PDA

View Full Version : Gitaar gevloerd...



Thiez
29 augustus 2014, 13:03
Denk dat meer dan de helft van de gitaristen het weleens overkomen is, de gitaarband schiet los en de gitaar donderstraalt zo op grond.
Bij mij was het helaas afgelopen repetitie het geval. En voordat mensen gaan roepen 'straplocks', die zaten erop. Enkel het onderdeel wat aan mijn band zit was gedraaid en met de opening naar beneden gekomen. Afijn, gaat het niet om.
Het punt is dat hij een redelijke smakkert maakte op de headstock. Het gaat om een Gibson SG dus ik was bijzonder blij dat niet gelijk de headstock aan diggelen lag.
Na nadere inspectie blijkt er wel een scheurtje aan het begin van het fretboard te zitten. Het lijkt erop dat de headstock bij de klap iets achterover 'geveerd' is en net het fretboard losgetrokken heeft van de hals (enkel over de eerste twee frets).
Opzich merk ik er weinig van, enkel de lak is losgescheurd op de naad van het fretboard met de hals.

Kun je hier wat aan doen? Is het nodig hier wat aan te doen?

Ik ben bang dat als ik de scheur iets open ga maken om het te lijmen, het fretboard alleen maar verder los scheurd van de hals.

denis.hermans
29 augustus 2014, 13:46
Da's inderdaad even schrikken kan ik me inbeelden.

Een foto zegt meer dan 1000 worden.

Vervolgens heel hard STIJN roepen ?

djee
29 augustus 2014, 13:46
Ik zou dat laten beoordelen door een reparateur .

Eko
29 augustus 2014, 13:54
Thiez,

Even zelf niets aan doen. Een reparateur heeft betere middelen , zoals klemmen en dergelijke , dan je zelf hebt. Langs gaan en vragen wat het kost.

Brum
29 augustus 2014, 14:01
Of het nodig is om er iets aan te laten doen durf ik niet te zeggen, maar ik zou er zeker even naar laten kijken. Als ik je een tip mag geven, gezien je woonplaats, neem 's contact op met Steegers Gitaarservice, stuur desnoods even een fotootje. Misschien weet hij het antwoord meteen al en anders is het geen wereldreis voor jou (Goirle). De man staat in ieder geval erg goed bekend en kan jou met zekerheid helpen.

dunhill1
29 augustus 2014, 14:05
Yup.
En mosterd na de maaltijd:

Grolschrubbertjes gebruiken en nooit meer de ellende van falende straplocks.
Probeer maar eens, gitaar hangt gelijk een stuk comfortabeler(iets dichter) tegen je aan.

Vooral bij een sg werkt dit goed. Bij een sg zit de voorste strapholder al in een dusdanige positie gemonteerd dat een straplock vroeg of laat zichzelf loswrikt.

(Heb zelf een '95 sg std met een pracht van een headcrack, vandaar de ervaringsles).

Kakihara
29 augustus 2014, 14:08
Zoals al eerder werd aangegeven: een foto zegt meer dan 1000 woorden. Als het echt zo'n klein scheurtje is als ik begrijp dat het is, zou ik het gewoon zo laten.

Orpheo
29 augustus 2014, 15:00
klein scheurtje: checken of de kop geen haarscheur heeft onder de lak. Als dat allemaal OK is, zou ik niet klemmen maar vullen met colored epoxy of secondenlijm en palissanderpoeder.

Stoffel43
29 augustus 2014, 17:01
Tja, zulke dingen gebeuren... Jammer natuurlijk!
Bij het laatste optreden werd mijn EJ strat uit z'n staander gelopen, plat tegen de vloer!
Schade bleef gelukkig beperkt tot wat lakschade. Toch eeuwige zonde! Meteen enige honderden euri minder waard vrees ik... Gelukkig dat dit een blijver is. Waardevermindering is dus niet echt van toepassing.

http://img.tapatalk.com/d/14/08/29/nenyjumu.jpg

barno
29 augustus 2014, 17:09
mijn strat is wsch al 100 keer gevallen. komt mss ook omdat ik weet dat ik er niet voorzichtig mee moet zijn, fenders zijn nu eenmaal de untouchables onder de gitaren. mijn gibson is in 15 jaar nog maar enkele keren gevallen, gelukkig steeds zonder erg.

Stoffel43
29 augustus 2014, 17:11
Eerste smak doet toch pijn...

dunhill1
29 augustus 2014, 17:33
Met die waardevermindering valt het wel mee.
Gewoon verkopen als relic!
Wel sneu natuurlijk de eerste buts.
Net als op een nieuwe auto, het moet er toch ooit van komen maar het blijft balen.

Daarbij is lakschade minder vervelend dan een headcrack.
Zie je bij fenders logischerwijs veel minder dan bij gibson.

Voor al een sg of een les Paul.
Drop it = break it.

Thiez
29 augustus 2014, 18:44
Zoals al eerder werd aangegeven: een foto zegt meer dan 1000 woorden. Als het echt zo'n klein scheurtje is als ik begrijp dat het is, zou ik het gewoon zo laten.

Daar zat ik inderdaad ook aan te denke. Ik merk er verder helemaal niks van, denk misschien zelfs dat het hout en de lijmverbinding nog wel meevalt, dat enkel de lak gescheurd is door de spanning bij het raken van de grond.

Overigens kan beschadiging mij geen reet interesseren. De gitaar zit al helemaal vol met krasjes en deukjes, een gitaar is een gebruiksvoorwerp.


Zelfs foto's maken was al verdomd lastig. De scheur aan de ene kant is niet eens groter dan de 1e fret, en andere kant is hooguit maar 10mm.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-XW4CB3BD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-B3PTGEHM.jpg

Malle Eppie
30 augustus 2014, 11:13
Lees op facebook mooie reparatie verslagen van http://www.guitar-works.nl/

Mocht ik iets oplopen neem ik zeker contact met hen op.

frekie
30 augustus 2014, 19:56
Grolschrubbertjes gebruiken

Kon het YT filmpje zo gauw niet vinden maar zelfs Joe Bonamassa doet dat! Zonder endorsement nog wel!:seriousf:

Thiez
30 augustus 2014, 20:34
Het nadeel van die grolsch dingen vind ik dat je je band er niet meer af krijgt om je gitaar in de koffer te doen

dunhill1
30 augustus 2014, 20:42
Gek genoeg passen al mijn gitaren gewoon met de band incl grolschrubbertje gewoon in hun koffers.
Wat voor bijzondere maat koffer of gitaarband gebruik je als ik vragen mag?

Thiez
30 augustus 2014, 21:05
Ik gebruik een vrij brede leren band. Ik ga binnenkort eens een setje Loxx straplocks halen. Ziet er wel netjes uit, ook niet zo groot dus zit de band nog gewoon mooi tegen de body. Daarnaast pakt hij rond en kan de band dus alle kanten op draaien. In tegenstelling tot de schallers waar het dopje in een U-vorm hangt, die dus ook als hij los zit met de opening naar beneden kant draaien blijkbaar..

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/556113_271058812983228_1400584631_n.jpg?oh=7731137 f373d3a73a20abf8ee12c84d8&oe=547808BE

dunhill1
30 augustus 2014, 21:09
Gewoon doen wat jou het handigst lijkt:ok::

MikeD
31 augustus 2014, 12:07
Na enig hersengekraak ben ik erachter wat jullie met het Grolsch-rubbertje bedoelen…. da's inderdaad een goedkopere oplossing nog dan de gummi Fender Strap-Blocks die hetzelfde beogen te doen (tot nu te overigens naar tevredenheid) voor toch al minder geld dan de strap locks van diverse fabrikaten. De Oude Schaller straplocks die ik sedert de vroege 80's heb op m'n V, bestonden uit een pin met kogeltjes die je in de bus prikte. Die nieuwe straplocks met het U-tje vind ik veel minder. Gelukkig bij mij nog geen gitaarduikelpartij gehad maar het schijnt dus te kunnen gebeuren. Wie something different wil: ik heb op m'n strat deze Fender Strap locks die op ouwe radioknoppen lijken en een systeem hebben dat op m'n oude schallers lijkt .
http://darrenriley.com/store/fender-f-strap-locks-buttons-chrome-0990818300/

Overigens passen ook mijn gitaren 'met band' (op 1 uitzondering na allemaal brede leren zoals Thiez) probleemloos in hun koffers. je moet ze alleen even over de bovenzijde van de gitaar, langs de snaren plat leggen en in een van de cut-outs vleien.

FruscianteFan
31 augustus 2014, 14:27
Ik gebruik een vrij brede leren band. Ik ga binnenkort eens een setje Loxx straplocks halen. Ziet er wel netjes uit, ook niet zo groot dus zit de band nog gewoon mooi tegen de body. Daarnaast pakt hij rond en kan de band dus alle kanten op draaien. In tegenstelling tot de schallers waar het dopje in een U-vorm hangt, die dus ook als hij los zit met de opening naar beneden kant draaien blijkbaar..

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/556113_271058812983228_1400584631_n.jpg?oh=7731137 f373d3a73a20abf8ee12c84d8&oe=547808BE
Tweelingbroer van HaroldA?

Rohtagran
31 augustus 2014, 15:43
het voordeel van die grolsch rubbertjes is ook nog dat je dan gelijk een reden hebt om (minimaal) 2 halve liters weg te drinken :P

Thiez
31 augustus 2014, 19:06
Tweelingbroer van HaroldA?
Zover ik weet niet ;)

Binnenkort even de loxx proberen. Maar goed het topic ging over de scheurtjes bij de headstock, niet over straplocks.
K denk dat ik de scheurtjes gewoon laat zitten, tenzij iemand ern rden kan bedenken om toch maar even een gitaardokter te laten kijken.

Plant
31 augustus 2014, 20:10
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-XW4CB3BD.jpg

Tja, als er zelfs met spanning op de snaren zo'n kier tussen toets en hals zit, lijkt me toch iets niet goed. Heb je nu b.v. geen fretbuzz op de eerste fret?

Thiez
31 augustus 2014, 20:22
Nee geen fretbuzz, ik denk dat het op de foto ook erger lijkt. Het is voornamelijk de scheur in de lak die je ziet, er zit geen kier ofzo. Hout is gewoon weer dicht op elkaar, daarom denk ik dat de headstock enkel een keer achterover 'geveerd' heeft en daardoor het fretboard en de lak gescheurd is. Na de val zat hij weer gewoon terug tegen elkaar geklemd aangezien hij vanaf de tweede fret nog wel gewoon gelijmd zit.

Thiez
31 augustus 2014, 20:30
Toch maar even langs een reparateur gaan. In ieder geval om het even te laten zien. Via foto's is toch erg lastig om goed beeld te krijgen denk ik.
Iemand nog tips voor goede reparateur omgeving bergen op zoom/roosendaal/breda? (was al iemand die G&L noemde in goirle, maar misschien iets dichters in de buurt nog?)