PDA

View Full Version : Welke modeler te kiezen?



dr.distortion
31 augustus 2014, 12:32
Hallo allemaal,

na flink gelezen en via youtube geluisterd te hebben, zit ik nog met wat vraagjes.

Sinds kort ben ik weer in een rock coverband aktief, en zoek een modeler om in eerste instantie mijn buizenbak met effecten aan te vullen. Echter, het liefst wil ik rechtstreeks de mengtafel in en evt. een monitor. Met mijn 43 jaar ben ik het gesleep meer dan zat, maar wil ik geen afstand doen van mijn huidige setup (gaaf voor thuis). Deze is een Soldano HR50+ clone met Marshall 1960A buikkast met daarin 2 x V30 en 2x G12T75 in kruisopstelling. De versterker heeft een prima FX-loop, eerder heb ik hier een drietal effecten in gehad zonder problemen of merkbare tonesuck.

Bij het orienteren op een aantal modelers heb ik een aantal serieuze kandidaten:

Digitech R1000
Op youtube valt me op dat deze een specifiek sausje over zijn geluid heeft, beetje 'middy' achtig, zijn er gebruikers die dit herkennen en is dit eruit te draaien?

Zoom G5
Enige dat me laat twijfelen is het ontbreken van een loop, waardoor 4cm niet mogelijk is. Zijn er gebruikers hier die deze unit in combi met een buizenbak gebruiken , evt. inpluggen op de send van de FX loop van de versterker?

Line6 POD HD500
Lijkt me niet makkelijk in te stellen of in de oefenruimte patches gauw aan te passen. Eventueel zou ik een laptop kunnen meenemen. Wat is jullie ervaring hierin?

Alvast hartelijk dank voor de reakties.

Groet,
Serge

miyaru
31 augustus 2014, 12:51
Niet slepen en laptop mee, past niet bij elkaar! Voor de rest zou ik het niet weten.....

Robin.

Harald
31 augustus 2014, 13:26
De patches van de POD aanpassen is vrij eenvoudig, als je doorhebt hoe het werkt. Ik zou dat live zeker niet met een laptop gaan doen. In de oefenruimte ook niet. Sterker nog, thuis doe ik dat ook niet met de pc. Zou eigenlijk de patches eens moeten opslaan.

Buizensimulatie is beter dan bij de oude. Er zit vergeleken met de eerdere generaties best wat dynamiek in. Je kunt geluiden zo instellen dat als je zacht speelt het redelijk clean is, en met meer volume gaat vervormen. Maar het is nog niet zo goed als bij een goede buizenbak. Voordeel is wel dat het bij lager volume ook nog kan. Wat ik soms ook doe is bij een patch het expressiepedaal gebruiken om de gain hoger of lager te zetten met de voet, ipv als volume pedaal. Je kunt dat pedaal aan elke parameter van je effecten of versterkers koppelen. Zelf gebruik ik hem live, maar gaat het signaal naar twee versterkers.

Er kan belachelijk veel met dat apparaat, zeker de effecten die erin zitten. Je kunt hem wel zo instellen dat je een patch maakt waarin je verschillende effecten met een knop in en uit schakelt, je kunt dezelfde knop evt. ook aan meerdere effecten tegelijk koppelen. Werkt dan vergelijkbaar als een effectenbak.

Ik weet niet wat voor muziek je speelt, maar ik zou het aantal patches dat je gebruikt beperkt houden. En dan stel je ze één keer goed in. Je hoeft dan live eigenlijk niet echt te tweaken. In de oefenruimte mag er best wat tijd zijn om zo'n patch goed in te stellen op het bandgeluid. Alleen thuis werkt toch anders. En als je het met versterkers doorversterkt kan zacht en hard nog steeds verschil uitmaken.

Sounds https://www.youtube.com/watch?v=Kg3ZGVaSFe8 Solo begint bij 3'00'' alle effecten en gain komt uit de POD

Grappig trouwens, cameraman uit het publiek zoomt in op mijn handen tijdens de solo. Jammer dat daar iemand met zijn hoofd tussen zat... :seriousf:

Deze had ik zelf nog niet gezien. Solo vanaf 2,30 voor de rest redelijk spaarzaam qua gitaar. https://www.youtube.com/watch?v=ZlYFoCAV6tg

dr.distortion
31 augustus 2014, 16:27
@ Harald, dank je wel voor je uitgebreide reaktie! Omdat mijn vrouw bas speelt, lijkt me de POD HD500 een prima keuze, ook omdat ik denk over opnames maken via de computer en de veelzijdgheid van het apparaat. We spelen in principe classic rock met uitstapjes naar modernere rockvarianten. Denk aan Rainbow, AC/DC, Pink Floyd maar bijvoorbeeld ook Pink.

Ibanez RuleZ
31 augustus 2014, 19:16
sinds kort ben ik aan de Eleven Rack en ik moet zeggen dat ik die standaard overtuigender vind klinken dan de POD (welke versie dan ook). Mocht die in je budget zitten, zou ik die zeker ook meenemen in je beslissing. makkelijk tweakbaar, overtuigende sounds en goede opname mogelijkheden (ook voor bas). Mijn buizenamp staat sindsdien bijna ongebruikt...

dr.distortion
31 augustus 2014, 19:41
sinds kort ben ik aan de Eleven Rack en ik moet zeggen dat ik die standaard overtuigender vind klinken dan de POD (welke versie dan ook). Mocht die in je budget zitten, zou ik die zeker ook meenemen in je beslissing. makkelijk tweakbaar, overtuigende sounds en goede opname mogelijkheden (ook voor bas). Mijn buizenamp staat sindsdien bijna ongebruikt...

Dat geloof ik je helemaal, zonder deze uberhaupt gehoord te hebben. Hetzelfde zal waarschijnlijk voor de Axe-FX en Kemper gelden. Echter, als ik overstap naar modeling, dan is een floorunit een vereiste omdat ik anders toch weer aan het slepen ben. Daarnaast ligt mijn budget tot max. 400, dus ja, dit is inderdaad (ver) boven mijn budget.

Ibanez RuleZ
31 augustus 2014, 22:40
Dat had ik niet begrepen, als het een Floor unit moet zijn, dan is mijn suggestie inderdaad waardeloos ;-)

Ik heb overigens €400 betaald voor mijn eleven rack, tweedehands en weliswaar zonder protools, maar hij was in ongebruikte staat, letterlijk. Dus tja, het kan wel.

tnijland
31 augustus 2014, 22:46
Je hebt zelf echt een hele mooie set. Het nadeel van de "goedkopere" modelers is dat de amp modellen matig zijn. Ik zou de HD500 alleen nemen voor de effecten (delay en reverb zijn goed) en eventueel wat Fender amps voor clean en crunch werk. De overstuurde sounds zoals Marshall/Park zijn imo echt waardeloos. Ik heb het probleem destijds enigszins overbrugd door in de FX-loop een SLO-drive pedaal van Wampler te plaatsen maar het bleef een matig compromis...

Dus afhankelijk van of je veel effecten gebruikt zou ik er goed over nadenken of je de POD HD moet nemen (in ieder geval zelf uitproberen).

Ik hep zelf gekozen voor een aantal losse componenten (incl. speaker/mic simulatie) en dat gaf voor mij uiteindelijk toch het beste resultaat.

dr.distortion
31 augustus 2014, 23:38
Sounds https://www.youtube.com/watch?v=Kg3ZGVaSFe8 Solo begint bij 3'00'' alle effecten en gain komt uit de POD

Grappig trouwens, cameraman uit het publiek zoomt in op mijn handen tijdens de solo. Jammer dat daar iemand met zijn hoofd tussen zat... :seriousf:

Deze had ik zelf nog niet gezien. Solo vanaf 2,30 voor de rest redelijk spaarzaam qua gitaar. https://www.youtube.com/watch?v=ZlYFoCAV6tg

Mooi geluid, echt niks mis mee en lekker gespeeld!

Vandaag verder veel geluisterd op youtube. De zoom blijft me eerlijk gezegd verrassen...in deze video wordt de G5 vergeleken met de Boss GT100

https://www.youtube.com/watch?v=tezGvrJD4lY

De GT100 kan me op de een of andere manier niet overtuigen en dat merkte ik in meerdere videos op...alsof er een deken over het geluid ligt. Vreemd, want ook een GT10 vandaag zitten beluisteren....gave patches tegen gekomen, zowel high gain als low/medium crunch, al dan niet met effecten. Misschien dat de Boss GT100 nog relatief nieuw is?

Moeilijk allemaal, want vindt maar eens een winkel die deze modellen allemaal op de plank heeft liggen. En dan 5 uur zitten scrollen, aanpassen en af en toe spelen...

Digitech en waarschijnlijk ook de zoom vallen af...Digitech heeft in mijn oren toch een apart sausje over het geluid, de Zoom heeft geen 4m mogelijkheid....over dit laatste twijfel ik nog want in hoeverre heb ik dat thuis nodig als ik er gewoon een paar pc-speakertjes aan hang...Verder vind ik de POD een erg knap pedaal....ik snap dat dit the real deal steeds beter benadert maar het nog net niet is....en dan toch, ga je naar een setup met monitor en rechtsteeks in PA heb ik echt mooie dingen vandaag gehoord.

Tunes
1 september 2014, 12:13
Ik ben nooit erg voor de line6 spullen geweest, vond en vind ze vaak veel "TE" (dat valt af te stellen) en vaak vond ik dat er een deken over het geluid zat.
Yamaha (alleen nog tweedehands) dg serie vind ik veel beter (minder opties, betere klank, meer dynamiek) maar ook de vox modelers, vind ik veel beter.
Ook zoom en korg vind ik beter klinken, maar ook deze zijn veel minder makkelijk te vinden.
Boss gt serie is erg duurzaam maar ik vind de boss distortions en overdrives helemaal niets, maar dat is smaak.

dml
1 september 2014, 12:54
Ik ben nooit erg voor de line6 spullen geweest, vond en vind ze vaak veel "TE" (dat valt af te stellen) en vaak vond ik dat er een deken over het geluid zat.
Yamaha (alleen nog tweedehands) dg serie vind ik veel beter (minder opties, betere klank, meer dynamiek) maar ook de vox modelers, vind ik veel beter.
Ook zoom en korg vind ik beter klinken, maar ook deze zijn veel minder makkelijk te vinden.
Boss gt serie is erg duurzaam maar ik vind de boss distortions en overdrives helemaal niets, maar dat is smaak.

Totaal niet eens met wat hierboven staat over Line6. Heb zowel de DG1000 als de POD HD Pro een tijdje naast elkaar gebruikt maar de DG klinkt dan echt gedateerd. We hebben het wel over een apparaat dat 17 jaar geleden op de markt kwam en sindsdien niet is verbeterd en/ of geüpdate. Ook de dynamiek in vergelijking met de POD HD is ver te zoeken, de POD reageert veel beter op aanslag, elementtype en terugdraaien volumepot. Ik speel nu ruim 2 jaar met veel plezier live met een POD HD Pro. Hoeveel opties je van het apparaat gebruikt, is natuurlijk helemaal aan jezelf. Ik gebruik zelf maar 3 ampmodels, een beetje delay en af en toe wat chorus dus als ik 10% gebruik van wat het apparaat allemaal kan, dan kom ik aardig in de buurt.

Er wordt vaak beschreven dat er een deken ligt over het geluid van de Boss GT-serie. Die deken kun je heel gemakkelijk wegnemen waardoor het geluid er een stuk natuurlijker van wordt, met name de overdrives en ampmodels.

Tunes
1 september 2014, 13:49
Tja het is voor een deel smaak natuurlijk, ik had het overigens over een deken over line6.
Ik moet trouwens zeggen dat ik het alleen over de gewone pods had, de HD Pro ken ik niet.

Leeftijd van het apparaat zegt overigens niks, er zijn zat effecten bakken (met name 19 inch) die ook nu nog heel erg goed klinken (dat je een uur ip het wisselen van een patch moet wachten is wel weer jammer).
Tja en wat is gedateerd, het is maar net welke sound je zoekt.

Harald
1 september 2014, 13:53
Wat is het verschil tussen de HD Pro en de HD500? Is dat het feit dat het rackmounted is, of hebben ze nog iets veranderd aan de amp-models? Tussen de HD3 4 of 500 is het rekenkracht. Je kunt steeds meer effecten en amps tegelijk gebruiken. Maar die effecten en amps zijn wel hetzelfde.

dml
2 september 2014, 09:51
Tja het is voor een deel smaak natuurlijk, ik had het overigens over een deken over line6.
Ik moet trouwens zeggen dat ik het alleen over de gewone pods had, de HD Pro ken ik niet.

Leeftijd van het apparaat zegt overigens niks, er zijn zat effecten bakken (met name 19 inch) die ook nu nog heel erg goed klinken (dat je een uur ip het wisselen van een patch moet wachten is wel weer jammer).
Tja en wat is gedateerd, het is maar net welke sound je zoekt.

Nu heb je het over effectbakken. Een DG, de modeler die jij specifiek aanhaalt, is geen effectenbak, juist modelers blijven evolueren. "Het is maar net welke sound je zoekt" is een dooddoener, dan kun je dit topic net zo goed sluiten.

De HD Pro en de HD500 zijn in principe gelijke machines, dus de Pro is de 19" versie van de 500 met wat hardwarematige toevoegingen.
Dus in jouw geval zou de HD500 prima voldoen en kun je zeker onder de € 400,- een 2e hands HD500 scoren.

harrie-beton
2 september 2014, 11:20
De HD 500 is een apparaat voor op de grond inclusief ingebouwde voetschakelaar. De HD pro is 19 inch (2 units) en heeft aparte voetschakelaar nodig. De HD is duurder en met voetschakelaar helemaal. De HD PRO is klankmatig net als de 500 maar heeft iets meer aanslutingen. De patches tussen de HD bean, HD 500 en HD pro zijn NIET UITWISSELBAAR. Hier heb ik over gepost.

Best bang for the buck is de HD500 maar als ik het zo lees is de topic starter misschien beter af met gewone effectendozen en een speakersimulator.
Als je budget omhoog kan komen de Eleven, de AXE FX en de Kemper. Op dit moment is de Kemper de beste modeler voor 2400 euro.

dr.distortion
2 september 2014, 14:13
De HD 500 is een apparaat voor op de grond inclusief ingebouwde voetschakelaar. De HD pro is 19 inch (2 units) en heeft aparte voetschakelaar nodig. De HD is duurder en met voetschakelaar helemaal. De HD PRO is klankmatig net als de 500 maar heeft iets meer aanslutingen. De patches tussen de HD bean, HD 500 en HD pro zijn NIET UITWISSELBAAR. Hier heb ik over gepost.

Best bang for the buck is de HD500 maar als ik het zo lees is de topic starter misschien beter af met gewone effectendozen en een speakersimulator.
Als je budget omhoog kan komen de Eleven, de AXE FX en de Kemper. Op dit moment is de Kemper de beste modeler voor 2400 euro.

Losse pedaaltjes begin ik niet meer aan, teveel gedoe met kabeltjes, connectors etc. Nu ben ik door het ge-youtube een aantal dagen slaap over aan het slaan....

De Zoom G5 is definitief afgevallen, de 4cm methode is toch een must voor me. De Digitech RP1000 echter, is weer volledig terug in beeld na het zien van de video van Eternal Descent waarin deze unit gereviewed wordt. Erg overtuigende sounds, het is echt een kwestie van tweaken van deze dingen. Na mijn drang om over te stappen naar puur modeling heb ik gisteren nog eens mijn 'Soldano' aan de tand gevoeld. Wat hieruit komt herken ik in geen enkele video, zoveel dynamiek en organisch geluid is -begrijperlijkerwijs- uit geen enkele unit te halen, voor een normaal bedrag IMO. Een mogelijkheid is, om enkel de top mee naar repetitie te nemen en deze daar aan te sluiten op een aanwezige cab. Op zich geen halsbrekende toer...maar momenteel heb ik geen enkel effekt en wil graag gaan opnemen etc. Gewoon de gemakken van een modelling device zonder de buizensound te verliezen. Wel wil ik graag gaan onderzoeken in hoeverre de digitech zich gaat houden in de band qua sound en mix...dus een soort van 'Pepsi-test' van standalone de RP1000 vs. de stack icm de RP1000. Zoals jullie dus kunnen lezen is de keuze min of meer al gemaakt.

Mag ik jullie hartelijk bedanken voor jullie input? Dit heeft me echt wel verder geholpen in het maken van de keuze.

harrie-beton
2 september 2014, 23:41
De digitech is 300 euro ongeveer en de POD HD 500 500 euro. Beide kunnen ze via de 4CM maar ik dacht dat je van de HD500 zelf kan bepalen in welke volgorde de effecten in de loop komen.

Plus ik las dat de digitech schokt met wisselen van patches. Hij heeft een goedkopere processor en komt soms kracht te kort.
bron:

"My single biggest annoyance of the pedal is that there is a latency (a short pause) when switching between different patches. This is hugely annoying and it means live I’ve had to restrict my sounds. It’s only a slight lag but imagine when you`re playing live and the song is transitioning from a clean verse to a distorted chorus, you want that transition to go as smoothly and nicely as possible, not have a slight dip in sound. Yuck. No thanks"
http://rockstarguitartuition.com/digitech-rp1000-detailed-review-and-tips/

dr.distortion
2 september 2014, 23:56
De digitech is 300 euro ongeveer en de POD HD 500 500 euro. Beide kunnen ze via de 4CM maar ik dacht dat je van de HD500 zelf kan bepalen in welke volgorde de effecten in de loop komen.

Plus ik las dat de digitech schokt met wisselen van patches. Hij heeft een goedkopere processor en komt soms kracht te kort.
bron:

"My single biggest annoyance of the pedal is that there is a latency (a short pause) when switching between different patches. This is hugely annoying and it means live I’ve had to restrict my sounds. It’s only a slight lag but imagine when you`re playing live and the song is transitioning from a clean verse to a distorted chorus, you want that transition to go as smoothly and nicely as possible, not have a slight dip in sound. Yuck. No thanks"
http://rockstarguitartuition.com/digitech-rp1000-detailed-review-and-tips/


Klopt, 30ms pauze tussen banken (niet als je effecten bijschakelt). Kijk, ik ga bijv. geen 8 versterkers gebruiken, maar zal in eerste instantie met de Soldano gaan, dit is wel te doen. Cabs staan in de oefenruimte dus dat probleem is vooralsnog opgelost. Ik ga de Digitech testen als stand-alone, maar eerlijk gezegd denk ik dat geen enkele modeler mijn Soldano zal verslaan of enigzins evenaren. Dit is niet arrogant bedoeld, maar denk eerlijk gezegd dat bijvoorbeeld de Line6 overkill is voor wat ik ermee wil.

Tunes
3 september 2014, 10:55
Nu heb je het over effectbakken. Een DG, de modeler die jij specifiek aanhaalt, is geen effectenbak, juist modelers blijven evolueren. "Het is maar net welke sound je zoekt" is een dooddoener, dan kun je dit topic net zo goed sluiten.

De HD Pro en de HD500 zijn in principe gelijke machines, dus de Pro is de 19" versie van de 500 met wat hardwarematige toevoegingen.
Dus in jouw geval zou de HD500 prima voldoen en kun je zeker onder de € 400,- een 2e hands HD500 scoren.

Nee hoor ik heb het vooral over de combo's en die hebben ook een aantal effecten, en ik wil ze nog wel een keer naast elkaar horen want die combo's zijn nog steeds geweldig.
Maar goed een combo is niet wat de ts zoekt, jammer want je mist wat (alleen die geile gemotoriseerde pots zijn het al waard :rockon: )
Btw ik heb een elevenrack gehadm haalde het niet bij mijn yamaha combo (die nu ook weer weg is).

En het is helemaal geen dood doener, ook sound is aan de tijd onder hevig dat wil niet zeggen dat de sound beter wordt maar anders.
Vergelijk een rock of hardrock band van vroeger met die van nu en je zal horen dat het geluid heel anders is (met name het amerikaans high gain).
Maar als jij in een cover band zou spelen wat b.v. jaren 60 t/m 90 covers speelt kan je juist met die "oude" sounds heekl goed weg komen.

tnijland
6 september 2014, 00:26
Mijn ervaring is de de meeste modelers nog steeds slecht klinken. Dun, iel, vreselijk schel, verandert bij volume. Ik moet gewoon enorm tweaken om er een fatsoenlijke sound uit te halen zoals ik dat gewend ben van mijn high-end buizen amps. Bij een buizen amp is het vaak instant goed in een band of op het podium. Met een modeler sta je 5 kwartier in het uur te draaien en bij de 150e amp is het mooi totdat het volgende nummer begint. En dan blijkt het ook nog eens een matig aftreksel van je eigen favoriete amp (%*$%* Zucht... ;-) Er zijn zelfs firma's die deze rommel op een mobiel zetten...

Mijn mening is dan ook dat een modeler voornamelijk geschikt is voor gitaristen een veelzijdigheid in sounds willen maar dat het niveau er nog niet is voor de mensen die een hele goede high-end sound zoeken.

Zoals eerder vermeld, ik heb een redelijk hybride alternatief met een Pedaltone of Lex Bos buizen pedaal kunnen verkrijgen in combinatie met de Eventide H9 en de Two-Note Torpedo CAB. Uiteindelijk is er zowel een een goed podium als mengtafel geluid ontstaan. Doe er je voordeel mee.

Mijn advies is om je dus niet te vergissen in de consequenties van een modeler. Ik zou persoonlijk eerder gaan voor zo'n Blue amp 1 van Thomas Blug (http://www.bluguitar.com/AMP1.html) want dat blijft dichter bij het praktische gebruik.

Echter, de beste oplossing is om bij je eigen amp te blijven. Scheelt veel zoekwerk waarbij je uiteindelijk toch weer terugkomt naar je roots. En... wat is er mis met het sjouwen van een echte amp met eerlijke buizen? Die Soldano is gewoon een super mooie versterker!

dr.distortion
6 september 2014, 23:07
Echter, de beste oplossing is om bij je eigen amp te blijven. Scheelt veel zoekwerk waarbij je uiteindelijk toch weer terugkomt naar je roots. En... wat is er mis met het sjouwen van een echte amp met eerlijke buizen? Die Soldano is gewoon een super mooie versterker!

Dat is die zeker! Al is het een clone, hij heeft echt die Soldano-sound met ballen. Zou je hem een op een vergelijken met een echte, zullen er verschillen hoorbaar zijn. Helaas heb ik dat nog niet kunnen doen, in een andere band had de andere gitarist wel een echte, soundwise herinnert deze me daaraan. Zalig geluid, voor mij dan.

Slepen met de top is geen probleem. De RP wordt in bandsituatie als effectenbak gebruikt, thuis voor opnames en klooien.

apekop
7 september 2014, 10:02
Als je budget omhoog kan komen de Eleven, de AXE FX en de Kemper. Op dit moment is de Kemper de beste modeler voor 2400 euro.

Dit is natuurlijk geen feit maar een mening.

denis.hermans
7 september 2014, 16:07
Kemper kost geen 2400 EUR . Non Powered : 1590 EUR, Powered versie zal rond de 2050 EUR zijn.
Voor de rest sluit ik mij aan bij Harald en het aldaar weergegeven FEIT euh... Ik bedoel mening ;-)

denis.hermans
7 september 2014, 16:08
Ik bedoelde de post van Harrie-beton , niet Harald.

harrie-beton
8 september 2014, 10:39
Klopt, smaken verschillen en er zijn nog wel meer modelers. Succes met je zoektocht!
De zoektocht naar tone houdt nooit op.

dr.distortion
11 september 2014, 22:43
Hij is besteld, de Digitech RP1000. Ik blijf inderdaad bij mijn eigen amp. De RP ga ik als effectenbak in de band gebruiken, heeft deze een aparte modus voor. Thuis ga ik eens lekker stoeien met amps, effecten, opnemen etc. Als oudere jongere kan ik niet wachten tot die binnen is! Dus uiteindelijk ga ik meer slepen, behalve het cab dan.