probleem is de onwijs grote rimpel. Logisch dat je zo'n lage ingangsspanning meet. Ik kan van hieraf niet zien wat je fout doet maar met gebruik van een halve brug en de elko's moet het wel kunnen al is het krap. Je mag ook best een vette rimpel hebben want je zou ruim voeldoende spanning over moeten hebben.

@plant: als alles werkt volgens plan is er veel spanning door de regelaar weg te werken en daarom is een voorschakelweerstand handig. Hiermee ontlast je het ontwikkelde vermogen in de regelaar. Wel moet tommus in de gaten houden dat het diepste punt van de rimpel boven de minimale ingangsspanning van de regelaar blijft. In dit geval zeker 9V.

Maar goed, eerst het grote rimpel probleem oplossen want daar zit het fout.

Had je maar een scoop heh :)

Plant
6 september 2014, 14:10
Andere zeer merkwaardige bevinding: 11,2V wisselspanning tussen de plus en de min van de uitgang, lijkt me een forse rimpel:seriousf:

Snap er niets van. Zou de brugcel misschien stuk zijn?

Nee, de elco's worden sneller leeggezogen dan ze worden volgeladen. Dat zei ik al.
Idee van Cluseau was om die elco's flink te vergroten. Als die trafo echt 5A kan leveren en zelf zo weinig inkakt zou je dat kunnen overwegen. De trafo kan waarschijnlijk dan wel de grotere laadstroom leveren en de rimpel zal wat kleiner worden. Je kunt er gewoon eens wat over de bestaande elco's plaatsen om het verschil te zien. Zelf verwacht ik er niet veel van gezien de grootte van de rimpel die je nu hebt.


Het merkwaardigst vind ik eigenlijk dat de gelijkgerichte spanning zover inzakt. De wisselspanning van de trafo ook iets, die zakt van 6,8-6,9V naar 6,7V, de trafo is dus niet het probleem is mijn conclusie.

Nee, je trafo is idd geen probleem. Je 'verdubbelaar' wel bij die stroom. Ik heb die ervaring ook.

Plant
6 september 2014, 14:14
@plant: als alles werkt volgens plan is er veel spanning door de regelaar weg te werken en daarom is een voorschakelweerstand handig. Hiermee ontlast je het ontwikkelde vermogen in de regelaar. Wel moet tommus in de gaten houden dat het diepste punt van de rimpel boven de minimale ingangsspanning van de regelaar blijft. In dit geval zeker 9V.

Die reden bedoelde ik ook met geen goed idee om een voorschakelweerstand te gebruiken.


Had je maar een scoop heh :)

Die heeft ie toch :???: Hoe heeft hij anders die rimpel gezien / gemeten?

tommus42
6 september 2014, 14:41
Zullen twee van 4700uF erbij genoeg zijn? Of beter drie? En 16V exemplaren voldoen toch wel?

cluseau
6 september 2014, 14:47
Die heeft ie toch :???: Hoe heeft hij anders die rimpel gezien / gemeten?

Voor zover ik weet met een dvm op wissel.

Maar.....zit nog ff met de pootjes in de lucht te brainstormen.

Laten we eens een beetje rekenen:

De spanning is 18v.
De load gezien vanuit die voeding is 18 ohm omdat daar immers 1A loopt.
Van hieruit kunnen we eens naar de RCtijd kijken en dan kom ik op een 18mSec. Elke 20mSec worden de elko's weer geladen. Op die tijd is de elko tot 62% ontladen en 9x0.62 is ongeveer 5.5V.

De plus en min voeding hebben beide die rimpel wat neerkomt op een totale rimpel van 11V.

Als ik uitga van de meest ideale situatie en de 11V van de 18V aftrek kom ik op een minimale spanning van 7V.

Conclusie is dat de elko's dikker moeten.

tommus42
6 september 2014, 15:29
......De spanning is 18v.
De load gezien vanuit die voeding is 18 ohm omdat daar immers 1A loopt.
Van hieruit kunnen we eens naar de RCtijd kijken en dan kom ik op een 18mSec. Elke 20mSec worden de elko's weer geladen. Op die tijd is de elko tot 62% ontladen en 9x0.62 is ongeveer 5.5V.

De plus en min voeding hebben beide die rimpel wat neerkomt op een totale rimpel van 11V.

Als ik uitga van de meest ideale situatie en de 11V van de 18V aftrek kom ik op een minimale spanning van 7V.

Conclusie is dat de elko's dikker moeten.
Oef, stof voor een week:(.

Eerste vraag: min ligt aan massa, daarmee is de rimpel daar toch ook weg:???:?

Tweede vraag: in welke orde van grootte moet gedacht worden wat de capaciteit betreft? Hoe reken je dat uit?

Derde vraag: wil niet als een armoedzaaier overkomen, maar het scheelt meer dan anderhalve euro per elco van 4700uF (16V versus 40V), zou 16V niet voldoende zijn? Loopt anders aardig in de papieren.

tommus42
6 september 2014, 17:20
3x4700uF (25V:soinnocent:) erbij, gelijkspanningen goed onder belasting:crazyhappy:. Dit komt echter doordat de plus van de spanningsverhoger op de uítgang van de regelaar zat:hide:.

Nog 10,2V wisselspanning helaas, maar het gaat de goede kant op:).

cluseau
6 september 2014, 17:35
Eerste vraag: min ligt aan massa, daarmee is de rimpel daar toch ook weg:???:?

Tweede vraag: in welke orde van grootte moet gedacht worden wat de capaciteit betreft? Hoe reken je dat uit?

Derde vraag: wil niet als een armoedzaaier overkomen, maar het scheelt meer dan anderhalve euro per elco van 4700uF (16V versus 40V), zou 16V niet voldoende zijn? Loopt anders aardig in de papieren.

1 dat klopt maar daarmee is de rimpel niet weg, de gelijkspanning staat er toch ook nog, namelijk in het middelpunt tussen de elko's.

Je moet het zien als twee afzonderlijke voedingen waarvan er een gespiegeld is tov de horizontale as. Alles is dus in tegenfase, ook de rimpel. Voor de rimpel geldt dan nog dat hij 180º in de tijdlijn verschoven is.

2 berekening is lastige materie maar een benadering moet voldoen:
Bekend is dat bij 1RC de condensator tot 62,5% ontladen is....meen ik me te herinneren :sssh:

Oke, de basisspanning is 18V
Minimaal 9V overhouden dus rimpel mag maximaal 9Vtt zijn.
Deze 9Vtt is de som van twee voedingen dus 4.5Vtt per voeding.
Bij een ontlaadtijd van t=20mSec moet de spanning minimaal boven de 18-4.5=13.5V blijven.
Gaan we uit van 1RC dan is de condensator ontladen tot 18x0.625=11.25V en dat is te laag.
Jij moet minimaal op 18x75%=13.5V eindigen gemeten met de dvm omdat die de gelijkspanning plus een gemiddelde van de rimpel zal weergeven.

Je kan C ook benaderd berekenen met de formule C = I*dt/du.
Gaan we dat invullen dan is C 1*0.02/4.5 = 0.004444F ofwel 4500uF.

Eerder in dit topic gaf ik aan dat je kan rekenen op 1000uF per 1A maar daar zat ik fout. Deze stelling gaat namelijk alleen op voor dubbelfasige (=100Hz = 10 mSec herhalingsfrequentie) gelijkrichters en dit is een enkelfasige (20mSec) gelijkrichter. Door de spanningsverdubbeling neemt de rimpel ook ongeveer met een factor twee toe wat wil zeggen dat de caps totaal vier maal zo groot moeten worden. Helemaal waar is dat niet want de ontlaadcurve is exponentieel, als een datasheet al lastig is zou ik me er op dit moment maar niet aan wagen.


3 Zou maar voor de 40V uitvoering gaan of je laskap weer uit de kast halen.

Plant
6 september 2014, 18:13
3x4700uF (25V:soinnocent:) erbij, gelijkspanningen goed onder belasting:crazyhappy:. Dit komt echter doordat de plus van de spanningsverhoger op de uítgang van de regelaar zat:hide:.

Nog 10,2V wisselspanning helaas, maar het gaat de goede kant op:).

Doe eens gek :D

http://jimmyauw.com/wp-content/uploads/2009/12/psu_negative.jpg

tommus42
6 september 2014, 18:44
Doe eens gek :D

http://jimmyauw.com/wp-content/uploads/2009/12/psu_negative.jpg
:seriousf:, begint het aardig op te lijken:D.


1 dat klopt maar daarmee is de rimpel niet weg, de gelijkspanning staat er toch ook nog, namelijk in het middelpunt tussen de elko's.

Je moet het zien als twee afzonderlijke voedingen waarvan er een gespiegeld is tov de horizontale as. Alles is dus in tegenfase, ook de rimpel. Voor de rimpel geldt dan nog dat hij 180º in de tijdlijn verschoven is.

2 berekening is lastige materie maar een benadering moet voldoen:
Bekend is dat bij 1RC de condensator tot 62,5% ontladen is....meen ik me te herinneren :sssh:

Oke, de basisspanning is 18V
Minimaal 9V overhouden dus rimpel mag maximaal 9Vtt zijn.
Deze 9Vtt is de som van twee voedingen dus 4.5Vtt per voeding.
Bij een ontlaadtijd van t=20mSec moet de spanning minimaal boven de 18-4.5=13.5V blijven.
Gaan we uit van 1RC dan is de condensator ontladen tot 18x0.625=11.25V en dat is te laag.
Jij moet minimaal op 18x75%=13.5V eindigen gemeten met de dvm omdat die de gelijkspanning plus een gemiddelde van de rimpel zal weergeven.

Je kan C ook benaderd berekenen met de formule C = I*dt/du.
Gaan we dat invullen dan is C 1*0.02/4.5 = 0.004444F ofwel 4500uF.

Eerder in dit topic gaf ik aan dat je kan rekenen op 1000uF per 1A maar daar zat ik fout. Deze stelling gaat namelijk alleen op voor dubbelfasige (=100Hz = 10 mSec herhalingsfrequentie) gelijkrichters en dit is een enkelfasige (20mSec) gelijkrichter. Door de spanningsverdubbeling neemt de rimpel ook ongeveer met een factor twee toe wat wil zeggen dat de caps totaal vier maal zo groot moeten worden. Helemaal waar is dat niet want de ontlaadcurve is exponentieel, als een datasheet al lastig is zou ik me er op dit moment maar niet aan wagen.


3 Zou maar voor de 40V uitvoering gaan of je laskap weer uit de kast halen.
Hartelijk dank voor de uiteenzetting.

1. Snap ik.
2. De vetgedrukte stukjes begrijp ik, de rest niet. Ga er op broeden.
3. Ga de elektronicawinkel hier van hun voorraad 25V elco's afhelpen:D.

tommus42
6 september 2014, 20:00
Heb 'm een tien minuten laten pruttelen, niet langer, de regelaar wordt, neem ik aan, flink (over)belast met de grote rimpel.
De uitgang blijft 5V, knap van het ding dat ie van zo'n rare spanning op de ingang nog iets constants kan brouwen:).
Op de ingang staat zo'n 9,5V. Nog een flink stuk te gaan dus:confused:.

Plant
6 september 2014, 20:19
Ook stabilisatie kent z'n grenzen. Het is niet zo dat zo'n 78S05 alles wat tussen 7.5 en 35V heftig staat te variëren liniaalrecht vlak trekt.

tommus42
6 september 2014, 20:42
Even voor m'n (toekomstige) begrip. De ingangsspanning is denk ik nog lang niet zoals op het onderste plaatje.
http://i62.tinypic.com/hsm638.jpg
http://i61.tinypic.com/r1d7iv.jpg

edit:
Misschien vier van deze in serie, dat het er dan op begint te lijken:
http://www.conrad.nl/nl/panasonic-eecs0hd334v-gold-cap-condensator-033-f-55-v-30-x-h-105-mm-x-55-mm-1-stuks-422086.html

Plant
6 september 2014, 21:38
Het komt er dus op neer dat je de gloeispanning batterij (accu) gevoed wilt maken en de wikkeling van de trafo wilt gebruiken als oplader ;)

cluseau
6 september 2014, 22:14
Even voor m'n (toekomstige) begrip. De ingangsspanning is denk ik nog lang niet zoals op het onderste plaatje

Zeker niet, jouw gelijkspanning ziet er wel heel anders uit. Als je ff tot maandag geduld hebt wil ik wel een dergelijke schakeling opzetten en wat scoopbeeldjes plaatsen. Misschien wel leerzaam.

Er is trouwens wel een betere manier om aan jouw gelijkspanning te komen maar dat vereist iets meer inzet. Het is zo simpel om jouw doel te bereiken maar dan moet het roer totaal om. Na het weekend.....

nico verduin
6 september 2014, 22:21
Zeker niet, jouw gelijkspanning ziet er wel heel anders uit. Als je ff tot maandag geduld hebt wil ik wel een dergelijke schakeling opzetten en wat scoopbeeldjes plaatsen. Misschien wel leerzaam.

't is gewoon een muur Frans:sssh:

cluseau
6 september 2014, 22:41
't is gewoon een muur Frans:sssh:

I know, maar vroegah voetbalden we toch ook tegen de muur :).

Is toch leuk man, je zal zien dat plaatjes straks veel duidelijk gaan maken en het kwartje gaat vallen.

nico verduin
6 september 2014, 23:01
I know, maar vroegah voetbalden we toch ook tegen de muur :).

Is toch leuk man, je zal zien dat plaatjes straks veel duidelijk gaan maken en het kwartje gaat vallen.Dat laatste betwijfel ik ten zeerste..... Enne btw..... ik heb nooit gevoetbald :soinnocent:

nico verduin
6 september 2014, 23:06
knap van het ding dat ie van zo'n rare spanning op de ingang nog iets constants kan brouwen:).
Daarom noemen ze het een lineaire spanningsregelaar:chicken:

Frits van Mourik
7 september 2014, 00:05
We zitten nog niet aan het "larsje-syndroom", maar het gaat wèl een beetje die kant op...

Plant
7 september 2014, 00:21
... met het belangrijke verschil dat we bij Tommus mogelijk helemaal niks aan het bestrijden zijn:


Ben er van overtuigd dat het niet de (voornaamste) oorzaak van de brom is, maar het vermindert wellicht een stukje van de 50Hz brom. Tis eigenlijk een projectje op zich, ter lering ende vermaak.

Lekker bijten in je eigen staart... gewoon omdat het kan ;)

tommus42
7 september 2014, 08:24
Spot er maar mee:D. Zal vandaag aanwenden de boel op een bordje over te brengen, het loopt uit de hand. Tis al een grotere chaos dan de versterker zelf:satisfie:.
Onbelast is de ingangsspanning overigens 18,7V. Ik wacht geduldig tot morgen:).

tommus42
7 september 2014, 10:04
Even aan het freubelen geslagen:D. De stand van zaken:
http://i62.tinypic.com/2rw7vyq.jpg

Plant
7 september 2014, 10:51
Oh?

Je zet die 15.000 µF over het geheel. Is dat net zo effektief als dat dat je over iedere 1000 µF een eigen capaciteit zet? Iets zegt me van niet, maar ik ben nu nog niet wakker genoeg om dat te onderbouwen.

Je hebt nu 15.000µF en bent er nog niet. Ik zou dat eens los halen en over iedere 1000µF elco 5000µF zetten en kijken of dat misschien effektiever is.

cluseau
7 september 2014, 10:57
Op zich niks mis mee maar de ruim 1A die de elko's gedurende 20mS moeten leveren is gewoon heftig. Ik denk dat je het beter over een andere boeg moet gooien, dat is eenvoudiger beter en met goedkopere componenten. Morgen ff me kop over breken, ben nu ff aan het recreëren. :)

cluseau
7 september 2014, 10:59
Oh?

Je zet die 15.000 µF over het geheel. Is dat net zo effektief als dat dat je over iedere 1000 µF een eigen capaciteit zet? Iets zegt me van niet, maar ik ben nu nog niet wakker genoeg om dat te onderbouwen.

Je hebt nu 15.000µF en bent er nog niet. Ik zou dat eens los halen en over iedere 1000µF elco 5000µF zetten en kijken of dat misschien effektiever is.

Had ik niet gezien op mijn mobieltje maar je hebt zeker gelijk.

cluseau
7 september 2014, 11:05
Even aan het freubelen geslagen:D. De stand van zaken:

Als er 15000uF over de twee van 1000 staan ben je ze aan het vermoorden. Haal die 15000 maar weg en doe zoals plant zegt. Zo had ik het je toch ook voorgerekend, waarom doe je het dan toch anders? Moet ik nico toch gelijk geven. Dus....helemaal geen cap over het geheel.

nico verduin
7 september 2014, 12:31
Een hele dikke muur:seriousf:

cluseau
7 september 2014, 12:34
Een hele dikke muur:seriousf:

Met pijn in het hart moet ik bekennen.........

guitarnijboer
7 september 2014, 13:26
En waarom eigenlijk een brug gelijkrichter? Er zijn maar twee diodes die in deze schakeling wat doen...

Je wilt 50Hz brom in je versterker verminderen door de gloeispanning gelijk te richten en te reguleren. Hierbij neem je aan dat de brom het gevolg is van de gloeispanning waarbij ik mij afvraag hoe je dat hebt vastgesteld? Vervolgens knutsel je iets in elkaar waarvan je zegt dat het er nog erger uitziet dan de versterker zelf... En daarin ligt naar mijn idee je antwoord op de vraag: 'waar komt mijn brom vandaan?'

Los van leerzame ervaringen en dat het leuk is om iets in elkaar te zetten, want dit moet je natuurlijk zelf weten, zou ik een andere weg bewandelen als het je echt te doen is om het stil krijgen van je versterker. Je knutselt een ac4 achtige versterker op een oud radiochassis en hebt een brom die met de volumeknop te regelen is. Op zichzelf al een prestatie, want het is natuurlijk niet echt een high gain ontwerp dus als dat al bromt... Hoe heb je de gloeispanning aangesloten? Opnieuw met getwiste draden gewerkt of de bestaande gloeistroomvoorziening via het chassis gebruikt? Gebruik je een virtueel aardpunt? Hoe zit het met je massapunten aan het chassis? Aardlussen en dat soort dingen?

Na 11 pagina's nog steeds geen fototje van de binnenkant van je versterker/radio gezien. Ik denk dat je heel snel veel verder geholpen kunt worden als inzichtelijk wordt hoe je je versterkertje in elkaar gebakken hebt. Als je echt wat wilt leren moet je wel laten zien wat je doet zodat anderen je kunnen uitleggen waar het mis gaat en waarom...

Trek je verder niets van mij aan hoor. Het is zeker niet mijn bedoeling jouw knutselplezier te bederven. Je zal alleen niet de eerste zijn die van alles aan het bedenken is om een probleem op te lossen dat niet zou hebben bestaan als je zou weten wat je doet, maar daar nooit achter komt omdat je niet de juiste vragen stelt en uitgaat van aannames.

tommus42
7 september 2014, 14:28
......Je hebt nu 15.000µF en bent er nog niet. Ik zou dat eens los halen en over iedere 1000µF elco 5000µF zetten en kijken of dat misschien effektiever is.
Dank je, ga ik proberen.


Als er 15000uF over de twee van 1000 staan ben je ze aan het vermoorden. Haal die 15000 maar weg en doe zoals plant zegt. Zo had ik het je toch ook voorgerekend, waarom doe je het dan toch anders? Moet ik nico toch gelijk geven. Dus....helemaal geen cap over het geheel.
Die uitleg is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik begrijp dat het zo niet goed zit:soinnocent:.

@guitarnijboer, het versterkertje bromt, 50Hz en 100Hz. Aanvankelijk dacht ik, 'even' een gloeistroom op gelijkspanning, kijken of er dan wat 50Hz brom weg is. Ik nam/neem zeker niet aan dat gelijkstroom voor de gloeidraden de oplossing is. Vind het gewoon leuk om mee bezig te zijn. Die gelijkstroom-gloei-voeding is ietsjes gecompliceerder gebleken:D, waardoor het een projectje op zich is geworden. Dat twee diodes niet meedoen weet ik, maar die brug zit er van een eerdere poging de gelijkstroom te betrekken van de, in dit geval, 6,9V gloeispanning.

Met de versterker zelf ga ik daarna bezig, de bedrading is voor verbetering vatbaar:soinnocent:, maar dat geeft allemaal niet, komt nog, eventueel op een print. De gloeidraden zijn getwist en waren toen ie nog op wisselspanning werkte met twee 100 ohm weerstanden geaard. De aarding door de versterker heen is zonder lussen. Wel is het erg chaotisch bedraad, wordt nog wel netter en beter. Een fototoestel heb ik niet anders had ik dit baksel graag ten toon gesteld.

Ik waardeer jullie commentaar zeer. Mocht de bloeddruk echter teveel stijgen door dit topic, dan bied ik daarvoor mijn excuus aan:D.

cluseau
7 september 2014, 14:59
Kijk, als tientallen keren hetzelfde wordt gezegd ga je al gauw de larsfactor benaderen maar ik ben bang dat het niet geldig is.

@tommus: even over het vermoorden van je 1000uF caps. Stel dat je in de cyclus zit waar de bovenste elko wordt geladen. De spanning op de plus van de 1000u maar ook van de 15000u wordt maximaal. De min van de 15000 hangt aan de min van de veel kleinere 1000u waarmee je deze tegengesteld gaat laden. Daar gaat hij van kapot en je schakeling werkt voor geen meter.

Edit: beter ff wachten en morgen een ander schakelingetje maken. Een gewone serieregelaar op lagere spanning. Goedkopere elkos en meer stroom tot je beschikking Guitarnijboer kwam daar ook al mee meen ik me te herinneren.

nico verduin
7 september 2014, 15:21
Edit: beter ff wachten en morgen een ander schakelingetje maken. Een gewone serieregelaar op lagere spanning. Goedkopere elkos en meer stroom tot je beschikking Guitarnijboer kwam daar ook al mee meen ik me te herinneren.Nee... Nee.... Niet doen.... Anders halen we Larsje de 2e niet:seriousf:

cluseau
8 september 2014, 10:45
Nou, ff die boel in elkaar geflanst om de theorie te bewijzen. Met opzet op dezelfde manier zoals jij hebt gedaan.....denk ik. Zo heb ik ook een (zinloze) brugcel en 4700uF elko's gebruikt maar het werkt als een trein.

http://www.amps-unlimited.nl/temp/7769.jpg


Ik heb een 8V regelaar op een load waar ik 1,36A uit zuig. Zo vlak als babybilletjes. Voor het scoop plaatje hieronder geld 2mSec/div en 2V/cm. Boven zie je de ruwe spanning welke niet onder de 10V komt en daar doet de regelaar het voor. Onderste lijn is een nette 8V onder zware belasting. Zou je een 6V regelaar gebruiken wordt het alleen maar gunstiger voor de rimpelafstand.



http://www.amps-unlimited.nl/temp/7771.jpg

edit:
Ik vergeet nog te melden wat mijn ingangs spanningen zijn:

Onbelast heb ik 7V~ uit de trafo, belast zakt dat naar 6.6V~.
Na de gelijkrichter onbelast 18V= en belast (1.36A) zakt dat naar 12.4V=.

Nu vraag je je misschien af hoe ik aan 10V= minimaal kom met de scoop? Simpel, kijk naar de spanningsvorm en je ziet dat de topwaarde bijna op 14V= ligt Het gemiddelde van die rimpel is dus ongeveer 2V en die komt bovenop de minimale waarde dus dat is wat je DVM gaat weergeven.

tommus42
8 september 2014, 11:05
Super, dank je wel. Ga de 6V regelaar er weer inzetten en twee 4700 elco's gebruiken.

cluseau
8 september 2014, 11:20
Wees niet teleurgesteld als hij na deze aktie nog steeds 50Hz brom geeft. Ben er namelijk bang voor dat daar niet je probleem ligt.

tommus42
8 september 2014, 12:02
Nee, geen probleem, val ik je nog wel mee lastig:D.
Komt op termijn wel goed. Hij klinkt op zich al best prettig, meen zelfs wat 'Vox-kleur' door de brom heen te horen:). Nogmaals, bedankt zover.

Plant
8 september 2014, 20:09
Nou, ff die boel in elkaar geflanst om de theorie te bewijzen. Met opzet op dezelfde manier zoals jij hebt gedaan.....denk ik. Zo heb ik ook een (zinloze) brugcel en 4700uF elko's gebruikt maar het werkt als een trein.

http://www.amps-unlimited.nl/temp/7769.jpg


Ik heb een 8V regelaar op een load waar ik 1,36A uit zuig. Zo vlak als babybilletjes. Voor het scoop plaatje hieronder geld 2mSec/div en 2V/cm. Boven zie je de ruwe spanning welke niet onder de 10V komt en daar doet de regelaar het voor. Onderste lijn is een nette 8V onder zware belasting. Zou je een 6V regelaar gebruiken wordt het alleen maar gunstiger voor de rimpelafstand.



http://www.amps-unlimited.nl/temp/7771.jpg

edit:
Ik vergeet nog te melden wat mijn ingangs spanningen zijn:

Onbelast heb ik 7V~ uit de trafo, belast zakt dat naar 6.6V~.
Na de gelijkrichter onbelast 18V= en belast (1.36A) zakt dat naar 12.4V=.

Nu vraag je je misschien af hoe ik aan 10V= minimaal kom met de scoop? Simpel, kijk naar de spanningsvorm en je ziet dat de topwaarde bijna op 14V= ligt Het gemiddelde van die rimpel is dus ongeveer 2V en die komt bovenop de minimale waarde dus dat is wat je DVM gaat weergeven.

Chapeau! Bewonderenswaardig dat je de tijd en moeite er in steekt om de schakeling 1 op 1 na te bouwen. En aan koeling geen gebrek :) Nu is dit natuurlijk iets anders dan een complete versterker of compleet pedaal... misschien krijgt iemand je ook ooit nog zo gek :soinnocent: :hide:

Mijn ervaring met een verdubbelaar en een 7824 waren toch minder.
Wat Tommus hier uiteindelijk aan gaat hebben lezen we binnenkort, maar als ie nu nog brom heeft weet ie iig waar het niet aan ligt ;)

cluseau
8 september 2014, 21:03
Nu is dit natuurlijk iets anders dan een complete versterker of compleet pedaal... misschien krijgt iemand je ook ooit nog zo gek :soinnocent: :hide:


Nou je het zegt, ik kan me herinneren dat ik ook wel eens een tubescreamer heb zitten maken om te kunnen mee-debuggen met de bouwer. Wel is dat zeer verraderlijk want wat schematisch gelijk is hoeft in de praktijk helemaal niet aan de verwachting te voldoen. Kan me een topic herinneren met veel reactie's en hoofdbrekens van de ondersteunende partij. Het betrof een ding wat onwaarschijnlijk hard bromde. Wat bleek, toen we om foto's vroegen zagen we een luchtig bouwwerk in de deksel van een schoenendoos. Pfffff...dan zakt je broek wel af hoor, ben er ook gelijk mee gestopt want zo iemand is niet te helpen.

tommus42
8 september 2014, 22:06
Zo is ie nu, regelaar geaard via de behuizing op het chassis, diodes 1N4007.
http://i61.tinypic.com/2ewlikj.jpg
Belasting iets meer dan 1A.
Spanningen: op de ingang van de 7806 iets meer dan 14,1V, uitgang iets meer dan 5,9V.
Echter wisselspanningen van respectievelijk 30V en 12V, zeg maar dubbele waarden van de gelijkspanning. Er deugt iets niet is mijn conclusie:D. Merkwaardig niet:???:?

Plant
8 september 2014, 22:25
Zo is ie nu, regelaar geaard via de behuizing op het chassis, diodes 1N4007.
http://i61.tinypic.com/2ewlikj.jpg
Belasting iets meer dan 1A.
Spanningen: op de ingang van de 7806 iets meer dan 14,1V, uitgang iets meer dan 5,9V.

Meet je echt alleen met een dmm? Effektief dc zou kunnen als je minder belast dan Cluseau.


Echter wisselspanningen van respectievelijk 30V en 12V, zeg maar dubbele waarden van de gelijkspanning. Er deugt iets niet is mijn conclusie:D. Merkwaardig niet:???:?

Gewoon de meter op ac zetten en op dc prikken? :confused: ... Zeg me... dat 't niet.... zo... is....

cluseau
8 september 2014, 22:31
Ik weet niet wat voor meter je hebt maar niet alle meters zijn geschikt om de wisselspanning component te meten, vergeet dit maar.

Nu moet je nog iets aan de spanning doen want deze is een tikkie laag. Je kan de ground van de regelaar onderbreken en via een diode aan ground leggen. Je "lift" hiermee het aardpotentiaal. Anode aan de min van het IC en de kathode aan ground. Wel een beetje jammer dat je het IC dan alsnog geïsoleerd op het koellichaam moet zetten. Gebruik ook in alle gevallen heatsink compound.

tommus42
8 september 2014, 22:58
Ik weet niet wat voor meter je hebt maar niet alle meters zijn geschikt om de wisselspanning component te meten, vergeet dit maar.
Gelukkig, ik vermoedde en hoopte al dat het aan de meter zou liggen. Tis een Ironside van 15 euro.

Nu moet je nog iets aan de spanning doen want deze is een tikkie laag. Je kan de ground van de regelaar onderbreken en via een diode aan ground leggen. Je "lift" hiermee het aardpotentiaal. Anode aan de min van het IC en de kathode aan ground. Wel een beetje jammer dat je het IC dan alsnog geïsoleerd op het koellichaam moet zetten. Gebruik ook in alle gevallen heatsink compound.
Is 5,9V onvoldoende? Zeker jammer dat het dan geisoleerd moet worden. Is het chassis niet voldoende als koellichaam? Heb wel zo'n isolatie papiertje dat er onder past, is dat geschikt om heatsink compound te vervangen?

cluseau
8 september 2014, 23:14
Gelukkig, ik vermoedde en hoopte al dat het aan de meter zou liggen. Tis een Ironside van 15 euro.

Is 5,9V onvoldoende? Zeker jammer dat het dan geisoleerd moet worden. Is het chassis niet voldoende als koellichaam? Heb wel zo'n isolatie papiertje dat er onder past, is dat geschikt om heatsink compound te vervangen?

Wat verwacht je voor 15 euri. (had het kunnen weten)

5.9V wekt hij echt wel mee. Met 6.3V~ direct uit dr trafo ook. Ik dacht dat het ging om "omdat het kan".

Zo'n mica plaatje is voor elektrische isolatie in combinatie met een plastic busje onder de schroef. Je denkt dat het oppervlak glad is maar dat is het nooit. Zeker niet onder de microscoop. De contactvlakken raken elkaar maar op bepaalde punten en om een goede thermische brug te verkrijgen moet tussen alle oppervlakken die thermisch geleidende witte pasta. Dat spul waar je uiteindelijk helemaal mee onder komt te zitten als je het voor het eerst toepast :)

tommus42
8 september 2014, 23:32
Ga ik aanschaffen. Ga ik wel doen in m'n AC30, optillen van de regelaar, dat wordt een 5V die 5A aankan.
Brom is opmerkelijk minder:crazyhappy:. Zeker nog aanwezig, maar het gaat de goede kant op. Voorbij driekwart begint het de spuigaten uit te lopen.
Okee, de pret kan beginnen. Als eerste de verbinding vanaf de ingangstrap naar de volume en toon potmeter shielden. Zijn nu nog aan mekaar geknoopte condensatoren dwars over de kathodeschakeling en anodeweerstanden heen. Moet beter:).

Frits van Mourik
9 september 2014, 00:39
Dat spul waar je uiteindelijk helemaal mee onder komt te zitten als je het voor het eerst toepast :)

Nou, mij lukt het -na jaren- nog steeds!
Ik gebruik dan ook liever silpads...

cluseau
9 september 2014, 10:06
Ga ik aanschaffen. Ga ik wel doen in m'n AC30, optillen van de regelaar, dat wordt een 5V die 5A aankan........

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/facepalm-ernie.jpg

tommus42
9 september 2014, 12:09
:D, zat erop te wachten:). Mag graag wat in de toekomst spacen:soinnocent:.
Wordt ook weer een projectje op zich, ivm eventuele opwarming van het chassis zal dat met een transistor in de schakeling moeten gebeuren?:seriousf: Don't bother, doe ik waarschijnlijk niet, nergens voor nodig:D.

Over dit ding, ga 'm grondig herbouwen, oa die rare kathodeschakeling van V1b gaat eruit. Kost schaarse ruimte en ik zou niet weten waar die goed voor is. Wordt overigens in diverse 'mods voor de AC4' aanbevolen.

Even een algemeen vraagje over de bias/instelling van de EL84. De uitgang van de OT is origineel aangesloten op 2,5 ohm. Nu op 4 ohm en het viel me op toen ik hem even op een 8 ohm speaker had, te brom heviger was.
Met het volume dicht heeft ie nauwelijks brom, maar je hoort wel dat ie aanstaat. Zou je op één of andere manier een meer optimale primaire/secundaire impedantie verhouding kunnen krijgen, behalve misschien door een dikke weerstand parallel aan de luidsprekeruitgang?
:D
Laat ook maar, ga eerst met de voorversterker bezig:).

cluseau
9 september 2014, 12:17
Hoe hoger de impedantie hoe hoger de spanning, logisch dat je meer geluid hoort toch! Gaat alleen op voor een laag percentage van het totale vermogen. Denk niet hoe hoger mijn impedantie hoe meer output want die vlieger gaat niet op.

tommus42
9 september 2014, 13:50
Hoe hoger de impedantie hoe hoger de spanning, logisch dat je meer geluid hoort toch!
Getransformeerd naar de primaire kant bedoel je? Vind het moeilijk invoelbare materie:confused:.

Gaat alleen op voor een laag percentage van het totale vermogen. Denk niet hoe hoger mijn impedantie hoe meer output want die vlieger gaat niet op.
Dat laatste begrijp ik.

cluseau
9 september 2014, 14:56
Hoge impedantie > hoge spanning lage stroom.
Lage impedantie > lage spanning hoge stroom.

Op een hogere impedantie aansluiting zal dus altijd een hogere spanning staan.

Als je een 4 ohm speaker op een 2.5 ohm aansluiting gebruikt heeft de versterker geen moeite om de spanning te leveren die bij de 2.5 ohm aansluiting hoort maar de spanning is lager dan op de 4 ohm aansluiting. Door de lagere spanning is de stroom door de speaker ook lager dus je bent een stuk vermogen kwijt. Gevaar voor vonkoverslag en niet het maximale rendement.

Bij een 4 ohm speaker aan een 4 ohm tap is hogere (juiste) spanning en daardoor een hogere (juiste) stroom, meest ideale situatie met maximaal rendement.

Bij een 8 ohm tap zou de spanning weer omhoog gaan en daarom de stroom ook echter de eindtrap kan die stroom niet leveren en de spanning stort in. Ook geen ideale situatie dus met extra slijtage en rendementsverlies.

Weet echt niet hoe ik het anders moet brengen :makeup:

nico verduin
9 september 2014, 15:07
Getransformeerd naar de primaire kant bedoel je? Vind het moeilijk invoelbare materie:confused:.
Loadlijnen..... het gaat gewoon om loadlijnen.... Bij een hogere impedantie.... krijg je een vlakkere lijn.... wordt de oppervlakte van de driehoek (Va_bij I0 - Vg1 = 0 - Va_bij_Vg1 = 0) groter. Dus meer power in de trafo = meer power uit de trafo. Totdat je voorbij de knik van de Pentode (bij Vg1=0) bent... dan begin je met inductie spikes te genereren.

cluseau
9 september 2014, 15:25
Loadlijnen..... het gaat gewoon om loadlijnen.... Bij een hogere impedantie.... krijg je een vlakkere lijn.... wordt de oppervlakte van de driehoek (Va_bij I0 - Vg1 = 0 - Va_bij_Vg1 = 0) groter. Dus meer power in de trafo = meer power uit de trafo. Totdat je voorbij de knik van de Pentode (bij Vg1=0) bent... dan begin je met inductie spikes te genereren.


Tja daar is die muur weer heh, ben bang dat loadlijnen te moeilijk zijn.


Simpel gezegd doet een 220V gloeilamp niets op 12V maar andersom heb je veel vuurwerk. Ook dat is een kwestie van de juiste impedantie, geinig he :mmmm:

nico verduin
9 september 2014, 15:33
Tja daar is die muur weer heh, ben bang dat loadlijnen te moeilijk zijn.

Wat dacht je van gewoon lezen en dan bij onduidelijkheden vragen :)

cluseau
9 september 2014, 15:35
Wij moeten toch een oneindig geduld hebben he :seriousf:

nico verduin
9 september 2014, 15:37
leeftijd heh :)

tommus42
9 september 2014, 16:02
......Weet echt niet hoe ik het anders moet brengen :makeup:
Wel een duidelijk verhaal hoor:ok:. Probeerde me voor te stellen hoe de EL84 tegen die verschillende impedanties aan de secundaire kant aan kijkt. Lastig voor te stellen, vind ik.
In het geval van de 2,5 ohm/4 ohm mismatch, is dit een veilige marge voor dit uitgangstransformatortje? Kleine moeite om er een vermogensweerstand van de juiste waarde bij te plaatsen. Voordeel zou iig toch zijn dat de EL84 in een meer optimaal gebied werkt?

Loadlijnen..... het gaat gewoon om loadlijnen.... Bij een hogere impedantie.... krijg je een vlakkere lijn.... wordt de oppervlakte van de driehoek (Va_bij I0 - Vg1 = 0 - Va_bij_Vg1 = 0) groter. Dus meer power in de trafo = meer power uit de trafo. Totdat je voorbij de knik van de Pentode (bij Vg1=0) bent... dan begin je met inductie spikes te genereren.
Juist ja:D.

Hoe dan ook, ben voorlopig wel tevreden met het resultaat. Heb de voedingslijn van de voorversterker weer verplaatst naar voorbij de schermrooster aansluiting (had 'm aan B+). Wat meer filtering en iets lagere spanning, om welke reden dan ook, weer wat brom kwijt.
Verder de aansluitingen van de 470pF van het toonfilter ingekort, ietsje minder ruis. Zit noodgedwongen aan de potmeter, werkt waarschijnlijk als een antenne op die plaats. Ruis wordt storend voorbij ongeveer de helft, maar daar vind ik hem al te 'helder' worden, dus dat is geen probleem. Hij kan overigens een allemachtige hoop lawaai produceren! Blij dat het volume voor 'negen uur' meer dan luid genoeg is, dan geen last van brom en ruis.
Ga één en ander nog wat fatsoeneren, en een kastje ervoor maken. Ikke blij ermee:).

cluseau
9 september 2014, 16:37
..... Probeerde me voor te stellen hoe de EL84 tegen die verschillende impedanties aan de secundaire kant aan kijkt. Lastig voor te stellen, vind ik......
Nou simpel, als verschillende impedantie's maar dan aan de primaire kant.



In het geval van de 2,5 ohm/4 ohm mismatch, is dit een veilige marge voor dit uitgangstransformatortje?......
Ja hoor, geen probleem. Als de eindbuis een beetje moe is na al die jaren komt het zelfs wel goed uit.


Ikke blij ermee:).

Wij ook :D

tommus42
9 september 2014, 16:50
......Wij ook :D
Haha, wacht maar af, ga binnenkort aan m'n London City beginnen, 100 watts of pure hum, hiss and rattle:D.

cluseau
9 september 2014, 16:54
Haha, wacht maar af, ga binnenkort aan m'n London City beginnen, 100 watts of pure hum, hiss and rattle:D.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/facepalm-pope.jpg

tommus42
11 september 2014, 18:54
Voorlopig eindresultaat van de radioversterker. Schakelaartje om het toonfilter te bypassen is een aanrader voor scheurpedalen. Brom is redelijk zolang het volume niet verder komt dan het punt waar die begint te oversturen. Heel luid overigens. De uitgangstransformator zit nog aan de binnenzijde van het chassis, zal kijken of verplaatsing naar de bovenzijde verbetering geeft wat brom betreft.
Valt me nu op dat de filtering van de hoogspanning voor de voorversterker op deze manier niet overhoudt, of is dat wel in orde?
Hoe dan ook, geslaagd projectje:D, nogmaals bedankt voor de hulp.
http://i62.tinypic.com/2i6jjuq.jpg

cluseau
11 september 2014, 19:34
Valt me nu op dat de filtering van de hoogspanning voor de voorversterker op deze manier niet overhoudt, of is dat wel in orde?


10 uF is niet zoveel hoewel het moet kunnen. Eigenlijk moet je eerst weten waar je brom vandaan komt, je kan in een poging het met eenvoudige hulpmiddelen te tackelen een rooster aan massa leggen en kijken of de brom dan weg is. Je begint dan met de buis voor de eindbuis. Heb je dan nog brom komt het waarschijnlijk uit de voeding of via de kathode. Je kan kijken of het met een 22uF beter gaat. Is je brom weg dan test je de eerste trap op dezelfde manier. Maar....ik haat dat gissen, ik zou het je zo kunnen vertellen maar je huis woont te ver.


edit: Zit nog even naar die OT te kijken maar het is me niet echt duidelijk wat je daar hebt uitgespookt. Lijkt me niet goed en mogelijk werkt het zelfs averechts.

tommus42
11 september 2014, 20:14
......edit: Zit nog even naar die OT te kijken maar het is me niet echt duidelijk wat je daar hebt uitgespookt. Lijkt me niet goed en mogelijk werkt het zelfs averechts.
Oeps, verkeerd getekend, zo zit het (+++ is B+, en ++ de verdere voeding):
http://i61.tinypic.com/epmavd.jpg
Hoor trouwens geen verschil tussen aansluiten op de B+ of aan die aansluiting. Is toch om rimpel via tegenfase te onderdrukken?
Roosters aan massa leggen ga ik proberen.

guitarnijboer
11 september 2014, 20:30
Ik weet niet hoe je alles hebt aangesloten, maar gezien de brom kennelijk uit de eerste trap komt kun je, als je toch nog gaat fatsoeneren, de kathodeweerstand van de eerste buis en de 1M roosterweestand het beste direct aan de massa van de input leggen. daarnaast is het gebruikelijk om de 68K weerstand voor de 1M te plaatsen en de 1M direct aan het rooster.
10uF icm de 22K weerstand is overigens ruim voldoende filtering voor 1/2 ECC83.

nico verduin
11 september 2014, 20:32
Valt me nu op dat de filtering van de hoogspanning voor de voorversterker op deze manier niet overhoudt, of is dat wel in orde?

Tja..... je kan het berekenen...... maar dat betekent weer bestuderen :)...... Het doel van de filter is ontkoppelen van 2 opvolgende trappen. Het is tenslotte gewoon een RC filter.... en dus kan je het 3db kantel punt berekenen. En dus kan je berekenen bij welke frequentie het eventueel mis (of gewenst kan gaan)...... Immers als je meer stroom trekt (groter signaal) EN je ontkoppelt niet... DAN daalt de spanning op de voedingslijn EN dus daalt de spanning op de volgende trap EN dus krijg je een andere instelling op de volgende trap. En omdat het een RC filter is gaat dat verhaal op afhankelijk van de frequentie........


Dus.... doe je huiswerk .....

guitarnijboer
11 september 2014, 20:51
Tja..... je kan het berekenen...... maar dat betekent weer bestuderen :)...... Het doel van de filter is ontkoppelen van 2 opvolgende trappen. Het is tenslotte gewoon een RC filter.... en dus kan je het 3db kantel punt berekenen. En dus kan je berekenen bij welke frequentie het eventueel mis (of gewenst kan gaan)...... Immers als je meer stroom trekt (groter signaal) EN je ontkoppelt niet... DAN daalt de spanning op de voedingslijn EN dus daalt de spanning op de volgende trap EN dus krijg je een andere instelling op de volgende trap. En omdat het een RC filter is gaat dat verhaal op afhankelijk van de frequentie........


Dus.... doe je huiswerk .....

Dit kan ik zelfs niet volgen... Op de eerste plaats gaat een in klasse A ingestelde triode niet 'meer' stroom trekken bij een groter signaal en zou het dus bijzonder zijn als de voedingspanning zonder ontkoppeling zou kunnen dalen. Ontkoppelen van de voedingslijn tussen verschillende trappen voor signaalspanning is in dit geval niet eens heel erg belangrijk.

De 22K / 10uF is bedoeld om de rimpelspanning verder te reduceren. Je rekent dus de impedantie uit van de elco bij 100hz en kijkt hoeveel de spanningsdeler (combinatie r/c) de rimpel dempt. De grote van R en C hangt af van de stroom die de triode trekt. Je wilt immers een bepaalde demping, maar de spanning niet teveel laten dalen. Bij een grotere stroom heb je dus een grotere elko nodig en een lagere weerstand voor het zelfde effect en spanningsverlies. Gezien de 1/2 triode zeer weinig stroom trekt is een hoge weerstand en kleine elko hier prima!

Of de elko de versterkertrap of trappen voldoende ontkoppelt voor signaal bereken vervolgens je met de impedantie van de versterkertrap, niet de serieweerstand van de voedingslijn.

tommus42
11 september 2014, 21:05
Ik weet niet hoe je alles hebt aangesloten, maar gezien de brom kennelijk uit de eerste trap komt kun je, als je toch nog gaat fatsoeneren, de kathodeweerstand van de eerste buis en de 1M roosterweestand het beste direct aan de massa van de input leggen. daarnaast is het gebruikelijk om de 68K weerstand voor de 1M te plaatsen en de 1M direct aan het rooster.
10uF icm de 22K weerstand is overigens ruim voldoende filtering voor 1/2 ECC83.
Dat zou (een deel van) de oplossing kunnen zijn! De input (geisoleerd van het chassis) bevindt zich aan de andere kant van de versterker. Heb de 1M over het jack-chassisdeel gesoldeerd en vanaf daar met een draad naar de massa aansluiting van de kathode. Beter dus die draad naar de kathode en daar de 1M. En die dus aan het rooster. De 68K zit overigens wel op het buisvoetje.
Bedankt.

tommus42
11 september 2014, 21:36
Zeer opmerkelijke verbetering:crazyhappy:.

tommus42
13 december 2014, 14:08
Even plaatjes geschoten van de radioversterker, ehm hij bromt nog wat:hide:, zou de uitgangstransformator op die plaats een oorzaak kunnen zijn? Andere tips behalve opnieuw opbouwen?:D
http://i60.tinypic.com/svo08m.jpg
http://i57.tinypic.com/1hwdj9.jpg
http://i58.tinypic.com/3499n3m.jpg

HaroldA
13 december 2014, 14:36
http://i57.tinypic.com/1hwdj9.jpg

Ehm ... zie ik daar gesmolten draden, klodders tin, centimeters blootliggend draad, draden die tegen ipv soldeerogen zijn gezet, etc? :eek:

tommus42
13 december 2014, 15:00
:D, dank je, nee, erg netjes is het niet, wel deugdelijke verbindingen. Gaat me om de brom:soinnocent:.

edit: heb een koppelcap als 'lead' naar de volume- en toonpot gebruikt, over de rest heen. Weet niet in hoeverre dat brom oppikt.

HaroldA
13 december 2014, 15:02
Gaat me om de brom:soinnocent:.

Mij om jouw veiligheid.

HaroldA
13 december 2014, 15:07
http://i57.tinypic.com/1hwdj9.jpg

Zit je ingang rechtsonder, en gaat dat vervolgens over je AC-heater wires heen? Dan zou ik daar beginnen met opruimen.

En die losse draadgewonden weerstand aan de rechterkant, daar staat hopelijk geen spanning op? Net als dat bruin blootliggend draad? Zwevend en een paar mm van de behuizing af ... :(

tommus42
13 december 2014, 15:16
Heb nog geen vonkoverslag gehad, en het is een afgeschermde kabel. Hij gloeit trouwens wel weer op AC, na een mooie 6V gelijkspanningsvoeding, met veel dank aan cluseau:D. Die ga ik denk ik gebruiken in m'n plexi, voor de voorversterker.
Maar ik ga maar eens beginnen met de trafo op het chassis te zetten, die schermrooster-spanning daar zint mij ook niet erg:).

HaroldA
13 december 2014, 15:27
het is een afgeschermde kabel.

Dat zal vast wel iets tegenhouden, maar echt niet alles. Zo over het bordje heen, en dan vlak over de heater-wiring is vragen om problemen. Heb je wel aan 1 kant de aarde niet aangesloten?

Heb je eigenlijk 50 of 100Hz brom?

tommus42
13 december 2014, 15:55
Wist ik niet. Wel aan één kant geaard.
Volgens mij 50Hz en 100Hz. Dit lijkt me niet in orde, vlak langs de voeding.
http://i61.tinypic.com/rbctwo.jpg

guitarnijboer
13 december 2014, 19:46
Over het algemeen en ook heel goed verklaarbaar proberen de meeste verstekerbouwers voedingskabels met relatief grote rimpelspanning, onderdelen die een sterk magnetisch verle kunnen veroorzaken (choke, nettrafo) zo ver mogelijk uit de buurt van de gevoeligste delen van de versterker te houden. Bij de input is de versterker het gevoeligst.

De uitgangstrafo die tevens als choke dienst doet naast de input is dus geen goed idee. Net als die oranje draad die vanaf de eerste elko langs je volumepotmeter en toonknop loopt. Daar staat een dikke rimpel op.
Probeer je voeding aan de ene kant te maken (ond de voedingstrafo) en de gevoelige delen (voorversterker) aan de andere zijde van je versterker. Uitgangstrafo op het chassis bouwen etc.

Van fender versterkers kun je veel layouts vinden op internet net als van ceriatone versterkers. Kijk maar eens hoe daar de draden lopen en onderdelen geplaatst zijn.

woldhek
13 december 2014, 22:25
Hoi,
Ik ben vroeger (30 jaar geleden) ook nog met buizen bezig geweest.
Toen van oude radio`s met een EL84 een FM zender gemaakt.
Nou is die buis daar niet echt geschikt voor (qua frequentiebereik) en daardoor zat ik over de gehele FM band, maar was een leuke hobby.

Brom was altijd het grootste probleem, om die tegen te gaan.
Vereiste was sowieso, dat alle draden die wisselstroom voerden, getwist moesten worden, o.a. de gloespanningsdraden en de draden naar de brugcel.
Als ze getwist zijn, dan geven ze niet zo`n groot strooiveld voor onderdelen in de buurt.

Misschien dat je daar nog iets aan hebt?

Groetjes,
Erik

fredjuh
14 december 2014, 13:28
50hz mmmmm = heater of trafo hum

100hz mmmmm (+ eeeee) = rimpel

100hz èèèèèèèè = gelijkrichter

Je hebt een single-ended versterker zonder choke gemaakt, dus dikke kans op rimpel. Je foto's zijn niet echt uitnodigend om te bestuderen. :soinnocent:

Succes!

(Probeer anders wat krimpkous voor uwer veiligheid. "Er is nog geen vonkoverslag geweest" is hier geen argument. Het gaat erom dat een draadje kan bewegen, tegen het chassis aan en als je aarding dan even niet klopt hang je.)

tommus42
15 december 2014, 11:09
Ik ga eerst de OT verplaatsen en gelijk de bedrading ervan wat veiliger aanleggen.
De gloeidraden zijn getwist en lopen aan de andere zijde dan waar de signaalvoerende draden lopen.
Bedankt voor de opmerkingen.

cluseau
15 december 2014, 12:08
Ik ga eerst de OT verplaatsen ......

Het is ook altijd hetzelfde he!

WAAROM ga je hem verplaatsen? Weet je dan nu al dat de positie ongunstig is en brom oppikt? Dat is namelijk heel eenvoudig te testen hoor en misschien helemaal niet nodig. Ik zie allerlei voorstellen en mogelijkheden voorbij komen maar je onderzoekt er niet een. Door zomaar iets te doen kun je er zelfs fouten bijmaken die er eerst niet waren. Ik bedoel "wat is er met je logica gebeurt"?

Overigens niks mis met je besluit om de bedrading aan te pakken :hide:

nico verduin
15 december 2014, 19:33
Het is ook altijd hetzelfde he!

WAAROM ga je hem verplaatsen? Weet je dan nu al dat de positie ongunstig is en brom oppikt? Dat is namelijk heel eenvoudig te testen hoor en misschien helemaal niet nodig. Ik zie allerlei voorstellen en mogelijkheden voorbij komen maar je onderzoekt er niet een. Door zomaar iets te doen kun je er zelfs fouten bijmaken die er eerst niet waren. Ik bedoel "wat is er met je logica gebeurt"?

Overigens niks mis met je besluit om de bedrading aan te pakken :hide:Je weet toch dat tommus42 in het casino is geboren:seriousf:

cluseau
15 december 2014, 20:10
Je weet toch dat tommus42 in het casino is geboren:seriousf:

Het bouwwerk heeft ook idd veel weg van russisch roulette :sssh:

guitarnijboer
15 december 2014, 23:35
Als je toch de bedrading gaat aanpakken zou ik meteen de positie van de voor en eindbuis omwisselen.

tommus42
16 december 2014, 11:06
Ga 'm opnieuw solderen. Uitgangstrafo komt op het chassis, ihkv mogelijke upgrade in de toekomst. Geeft ook de mogelijkheid de bedrading beter aan te leggen. Bedankt voor de hartverwarmende opbouwende kritiek:D.
Schematisch is het overigens een mix geworden van een Vox AC4, Epiphone valve junior, en een Philips B4X23A.

cluseau
16 december 2014, 11:19
.......Uitgangstrafo komt op het chassis.......


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/facepalm-pope.jpg

Zie psalm 155 vers 2

tommus42
16 december 2014, 11:29
:D, wat staat daar voor obscuurs in? Ben niet zo thuis in het schriftelijk gebeuren.

cluseau
16 december 2014, 11:37
:D, wat staat daar voor obscuurs in? Ben niet zo thuis in het schriftelijk gebeuren.


Zijn geen occulte zaken hoor maar misschien als ik het wat vetter neerzet......



WAAROM ga je hem verplaatsen?

Weet je dan nu al dat de positie ongunstig is en brom oppikt?

Dat is namelijk heel eenvoudig te testen hoor en misschien helemaal niet nodig.

je onderzoekt er niet een.

Door zomaar iets te doen kun je er zelfs fouten bijmaken die er eerst niet waren.

tommus42
16 december 2014, 11:53
Weet niet of ie brom oppikt. Wel ben ik van plan er een andere OT in te zetten op termijn (nl. die uit m'n Marshall class-5).
Het testen gaat denk ik door er langere draden aan te solderen en het ding te draaien en manipuleren om te kijken wanneer ie het stilst is.
Voordeel van montage op het chassis is denk ik dat de primaire aansluitingen over het chassis kunnen lopen, weg van signaalvoerende en gloeispannings draden.
Verder wat meer ruimte in het chassis.

cluseau
16 december 2014, 12:13
Weet niet of ie brom oppikt.

Dat is nu net wat ik bedoel......zoek dat dan eerst uit.

Met de kennis die je nu hebt (als ik ff een inschatting mag maken) zou ik beginnen met een degelijke voeding te maken in een chassis wat natuurlijk groot genoeg is om in een later stadium de rest er bij te maken. Die voeding ga je dan eerst testen door hem met een load te belasten en dan te meten of hij aan je verwachtingen voldoet. Je werkt immers met bij elkaar geraapte spullen uit een sloop chassis dus moet je roeien met de riemen die je hebt.

Om de juiste positie van de trafo te bepalen Heb je niets anders nodig dan de trafo's en een speaker. Komt verder geen buis bij kijken. Als je een speaker op de OT aansluit en vervolgens spanning op de PT zet zul je al een brom horen als die positie ongunstig is. Is hij volkomen stil dan hoef je echt geen trafo te gaan verplaatsen want daar bereik je niets maar dan ook helemaal niets mee.

Ik verwacht eerder dat je juist brom gaat krijgen als je de trafo naar boven verhuist. Ik neem aan dat de OT origineel ook onder het chassis zat. Frits was zo gek nog niet hoor en wist aardig wat hij deed. Daar in eindhoven hadden ze ook door dat het plaatstalen chassis voor een goede magnetische afscherming (PT<>OT) zorgt. Ga je de trafo nu boven naast de PT zetten kun je er juist een probleem bij krijgen en dat is wat ik van de daken loop te schreeuwen. Maar.... misschien moet ik dat juist niet doen en je lekker laten experimenteren, door schade en schande wordt je ook wijzer.

fredjuh
16 december 2014, 13:30
Psalm 155 vers 2 :seriousf:

Voor OT brom checken heb je inderdaad maar 4 onderdelen nodig: een netplug, een speaker, ot en pt. Niks meer niks minder. Dat was voor mij ook een eureka-moment een hele tijd geleden.

Dit is een goede layout voor het type versterker dat jij aan het maken bent:
http://2.bp.blogspot.com/-FRl_qa18Xu0/UKkI4dqQ-0I/AAAAAAAAATc/GfTDjrFOHHw/s1600/5F1_layout.png

fredjuh
16 december 2014, 13:40
Trouwens; beter goed gejat dan slecht bedacht: Hier een voorbeeld van een klassieke stereo-opstelling. Let op de plaatsing van:

de OT's t.o.v. de PT
de eindbuizen
de inputs

http://www.tubes4hifi.com/VTA70-BL1.jpg

tommus42
16 december 2014, 16:45
......Dit is een goede layout voor het type versterker dat jij aan het maken bent:
http://2.bp.blogspot.com/-FRl_qa18Xu0/UKkI4dqQ-0I/AAAAAAAAATc/GfTDjrFOHHw/s1600/5F1_layout.png
Super, bedankt! Het toonfilter moet er nog bij, zit nu tussen de pots maar daar ruist ie flink. De ECC83 en EL84 omdraaien zoals ook @guitarnijboer al aangaf. Voor de OT zal ik (experimenteel) een goed plekje uitzoeken ivm de positie van de PT, met inachtneming van de plaats van de buizen.

HaroldA
16 december 2014, 16:51
Dit is een goede layout voor het type versterker dat jij aan het maken bent:
http://2.bp.blogspot.com/-FRl_qa18Xu0/UKkI4dqQ-0I/AAAAAAAAATc/GfTDjrFOHHw/s1600/5F1_layout.png

http://www.activebeergeek.com/wp-content/uploads/2011/06/DraftBeer.jpg

fredjuh
16 december 2014, 17:51
De input (geisoleerd van het chassis) bevindt zich aan de andere kant van de versterker.

Monteer de input eerst even naast de ECC83 voor de goede orde. Kijk dan of je amp stil is. zo niet, leg dan de grid van de EL84 aan massa. Is je amp dan wel stil, dan wordt het een herbouw, is hij dan ook niet stil dan heb je een grotere resevoir-elco nodig of, veel beter, een choke.

tommus42
16 december 2014, 17:55
Ga ik proberen. Een choke komt er in, vergeten te vermelden. Heb hier een nette, 6H, 60 ohm.

Plant
16 december 2014, 20:07
Het is ook altijd hetzelfde he!

WAAROM ga je hem verplaatsen? Weet je dan nu al dat de positie ongunstig is en brom oppikt? Dat is namelijk heel eenvoudig te testen hoor en misschien helemaal niet nodig. Ik zie allerlei voorstellen en mogelijkheden voorbij komen maar je onderzoekt er niet een. Door zomaar iets te doen kun je er zelfs fouten bijmaken die er eerst niet waren. Ik bedoel "wat is er met je logica gebeurt"?

Als ik me goed herinner uit een ander topic (iets met een spanningsverdubbelaar :soinnocent: ) is Tommus van de 'gewoon... omdat het kan' school.
Gewoon doen dus.

edit: o, dat was dus gewoon ditzelfde topic een paar maanden terug :p

cluseau
16 december 2014, 20:21
Dat is ook wel zo maar ik ben gewend dingen te doen met een reden en liefst gebsseerd op onderzoek. Zou het niet in mijn hoofd halen om mijn trekhaak uit het schuifdak te laten steken gewoon omdat het kan.

cluseau
17 december 2014, 10:22
Hoewel......waarom niet eigenlijk.

Gewoon omdat het kan :crazyhappy:

http://www.amps-unlimited.nl/temp/2420.jpg

fredjuh
17 december 2014, 12:35
Dit is pas handig. (http://youtu.be/56XL0TysIn0?t=1m)

tommus42
4 januari 2015, 13:28
Ben me aan het orienteren op nieuwe koppelcaps, voor diverse projectjes. Vroeg me af, iemand iets zinnigs te zeggen over verschillen tussen deze twee?
http://i60.tinypic.com/25zm7go.jpg
http://www.tube-town.net/ttstore/Capacitors/SoZo-Capacitors/SoZo-NexGen-Vintage-Mustard-0-022F-500V::6686.html
http://i62.tinypic.com/rm4gtx.jpg
http://www.tube-town.net/ttstore/Capacitors/SoZo-Capacitors/SoZo-Blue-Molded-0-022-F-400-V::6424.html

cluseau
4 januari 2015, 13:59
Ben me aan het orienteren op nieuwe koppelcaps, voor diverse projectjes. Vroeg me af, iemand iets zinnigs te zeggen over verschillen tussen deze twee?


Die blauwe vind ik leuk :hide:

Pepe
4 januari 2015, 14:19
Wel erg geel die gele. Heb je niet iets met olijf of oker?

HaroldA
4 januari 2015, 14:38
http://a142a81a75dfa2448b48-502304ce13cfa3d20e6ca8fd10c866db.r19.cf1.rackcdn.c om/158706-custom.jpg

nico verduin
4 januari 2015, 15:39
hebben ze geen rode?

fredjuh
4 januari 2015, 15:45
Voor de echte brown sound zou ik wel op zoek gaan naar bruine caps. Die gele klinken wat vrolijker in mijn beleving.

tommus42
4 januari 2015, 15:55
Toe even, ben serieus, ga er tien ofzo kopen, wil ik de goede keus maken. Vind de blauwe het mooist, en het goedkoopst:).

HaroldA
4 januari 2015, 15:59
Dan zijn alle reacties perfect. Als het jou alleen om de kleur en prijs gaat, maakt het toch allemaal niets uit.

tommus42
4 januari 2015, 16:07
Dat is een ernstige misvatting met verkeerde beeldvorming tot gevolg:D. Ze zijn voor een 100W EL34 versterker, incl. de tone-stack, en een AC30. Ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten wat betreft klank van de versterker. Heb nu Siemens MKP, zijn bedoeld voor in hifi versterkers, zou me kunnen voorstellen dat die voor gitaarversterkers minder prettig uit pakken.

fredjuh
4 januari 2015, 16:20
Over het algemeen worden er in mooie hifiversterkers exact dezelfde caps gebruikt als in gitaarversterkers. Dat is al sinds de eerste gitaarversterker ooit zo.

Gearjunkie
4 januari 2015, 16:50
Misschien dat jij het ons gaat vertellen Tommus...
Mooie marketing van Sozo natuurlijk. Dat dan wel.
Ik denk dat bij zowel Marshall als Fender de goedkoopste prijs uitgangspunt waren voor veel componenten. Grappig dat dat decennia later zo lekker de hemel in geprezen en vermarkt word.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nico verduin
4 januari 2015, 19:11
Dat is een ernstige misvatting met verkeerde beeldvorming tot gevolg:D. Ze zijn voor een 100W EL34 versterker, incl. de tone-stack, en een AC30. Ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten wat betreft klank van de versterker. Heb nu Siemens MKP, zijn bedoeld voor in hifi versterkers, zou me kunnen voorstellen dat die voor gitaarversterkers minder prettig uit pakken.Is er nu nooit een moment in jouw leven dat je eerst nadenkt en dan handelt?

HaroldA
4 januari 2015, 20:19
Troost je, toen ik condensatoren voor mijn marshall ging kopen heb ik op het internet gekeken en daar stond dat de gele sozo's het beste klinken. Ik kan het ongetwijfeld niet horen, maar tussen de oortjes telt ook.

Mijn Russische nepMarshalls hebben de goedkoopste caps die er zijn, en die klinken ook geweldig.

woldhek
4 januari 2015, 22:21
Een condensator is een condensator en als de waarde 0,022uf is, dan zijn ze gelijk en klinken ze gelijk.
Wel kan die ene 400v aan en die andere 500v, dat is het verschil, maar ze zullen hetzelfde klinken.

Als ze wel verschillend klinken, dan klopt de waarde die er op staat niet en ik weet eerlijk gezegd niet of goedkope condensatoren meer marge hanteren.

Pepe
4 januari 2015, 22:45
In gitaarland zijn alle condensatoren gelijk alleen is de ene gelijker dan de andere. Hoeveel gitaren wel niet pas nadat ze voorzien waren van heilige gralen toegelaten werden tot het sonic Nirvana...

Joe Gore plaatste daar laatst een aardig filmpje over.


https://www.youtube.com/watch?v=dEr-66DR8PM

tommus42
5 januari 2015, 10:57
Is er nu nooit een moment in jouw leven dat je eerst nadenkt en dan handelt?
Ja, één van m'n goede voornemens dit jaar, vandaar deze vraag. Las ergens dat er 'snelle' caps zijn, dat suggereert dat er ook 'langzame' caps zijn. Wat dit voor invloed op de klank heeft is me onduidelijk.
@pepe; inspirerend experiment:D.

HaroldA
5 januari 2015, 11:24
Je doelt op ESR en dat is eigenlijk alleen van toepassing op elco's.

tommus42
5 januari 2015, 11:34
Okee, bedankt. Ik ga voor de goedkope Sozo's.

HaroldA
5 januari 2015, 11:35
Sozo's zijn duur, ook de goedkoopste.

tommus42
5 januari 2015, 11:45
Te duur? Ben altijd fan van 'beste prijs/kwaliteit', maar voor die paar dubbeltjes.

HaroldA
5 januari 2015, 11:55
Als je goede en goedkope axiale caps wil, is de mallory 150 dan niet goed genoeg?

tommus42
5 januari 2015, 12:03
Weet ik niet, 0,75 euro is niet duur. Zouden ze een andere 'roll-off' hebben dan andere caps?

fredjuh
5 januari 2015, 13:05
Oke, wil je het echt weten?
Hieronder alle info die je nodig kunt hebben, via Google gevonden. Dat kun jij ook. Het punt is dat er in metingen aan condensatoren vrijwel alleen onderscheid wordt gemaakt in het diëlektricum (http://nl.wikipedia.org/wiki/Di%C3%ABlektricum) en de maximaal toegestane spanning. Neem dus gewoon polypropyleen of polystyreen of weet ik veel met voldoende hoge doorslagspanning en staar je niet zo blind op het merk.

Met het geld dat je uitspaart kun je weer mooiere trafo's en buizen kopen. ;)

http://conradhoffman.com/cap_measurements_100606.html
http://sound.westhost.com/articles/capacitors.htm
http://www.reliablecapacitors.com/pickcap.htm
http://www.reddit.com/r/loudspeakers/comments/255s42/capacitors_really_do_sound_different_here_are/
http://www.beavisaudio.com/techpages/Caps/
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
http://www.tnt-audio.com/accessories/testing_capacitors_e.html
http://www.bext.com/replace.htm
http://web.archive.org/web/20051212180255/http://www.capacitors.com/picking_capacitors/pick20lg.jpg
http://web.archive.org/web/20051212184437/http://www.capacitors.com/picking_capacitors/pick21lg.jpg

tommus42
5 januari 2015, 15:49
Bedankt. Metalized polyester lijkt me het meest hoorbaar uitpakken, op een gunstige manier.

Heynis
21 januari 2015, 23:52
Waarom dan?

Het wordt trouwens pas ècht leuk met keramische condensatoren, maar leg eerst je bovenstaande statement maar eens uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Heynis
21 januari 2015, 23:56
Ik kan niet editen in Tapatalk (of kan het niet vinden), maar een kleine hint. Kijk eens naar de schaalverdeling op de grafieken. Bedenk/bereken ook eens aan de hand van een paar RC filtertjes wat er gebeurt als de capaciteit verandert, en welk effect dat uiteindelijk gaat hebben op je frequentierespons. Kijk tot slot eens naar de toleranties die gehanteers worden bij de productie van die dingen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
22 januari 2015, 08:40
Mijn theorie was dat de frequentieafhankelijke capaciteit eventueel voor klankverschil zorgt tussen verschillende caps.

cluseau
22 januari 2015, 10:15
..... de frequentieafhankelijke capaciteit ......

Is dat een nieuwe soort condensator of mis ik wat :???:

Tot nu toe ken ik alleen een van spanning afhankelijke cap, de zogenaamde varicap :soinnocent:

tommus42
22 januari 2015, 11:18
Volgens de grafiek is de capaciteit bij 10.000Hz 1% lager dan bij 100 Hz. Lijkt me geklier in de marge, maar je weet nooit:D. Zijn dan echt alle caps hetzelfde?:(

cluseau
22 januari 2015, 12:13
Een cap veranderd niet van capaciteit onder invloed van aanwezige frequentie of spanning muv een varicap. Marges hebben daar niks mee te maken.

En denk nou niet dat een varicap ineens interessant is om mee te experimenteren want die zijn alleen interessant voor hf toepassingen.

tommus42
22 januari 2015, 12:19
Maar zijn de goedkope plasticjes bij de electronica-winkel net zo goed als Mallory's, Sozo's, Orangedrops?

nico verduin
22 januari 2015, 15:07
Maar zijn de goedkope plasticjes bij de electronica-winkel net zo goed als Mallory's, Sozo's, Orangedrops?wat denk je nu zelf?

tommus42
22 januari 2015, 15:41
Ik denk dat de heren technici hier het niet weten, met als gevolg dat hobbyisten het mikpunt zijn van hoon en spot bij de genoemde fabrikanten. 'Zie die lummels eens super-overpriced caps aanschaffen'.

fredjuh
22 januari 2015, 15:52
Precies dat ja! Haha. Als je amps wilt bouwen zou je eigenlijk zo'n assortiment polyprops via ebay uit china moeten halen. Kun je voor een prikkie naar hartelust experimenteren.

Pak anders gewoon een keer zo'n draaischakelaar. Leg er een 22n sozo aan, een 10n sozo, een goedkope 22n en 10n polyprop of polyet. Kun je t zelf horen. :)

nico verduin
22 januari 2015, 15:54
Ik denk dat de heren technici hier het niet weten, met als gevolg dat hobbyisten het mikpunt zijn van hoon en spot bij de genoemde fabrikanten. 'Zie die lummels eens super-overpriced caps aanschaffen'.Zoals Fred ook aangeeft..... en daarnaast.... meten is weten..... maar dat is helaas een steeds meer verdwijnend verschijnsel lijkt het en vallen we terug op "ik denk" "ik meen" "ik geloof" wat eigenlijk betekent... "Ik heb geen idee en hoop dat anderen mij een richting geven" ........

tommus42
22 januari 2015, 15:58
Nou ja, anyhoe, ik ga voor Mallory's, axiaal en betaalbaar.
Dus dure caps zijn onzin!
Toch nog een goede daad verricht vandaag:D.

nico verduin
22 januari 2015, 15:59
Nou ja, anyhoe, ik ga voor Mallory's, axiaal en betaalbaar.
Dus dure caps zijn onzin!
Toch nog een goede daad verricht vandaag:D.groot gelijk Tommus..........