PDA

View Full Version : Installatie Café Optredens



Rafke Pafke
1 september 2014, 12:26
Ja hoor, het zoveelste topic over welke installatie je nodig hebt voor kleinere café optredens.
Heb het er zelf in het verleden nog eens over gehad op dit forum maar zit nu toch weer met wat concrete vragen.

Om te beginnen zal ik de huidige situatie van de band uitleggen. Over het algemeen spelen wij optredens waar een PA door de organisatie voorzien is, of huren we iemand die met ons meekomt en de PA voor zijn rekening neemt.

Maar steeds regelmatiger worden we ook gevraagd in cafés, pubs e.d. Die mensen zijn vaak niet bereid de kostprijs voor een volledige PA op zich te nemen. En toegegeven, voor een klein café is dat ook wel overkill. Momenteel doen we dit gewoon met een zanginstallatie voor de lead en backing vocals. Al de rest komt van onze backline. Die is:
Lead gitarist: Peavey Classic 50 2x12 combo + 2x12 cabinet
Ritme gitarist: Fender Hotrod deluxe 1x 12 combo
Bassist: Ampeg 100 watt met 4x10 kast
Drummer

Zoals we het nu doen lukt het op zich wel. Maar ik vermoed dat we, met niet al te grote investeringen, toch wel een beter geluid kunnen verkrijgen. Ik denk er dan vooral aan om de gitaren toch ook te versterken en door de boxen te sturen om het geluid wat meer te spreiden, en de kick drum ook te versterken.

Dit materiaal hebben we nu:

Powermixer Behringer PMP 2000 http://www.behringer.com/EN/Products/PMP2000.aspx

2 Fame monitors

2 Actieve Behringer boxen

Voor het uitversterken van de kick moeten we vermoed ik sowieso minstens één (actieve) subkast bijhalen?
Om ook de gitaren uit te versterken misschien boxen van een betere kwaliteit dan die Behringers?
Uiteraard 2 micro's voor de gitaarversterkers en eentje voor de kickdrum?
Kan zo'n Behriger powermixer dat wel aan of is dat echt alleen maar goed voor de zang...?

Harald
1 september 2014, 13:01
Voor een beetje drumversterking is een subkast idd. wel zo fijn. We spelen live als we met eigen spullen spelen meestal met zang en toetsen over de speakers, en de rest via de backline. Dat zijn lang niet altijd de slechts klinkende optredens. Dwingt je ook om op het podium zo te spelen dat alles te horen is.

Gitaren over de speakers, soms. Kan helpen om de gitaar door de hele zaal te horen. Maar dan vult het alleen aan, zodat je wat meer spreiding hebt. Die staat dan dus relatief zacht op de speakers. ipv superzacht op het podium en dan voor je zelf weer een monitor, en hard in de mix.

Heel soms een mic voor de bass drum en of overhead voor drums/percussie. Maar daar heb je eigenlijk een sub voor nodig.

Pepe
1 september 2014, 13:53
Wij spelen maandelijks in een vast cafe, 200 man, met een zanginstalatie. Best wel volume, eigenlijk is de Fender Deluxe net te zacht maar soit. Zang, akoestische gitaar, sax, piano en accordeon over de instalatie, drums, gitaar en bas niet. Dat kan fantastisch klinken mits met beleid. Het zwakke punt zijn de drie monitors. Een staat bij de drum, een bij de zanger in het midden en de ander in de punt waar ik niet sta wat min of meer betekent dat ik weinig daarvan meekrijg.
Een ander zwak punt is de drums. Die versterken wordt gelijk een ander verhaal. Ik geloof dat de drummer daar zelf iets aan gaat doen (ik ben benieuwd) maar over de zanginstalatie is een no no.

Rafke Pafke
1 september 2014, 14:33
Wij spelen maandelijks in een vast cafe, 200 man, met een zanginstalatie. Best wel volume, eigenlijk is de Fender Deluxe net te zacht maar soit.

Inderdaad, ik had laatst ook de indruk dat die Fender Deluxe wat verloren ging tussen de rest. Misschien dat een extra cab daar al wat aan kan helpen.


Een ander zwak punt is de drums. Die versterken wordt gelijk een ander verhaal. Ik geloof dat de drummer daar zelf iets aan gaat doen (ik ben benieuwd) maar over de zanginstalatie is een no no.

Drums klinken naar mijn gevoel in zo'n situatie ruim hard genoeg (Animal van de muppets is een mietje vergeleken met onze drummer :) ) Enkel de kick mist power en volheid onversterkt. Daarmee dat ik eraan dacht om een sub aan te kopen en de kick te versterken.

Pepe
1 september 2014, 15:01
Logischer dan de zachte punten opkrikken is de harde zachter maken.
Het begint meestal wel goed maar je kent de dynamiek, als een begint te draaien aan zijn volume gaat de rest mee. Zachter draaien kan natuurlijk ook maar de rest volgt dan raar genoeg niet :D

Maar wat ik wil zeggen, als je iets van drums besluit te versterken dan grote kans op een kettingreactie. Dan verschijnt er een extra kast waarop de bassist een streepje bijharkt en ineens kan de zanger zich niet meer goed horen enz.

Uiteindelijk zoek je een twin.

Rafke Pafke
1 september 2014, 15:18
Logischer dan de zachte punten opkrikken is de harde zachter maken.
Het begint meestal wel goed maar je kent de dynamiek, als een begint te draaien aan zijn volume gaat de rest mee. Zachter draaien kan natuurlijk ook maar de rest volgt dan raar genoeg niet :D

Ja dat is natuurlijk waar. Veel PA techniekers hebben er al op gehamerd dat onze drummer gewoon veel te hard klopt. Helaas lijkt hij gewoon niet in staat stiller te gaan. Vrees dat dit effectief een kwestie van slechte techniek is.

Maar het probleem van de kick die onversterkt wat slap is lijkt mij wel bij meer bands in zulke situaties voor te komen?

Pepe
1 september 2014, 15:22
De kick is het eerste waar een mic voorkomt. Dat kan je toch gewoon eerst proberen zonder sub?

Rafke Pafke
1 september 2014, 15:24
De kick is het eerste waar een mic voorkomt. Dat kan je toch gewoon eerst proberen zonder sub?

Dat begrijp ik niet zo goed. Heb je niet sowieso een sub nodig indien je de kick wil versterken?
Bedoel je dat we dit ook eerst eens moeten proberen over de gewone boxen?

Pepe
1 september 2014, 15:30
Wat zou het probleem dan zijn?
Als je vindt dat de zanginstallatie te weinig laag heeft is dat een ander probleem, dan is een extra eindtrap met sub een idee. Dat vindt de bas ook vast leuk.

Rafke Pafke
1 september 2014, 15:36
Wat zou het probleem dan zijn?

Ja, ik weet het niet eigenlijk. Ik zat blijkbaar met de idee in mijn hoofd dat basdrums per definitie door een sub moesten. Maar als dit inderdaad ook zo wel eens wordt gedaan kunnen we dat zeker eens proberen en zien welk resultaat het oplevert. Als het meevalt is dat dan weer een investering in een sub uitgespaard :). Bedankt voor de info Pepe!

Harald
1 september 2014, 16:17
Wel handig voor een lekker vol bassdrumgeluid, een sub, maar de percussieve tik van de bassdrum kun je wel een beetje helpen over de zanginstallatie. Bassdrum gaat als eerste verloren zo gauw er wat publiek staat. Laag, en letterlijk laag bij de grond.

woldhek
1 september 2014, 20:48
Vroeger ook een aantal jaren als "geluidsman" gewerkt en kleine kroegen was altijd vreselijk.
Er werd zo hard vanaf het (kleine) podiumpje gespeeld, dat verder uitversterken normaal niet meer mogelijk was.
Het enige wat ik kon doen, was het geluid een beetje aanvullen.
De kick was hard zat, maar dof, dus beetje bijversterkt met alleen hoog en hij "kickte" weer.
Ook de bas gitaar was veel te hard en legde een bas tapijtje neer, daar kon ik niets mee (vroeg hij me ook nog, waarom zijn bas partij niet op het bandje stond, die ik altijd mee liet draaien)
Gitaar veel te hard , alleen in solo`s wat bij gedraaid, kun je verder niets mee.
Toetsen was wel te doen, die had weinig podium geluid en kon ik mooi uitversterken.
Verder ben ik het met Pepe eens, dat je beter het harde eruit moet halen, maar dat lukt geen muzikant.

Ik had nog geadviseerd aan de drummer om een digitale drumstel te nemen, dat heeft hij me nooit weer vergeven........

Harald
2 september 2014, 11:10
And rightly so... nog steeds zonde dat het gros van de setup van Chad Wackerman in 1984 bij Zappa digitaal was. Die man klinkt op een akoestische kit veel beter.

Het lijkt misschien leuk, zo´n digitale drumkit op het podium. Maar dat ding moet je dan weer gaan uitversterken in de monitor mix. Anders hoor je ipv hihat en bekkens de hele tijd zacht klinkende toms. De monitormix moet dan voor de muzikanten iig weer boven het akoestische geluid van die drumkit uitkomen. Eén keer een gig met een elektronisch drumstel moeten doen met onze band. Ik hoop nooit weer. En ik ben niet eens de drummer...

Comfortably Daniel
2 september 2014, 13:27
Bij onze bands gaat het meeste gewoon uit van podiumgeluid en zang over de zanginstallatie. Zelfs de toetsen gaan meestal over een versterker op het podium.
In sommige gevallen willen we nog wel eens de kick uitversterken over alleen tops. En heel af en toe, als het echt nodig is, de toetsen en lead gitaar. Maar dan, als het van te voren bekend is, gaat er wel een subje mee.

In de meeste gevallen is het gewoon niet nodig de hele boel over de PA te gooien, omdat er toch wel genoeg geluid van het podium komt...behalve die vertomde bassdrum ;-)
Zeker met de bluesband waar ik in zit hebben we ruim ervaring met een goed podiumgeluid neerzetten, zonder dat het voorste publiek weggeblazen word.

Rafke Pafke
2 september 2014, 13:44
Zeker met de bluesband waar ik in zit hebben we ruim ervaring met een goed podiumgeluid neerzetten, zonder dat het voorste publiek weggeblazen word.

Misschien heb je dan nog wat tips wat dat betreft?

Pepe
2 september 2014, 14:08
Mijn tip zou zijn, speel met de plaatsing van je amp. Op de grond, op een flightcase, aan de zijkant, achter je op oorhoogte... een veel belangrijker wapen dan je volumeknop om de juiste mix te krijgen.

mrweird
2 september 2014, 14:19
In een kleine kroeg met een volledige band en ook nog 's een beschaafd volume krijg je denk ik enkel voor elkaar als je met een drummer die op elektronisch drumstel speelt en de rest van de band DI..

Harald
2 september 2014, 14:36
Dan kun je beter unplugged spelen. Je wil wel nog boven het koffieapparaat uitkomen. En als je de gesprekken aan de andere kant van de bar kunt volgen is ook niet alles. Ik ben dan veel te nieuwsgierig om me nog te kunnen concentreren.

Dit was in een studio die kleiner is dan de gemiddelde kleine kroeg...


https://www.youtube.com/watch?v=CLWKshIhYGA

Comfortably Daniel
2 september 2014, 16:44
Mijn tip zou zijn, speel met de plaatsing van je amp. Op de grond, op een flightcase, aan de zijkant, achter je op oorhoogte... een veel belangrijker wapen dan je volumeknop om de juiste mix te krijgen.

Inderdaad. Plaatsing en hoek van je versterker kan echt een hoop problemen voorkomen.
Ikzelf speel ook in de kleinste kroegjes over m'n Twin Reverb en dan wil het weleens voorkomen dat het net te hard gaat voor de mensen vooraan het podium. Ik vind het zelf ontzettend irritant om de versterker naar me toe te kantelen, omdat ik er dan zelf doof van word, dus das geen optie. Wat ik wel regelmatig doe is de versterker draaien...dwars het podium over of zelfs met z'n snufferd naar de achterwand. Je houd je volume op het podium, maar zorgt wel dat je straal niet het publiek in vliegt en mensen bloedende oortjes bezorgt. Uiteraard zou een beam-blocker ook een uitkomst zijn.

Wat de rest van de band betreft. Bas...moet zorgen dat ie niet té veel laag erin draait. Dat kan als erg vervelend bevonden worden, en vaak word het totaal geluid er ook niet mooier van.
Drums...het moeilijkst. Die knakkers moeten gewoon subtieler leren spelen. We hebben een aantal keren in een loods staan spelen...oftewel beton en staal aan alle kanten en de drummer op een verhoging. We werden voor de soundcheck al verrast door oorverdovende toms, bassdrum, bekkens...alles was veel te hard...zelfs voor de band. Tegen de drummer gezegd dat 'ie maar wat zachter moest spelen...had 'm nog nooit zo soepeltjes en gedoseerd horen spelen! Super geluidje uiteindelijk.

Het is in principe echt geen "rocket-science", maar iedereen moet wel de moeite nemen om te gaan luisteren naar hoe het geheel klinkt(makkelijk als je draadloos speelt) en als het niet goed is ook actie te nemen hierop. Ook vroege luisteraars of het personeel van de zaak kunnen een uitkomst bieden. Ik weet dat heel vaak bij de eerste tonen al word gezegd dat het te hard is en dat dat erg irritant kan zijn, maar het word niet voor niks gezegd. Mensen die tijdens het optreden weg blijven bij het podium is ook een goede indicatie.
Uiteindelijk krijgt de band vanzelf wel door hoe het in z'n werk gaat en gaat het steeds makkelijker.

Edit:....kolere, wat een verhaal zeg!:soinnocent:

showband
3 september 2014, 08:53
In een kleine kroeg met een volledige band en ook nog 's een beschaafd volume krijg je denk ik enkel voor elkaar als je met een drummer die op elektronisch drumstel speelt en de rest van de band DI..

niet mee eens,
Maar het kan alleen als de hele band bewust met zijn/haar geluid bezig is. Dat wel. Wat 95% van de bands totaal discwalificeert om zacht te spelen. ;)

Zacht spelende drummers zijn er zeker. En als gitarist kun je zeker nu prima amps kopen die op laag volume scheuren als het laatste oordeel. Bij ons in de oefenruimte met 9 man kan ik er zonder zanginstallatie bij koorzingen als ik flink ga belten.

mrweird
3 september 2014, 09:28
Er zijn plekken die vasthouden aan de 85db max of zo .. Dat moet je als drummer op een normaal drumstel met Japanse eetstokjes spelen gok ik.

Harald
3 september 2014, 10:09
85 dB... dan moet ik niet niezen, want dan zou de stroom uitvallen als de begrenzer daarop ingesteld is.

In dat soort tenten, als je het van te voren weet, kleine drum/percussie set of zo'n kistje en unplugged spelen. Word je een stuk blijer van dan met een elektronische kit, en alle gitaren via DI heel zacht. 85 dB is echt HEEL erg weinig. Die eis zit eerder op de buitenkant van de gevel dan in de kroeg zelf.

@Showband, hevig scheuren met veel compressie kan idd. best zacht. Maar juist de tussenfase, een dik, warm geluid dat met terugdraaien van volume clean is, en met volume open een lekkere crunch heeft, gecombineerd met sustain is in mijn ervaring op fluisternivo bijna onmogelijk. Los daarvan, als ik zacht speel neig ik al heel snel om continu hard aan te slaan. Staat het wat harder werk ik met een softere touch, en dan klinkt het veel dikker. Je kunt dan af en toe even wat meer aanzetten voor net wat extra crunch. Dat lukt me op laag volume gewoon niet. Maar dat is vooral op fluisternivo een probleem. Maar ik moet mezelf op het podium wel duidelijk horen, om ook subtiele dingen te kunnen doen. Anders is dynamiek al snel weg. Nu vindt onze zangeres (die elk zuchtje van zichzelf wil horen, en vroeger viool speelde) dat je prima gitaar kunt spelen zonder dat je jezelf hoort, er zitten immers frets op dat ding. Maar goed, dat is onzin. Een goed gestemde gitaar vals laten klinken is helemaal niet zo moeilijk. Los nog van het feit dat je ook niet meer hoort of dat ding nog steeds goed gestemd is. Er zijn wel grenzen aan dat zacht spelen, wil je niet inleveren op je spel. Fair enough, als je alleen funk slagjes speelt is dat minder een probleem dan bij bluesy lead spel.

Rafke Pafke
3 september 2014, 11:15
Allemaal goeie tips! Ik denk we daar als band in zijn geheel misschien wat bewuster moeten mee omgaan in zulke situaties. Alleen, onze drummer subtieler spelen, dat zit er echt niet in. Zoals ik al zei, gebrek aan techniek vrees ik.

Nu was ik aan het denken, mijn mede muzikanten willen mij altijd graag goed horen. Ik heb een 2x12 combo, maar ook nog een 2x12 extension cab. Nu staat die zoals gebruikelijk gewoon onder mijn combo. Maar misschien moet ik die verplaatsen. Ergens op het podium zetten waar mijn mede muzikanten er voordeel aan hebben, zodat ik bijgevolg mij eigen amp wat stiller kan zetten?

Moet ook eens praten met onze bassist, want ik denk dat die net heel veel laag indraait.

showband
3 september 2014, 11:37
Er zijn plekken die vasthouden aan de 85db max of zo .. Dat moet je als drummer op een normaal drumstel met Japanse eetstokjes spelen gok ik.

hangt er van af waar die meting gedaan wordt.

http://members.ziggo.nl/showband/limiters.htm

Little Jay
3 september 2014, 11:42
Wij hebben zacht leren spelen tijdens restaurant-gigs die we nog steeds 2x per maand doen. De mensen moeten daar natuurlijk gewoon kunnen blijven converseren tijdens het eten zonder dat de muziek dat onmogelijk maakt. Maar toegegeven, dat lukt alleen met een soort funky jazz-muzak die we dan spelen: drums alleen met kwastjes en een minimaal jazz-kitje, het kleinste gitaarversterkertje dat ik heb en scheuren en zeker dynamisch je scheur regelen met de volumeknop is gewoon onmogelijk: ik speel dan enkel clean of met wat modulatie-effectjes.

Overigens kan het wel heel lekker spelen zijn: je hoort echt alles, dus er is veel ruimte voor dynamiek en een drumstel met kwastjes kan ook nog geweldig subtiel funken! Het grappige is dan dat je als band ineens onder het spelen ook met elkaar kan praten. Dat is een gekke gewaarwording, maar heel fijn om elkaar aanwijzingen te geven: "nog een rondje", "refreintje herhalen" of "iets sneller" maar ook elkaar aanmoedigen in solo's, dat soort dingen. Inmiddels voeren we daar soms bijna gesprekken tijdens het spelen, hahaha! Voor onze saxofonist is het wel heel lastig, maar ook hij heeft zacht leren spelen op een manier dat het toch nog lekker gaat.

Overigens een belangrijke les die wij daar geleerd hebben: hoe meer ruimte en rust je in de muziek laat, hoe harder je kan spelen. Een 'veelheid' aan geluid (voortdurend doorklinkende bekkens, continue slaggitaar, brede string- en of toetsenpartijen, etc.) wordt door luisteraars veel eerder als hard ervaren hebben wij gemerkt. Hetzelfde geldt voor snellere tempo's: ballads kun je gek genoeg ook harder spelen!

Comfortably Daniel
3 september 2014, 12:14
Wel cool Jay, regelmatig zo'n gig hebben. 't Leert je inderdaad heel veel subtiele dingen te doen, waar je "normaal gesproken" niet aan zou denken.

@ Harald: Zeker met je eens. Je hebt als gitarist wel wat volume nodig om echt lekker te kunnen spelen.

pasqual
3 september 2014, 21:37
Ik heb mijn 212 cab rechtop staan ipv plat op de vloer en dan op een platform ( of een lage verhoging, ik hoef 'm echt niet op oorhoogte:stop: ). Dan heb je al een pak minder boomy bassen ( ik heb een open cab ). Vervolgens niet recht op het publiek richten maar richting de band, hebben zij ook een soort van monitor. Ik heb ook 2 beamblockers voor mijn speakers zitten. Helpt echt! Ik heb een H&K Statesman EL34 HD wat toch al een top is met veel headroom dus die is toch al erg duidelijk. Die hoeft ook niet erg hard om 'm te kunnen horen.

mrweird
3 september 2014, 23:12
Ik heb mijn 212 cab rechtop staan ipv plat op de vloer en dan op een platform ( of een lage verhoging, ik hoef 'm echt niet op oorhoogte:stop: ). Dan heb je al een pak minder boomy bassen ( ik heb een open cab ). Vervolgens niet recht op het publiek richten maar richting de band, hebben zij ook een soort van monitor. Ik heb ook 2 beamblockers voor mijn speakers zitten. Helpt echt! Ik heb een H&K Statesman EL34 HD wat toch al een top is met veel headroom dus die is toch al erg duidelijk. Die hoeft ook niet erg hard om 'm te kunnen horen.

Ik zit nu helaas zonder band.. Maar de laatste paar keer met m'n vorige coverbandje heb ik geoefend met een Vox Tonelab LE rechtstreeks naar een monitor (El cheapo kustom KSC-12MP waar ik de speaker van heb vervangen door eentje uit een ouwe crate gitaarversterker) en dan DI naar de PA in de oefenruimte. Ging prima! En ik had bedacht dat dit dan de perfect setup was voor kleine kroegen.. M'n eigen gitaar geluid goed hoorbaar voor mijn neus, en de rest van de band hoor ik wel via de PA had ik bedacht.
(is helaas niet gelukt want de bassist en drummer kregen ruzie... :( )

Harald
4 september 2014, 08:09
Watskebeurt? Konden ze elkaar toen ineens horen? ;) (Sorry. Te mooie voorzet)

Overigens wel eens gehad met iemand die op een contrabas speelde (ik zeg even niet contrabassist) Modderig laag rommelend ongedefinieerd geluid. Op een gegeven moment dat geluid afgesteld zodat je kon horen wat hij deed... man, wat was dat in eens vals!

mrweird
4 september 2014, 13:10
Watskebeurt? Konden ze elkaar toen ineens horen? ;) (Sorry. Te mooie voorzet)

Nee, te kinderachtig voor woorden eigenlijk. Bassist vond drummer niet goed (genoeg), drummer kon dat niet hebben en deed band opheffen..

Harald
4 september 2014, 14:33
Ai, zat helaas dus onbedoeld wel in de buurt... vergis je niet, voor een bassist is de drummer heel belangrijk, en omgedraaid. Als dat niet lekker zit speelt het voor die twee niet fijn. Overigens, die ritmesectie is sowieso essentieel. Als dat goed zit kun je heerlijk spelen. Als je de hele tijd of zelf moet bijsturen in de timing, of het aan alle kanten zweeft, speelt klote. Dan komt de rest ook niet uit de verf.

Nieuwe drummer zoeken in zo'n geval (als het idd. aan de drummer ligt) geen optie?

Little Jay
4 september 2014, 16:48
Nee, te kinderachtig voor woorden eigenlijk. Bassist vond drummer niet goed (genoeg), drummer kon dat niet hebben en deed band opheffen..

Deze snap ik niet helemaal..... hij is uit de band gestapt, maar hoe kan hij nou in z'n eentje de band opheffen? Jullie kunnen toch een nieuwe drummer zoeken? Of bedoel je dat door zijn actie de band helemaal uit elkaar gevallen is? (Dan willen jij en de bassist dus ook niet samen door?)

showband
5 september 2014, 09:51
met trio's is het weggaan van een bandlid bijna hetzelfde als "geen band"
Zolang je geen vervanger hebt is er echt geen band. En als dat te lang duurt is meestal een van de twee vertrokken naar een andere band.

een trio is zo samengesteld, voordeel.
een trio is ook zo weer uit elkaar, nadeel. ;)

grayfink
5 september 2014, 10:10
Misschien beheert de drummer de oefenruimte en Pa?
Wie zal het zeggen, zelf net weer in een bandje gestapt, kreeg gisteren bericht dat de toetsenist die tegelijk met mij instapte er al weer mee kapt. :confused:

Tunes
5 september 2014, 10:55
Ik ben al een tijdje, als drummer, bezig met een fatsoenlijk (kwa volume) geluid te krijgen.
Speel met vrij lichte stokken, dikte van vellen en grote van toms doen ook wat.
Heb pas een leuk oud aria kitje op de kop getikt (heerlijk vel blauw glitter setje) en die is redelijk zacht.
Waar ik nog mee zit is de snare, die knalt overal doorheen en de bekkens.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik het natuurlijk alleen hoor van achter het drumstel.

woldhek
5 september 2014, 18:47
Misschien nog een leuke om over na te denken:
Voordat de band in de kroeg begon, moest ik vaak een cd`tje draaien. En dat klinkt dan te gek in de zaal.
Als de band begon te spelen, was dat natuurlijk geen studio kwaliteit en in verhouding met het cd geluid zakte e.e.a. behoorlijk in.

Ik heb daarna bij volgende optredens, als ik weer een cd`tje moest draaien alle hoog en laag eruit gehaald, krijg je een soort middengolf geluidje. Daar wennen de mensen in de zaal aan en als dan een half uur later de band begint te spelen staat dat opeens als een huis.

Edit: Nog een leuke, als de band eigen nummers speelt, die nog niet bekend zijn bij het "publiek¨, om deze nummers al vast voor de band optreedt te laten horen (met laag en hoog eruit).
Als daarna de band de nummers speelt, klinkt het al als iets bekends, terwijl niemand door heeft dat je die nummers al vanaf een cd gedraaid hebt.......

RB-1
5 oktober 2014, 13:22
Misschien nog een leuke om over na te denken:
Voordat de band in de kroeg begon, moest ik vaak een cd`tje draaien. En dat klinkt dan te gek in de zaal.
Als de band begon te spelen, was dat natuurlijk geen studio kwaliteit en in verhouding met het cd geluid zakte e.e.a. behoorlijk in.

Ik heb daarna bij volgende optredens, als ik weer een cd`tje moest draaien alle hoog en laag eruit gehaald, krijg je een soort middengolf geluidje. Daar wennen de mensen in de zaal aan en als dan een half uur later de band begint te spelen staat dat opeens als een huis.Tja, ik heb het omgedraaid. Net zolang aan m'n stage sound gewerkt tot het zo goed klinkt als het CD-tje tussendoor.
De keerzijde van de medaille: geen pickups op akoestische instrumenten.
Spelen met alleen microfoons is iets dat je echt moet leren. Maar dan heb je ook wat.

In ieder geval veel vragen naar je geluids-set up.:seriousf:

woldhek
6 oktober 2014, 23:35
Tja, we hebben het in dit topic wel over café optredens en ik kreeg het in elk geval niet voor elkaar, dat het net zo klonk als op de cd.
Als dat kon, dan hadden we ook niet de studio in gehoeven om een cd op te nemen.
Komt ook nog bij, dat het allemaal low-cost microfoons waren, ja , dan houdt het gauw op.......