PDA

View Full Version : True Temper Frets



djee
31 augustus 2014, 23:09
Respect voor de mensen die muziek maken op fretloze instrumenten

Zou herfretten nu iets duurder worden? ;-)

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-EMEWCGG3.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=YEOY3SqxMc0

Remork1970
31 augustus 2014, 23:45
Zal wel loslopen!

stijnkenens
1 september 2014, 16:37
Ach, sleufjes terug vullen met palissander en recht inzagen.
Niemand heeft dat nodig !

Zegt de persoon die bijna meer multiscale instrumenten gebouwd heeft dan gewone ... :D


s.

BamBuFan1
1 september 2014, 17:33
Ik vrees dat mijn eerste herfretjob er ook ongeveer zo uit gaat zien...

Eko
2 september 2014, 10:08
Zo ziet mijn fetboard er uit na de 2e pauze..........

djee
2 september 2014, 12:56
Heb je dan een Eko? ;-)

jplm
2 september 2014, 13:29
Volgens mij staat de gitaar als zodanig bovenaan op de lijst van bedachte oplossingen voor problemen die er helemaal niet zijn :-).

Groet, Jan.

muffstuff
2 september 2014, 13:36
Erg interessant, halsje gekocht by warmoth of iets dergelijks?

apekop
4 september 2014, 01:56
lijkt me uiterst vervelend spelen bij bendings.

Orpheo
4 september 2014, 18:59
lijkt me uiterst vervelend spelen bij bendings.
je voelt er helemaal niks van tijdens het spelen. fanned fret true temperament heb ik op NAMM gezien als prototype en dat was echt cool. Speelt als een normale gitaar alleen dan loepzuiver. refret valt reuze mee: het fretwerk is roestvrijstaal, gaat veel, veel langer mee dan 'normale' frets.

D3nnis
4 september 2014, 19:32
Stel dat je moet herfretten, hoe doe je dat dan? Geloof niet dat ik het voor elkaar zou krijgen zonder dat de fretten stuiken in de binnenbochtjes, en wat al niet meer. En hoe crown je zoiets?

Harald
4 september 2014, 19:42
je voelt er helemaal niks van tijdens het spelen. fanned fret true temperament heb ik op NAMM gezien als prototype en dat was echt cool. Speelt als een normale gitaar alleen dan loepzuiver. refret valt reuze mee: het fretwerk is roestvrijstaal, gaat veel, veel langer mee dan 'normale' frets.

Kan me, bij de frets met wat scherper bochtenwerk, toch niet voorstellen dat een bend nog lineair verloopt. Zou ik echt eerst moeten proberen voor ik het geloof. Fanned frets zijn iig nog recht.

Orpheo
4 september 2014, 21:04
De crown blijft immers rond.

Refret is niet heel snel nodig, meestal slijt RVS niet of nauwelijks, maar als dat nodig is, doet het bedrijf het zelf, True Temperament. Je kan dat niet zelf als bouwer. Vlakken: via de PLEK machine, idem met crownen. Polijsten kan gewoon met de hand zoals je het altijd doet. Bijvoorbeeld met een polijstwiel en polishcompound.

wat zijn jullie toch uhm... Stug. Dit systeem werkt goed, je voelt er niks van (zelfs Vai gebruikt het bij studioopnames) en het slijt nauwelijks. Maar goed, ik heb het voordeel dat ik jaarlijks op NAMM mag bivakkeren.

apekop
4 september 2014, 21:35
Kan me, bij de frets met wat scherper bochtenwerk, toch niet voorstellen dat een bend nog lineair verloopt. Zou ik echt eerst moeten proberen voor ik het geloof. Fanned frets zijn iig nog recht.

dat gevoel had ik ook. Voor bendings is de toch het beste als je steeds vlak langs de fret blijft, dat lijkt me wat moeilijker hier door die rare bochtjes. Maar goed, misschien valt het inderdaad mee, dat weet je pas als je het probeert.

Sjoerdo
8 september 2014, 13:11
in plaats van al je frets helemaal suf te buigen, is het dan niet simpeler om een instelbare brug te combineren met een instelbare nut?

Ben een intonatie leek hoor, dus misschien zit ik er helemaal naast?

edit: laat maar, zou alleen werken op open tonen en niet op gefrette tonen, voortschrijdend inzicht :soinnocent:

djee
8 september 2014, 22:38
Volgens mij zit het ontwerp in de computer. m.a.w. een robot freest de vorm in de hals en de frets worden zo gestanst?
(zeg ook maar wat ;-))