PDA

View Full Version : Hoe zet ik mijn gitaarpartijen weg in de mix



zoldergitarist
31 augustus 2014, 07:24
Hoe zet ik de slagpartijen (links en rechts) een beetje compact/geďsoleerd neer zodat ze duidelijk hoorbaar zijn in de mix? Heb de vraag al eens eerder gesteld maar kan het nergens terug vinden. Heb toen wel jullie adviezen gebruikt maar het gaat nog niet helemaal lekker. Ik werk nu met Cubase 5. En welk effect gooien jullie over de eind mix "audiomixdown".
Groeten Barrie

obiwanjacobi
31 augustus 2014, 19:11
Klein beetje compressie en eq om door de mix heen te komen...?
Als je partijen echt dubbel speelt de eq of delay een klein beetje laten verschillen tussen L en R...

zoldergitarist
1 september 2014, 07:55
Klein beetje compressie en eq om door de mix heen te komen...?
Als je partijen echt dubbel speelt de eq of delay een klein beetje laten verschillen tussen L en R...

Hé leuk dat ga ik eens proberen, ik speel altijd alles dubbel in.

Harald
1 september 2014, 09:28
Waarom ?

Han S
1 september 2014, 09:57
Gewoon, omdat het kan. :D

Harald
1 september 2014, 10:35
Yep, en als je het 10* inspeelt klinkt het nog vetter*. Zou eens beginnen met niet automatisch alles dubbel inspelen. Anders krijg je een soort "I want everything louder than everything else". Als je hem in een Amerikaanse Walmart zet is Popa Chubby niet eens zo dik...

* Hoewel ik het achteraf bij Bad Soul wel grappig vond dat voor het begin van de solo, tot aan het geďmproviseerde stuk, alle takes van die solo zijn te horen... Dat was helemaal niet mijn bedoeling. Klinkt hier wel grappig. Maar om het nu standaard overal te doen...

https://soundcloud.com/tirottoblues/11-bad-soul solo vanaf 2'40''

obiwanjacobi
1 september 2014, 12:30
Dubbel inspelen heeft niks te maken met harder of luider. Door de kleine verschillen van je twee tracks krijg je wel een wat voller geluid en mogelijk een wat breder stereo beeld...

Harald
1 september 2014, 12:48
Nee, niet zo zeer harder. Dubbel inspelen is breder, dikker. Ik ken die opnametechniek. Kan zeker nuttig zijn, maar ik zou het dan met één of twee partijen doen, niet met alles. Als ALLES breder en dikker is, dan zit het elkaar nog in de weg. Differentiatie in het stereobeeld is toch ook wel fijn. En contrast tussen verschillende partijen.

Ga hier maar eens bepalen wie het slechts gekleed is. Gaat niet meevallen.
http://madamenoire.com/420541/people-of-walmart/

guhlenn
1 september 2014, 13:20
Hoe zet ik de slagpartijen (links en rechts) een beetje compact/geďsoleerd neer zodat ze duidelijk hoorbaar zijn in de mix? Heb de vraag al eens eerder gesteld maar kan het nergens terug vinden. Heb toen wel jullie adviezen gebruikt maar het gaat nog niet helemaal lekker. Ik werk nu met Cubase 5. En welk effect gooien jullie over de eind mix "audiomixdown".
Groeten Barrie


Je vraag is net wat specifieker dan: ik heb mijn band opgenomen maar het klinkt ruk, hoe doe ik het beter?

HEt begint met de bron: wat neem je hoe op?

zoldergitarist
2 september 2014, 08:24
Je vraag is net wat specifieker dan: ik heb mijn band opgenomen maar het klinkt ruk, hoe doe ik het beter?

HEt begint met de bron: wat neem je hoe op?

Slaggitaar altijd dubbel Links/rechts. gitaar solo's een beetje links of rechts in het midden, bas in midden, de drums doe ik niks aan en zet ik neer zoals ik hem uit "addictive drums" pluk.

Han S
2 september 2014, 10:46
Laat maar eens wat horen dan.

Harald
2 september 2014, 11:05
Bedoelt Guhlenn misschien niet eerder hoe je die partijen hebt opgenomen? Microfoon of lijn/DI, welke microfoon. Live ingespeeld of niet... dat soort dingen. Gitaren, mono of stereo?

Als je "fix it in the mix" kunt voorkomen door daar iets aan te verbeteren is dat sowieso de eerste stap.

zoldergitarist
2 september 2014, 12:01
Bedoelt Guhlenn misschien niet eerder hoe je die partijen hebt opgenomen? Microfoon of lijn/DI, welke microfoon. Live ingespeeld of niet... dat soort dingen. Gitaren, mono of stereo?

Als je "fix it in the mix" kunt voorkomen door daar iets aan te verbeteren is dat sowieso de eerste stap.

Oké, ik neem op met mijn Digitech Rp500 rechtstreeks in de pc via USB in Cubase 5. Het linker en rechter kanaal wordt in stereo opgenomen, dus links stereo en rechts stereo en pan ze links 50 en re 50. Misschien is dit beter om in mono te doen?

Harald
2 september 2014, 13:43
Als je de partijen dan ook nog dubbelt zou ik idd. mono opnemen. Speel ook stereo, maar behalve reverb, delay en chorus/rotary achtige effecten is het gros natuurlijk gewoon eigenlijk een mono sound. Voor strakke slag of riffjes die je dubbelt zou ik een simpele basissound hanteren, en dan mono.

zoldergitarist
2 september 2014, 13:58
Als je de partijen dan ook nog dubbelt zou ik idd. mono opnemen. Speel ook stereo, maar behalve reverb, delay en chorus/rotary achtige effecten is het gros natuurlijk gewoon eigenlijk een mono sound. Voor strakke slag of riffjes die je dubbelt zou ik een simpele basissound hanteren, en dan mono.

Oké bedankt ga ik met mijn volgende stukkies doen. Mijn laatste creaties plaats ik binnenkort in "sounds".

guhlenn
3 september 2014, 08:59
Oké, ik neem op met mijn Digitech Rp500 rechtstreeks in de pc via USB in Cubase 5. Het linker en rechter kanaal wordt in stereo opgenomen, dus links stereo en rechts stereo en pan ze links 50 en re 50. Misschien is dit beter om in mono te doen?

Dat bedoel ik ja. Met modellers kan je beter niet te veel dubbelen is mijn ervaring. En stereo signalen pannen, dat pakt bij mij meestal ook slecht uit vanuit een doosje. Om heel eerlijk te zijn vind ik digitech ook gewoon zooi, leuk voor snel dingen vast te leggen, maar uiteindelijk redelijk dun, scherp geluid. Zoals de meeste modellers. Als je dan ook nog de rest uit een doosje haalt, wordt dat effect versterkt.

Maar goed, daar heb je niks aan. Maak voor je slagpartijen een droog geluid, zonder effecten, en draai de gain 20% minder dan je lekker vind. Dan hard rechts links pannen. Daarover heen in de midden kan je soleren met zoveel effecten als je wil. Maar zoals gezegd, de hassle van een amp opnemen betaald zich meestal wel uit, YMMV.

Rick trodat
3 september 2014, 11:09
Wat ik altijd doe ( maar ik ben verre van een expert) is ( en afhankelijk van de song) de gitaarpartij ergens tussen 80 hz en 6 k onaangetast laten en daarvoor en daarna volledig afkappen. Daarna kopieer ik de track en zet ik rechts ( of links) dezelfde track neer met een HPF erover. Aan de andere kant ( l of R) laat ik em onaangetast muv wat eq zoals hierboven vermeld. Dan een beetje compressie erover en dan is het meestal klaar. Pas dan kijk ik of ik er reverb of iets anders mee wil doen.

Boosten doe ik nooit. Altijd de rest cutten.

Jannnus
3 september 2014, 12:29
antwoord op eerste vraag

Denk dat dat per liedje verschillend is
Er staan wel wat tips op het internet (veel) maar jij maakt de keuze.
Dus wat jij mooi vind
Wil je een profi mix ? moet je het aan een professional overlaten :)