PDA

View Full Version : Hulp! akkoordenschema Treasure



davidof
1 september 2014, 22:29
Heey ik wou just for fun dit akkoordenschema eens achterhalen https://www.youtube.com/watch?v=Sds5SpNd1Mw

Ik zit echter vast, voor de strofe:

Ik hoor in de bas: Ab - Ab Ab - Gm Fm -Fm - Gm Gm Gm Bb - Cm
in de gitaar : Cm- Cm Cm - Bb Ab - Ab Cm Bb Bb Bb Cm


gitaar zit altijd een (kleine) terts boven de bas? Cm/Ab dan?

Thanks!

Harald
2 september 2014, 11:19
Nee hoor, die Cm is wel een Ab, maar als er een G bovenin zit is het akkoord een Abmaj7 Dat zou je inderdaad kunnen doen door op gitaar een Cm greep te spelen, terwijl de bassist een Ab speelt. Ik zou de lage C dan wel weglaten. Die zit op zich wel in het akkoord maar zonder zal de voicing wat mooier klinken.

Cm = C Eb G
Ab = Ab C Eb
Abmaj7 = Ab C Eb G

terrasbeest
2 september 2014, 13:02
X
4 =Eb de 5
5 = C de 3
5 = G de ( majeur ) 7
x
4.= Ab.de root.

Klassieke voicing.

davidof
2 september 2014, 19:12
X
4 =Eb de 5
5 = C de 3
5 = G de ( majeur ) 7
x
4.= Ab.de root.

Klassieke voicing.


Maar dan zonder de Ab en een G op de hoge E snaar, dus gewoon triad van Cm eigenlijk .. in het refrein gaat hij ook iets hoger op de nek triad's spelen denk ik.

Harald
2 september 2014, 19:31
Davidof, snap je het verschil tussen een greep en een akkoord?

Hoeveel verschillende manieren ken je bv. om een G te spelen? Hebben die dan verschillende namen?

Kijk eens naar de noten in zo'n greep. Of die G bovenin, of middenin zit heeft meestal weinig consequenties voor de naam van het akkoord. Zou je hem in de bas spelen, wordt het weer anders. Dan zou je een slash in de naam zien.

Harald
2 september 2014, 19:34
X
4 =Eb de 5
5 = C de 3
5 = G de ( majeur ) 7
x
4.= Ab.de root.

Klassieke voicing.

Een van de... net zoals een barreetje over de hoogste 3 snaren, wat dan ook een klassieke voicing voor een mineur akkoord is, of voor een 9 akkoord. Zie vraag over het verschil tussen een greep en een akkoord. Als davidof nu nog kan bedenken waarom dat "akkoord" drie verschillende akkoorden is, dan schiet het mooi op :)

terrasbeest
2 september 2014, 20:42
Twintig keer heb ik dit filmpje hier al gepost.....


https://www.youtube.com/watch?v=DZEw2ApNhyk


https://www.youtube.com/watch?v=dWItwevchXI

Harald
2 september 2014, 20:51
laat het hem nu zelf uit zoeken ;) Dan onthoud je het veel beter!

Maar vergis je niet. Veel beginnende gitaristen verwarren grepen en akkoorden. Het begint ermee dat je dat verschil snapt.

En ik weet ook wel dat dat barreetje over de hoogste 3 snaren niet het hele akkoord is. Behalve de mineur variant dan... Dat je niet steeds alle noten hoeft te spelen is ook best handig om te weten. Zeker als je bigband charts voor je neus krijgt.

terrasbeest
2 september 2014, 20:54
https://www.youtube.com/watch?v=9pOg5SB6OSc

davidof
2 september 2014, 23:03
beste vrienden, ik ken heus wel het verschil tussen een greep, en een akkoord.. In dit nummer leek het mij eerder voor de hand liggender het akkoord Cm/Ab te heten dan Abmaj7 gezien de voicing in de gitaar. en de karakteristiek van het nummer. Ook al zijn het dezelfde noten.. lol jullie behandelen mij als iemand die zijn eerste akkoordjes leert, ik ken mijn theorie wel hoor heren. Dat wil niet zeggen dat een nummer niet multi interpretabel is, elk nummer kan namelijk met andere akkoorden gespeeld worden. Wat natuurlijk volledig anders kan klinken (daarom niet fout)

Harald
3 september 2014, 10:15
Noem me eigenwijs... maar je post bewijst voor mij dat je het verschil tussen grepen en akkoorden nog niet door hebt. Jij speelt alleen een Cm greep. De bassist legt de Ab als grondtoon neer, en voila, je hebt een Abmaj7.

Maar goed, ik hoef jouw charts niet te spelen. Wat jij wil.... mocht je nu toch twijfelen, kijk dan maar eens naar de mogelijkheden die je met een simpel barreetje over de hoogste drie snaren hebt. En idem voor de D G en B snaar.

terrasbeest
3 september 2014, 10:34
Harald heeft gelijk , Davidof.

De voicing die ik gepost heb is een omkering/inversie, btw. Zie het 3de filmpje.