PDA

View Full Version : Nooit gedacht



gitaarvrouwtje
28 augustus 2014, 12:15
Nooit gedacht dat acoustiemiep hier nog eens iets zou posten :p
En nog erger ik ga min of meer de gewraakte beginnersvraag om hulp posten
Alleendus niet voor mij
Maar voor Onze dertienjarige die al haar zakgeld aan de kant zet. Want ze droomt over een elektrieke gitaar met versterkertje
Doel: nou ja..stukkie lawaai maken ze is dol op bandjes als green day blink82, nirvana, beetje die kant op dus.
Dit alles binnen de muren van de boerderij,..maar vooral op haar kamertje
Budget:zoals gezegd ze is sparende en haar budget is op dit moment nog veel te klein voor een gitaar met toebehoren
De vraag die ze bij haar niet elektriek spelende mams neerlegde , hoe lang zou ik nog moeten sparen en wat voor gitaar enzo kan ik dan kopen.

Nou,..dat weet mams dus niet...maar ongetwijfeld hebben jullie best een hoop ideetjes wbt do's en don't 's
Laten we er van uitgaan dat ze 5€ per week spaart en nu 60€ heeft
( wij willen er tzt best een beetje bij doen maar t moet niet te gek worden )
Stel ze zou aan de 200€ komen
Kan ze daar wat mee? Want ik ben er niet voor om zo n barrel bij de lidl weg te plukken,..dan is de lol er sowieso gauw af.
Dus....

Denk poppunk /alternatief
En een budget tot zeg ..300€ ( liefst minder

Geef t kind wat om van te dromen en (spaar)gemotiveerd te blijven we horen t graag..
( mama dacht richting ibanez..maar misschien wat buiten budget..tweedehands is een optie wat ons betreft)

Rutger
28 augustus 2014, 12:34
Ik zeg Yamaha Pacifica en Vox Valvetronix.

2Dehands blijf je mooi binnen je budget.

Jay75
28 augustus 2014, 12:50
Tweedehands is meer waarde voor je geld inderdaad,maar als je iets nieuws wilt dan is een leuke starters pack ook een goede optie:

http://www.keymusic.com/nl/item/squier-affinity-strat-hss-pack-frontman-15g-candy-apple-red/?q=squier%20pack&

http://www.keymusic.com/nl/item/squier-affinity-tele-pack-15g-blonde/?q=squier%20pack&

apekop
28 augustus 2014, 12:55
Een Squier starters pakket is prima om mee te beginnen en de eerste twee jaar mee te spelen. Gitaar is vrij goed. Versterkertje natuurlijk niet geweldig, maar die zou je laten kunnen upgraden mocht ze in een bandje gaan bijvoorbeeld: http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaar-set/squier-affinity-strat-fender-frontman-10g-amp-black
Ik zou wel de 15G versterker pakken (zoals in de post hierboven) en niet de 10G.

Iets vergelijkbaars hebben ze ook van Ibanez of Yamaha. Als je er weinig verstand van hebt zou ik dit verkiezen boven 2ehands kopen.
Ik zou weg blijven van Aldi, Lidl, Kijkshop en Behringer gitaren.

Brum
28 augustus 2014, 13:02
Ibanez heeft hele leuke starterspakketjes, voor weinig. Bijkomend voordeel is dat ze vrij smalle halsjes hebben, dus makkelijker te bespelen en qua gewicht vallen ze ook alleszins mee. Het enige waar ik zeker wel op zou letten is een gitaar zonder tremolosysteem, da's misschien nog niet zo handig voor een starter. Misschien is het ook handig te letten op passieve elementen. Sommige van die startersgitaartjes zitten actieve elementen in, dus met batterij. Lijkt me ook niet handig voor een starter. En om het speelplezier er in te houden, laat de gitaar even afstellen door een professional. Fabrieks-af zijn die startersgitaartjes vaak niet echt goed afgesteld.

gitaarvrouwtje
28 augustus 2014, 13:09
Hartelijk dank, ze loopt wel warm voor zoiets als die rode squier ( qua uiterlijk) haha..ze heeft zelf de conclusie getrokken dat ze tienmaanden wil doorsparen en we dan samen eens een dagje music produktiv gaan doen om te kijken en evt proberen.
Ondertussen blijven jullie inzichten welkom zodat ze zelf ook een beetje gaat snappen wat ze nodig heeft etc.
op acoustische gitaar is ze lekker op weg met de akkoorden, ben nu met haar met powerchords bezig :)
Grappig om te zien hoe ze het oppakt.

gitaarvrouwtje
28 augustus 2014, 13:11
Ibanez heeft hele leuke starterspakketjes, voor weinig. Bijkomend voordeel is dat ze vrij smalle halsjes hebben, dus makkelijker te bespelen en qua gewicht vallen ze ook alleszins mee. Het enige waar ik zeker wel op zou letten is een gitaar zonder tremolosysteem, da's misschien nog niet zo handig voor een starter. Misschien is het ook handig te letten op passieve elementen. Sommige van die startersgitaartjes zitten actieve elementen in, dus met batterij. Lijkt me ook niet handig voor een starter. En om het speelplezier er in te houden, laat de gitaar even afstellen door een professional. Fabrieks-af zijn die startersgitaartjes vaak niet echt goed afgesteld.
Bedankt! Daarkan ik wat mee, ik bestel sowieso nietbij thoman bijv, de kans is groot dat ik uiteindelijk wat met haar ga kopen in groningen ( westerhaven) dus dat komt wel goed denk ik

Outrage
28 augustus 2014, 13:41
Ik vond de fender mustang versterkers heel erg goed klinken voor het geld. En de kleinste versie valt goed mee van prijs. Naast deze fender en die vox valvetronix is ook een roland cube heel goed. Mijn ervaring met starterpakketjes is dat de gitaar goed is, maar de versterker minder. En als ik dan die kleine modellers hoor, dan vind ik het jammer dat je niet out of the box zo één kan combineren met een nette gitaar. Om het aanbod aan gitaarmerken nog een beetje uit te breiden zou ik je nog Cort willen aanraden. Levert heel veel gitaar voor het geld. Maar met de andere merken die genoemd zijn, met name Ibanez, Yamaha en Squier, kan je helemaal niet verkeerd zitten. Dan moet je vergelijken en de leukst klinkende/mooiste nemen.

Vincent A.
28 augustus 2014, 14:51
Ik zou geen start pakket van squier nemen. De versterker ben je na vier maanden echt wel op uitgekeken, omdat hij jammerlijk weinig opties heeft. En als gitaar zou ik eerder een bullet strat hss van squier nemen dan de affinity serie. Ik heb ze beide getest in de winkel en vond ze weinig verschillen van elkaar. Als versterker zou ik een tweedehands roland cube 20xl aanschaffen, deze zijn voor ongeveer 90 euro te krijgen op marktplaats en deze heeft zeer veel opties met uitstekende geluidskwaliteit. Een vriend van mij heeft deze en ik ben er positief door verrast. Ook de effecten als chorus aan boord zijn leuk, ( voor come as you are e.d.). Deze twee aankopen + kabeltje plectrums en een gitaarband kom je ongeveer uit op 220 euro.

Succes!
Groeten Vincent.

Tupelo
28 augustus 2014, 16:06
Wellicht valt er iets met Wietse te regelen, die zit bij je in de buurt toch ?
Hij heeft met regelmaat iets aardigs in de aanbieding, ben je mogelijk met 'minder' klaar, en heb je toch aardig - en afgesteld - spul.

mikeyaxeman
28 augustus 2014, 18:36
Idd zo'n Roland Cube of iets dergelijks erbij kopen.
Heb ook zo'n ding erbij naast mijn grote Marshall bakken.
Het zijn geweldig klinkende bakkies voor erbij en al zeker voor de beginner! :)
In ieder geval inderdaad zoals genoemd beter zijn als die versterkertjes die in zo'n starterspakket zitten.
Als ze door spaart zou ik ook zeker naar de Classic Vibe series kijken van Squier ook veel bang for the buck gitaren.

Casual Ruud
28 augustus 2014, 18:37
Ik denk dat je nieuw in de winkel bijna niet onder zo'n starterspakket uitkomt met dat budget.

Een redelijke versterker van 15-20 watt kost al gauw € 100 en voor de resterende € 100 ontkom je bijna niet aan een Squier Bullet Stratocaster of iets van gelijke strekking. Qua gitaar waarschijnlijk niet veel beter of slechter dan wat er in zo'n pakket zit, maar dan heb je nog geen kabel, tas, stemapparaat etc. Met een beetje onderhandelen kun je dat er overigens waarschijnlijk wel bij krijgen.

Overigens verkochten ze bij Lidl destijds Yamaha startersets. Geen idee of het iets was, maar het hoeft niet slecht te zijn omdat het van Lidl is natuurlijk. Ik zou echter nooit een eerste gitaar in de supermarkt kopen, maar dat terzijde.

Met de wijsheid die ik nu heb, zou ik persoonlijk met dat budget tweedehands gaan kijken. Met een Roland Cube of Fender Mustang van (15-)20 watt zit je altijd goed denk ik en betaal je circa de helft van de nieuwprijs. Voor het resterende budget zou je dan bijvoorbeeld kunnen zoeken naar iets van London City, Cort of Yamaha (Pacifica). In feite maakt het ook niet zo heel veel uit, denk ik.

Voor je dochter is een nieuwe waarschijnlijk toch het "vetst". Zo werkt het vaak wel toch!? Voor het geld is zo'n starterspakket misschien dan nog niet zo gek eigenlijk.

edit/ zie dat het budget is verhoogd. Met dat budget kun je echt nieuw wel iets tofs kopen. 20 watt cube met een Pacifica en gaan met die banaan. Kabel, plectra en wat andere zooi erbij vragen en je bent rond.

Hotpepper01
28 augustus 2014, 19:20
Over goed drie maandjes komt de Sint al weer langs. Als ik haar was zou ik de afwas doen, de deel boenen etc Dat helpt vast om in een goed blaadje bij de goedheiligman te komen te staan.
Ik wou dat een van mijn kinderen gitaar had willen leren spelen. Eentje heeft het geprobeerd met een nieuwe Epi SG en een kleine versterker. Dat was maar van korte duur. Maar anders had die nu ongetwijfeld iets moois van pa gekregen.

Plant
28 augustus 2014, 19:26
Ik zeg Yamaha Pacifica en Vox Valvetronix.

2Dehands blijf je mooi binnen je budget.

De Pacifica serie bestaat al 20 jaar en ik heb zelf jaren 1 van de eerste produkties gehad, een Pacifica 112 Stratocaster :) Nu ik er over nadenk nog een Telecaster model ook uit de Pacifica serie, de 402S.
Erg veel waar voor het geld. Ik heb ook nog een prima bas uit de RBX serie gehad en nu heb ik nog steeds een fretless bass uit de BB serie. Stuk voor budget instrumenten met een erg hoge prijs/kwaliteit verhouding.

Jannnus
28 augustus 2014, 22:46
qua amp ontkom je bijna niet aan de cube of een vox imo en die zou ik tweedehands scoren
gitaar ???
die moet ze echt zelf uitzoeken
daar kan ik niks zinnig over zeggen, behalve dat het best lastig is om nirvana en punkpoppy met enkelspoels elementen te spelen

barno
28 augustus 2014, 23:38
qua amp ontkom je bijna niet aan de cube of een vox imo en die zou ik tweedehands scoren
gitaar ???
die moet ze echt zelf uitzoeken
daar kan ik niks zinnig over zeggen, behalve dat het best lastig is om nirvana en punkpoppy met enkelspoels elementen te spelen

rare redenering gezien cobain volgens mij bijna altijd op singlecoils speelde

Brum
28 augustus 2014, 23:56
Naar mijn weten niet hoor, vrijwel altijd humbuckers.;) Check z'n signature Jag-stang en Mustang maar 's. Neemt niet weg dat het ook prima met enkelspoelers gaat.

TeleK
29 augustus 2014, 00:52
... het ging geloof ik over een leuk en betaalbaar beginnerssetje... Ik zou een modeling amp nemen (VOX VT 20, Roland CUBE 20 of 7ender Mustang II ) dan heb je alle sounds in huis voor weinig: clean , crunch, scheur, metal. En er zit ook nog chorus/flanger/delay etc op. Als je begint met leren (elektrisch) gitaarspelen wil je niet alleen nummers kunnen spelen, maar ook de sound van die nummers terughoren. En gezien de muzieksmaak zeker een humbucker gitaar, een Squier HSS Strat of een Epiphone Les Paul of een huismerk gitaar van een van de duitse grote jongens: J & D van firma MS, of HB van firma T zijn voor een beginner zeker geen slechte gitaren, ze zijn redelijk afgewerkt en spelen wel lekker en dat is voor een beginner ook belangrijk. Zo blijf je netjes binnen budget.

soup
29 augustus 2014, 01:29
Hoe heten die goedkope (100-2xx euro) strats ook alweer die 5 tal jaar geleden erg populair waren? Dat in combinatie met een Cube dan zit je wel goed.

Misschien is een line 6 spider ook interessant?

Naar mijn weten niet hoor, vrijwel altijd humbuckers.;) Check z'n signature Jag-stang en Mustang maar 's. Neemt niet weg dat het ook prima met enkelspoelers gaat.
En de talloze keren dat hij daar stond met een strat?

Brum
29 augustus 2014, 03:51
Vrijwel altijd met humbucker. Maar we dwalen wel een beetje af...

dr.distortion
29 augustus 2014, 07:14
Bedoel je London City Spitfire MKII? Dat is inderdaad een erg goede optie voor TS....

Vincent A.
29 augustus 2014, 09:04
rare redenering gezien cobain volgens mij bijna altijd op singlecoils speelde

Nee, dat deed hij bijna nooit. Hij had op zijn jaguar twee humbuckers en een super distortion, ook zijn mustang had twee humbuckers. Dan had hij nog vaak japan strats, "om kapot te slaan". Op deze gitaren leek het alsof er drie sc's opzaten, maar nee, hij had in de brugpositie een super distortion. Ik weet het alleen niet zeker van de gitaar die hij gebruikte bij de mtv awards, die arctic white. Hij schakelde af en toe wel om naar een sc op een van zijn strats bijvoorbeeld bij polly en about a girl. Verder wil ik niet zeggen dat nirvana niet op sc's te spelen is, je moet alleen de gain iets hoger zetten.

Groeten Vincent

raabje
29 augustus 2014, 09:36
Is het voor een 13-jarige niet beter een kortere hals te nemen ipv een stratocaster met 25.5 inch? Barré A# akkoord op de 1e fret is dan ver weg als je kleine handen hebt. Ver stretchen over meerdere frets lijkt me ook lastiger.

Gibson hals is al iets korter, en anders een Fender/Squier short scale, Mustang of Jaguar, liefst met hard tail brug (eenvoudiger af te stellen), b.v. de Squier Jaguar met humbuckers voor ca. 325 euro.

http://www.fender.com/en-NL/squier/series/vintage-modified/vintage-modified-jaguar-hh-rosewood-fingerboard-3-color-sunburst/

Lijkt me een prima Kurt Cobain gitaar :-)

Er is ook nog een zwarte Squier Jagmaster te koop voor 250,-,

http://www.laenenmusic.nl/contents/nl/p1049_Squier_Jagmaster_SS_Vintage_Modified.html

Kakihara
29 augustus 2014, 09:49
Dit bijvoorbeeld: Yamaha + Roland (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m840757443-yamaha-pacifica-elektrische-gitaar-roland-versterker.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr) voor €250. Maar wat volgens mij het belangrijkste is, meer dan de kwaliteit van de gitaar an sich, is de afstelling van de gitaar. Van een slecht afgestelde gitaar word je nooit blij, hoe duur of van welk merk die ook is.

Tupelo
29 augustus 2014, 10:08
Cube 20x raad ik iedereen aan, zo praktisch, en relatief zo goed.
Ennuh het belangrijkste voor een jong meisje is natuurlijk 1. hoe die eruit ziet. ;)

soup
29 augustus 2014, 10:16
Bedoel je London City Spitfire MKII? Dat is inderdaad een erg goede optie voor TS....
Klopt, die bedoelde ik.

Jannnus
29 augustus 2014, 11:51
Cube 20x raad ik iedereen aan, zo praktisch, en relatief zo goed.
Ennuh het belangrijkste voor een jong meisje is natuurlijk 1. hoe die eruit ziet. ;)
precies jij snapt ut
en daar als mamma niet tegenin gaan
may be wat wijze raad geven :)

frekie
29 augustus 2014, 11:54
http://www.musicallin.nl/media/catalog/product/cache/1/image/860x645/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/g/r/grgm21mcgb_pink_2.jpg

:ok: Ibanez Mikro met 22,2 inch scale neck dus korte schaallengte. Afgeprijsd!

http://www.musicallin.nl/ibanez-grgm21gb-pnk-short-scale-solidbody-pink-b-stock?gclid=CLGs_5SZuMACFfOhtAodGnUAJw

frekie
29 augustus 2014, 11:55
Oh ja qua amps. Denk ook eens aan een Line 6 POD preamp mk1 of 2. Kost geen drol op MP. Koptelefoon erin prikken en spelen maar tot diep in de nacht!

apekop
29 augustus 2014, 11:57
Een leerling kwam gisteren met deze Blackstar versterker naar de les. Heel leuke amp voor thuis, misschien nog net wat leuker dan een Cube. 149 euro dacht ik. Hieronder een (weliswaar irrant soms) filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Q19yyP7hTMY

Trouwens valt de afstelling van een Squier Affinity zo uit de doos me reuze mee. Ik heb er al verschillende gezien van leerlingen waar bijna niks aan veranderd hoefde te worden.

Jannnus
29 augustus 2014, 12:33
misschien ben ik verkeerd
maar zo'n blackstar ht1 kost zo'n dikke 200+ euro's en zijn 2dehands niet echt makkelijk te vinden
idd een goede amp

gitaarvrouwtje
29 augustus 2014, 14:27
Over goed drie maandjes komt de Sint al weer langs. Als ik haar was zou ik de afwas doen, de deel boenen etc Dat helpt vast om in een goed blaadje bij de goedheiligman te komen te staan.
Ik wou dat een van mijn kinderen gitaar had willen leren spelen. Eentje heeft het geprobeerd met een nieuwe Epi SG en een kleine versterker. Dat was maar van korte duur. Maar anders had die nu ongetwijfeld iets moois van pa gekregen.

Hahaha nou ze staat in een heel goedblaadje bij de sing hoor, daar mankeert tzeker niet aan ..ze spaartheel dapper en ik vind het idd erg leuk dat ze zo met muziek bezig is, ze speelt ook ukelele en ze zingt heel leuk.
Ik vind hetechter wel belangrijk dat ze zelf een goed deel spaart :) beetje de waarde van de dingen leren kennen enzo, maar wij zullen zeker helpen waar we kunnen

gitaarvrouwtje
29 augustus 2014, 14:33
precies jij snapt ut
en daar als mamma niet tegenin gaan
may be wat wijze raad geven :)
Lol, wij bemoeien ons hoegenaamd niet met de smaak van onze kids, ze wil trouwens best tweedehands maar ze heeft zeker ideetjes over hoe t er uit moet zien
Mama waakgalleen over het gevaar vd miskopen :)
Want t kind weet nog niet zo veel over gitaren , heb t twee jaar terug meteen kennisje ( toen 14) gezien die zo n set van de lidl kocht, echtwat een bagger ding..dat willen we wel voorkomen..
Sommige fouten moet je zelf maken om van te leren, andere ..kun je beter een beetje leren door wat aan te nemen van mensen met ervaring.
Kortom, haargeld..haar keuze..maar ze vraagt mij wel om raad als t om muziek gaat, en dus kreeg ze bijvoorbeeld de ukelele die ze mooi vond ..maar dan wel de iets betere variant die er op leek..die speelde veel beter, kon ook nog gestemd worden ( wel handig) en klonk beter ( vond mama ook niet onprettig : )

gitaarvrouwtje
29 augustus 2014, 15:19
http://www.musicallin.nl/media/catalog/product/cache/1/image/860x645/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/g/r/grgm21mcgb_pink_2.jpg

:ok: Ibanez Mikro met 22,2 inch scale neck dus korte schaallengte. Afgeprijsd!

http://www.musicallin.nl/ibanez-grgm21gb-pnk-short-scale-solidbody-pink-b-stock?gclid=CLGs_5SZuMACFfOhtAodGnUAJw
Oeps ik zal maar niet herhalen wat ze over deze kleur te melden had..t was niet damesachtig :p

gitaarvrouwtje
29 augustus 2014, 15:21
Ff tussendoor, weer genoeg stof tot nadenken, waarvoor mijn dank aan allen!

Plant
29 augustus 2014, 19:29
Oeps ik zal maar niet herhalen wat ze over deze kleur te melden had..t was niet damesachtig :p

Een Hello Kitty dan :D Zelfs Slash laat zich er graag mee zien :punk::hide:

http://i300.photobucket.com/albums/nn29/Sollazzon/Slash/HelloKitty.jpg

gitaarvrouwtje
30 augustus 2014, 09:17
Hahahaha mja..ze deed iets met dr neus dat wij hebben leren herkennen als " don t even go there" :p

Plant
30 augustus 2014, 11:29
Wat een vooroordeel toch weer ;)


https://www.youtube.com/watch?v=QrvK-sQ27Nw

:D

gitaarvrouwtje
30 augustus 2014, 13:28
Now she s impressed hahaha..

frekie
31 augustus 2014, 11:06
Oeps ik zal maar niet herhalen wat ze over deze kleur te melden had..t was niet damesachtig :p

:seriousf: Ja ze zijn kritisch....

Ibanez maakt de Mikro in alle kleuren vd regenboog hoor. Short/medium scale dus, 22,5 tot 24 inch. Is niet zo heel veel aanbod in.

http://www.infomusic.nl/squier-classic-vibe-duo-sonic-50-s?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=vergelijkingssites&gclid=CND1ksCPvcACFYgIwwodN1sAZg

Squier Duo-Sonic, tikje duur nieuw misschien dus de 2dehands markt in de gaten houden.

Even bij Thomann op de site gekeken.

http://www.thomann.de/nl/epiphone_les_paul_express_vs.htm

Epi Les Paul Express, 22 inch scale. Maar 98 euro.

http://www.thomann.de/nl/fender_squier_strat_mini_rd.htm

Fender Squier Strat Mini, 22,5 inch scale. 111 euro.

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_st_mini_bk.htm

Harley Benton, huismerk van Thomann, MIC, over de kwaliteit lopen de meningen uiteen. 22,5 inch. 59 euro! :ok:

http://www.thomann.de/nl/ibanez_grg_micro_bkn.htm

Ibanez Mikro, reeds genoemd, 179 euro.

http://www.thomann.de/nl/fender_mp_short_scale_stratocaster_bk.htm

Fender MP Short Scale Stratocaster, stukje duurder al, 365 euro. Is wel 24 inch, HSS power Strat, veelzijdig dus. Lijkt me een serieuze gitaar.

Vincent A.
31 augustus 2014, 12:11
Ik weet niet of short scale nou echt een must is. Toen ik 14 was en klein voor mijn leeftijd moest ik voor bandprojectje op school smells like teen spirit spelen. Natuurlijk lastig als eerste nummer maar t ging uiteindelijk prima en met een gewone strat, ik had geen enkele moeite met het F4 en A#4 akkoord. (4 is toch power chord). In ieder geval: ik zou toch ook normale maten proberen in de winkel en gewoon kijken wat het fijnst is. Bij een normaal formaat is het voordeel natuurlijk dat je er jaren later ook nog plezier van hebt.

Succes ermee!
Groeten Vincent

Tupelo
31 augustus 2014, 12:26
Ik speel 23 jaar gitaar, en pas sinds een paar maanden heb ik een scortscale gitaar in bezit, een Fender Mustang. Nu heb ik niet erg grote handen, op 25.5 heb ik mezelf 23 jaar prima gered, toch ben ik blij nu een gitaar met 22.5 te hebben, het speelt gemakkelijker voor me, zelfs na 23 jaar. Op dit ogenblik ben ik wat aan het neuzen voor een bas, en dat gaat een shortscale worden.

Ik vind het helemaal geen gek idee voor iemand van 14 om op shortscale in te zetten, tenzij ze kolenschoppen heeft. Halsprofiel speelt ook wel een rol, voor een starter stel ik mezelf voor dat D-shape gemakkelijker is dan een dikke boomstam.

Vincent A.
31 augustus 2014, 12:32
Ik speel 23 jaar gitaar, en pas sinds een paar maanden heb ik een scortscale gitaar in bezit, een Fender Mustang. Nu heb ik niet erg grote handen, op 25.5 heb ik mezelf 23 jaar prima gered, toch ben ik blij nu een gitaar met 22.5 te hebben, het speelt gemakkelijker voor me, zelfs na 23 jaar. Op dit ogenblik ben ik wat aan het neuzen voor een bas, en dat gaat een shortscale worden.

Ik vind het helemaal geen gek idee voor iemand van 14 om op shortscale in te zetten, tenzij ze kolenschoppen heeft. Halsprofiel speelt ook wel een rol, voor een starter stel ik mezelf voor dat D-shape gemakkelijker is dan een dikke boomstam.


Ik vind t ook geen gek idee. Wat ik probeer te zeggen is dat ze het gewoon allebei moet proberen en ook openstaan voor beide keuzes voordat ze gaat proberen. En als ze shortscale dan lekkerder vind spelen, dan is dat natuurlijk de juiste keuze.

postbus31
31 augustus 2014, 12:44
Kwestie van wennen. Speelde op mijn 8e op een Spaanse gitaar..... Breeeeeede toets...... Toen bloed,zweet en tranen. Later voordeel.
Misschien is juist goed om "normale" maat te kiezen.

Plant
31 augustus 2014, 13:41
Kwestie van wennen. Speelde op mijn 8e op een Spaanse gitaar..... Breeeeeede toets...... Toen bloed,zweet en tranen. Later voordeel.
Misschien is juist goed om "normale" maat te kiezen.

Tja, toen ik mijn eerste gitaar in handen kreeg op m'n 12de wist ik niks van maten. Er bestond voor mij geen breed of smal, shortscale of wat dan ook. Ja, eeen 3/4 gitaar was door de handelaar wel genoemd, maar meer als 'kindergitaar'. Ik was al 12 en volop in de groei, dus er werd aangeraden maar een 'gewone' maat te kiezen. One size fits all denk je onwetend, daar wen je dan aan.

Dit topic gaat over een 13 jarig meisje dat vast ook nog volop in de groei is. Voordeel is dat mams zelf gitaar speelt en dat er al de nodige - zij het akoestische - gitaren in huis zijn. Die heeft ze vast ook wel eens vastgehad. Dan heeft ze misschien zelf wel al een beetje feeling wat voor hals ze prettig vind.

Een elektrische gitaar zal dan alsnog een smallere hals hebben en over het geheel anders aanvoelen, maar ze weet in tegenstelling tot ik vroeger wat er te koop is en heeft dus keuze. Die zal ze wat maten betreft zelf moeten maken, want dat is persoonlijk.

gitaarvrouwtje
1 september 2014, 22:33
Het is geen " klein" meiske, ze ziet er eerder uit als zestien dan dertien
Inderdaad ze speelt op een acoutische van mij een richwood western. Ze doet dat al heel aardig.
Ze spaart eerst nog effe door, ik wil dan met haar " live" gitaren proberen, ze moet het gaan voelen. En t oog wil ook wat :)

Plant
1 september 2014, 22:47
... En t oog wil ook wat :)

Dat had ik al in de gaten ;) Black is the colour?

gitaarvrouwtje
2 september 2014, 10:32
Ja zwart..of iets in rood
Maar ik laat me verrassen tzt waar ze voor gaat haha t wil nog wel es veranderen,..ooit was ze een roze prinsesje dat van K3 hield
Vorig jaar kon alleen 1 direction het goed doen..tegenwoordig luistert ze naar arctic monkeys, greenday,blink 82 , 5 seconds of summer (en nog steeds one direction) maar er zit wel verschuiving in haha..ze kwam gisteren ineens met red hot chili peppers aanzetten ..en ze vroeg of ik ene Iggy pop kende
LoL

Plant
2 september 2014, 20:09
..en ze vroeg of ik ene Iggy pop kende
LoL

:D Tja dat ga je krijgen. Wel leuk dat ze zo'n oude rot kennelijk toch ergens heeft opgepikt.
Ik moest meteen aan dit bericht (http://www.nu.nl/muzieknieuws/2060383/bob-dylan-wordt-niet-meer-herkend.html) van inmiddels alweer 5 jaar terug denken.

miyaru
2 september 2014, 20:22
Tja, zo kwam ik van de week thuis met een cd van Johnny Cash.......jeugdsentiment!

Robin.

Plant
2 september 2014, 23:01
Als je nou 13 was zoals gitaarvrouwdochtertje (het wordt tijd voor haar eigen account) ... ;) zelfs ik ben met 45 nou niet bepaald iemand die met Johnny Cash is opgegroeid. Er was vroeger niks van in het ouderlijk huis en ergens in de afgelopen pakweg 15 jaar zijn er door mij lp's van gekocht.

miyaru
3 september 2014, 08:32
Nou ja de vergelijking is ook krom van mij:hide: Maar het gaat er maar om dat wonderen de wereld niet uit zijn......

Robin.

gitaarvrouwtje
4 september 2014, 10:10
Met johnny cash groeit ze dan weer wel op wahaha, al zegt ze , oh das die ouwe dooie dude metdie graftakkenstem?
Mja

LoL

frekie
4 september 2014, 10:36
http://link.marktplaats.nl/m844661273 PRS SE SC, veel waar voor je geld. Leeuwarden is te doen?

http://link.marktplaats.nl/m844475482 Godin Richmond, in Grunn, tikje duurder maar onderbieden mag, wat zeg ik , moet :)

http://link.marktplaats.nl/m843092391 Aria Pro II Matsumoku Japan, altijd goed.

http://link.marktplaats.nl/m841952382 Godin SD met Roland Cube 30X, is al 325 voor geboden maar dan heb je ook wat.

http://link.marktplaats.nl/m841501402 Yamaha Pac012 met Fender amp, leuke beginners set.

http://link.marktplaats.nl/m838255820 Gibson LP Studio met ebben toets(!) zo te zien. Gerepareerde neck-crack zoals zo vaak. Goed checken dus. Wel goedkoop IMHO.

Niet heel veel aanbod in Grunn net als hier in Fryslan. Ik koop altijd van die goedope treinkaartjes van Blokker enz. Daar trein ik dan heel Nl mee door om koopjes te halen. Maar ik ben dan ook gek :cheerup:

NuGitaar
4 september 2014, 11:49
Ik kan de Aria Pro II gitaren van harte aanbevelen, zeer goede beginners gitaren. Ik heb zelf leren spelen op een Aria Pro II RS Classic gitaar. Deze gitaren zijn niet al te groot, fijne smalle hals, snaren liggen dicht op de fretten dus ze hoeft niet hard te duwen ;)

De enige die ik zie staan op het moment is:
http://link.marktplaats.nl/m844198480

Volgens mij wel een aardige gitaar wel gebruikt en een versterker met wat meer opties dan zo'n beginnersset. Alleen wat ver weg volgens mij. (ps ik heb de achterklep nog wel kan ik eventueel voor je beschikbaar stellen ;))

frekie
5 september 2014, 10:09
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Aria RS/100_0360.jpg

Ik heb deze uit dezelfde serie. Ik moet eens wat meuk verkopen, net deze van zolder gehaald, roestige snaartjes erop. Even aangesloten, damn wat een lekkere ouwe afgekloven Jap strat :punk:Een vriend van mij heeft een E serie Squier, daar zou ik hem wel eens mee willen vergelijken. Gaat dus niet weg.