PDA

View Full Version : zwarte ibanez (serie: soundgear?)



dvmutzy
8 juli 2003, 21:48
hai, ik ben van plan een zwarte ibanez-bass te kopen bij dijkman in adam. hij heeft een split coin en een single coin als elementen en kost zo'n 300 euro. op internet kon ik em niet vinden maar de serie was iets met sound...
een vraagje aan de mensen die er verstand :wink: van hebben: vinden jullie dit een goeie (beginners)bas?

Dr. Gonzo
8 juli 2003, 22:57
Uhhh, was het soms en Ibanez Soundgear?

dvmutzy
8 juli 2003, 23:10
dat kan inderdaad, maar die stond niet op de site of staan daar alleen maar oude modellen? en de afkorting is dan neem ik aan sg?
8)
wel natuurlijk nog blijven reageren of jullie het een goede basgitaar vinden.

dvmutzy
8 juli 2003, 23:39
kheb net nog even op internet gezocht en ik zag dat alle soorten soundgear nogal op elkaar leken, dus kdacht dat het vast wel handig zou zijn om nog even alle algemene info te geven.

ibanez soundgear, zwart, 4 snaren, 3 draai-knopjes, passief (denk ik, er stond iig nergens iets van 'batterij' of '9v').

dat hij maar 3 draai-knopjes heeft is dus wel vrij bijzonder, want alle die ik op interent zag, hadden er 4.

dus: is dit een goede koop?

SonicDeafMonkey
9 juli 2003, 01:01
er zijn zoveel zwarte soundgear bassen, dus zonder echt te weten over welke bas het hier gaat kan je niet zeggen of het een miskoop is, maar over het algemeen zijn soundgear redelijke bassen.

TIP: zoek naar een 2ehands fender J of P bass (jazz of precision, maar de jazz bas kan wel meer dan alleen jazz hoor)

Semafoor
9 juli 2003, 01:53
De goedkope soundgear serie is hier al wat vaker aan bod gekomen, zoek maar.
Ik ben er absoluut niet over te spreken (brandhout, hals trok snel krom etc), maar goed, das mijn mening.

bassopotmus
9 juli 2003, 10:08
second that, het is denk ik een GSR..hands off!

ToolRulez
9 juli 2003, 12:33
Zou het een GSR-200 kunnen zijn?
Ik kijk nu naar m'n muur, zwart, split-coil, single-coil, 3 knoppen. Jep, die heb ik.
Ik vind het wel een redelijke beginnersbas, voor het geld komt er gewoon een heel redelijk geluid uit, het enige probleem wat ik er mee heb is dat de knoppen een beetje fragiel zijn. Die knoppen moet je dus regelmatig even vastdraaien via de cavity.

Als je geld hebt voor iets anders zou ik dat echter zeker doen!

dvmutzy
10 juli 2003, 23:32
ik heb ook 2/3 squiers geprobeerd en 1 peavey en nog een paar andere onbekende merken en 1 musicman. misschien dat jullie het daarmee moeten vergelijken? (de musicman was 400E en vooral mooi afgewerkt en zo'n kwaliteit hoef ik niet persé.) ik vond deze ibanez iig wel van alles wat ik had geprobeerd de beste. ik had zo'n gevoel van 'deze wordt het' en dat heb ik bij gitaar nooit gehad (ik heb natuurlijk ook minder baservaring), maar ik heb opzich maar heel kort geprobeerd.
ik begrijp dat sommigen (de meesten) de soundgear serie nogal verschrikkelijk vinden en sommigen vinden het best ok. denken jullie dus, aangezien velen het dus geen goede bas vinden, dat hij over een maand nog wel in de winkel ligt? en wat vinden jullie ervan om m znder versterker te kopen (of echt een hele goedkope).

frenske
11 juli 2003, 09:52
Een basgitaar zonder versterker dat gaat niet werken! Ik heb in het begin ff via de stereotoren gespeelt, maar dat klinkt niet lekker en is slecht voor de boxen en versterker!
Als je echt serieus wilt basgitaar spelen kun je misschien toch een beetje doorsparen voor een betere bas, waar je dan meerdere jaren plezier van hebt!
Bijvoorbeeld die OLP MM!

Venomer
11 juli 2003, 13:26
Je hebt inderdaad een versterker nodig. Ik hoor goede verhalen over de Peavey Microbass. Bij Feedback Apeldoorn staat er een tweedehands voor EUR 99,- (volgens hun website in elk geval).

Ik heb geen ervaring met de Ibanez Soundgear-serie. Een algemeen advies is om een goede tweedehands bas te zoeken van een gerenommeerd merk.

StereoX
11 juli 2003, 17:59
Een algemeen advies is om een goede tweedehands bas te zoeken van een gerenommeerd merk.

Valt ibanez daar niet onder dan?

Ik heb een soundgear 305 (5-snarig), en mijn mening is dat die als beginnersbas heel goed fungeerd. ik vind het een goede, stevige bas met een lekkere ruwe toon.

het enigste minpunt is de B-snaar. die klinkt niet echt mooi. maar daar heb je met een 4-snarige toch geen last van. :roll:

Clunk
16 juli 2003, 03:00
second that, het is denk ik een GSR..hands off!

idd, maar die heb je nieuw voor die prijs :S

Venomer
16 juli 2003, 10:21
Een algemeen advies is om een goede tweedehands bas te zoeken van een gerenommeerd merk.

Valt ibanez daar niet onder dan?
(knip)


Ik zei al dat ik geen ervaring heb met Ibanez. Ik kan daarover dus geen oordeel vellen.

Clunk
16 juli 2003, 14:24
bij ibanez moet je wel ff op de halzen letten, die kennen soms nogal krom trekken,...

en eh, tja, ik vind ibanez verders een prima merk, ben net terug van vakantie en heb de hele ochtend niets anders gedaan dan erop gespeeld, en ben er gewoon nog steeds helemaal weg van...

mn buurjongen heeft ook een oude ibanez van uh, ik schat toch wel 10 jaar oud, een roadstar, en die speelt wat dat aangaat nog perfect, maar je ken er ook altijd ent naast pissen en een verkeerde in je handen krijgen....

maar er zijn veel mensen die serieus iets tegen ibanez hebben, ik denk dat het gewoon zo is dat het je ligt of niet, dus altijd eerst een paar proberen voordat je er een koopt....

bassopotmus
16 juli 2003, 19:07
Ik persoonlijk vind ibanez geen high0end merk of een gerenomeerd merk, ze zijn tenslotte nog begonnen met kopieen maken ..way back in the days...

Ibi maakt leuke bassen vor leuke prijzen, er is helemaal niets mis mee, alleen ze hebben NET niet datgene wat je bij echtere en betere merken wel hebt.

Tropuwens Fender heeft ook kut jaren gehad..iemand al een een 80 fender gespeeld, gezien nee he? Beetje zwart gat in fender geschiedenis

dvmutzy
27 juli 2003, 16:30
als je zo denkt, dan is alleen fender een 'gerenommeerd merk'. trouwens: zo'n beetje alle metal gitaristen spelen op een ibanez.

en, het was idd de sg200.
kdacht trouwens er leuk een lage b op te zetten, maar dat is begrijp ik niet zo'n goed idee?

Venomer
28 juli 2003, 10:57
kdacht trouwens er leuk een lage b op te zetten, maar dat is begrijp ik niet zo'n goed idee?

Een lage B op een viersnarige Ibanez? Kweenie... :???:

Kun je dan niet beter uitkijken naar een vijfsnaar?

bassopotmus
29 juli 2003, 16:40
als je zo denkt, dan is alleen fender een 'gerenommeerd merk'. trouwens: zo'n beetje alle metal gitaristen spelen op een ibanez.

en, het was idd de sg200.
kdacht trouwens er leuk een lage b op te zetten, maar dat is begrijp ik niet zo'n goed idee?

Nee hoor, gibson, rickenbacker Musicman. Ook die zijn gerenomeerd.



Een lage B op een vier snaar kan zeker, Ikzelf denk eraan een p-bas naar BEDA te stemmen voor wat meer stonerrock nummers enzo. je pakt dan natuurlijk de 4 lage snaren van een 5 snaar set.

Je zal de eerste keer de hals moeten stellen vanwege de veranderde snaarspanning en de slots in de topkam moeten uitveilen(niet veel). Maar lijkt me leuk om eens te doen. Het zal wel een goedkopere bas worden (affinity squier?? :o ) waar ik dan wel wat werk aan zal hebben. But we like that!

Clunk
29 juli 2003, 17:09
die gast van queens of the stone age speelt in c... das ook al laag :) C, F, Bb, Eb om precies te zijn, volgens mij blubberen je snaren dan onwijs..

zou het ook mogenlijk zijn om je b-snaar op een 5 snarige bas omhoog te tunen? want iedereen gaat wel omlaag, maar zou je ook bv naar c kunnen tunen?

Semafoor
29 juli 2003, 18:07
tuurlijk

Clunk
29 juli 2003, 20:03
:) kort en krachtig :D

Semafoor
29 juli 2003, 22:31
:D, kleine uitbreiding. Alles kan, mits je het niet overdrijft. De trekkracht op de nek moet niet te groot worden, maar bij een halve toon omhoog stemmen zal dit niet aan de orde zijn.
Als je dan c-e-a-d-g stemt zal die c wel even wennen zijn, das alles.

Clunk
29 juli 2003, 22:53
dus je hals gaat er niet krom van staan?

Semafoor
29 juli 2003, 23:21
In theorie zou je een getordeerde hals kunnen krijgen als er de ene snaar veel meer trekkracht zou uitoefenen op de hals dan de ander, das alles. Maar zoals gezegd, bij een halve toon omhoog lijkt me dat toch vrij stug. Zelfs bij een basgitaar van een tientje zou dat niet mogen gebeuren.

edit: Maar als je deze grote gok niet wilt wagen dan kan je altijd nog c-f-bes-dis-gis stemmen en dan desnoods je hals nog een keer verstellen.

Clunk
30 juli 2003, 14:12
ja... maar eigenlijk was ik het ook niet zo van plan, maar vroeg het me gewoon af, of misschien om een keer een jam te doen in een hele vage tuning :) ghehe, dat levert soms weer wat denkwerk op :P

maar dan weten we dat ook weer :) thanx...:D