PDA

View Full Version : NGD: Egmond



FruscianteFan
31 augustus 2014, 15:22
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/10645195_10203382323691539_2909463452319837383_n.j pg

Ze kwam op facebook voorbij in de Tweedehands Muziekinstrumenten-groep. 25 euro, en ik vond haar gewoon mooi. Leuk oud ding. Snel wat erover opgezocht nadat ik had gezegd geïnteresseerd te zijn. Inmiddels alweer 5 of 6 jaar geleden heb ik eens voor 10 euro een akoestische gitaar gekocht bij de Marskramer, en intussen is dat gewoon een fijne gitaar. Dus ik durfde de gok wel te wagen, wetende dat er waarschijnlijk wel wat werk aan zat. Maar goed, het is gewoon een mooie gitaar en ik houd wel van kleinere akoestische gitaren.

Het is, volgens de site Egmond.se, een Toledo (welk model is me niet precies duidelijk) en dat betekent dat ze tussen 1950 en 1974 is gebouwd.

Voor ik akkoord ging heb ik gevraagd of ze bespeelbaar was. Nu verwacht ik voor 25 echt niet veel, maar ik ben het niet helemaal met de verkoper eens. Ik ontving haar met een elektrisch setje 010 of 011 en een torenhoge actie. Ben nog niet in de gelegenheid geweest nieuwe snaren te kopen, maar had nog ergens een gebruikt setje liggen. Klinkt al een stuk beter, maar hals is nog steeds krom, de actie rond de 12e fret ongeveer 1 cm (niet gemeten). Hij heeft geen halspen, wel een schroef waarmee je de hoek van de hals aanpast. Ik heb hiermee gespeeld, maar als ik hiermee de actie lager wil krijgen (wat wel kán) resulteert dit in een 'dal' tussen de 7e en 12e fret: Vanaf de 12e fret gaat de hals dan naar achter (door de schroef), en pas vanaf dan heeft de hals haar natuurlijke kromming van de spanning van de snaren. Daarnaast is de hals lichtelijk gekromd op andere wijzen, en de brug is niet goed uitgelijnd met de hals waardoor de lage E bijna van de hals af raakt.

Wel scheelt het al dat ik de kam, die écht absurd hoog is, heb bijgeschuurd. Kan nog wel meer af denk ik.

Al met al: leuke gitaar, ze speelt nu erg zwaar en de intonatie klopt nog niet (met lagere actie wordt die beter), maar het is wel een fijn gitaartje eigenlijk.

Ik zit wel te denken: misschien dat een setje nylonsnaren de bespeelbaarheid bevordert? Moet ik wel zeggen dat ik veel liever westernsnaren heb, zowel qua klank als gevoel.

Meer info, en tips, zijn welkom!

FruscianteFan
2 september 2014, 18:46
Inmiddels contact gehad met Hans Gatu van Egmond.se, en even bij Schreeven geweest.

De oplossing zou zijn het fretboard los te halen van de hals, deze weer recht te maken, en terug erop te lijmen. Bij Schreeven gaan ze er niet aan beginnen en dat snap ik, veel te veel (en duur) werk voor zo'n goedkope gitaar. Waarschijnlijk ga ik het zelf eens proberen, want zo aan de muur laten hangen vind ik niks. Ik wil erop spelen!

Intussen heb ik enorm GAS voor een bespeelbare versie van deze gitaar...

miyaru
2 september 2014, 20:36
Ik weet niet of je af en toe in de buurt van Vlaardingen komt? Die gasten van Vox Humana zijn erg goed in het ontleden van halzen, en hebben vast goede tips en materialen voor de "operatie". Wellicht "wat" kopen daar brengt je veel tips daar.

Wellicht ook wel leuk om zelf een nieuwe toets te maken. Ik heb in het verleden halspenreparaties laten uitvoeren bij Vox Humana en was er erg content mee. Ze hebben ook carbonvezel T-profiel halspennen, en die zijn echt droezig: geweldige sustain en geen dooie noten meer in de hals. Zoiets inbouwen zou echt te gek zijn.

Dat schroefsysteem werkt niet echt lekker, en zou ik proberen in de meest ideale stand te fixeren. Dat is een gek iets van Egmond gitaren, heb er ook één gehad voor korte tijd.......

Nou, succes met jouw project!!!

Robin.

FruscianteFan
2 september 2014, 20:46
Ding is wel: het heeft veel mojo omdat ze uit 1969 of 1970 komt, en een kleine sunburst akoestische gitaar is. Allemaal dingen die me enorm aanspreken. Maar toch: ik heb er 25 euro voor betaald en in deze staat is dat teveel geweest.

Jaap van Schreeven zei dat het klaar was met die gitaar. Niet omdat het niet kán, maar omdat ze het niet waard is. En ik heb haar net een paar dagen, ik ben er niet aan gehecht. Dus kan me voorstellen dat ook een reparatie door Vox Humana aan de andere kant van het land niet echt de moeite is. Dan kan ik beter op zoek naar een leuke Art & Lutherie ofzo.

Ik heb er dus ook weinig op te verliezen, wellicht ga ik zelf aan de slag!

miyaru
2 september 2014, 20:53
Tuurlijk, het is geen moeten om het te laten doen. Wellicht ook leukom zelf te doen. Mijn vader heeft ooit mijn eerste basgitaar, waarvan de hals onbespeelbaar werd ook de toets verwijderd, de hals gevlakt en een nieuwe fretloze toets erop gemaakt voor mij. Van een strip koper heeft hij ook nog zo een jaren tachtig topkam gemaakt. Voor € 25,= kan het niet echt mis gaan natuurlijk, desnoods eindigt het in de terrashaard voor een avondje lol........

Als je het gaat doen, maak dan regelmatig een foto en plaats die dan, is wel leuk om te volgen!

Ennuh, heb je ook zo'n inktvis op je bovenarm getatoeëerd?

Robin.

harrie-beton
2 september 2014, 23:46
Beetje flauw maar het is een prima vogelhuisje.

Als je op dit forum zoekt op Egmond gitaren zal je vinden waarom.

Mr.Fingers
2 september 2014, 23:51
Dit (https://www.youtube.com/watch?v=V0YHUcLe4mc) niet iets anders?


https://www.youtube.com/watch?v=e-fzjmUbDE4

djee
2 september 2014, 23:52
Opgeknapt hoort hij in het Egmond-museum thuis.. http://home.kpnplanet.nl/~w.markenhof@kpnplanet.nl/

FruscianteFan
3 september 2014, 14:08
Ik heb zojuist de toets eraf weten te halen, ging redelijk makkelijk zonder al teveel schade. Vooral omdat hij toch al hier en daar los zat.

Alleen vraag ik me nu af of ik hem ook weer in elkaar wil zetten. Het punt is met name de halsbevestiging: die is er eigenlijk niet. Door die schroef zit de hals in feite gewoon los van de body, en ze worden met lijm verbonden doordat ze allebei aan de toets verbonden zijn. Of je moet één enkele schroef die strak wordt gehouden door een veer een verbinding noemen...

Dus ik snap wel dat de toets en de hals een tikje los zaten, en het schept weinig vertrouwen in herstel van deze gitaar. Nog los van dat dat lijmen beter moet gebeuren dan ik zelf kan.

muziekschuur
3 september 2014, 16:47
Je kan een blok in de gitaar lijmen die tot aan de achterwand loopt en waaraan je de hals kan lijmen of bouten.... Mail nog eens naar egmond.se die helpen je vast verder.... Voor dit soort gitaren zijn simpele oplossingen bedacht..... Geloof wel dat je plezier zal hebben als je dit project tot een goed einde brengt.

FruscianteFan
3 september 2014, 17:39
Ja dat idee had ik ook al. Maar dan wordt het wel een project voor de lange term, en ergens heb ik weinig vertrouwen in mijn skills op dit gebied.

Swaag
4 september 2014, 16:33
Hé Nieger!! Lul!! je hebt nu in een aantal topics zitten spammen voor je handeltje.
Weet je nu wat het effect is? Geen mens op GN zal nu een les bij je bestellen omdat je knap irritant bent!
Had het gewoon bij 1 post gehouden man.

FruscianteFan
4 september 2014, 16:58
Hé Nieger!! Lul!! je hebt nu in een aantal topics zitten spammen voor je handeltje.
Weet je nu wat het effect is? Geen mens op GN zal nu een les bij je bestellen omdat je knap irritant bent!
Had het gewoon bij 1 post gehouden man.
Elk bericht heeft linksonder een 'rapporteer'-knop, dan zien de mods het ook. Stuk effectiever dan zelf reageren ;)

Swaag
4 september 2014, 18:28
Weet ik. Maar mijn berichtje luchtte mij wel ff op.