PDA

View Full Version : session rockette 30 , brom en aanpassingen.



branko.nl
25 augustus 2014, 21:51
Hallo allemaal.
Sinds kort heb ik session rockette 30 versterker, die op zich goed bevalt, maar...
hij bromt, ook als alle regelaars op nul staan, en er niets is aan gesloten.
Wat ik tot nu toe heb gedaan is:
elco's van de gelijkrichting vervangen, opamp's vervangen, aardlus over de eerste 3 potmeters veranderd, hij blijft brommen ( wel is waar niet luid, maar wel storend)
Wat mij opviel is dat er geen ontkoppel elco zit tussen de eindtrap en de speaker ( kun je deze er zo tussen zetten, of gaat dat problemen geven?)
Ook als ik inplug op alleen de return blijft hij brommen, kan dus niet achterhalen of het in de voor of eind versterker zit.
Als hij uitgezet word knal hij soms, en maakt altijd een geluid of er iets leeg loopt, met aan het eind een geluid van een mebraan wat even uit en terug komt ( is moeilijk te omschrijven).
Wat kan ik eventueel nog doen?
Ik heb alleen een dig. multimeter.

Verder wou ik wat dingen weten over deze versterker, zoals: waar dient de filter knop voor?
als er een externe speaker aangesloten word, word dan de interne uitgeschakeld?
zijn er nog aanpassingen die aan deze versterker gedaan kunnen worden? ( ik heb de condensator en weerstand van ic1 pin 2 en pin 6 al aangepast naar 47K en 100 nf, dit was 100K en 10nf, hij klingt nu wat voller)

Een schema kan ik helaas niet plaatsen ( mag nog geen bijlagen versturen, weet ook niet wanneer dat wel mag) maar hij staat op :
http://www.award-session.com/award-session_manuals.html.
het is de sg30, de eindversterker heeft een bdv65b en een bdv64b eind transistor.

Wie kan helpen?
Al vast veel dank, Branko.

cluseau
25 augustus 2014, 22:23
Als ik dat verhaal zo lees zal dat ding er toch lekker van opgeknapt moeten zijn.

Btw deze eindtrap heeft geen elko tussen de speaker nodig hoor. Positief en negatief gevoed he! Speaker zweeft rond het nulpunt.

Plant
25 augustus 2014, 22:34
Als dat ding met alle knoppen op 0 bromt is het belangrijk te weten wat voor brom het is. Is het 100 Hz dan heeft de eindtrap mogelijk gewoon een slechte PSRR (Power Supply Rejection Ratio). Een beetje voedingsrimpel is er altijd wel en die hoor je in meer of mindere mate terug over de speaker.

cluseau
26 augustus 2014, 08:31
Als dat ding met alle knoppen op 0 bromt is het belangrijk te weten wat voor brom het is. Is het 100 Hz dan heeft de eindtrap mogelijk gewoon een slechte PSRR (Power Supply Rejection Ratio). Een beetje voedingsrimpel is er altijd wel en die hoor je in meer of mindere mate terug over de speaker.

Voedingen zijn best redelijk maar kunnen geen hoge ruststroom aan zonder het moeilijk te krijgen. Dit is een normaal verschijnsel bij zulke eenvoudige amps. Branko is van alles gaan vervangen zonder eerst vast te stellen waar het probleem vandaan komt, een echte klassieker. Ben heel benieuwd hoe het ding er nu bij staat. ;)

branko.nl
26 augustus 2014, 12:48
hallo allemaal.
Wat een kennis zit er op dit forum, knap dat jullie dit allemaal paraat hebben en willen delen, hier voor alvast mijn dank.
Om met de laatste bijdrage te beginnen: het klopt dat ik niet weet waar het probleem vandaan komt, met alleen een multi meter kom je hier niet zover [ ben nog op zoek naar een oscilloscoop met componenten tester].
Eerlijk gezegd weet ik verder ook niet hoe ik vast moet stellen waar het probleem vandaan komt
De dingen die ik vervangen heb heb ik gedaan op basis van forum berichten hier, waar van ik dacht: hmmm klingt logisch, baad het niet dan schaad het niet.
Het meten van de rimpel spanning kan ik niet met een dmv.
Dat de speaker zwevend is moet ik vanavond in het schema nakijken, is me in de eerste instantie niet opgevallen [ ben ook nog maar een electronica beginner]
het ding staat er nog goed bij en doet het ook nog gewoon.
Wat betreft de brom hij klingt mij als een 50Hz brom, maar hoe goed is mijn gehoor??
Na het vervangen van de onderdelen klingt hij iets beter, maar het is geen schokkende verbetering.
mvrgr en dank: Branko.

cluseau
26 augustus 2014, 13:37
Als het 50hz is vraag ik me af of je hem wel geaard gebruikt. Ongeaard gaat zeker een 50hz opleveren.

Een hoge ruststroom kun je het beste constateren met een multimeter. Aan een scoop heb je dan niet zoveel. Sterker nog, zelfs met je blote vingers is dat beter waarneembaar dan met een scoop.

Het verschil tussen 50 en 100 is voor de diagnose heel bepalend. Dit verschil is goed te horen hoor. Als je de tip van je gitaarkabel aanraakt hoor je 50hz en die is duidelijk anders dan 100hz. Je kan een stukje opnemen en op youtube plaatsen dan kunnen we zien wat de frequentie is.

branko.nl
26 augustus 2014, 20:51
Hallo allemaal.
Vanavond naar de speaker aansluiting gekeken, maar deze zit bij deze versterker( die zoveelste hands is, en waaraan volgens mij al aardig gehobbied is, zo blijft de interne speaker aan als er een externe bij aangesloten word) tussen Ht- (+ speaker) en 0 ( - speaker), de draad van Ht+ is vlak boven de printplaat door geknipt , waarom? Geen idee.
Maar bij de weinig foto's van het binnenste van deze versterker is deze draad ook niet aanwezig?
Ook heb ik de rust stroom over F1 en F2 gemeten: F1 = 23mA, en over F2 = 86mA.
De brom heb ik met een dmm op Hz stand proberen te meten, maar die geeft niets aan.
Ga nog even vergelijkings filmpjes op youtube bekijken ( ben niet z'on held om zelf iets op te nemen en daar te plaatsen , alleen dit berichtje plaatsen kost me al gauw een half uur).
Mocht ik meer weten , meld ik me.
P.s. voor rust stroom meten heb je geen scoop nodig, maar om te kijken naar de rimpel is het misschien wel makkelijk.
Mvrgr : Branko.
Ps2: versterker is geaard, en word op een geaard stopcontact gebruikt ( toen ik hem kocht was de aarddraad in de stekker doorgeknipt, dit is nu weer zoals het hoort.).

cluseau
26 augustus 2014, 22:52
.......zo blijft de interne speaker aan als er een externe bij aangesloten word) tussen Ht- (+ speaker) en 0 ( - speaker), de draad van Ht+ is vlak boven de printplaat door geknipt.....
Daar klopt alvast geen zak van. De speaker hoort tussen ground en speaker plus aangesloten te worden.


Ook heb ik de rust stroom over F1 en F2 gemeten: F1 = 23mA, en over F2 = 86mA.
Daar meet je de stroom door de hele voeding en de rest van de versterker en is dus niet de ruststroom. Deze kun je het beste meten door het spanningsval over de emitterweerstanden om te rekenen en horen iig gelijk te zijn. Ongelijke ruststroom resulteerd onmiddelijk in een onbalans en spanning op de uitgang welke de speaker zal vernielen.



P.s. voor rust stroom meten heb je geen scoop nodig, maar om te kijken naar de rimpel is het misschien wel makkelijk.
Ik weet inmiddels aardig hoe die er uit zal gaan zien maar je hebt er niet veel aan :makeup:.

Om te vergelijken hier twee audio samples

50Hz (http://www.amps-unlimited.nl/temp/50hz.mp3)

100Hz (http://www.amps-unlimited.nl/temp/100hz.mp3)

Niet op een telefoon of laptop afspelen, je zal er niets van horen.

Little Jay
27 augustus 2014, 11:12
Ha branko, ik heb ook een Rockette:30, vind het een topversterker (voor wat 't is). Die van mij heeft ook wel een brommetje, maar niet zo luid als die van jou denk ik. Ik vind 't in ieder geval niet irritant.

Wat ik wel weet van deze amps is dat de jack-connectoren niet al te best zijn. Zonder plug er in sluit die van mij niet altijd kort (na reinigen van de plug en 50 keer in- en uitpluggen doet 'ie het 9 van de 10 keer wel goed :) ). Weet je zeker dat dat niet het geval is? Geeft ook een lekkere brom!

Ook de effect-loop heb ik altijd een patchkabeltje in om te voorkomen dat het geluid wegvalt of gaat brommen/kraken (werkt prima, maar is natuurlijk een beetje houtje-touwtje). Ik heb dezelfde aanpassing aan de condensatoren in de pre-amp gedaan als jij, haalt inderdaad wat tophoog weg en maakt de amp veel bruikbaarder.

Oh en de filter-knop is de toonregeling van het drive-kanaal. Je kunt beide kanalen apart maar ook tegelijk gebruiken, afhankelijk van in welke input je inplugt. Heb je dat al geprobeerd? Je kunt dan prachtig wat 'dikte' met het drive-kanaal bijdraaien zonder dat het meteen hoeft te scheuren.

Ik was zo onder de indruk van Session dat ik onlangs ook een Bluesbaby 22 van ze in elkaar heb gezet en die vind ik nóg indrukwekkender dan de Rockette!

Mocht je er niet uitkomen met die brom kun je zelfs nog proberen de ontwerper en bouwen Stewart Ward via hun site of facebook (Session Amps & Cables geloof ik) proberen te benaderen, grote kans dat dat lukt!


(als je gedetailleerde foto's van de print wilt hebben dan geeft je maar een gil.)

Dirk_Hendrik
27 augustus 2014, 15:34
(als je gedetailleerde foto's van de print wilt hebben dan geeft je maar een gil.)

Geld dat ook voor die BB? Kan ik eindelijk dat schema es afmaken
;)

cluseau
27 augustus 2014, 16:04
Geld dat ook voor die BB? Kan ik eindelijk dat schema es afmaken
http://www.gitaarnet.nl/images/smilies/icon_wink.gif

Rotjochies http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hit.gif

branko.nl
27 augustus 2014, 20:54
Goedenavond heren.
Vanavond de ruststroom gemeten van de 2 darlingtons, die zijn vrijwel gelijk : 115mA om 117mA ( er van uitgaande dat de opgedrukte weerstandswaarde klopt)
Verder dieper zitten wroeten in de speaker aansluiting, hier zat ik fout, hij zit tussen Out en nul ( verkeerde interpretatie van schema, print, en de opmerking over een zwevende speaker, mijn fout)
Brom heeft mijn vrouw vergeleken, komt volgens haar het meest overeen met de 50Hz.
Heb hem opgenomen, nu nog kijken hoe ik hem plaats.

Hallo little Jay.
Dank je voor jou reactie.
De contacten heb ik gelijk na aankoop schoon gemaakt ( ik had de tip via internet gelezen).
Ik vind het een aparte versterker, heel helder, maar ook erg gemeen: hij laat iedere speel fout genadeloos horen.
Met een strat haal je er een mooie toon uit, met mijn tc90 met p90 elementen krijg ik maar geen mooi geluid te pakken.
De BB klingt erg interresant, maar eerst moet deze versterker naar tevredenheid klaar.
Mvrgr: Branko.

Little Jay
28 augustus 2014, 09:34
Geld dat ook voor die BB? Kan ik eindelijk dat schema es afmaken
;)

Oh f#ck, ik zou de waarden in je schema invullen!

Het plan ligt er.... gaat 'm dit weekend nog niet worden, ik sta tot maandag elke avond op de bühne en overdag werken of papa zijn.... (gelukkig kan ik stiekem in de baas z'n tijd af en toe dit forum checken ;-)

Maar voor volgende week neem ik me weer voor om er naar te kijken..... foto's lukt zowiezo wel, wil je die in ieder geval?

branko.nl
28 augustus 2014, 21:00
Hallo allemaal.
Na veel vijfen en zessen toch gelukt om een fragmentje op you tube te zetten:
https://www.youtube.com/watch?v=gH2KZkst6hw
Hier op staat de brom, en op het eind de uitschakel knal en de eind flubber.
Wat er niet op gekomen is, is de inschakel knal.
Hoop dat het gelukt is.
Mvrgr Branko.

cluseau
28 augustus 2014, 21:20
Is een 50hz reuteltje, check je gelijkrichter. De snelste manier is met de scoop de rimpel bekijken, deze moet een zuivere zaagtand van 100hz laten zien. Je kan ook met de dvm de spanningen op de diodes meten.

De knallen bij uit en inschakelen zijn normaal.

branko.nl
28 augustus 2014, 22:02
Dank je Cluseau, voor je snelle reactie.
Morgen zal ik de spanningen over de diodes meten ( heb ( nog) geen scoop).
Zal de waardes hier melden.
Mvrgr: Branko.

Little Jay
29 augustus 2014, 12:13
Als je geen scoop hebt en je hebt toevallig nog wat diodes liggen, kun je ze natuurlijk vervangen en als je geluk hebt is de kwaal dan over? (Is natuurlijk eigenlijk kwakzalver-werk, want meten is weten, en dit is op de gok onderdelen vervangen die misschien gewoon ok zijn, maar diodes zijn zó goedkoop....)

Kan het wellicht ook ergens een slechte/gebroken soldeerverbinding zijn? Het blijft natuurlijk een 30 jaar oude printplaat... mss loont het de moeite eens met een loep alle verbindingen te inspecteren?

Oh en die knal en een soort afgeknepen piep bij het uitzetten doet die van mij ook idd.

guitaraddict
29 augustus 2014, 19:14
een soort afgeknepen piep bij het uitzetten

Dat doet mij denken aan voedings condensatoren. Hetzelfde heb ik gehad bij mijn 39 jaar oude Quad 303. Condensatoren vervangen ( pokke karwei omdat intussen de maat veel kleiner is geworden) heeft dit prima verholpen en ook de ruis die het ding sluipend had gekregen.

Plant
29 augustus 2014, 19:47
Hoeft niet altijd aan elko's te liggen, kan ook zijn dat de eindtrap bij zakkende voedingsspanning instabiel wordt.

Bij HiFi versterkers hoor je die ploppen en bijgeluiden bijna nooit, want dan worden bij inschakelen de speakers vertraagd via de speakerrelais aangesloten en bij afschakelen de speakers afgekoppeld voordat de spanning zakt. In gitaarversterkers zit dat niet en kun je de vreemdste geluiden waarnemen, zelfs als ze nieuw zijn.
Ik had ooit een Fender Ultra Chorus en de knerp die daar bij uitschakelen uitkwam, dat ding begon gewoon even te oscilleren. Volgens de winkelier hoorde dat ;)

Oh, de Quad 303. Als je pech hebt druipt de inhoud van die elko's vanuit de puisten over je printen en dan heb je wat schoon te maken :stop: Nieuwe elko's zijn idd de helft hoger dan de originele, de diameter kan ook iets anders zijn, maar er zijn clamps te koop die prima met de bestaande gaten te monteren zijn weet ik uit ervaring.

cluseau
30 augustus 2014, 09:22
Hoeft niet altijd aan elko's te liggen,......

En het staat in je sig heh ;)

guitaraddict
30 augustus 2014, 15:53
Nieuwe elko's zijn idd de helft hoger dan de originele, de diameter kan ook iets anders zijn, maar er zijn clamps te koop die prima met de bestaande gaten te monteren zijn weet ik uit ervaring.

Inderdaad de elco's hadden allemaal 1 puist maar lekten nog niet.

http://www11.pic-upload.de/thumb/30.08.14/blym88yob7n.jpg (http://www.pic-upload.de/view-24432896/elco-s-quad-303--1-van-2--kl2.jpg.html)

en hier de nieuwe oplossing : dezelfde clamps gebruikt

http://www11.pic-upload.de/thumb/30.08.14/erhm479hzy67.jpg (http://www.pic-upload.de/view-24432943/New-elcos1--1-van-1-.jpg.html)

Oh ja , wat heeft dit allemaal met het onderwerp te maken: De voeding van een versterker is heel belangrijk voor de kwaliteit van de amp.


Maar dat is mijn bescheiden mening.

Alf

branko.nl
31 augustus 2014, 16:53
Hallo allemaal.
Gisteren een nieuwe brugcel gehaald, en de oude en de nieuwe doorgemeten met de dmm op diode stand.
Meet niets bijzonders.
En ook met de nieuwe brugcel bromt hij.
Een laatse mogelijkheid zouden de zener diode's kunnen zijn?
En anders vraag ik mij af: hoort dit niet bij deze versterker?
Maar goed even de gemeten waarden:
Probeer een schemaatje te maken van de metingen

Zw. Rd. ( zw = - , rd = +. Draden van dmm)
Oud. Nieuw
- +. Ol. Ol
+. - 1v. 0,975v
A. B. Ol. Ol
B. A. Ol. Ol
A. +. Ol. Ol
+. A. 0,54v. 0,519v
B. - 0,54v. 0,519v
- B Ol. Ol
B. +. Ol. Ol
+. B. 0,55v. 0,523v
A. - 0,54v. 0,542v
- A. Ol. Ol

Brugcel linkerpoot is + , dan wisselstroom poot A, dan wisselstroom poot B, dan meestrechtse poot is -
Als ik zo naar de waarden kijk zie ik niet echt iets bijzonders.
Oja, bijna vergeten, de spannings waarden:
De trafo heeft een middenaftakking.
Wisselspanning F1 is 26,22v ac, bij F2 is 26,45v ac.
Uitgang naar poweramp ( HT) is + en - 34,4v dc, uitgang naar preamp ( LT) is + en - 16,4v dc.
Het enige wat hier nog niet vervangen is zijn de 3 watt weerstanden en de zenerdioden, maar deze hebben ( volgens mij) alleen betrekking op de spanning voor de preamp ( LT).
Zou de brom ook nog in de eind transistors kunnen zitten?
Wat denken jullie, waar kan ik het nog meer in zoeken?
Mvrgr, en dank voor het meedenken: Branko.

Plant
31 augustus 2014, 20:02
Oh ja , wat heeft dit allemaal met het onderwerp te maken: De voeding van een versterker is heel belangrijk voor de kwaliteit van de amp.


Maar dat is mijn bescheiden mening.

Alf

Dat spreekt niemand tegen, maar een versterker is zo goed als de zwakste schakel. Dus als de voeding goed is maar iets anders niet blijft 't prut.

Voorlopig is er nog geen enkel onderzoek gedaan naar de herkomst van de brom, er is alleen lukraak van alles vervangen ;)
Als er b.v. een aardlus in zit ga je die brom er met vervangen van onderdelen niet uitkrijgen. Als het ontwerp slecht is of de praktische uitvoering slecht is ook niet.

Little Jay
1 september 2014, 11:26
Heb eindelijk je YouTube-filmpje bekeken, laptop even aangesloten op de stereo en mijn Rockette ernaast gehouden en ik kan je vertellen dat de mijne exact dezelfde brom heeft (en exact dezelfde reutel bij het uitzetten). Mijn brom is zelfs nog iets harder t.o.v. de ruis in jouw filmpje (dus of jouw amp - of filmpje - ruist meer of mijn brom is echt harder).

Het stoort mij allerminst, elk van mijn buizenamps (2x Guyatone Twin, Fender Blues Deluxe) maakt meer herrie stationair. Met de Rockette heb ik veel opgenomen in de oefenruimte (deze bijvoorbeeld: https://soundcloud.com/tracin-tracy/french-fries-quickndirty-mix) en in die opnamen overheerst andere ruis en brom ruimschoots die van de Rockette.

Mocht je nog een oplossing vinden houd ik mij natuurlijk aanbevolen, maar ik vrees dat het gewoon wel eens in het ontwerp kon zitten....

Little Jay
1 september 2014, 11:29
Oh de Bluesbaby 22 heeft de brom niet en ruist ook veel minder, nagenoeg stil zelfs.

branko.nl
2 september 2014, 19:13
Hallo allemaal, en dank voor jullie reacties.
Ltitle Jay, die bluesbaby word steeds aantrekkelijker, zeker nu je schrijft dat hij stiller is dan de rockette.
Goed om te weten dat andere rockettes de brom ook hebben.

Mensen hebben gelijk dat ik niet weet waar de brom vandaan komt, ik heb alleen een dmm, daarmee lukt het me wel een kapotte transistor op te sporen, maar een brom?
Ik ben jaren storingsmonteur in een totaal ander vak gebied geweest, en heb toen geleerd niet lukraak te werk te gaan, maar het stap voor stap te doen.
Dus ben ik begonnen met eventuele aardlussen, degene die buiten de print vielen heb ik veranderd, op de print zelf niet, ik ga er vanuit dat de bouwer hier een reden voor had.
Volgende stap was controleren waar de brom zat, dit is in de eindtrap.
Wat beinvloed die eindtrap?
Als ik van voor naar achter werk is dit eerst de voeding, gelijkrichting en afvlakking, daarna stuur transitoren en eind transistoren, en natuurlijk de aanverwante componenten.
Omdat de versterker 28 jaar oud is, was mijn eerste verdenking de condensatoren ( die ik niet met mijn dmm kan doormeten) dus heb ik deze vervangen, resultaat geen, wat betekend dat deze nog goed waren.
Vervolgens kunnen diodes een brom geven, oude brugcel met nieuwe vergeleken, zelfde resultaat.
Mijn idee was om vervolgens de stuur en vervolgens de eind transistoren te vervangen.
Dit was/is mijn logica: stap voor stap.
Nu hoor ik dat een andere versterker dit ook heeft, vraag ik mij zelf af of dit nog wel zinvol is.
Eerlijkheids halve moet ik toe geven dat ik verder nog nooit een andere rockette heb gehoord, en dus ook niet weet wat voor deze versterker normaal is.
Wat ik wel weet is dat andere ( oude) transitor ( gitaar) versterkers niet brommen, het hoeft dus niet.
Mijn kennis van electronica is marginaal, heb wel wat cursussen gevolgd + het eerste jaar mts electronica, maar dat is al zo'n slordige 30 jaar geleden, een aantal dingen komt me bekend voor, maar het fijne is me allang ontschoten.
Maar probeer dingen wel uit tezoeken via internet enzo.
Toch heb ik het wel voor elkaar gekregen een oude versterker die sluiting had gehad in de printplaat, en waar verschillende transistoren en ic's defect waren gegaan, weer aan de praat gekregen te krijgen.( en hij doet het nog goed ook, zelfs geen brom).
Dit heb ik ook stap voor stap gedaan.
Ben ik dan trots? Ja natuurlijk.
Is het stom geluk hebben, nee, maar zal beslist wel een beetje hebben meegespeeld.
Al dus probeer ik een klein beetje een rechtvaardiging en inzicht te geven waarom ik zo werk, wel wetende dat de vakman met kennis van zaken, en een betere uitrusting het totaal anders zou aanpakken.
Maar ik probeer met het weinige dat mij ter beschikking staat, en met behulp van de kennis en ervaring van een heleboel behulpzame mensen hier op dit forum, toch tot een goed resultaat te komen.

Tjemig, ik had wel schrijver van toespraken kunnen worden, wat een preek zeg.
Hopende jullie niet al te erg verveeld te hebben,
Met vriendelijke groet: Branko.

cluseau
2 september 2014, 22:37
Ik ben jaren storingsmonteur in een totaal ander vak gebied geweest, en heb toen geleerd niet lukraak te werk te gaan......

Ja sorry maar ik krijg de indruk dat je dit nou juist wel doet. Je vervangt vanalles in de amp zonder te weten waarom of omdat het op internet staat. Je loopt daarmee het risico dat je er een fout bijmaakt en geloof me dat je niet de eerste zal zijn.

Als je nog even wacht heb ik misschien een hint voor je, ben met een 75 bezig met een hardnekkige 50Hz brom in de eindtrap. Ik zit op materiaal te wachten en als dat binnen is kan ik je misschien verder helpen.

Plant
2 september 2014, 22:53
Nou ja, er zit dus kennelijk wel een 'plan' achter. Alleen is het nergens op gebaseerd. We constateren een brom, we weten alleen niet wat de oorzaak is. En toch zetten we een plan van aanpak in werking ;)

Je kunt geluk hebben... of niet.

nico verduin
2 september 2014, 23:03
Ja sorry maar ik krijg de indruk dat je dit nou juist wel doet. Je vervangt vanalles in de amp zonder te weten waarom of omdat het op internet staat.
Maar hij doet het wel planmatig:seriousf: stapje voor stapje.....

branko.nl
3 september 2014, 18:18
Hallo allemaal.
Ok, ik begrijp dat jullie het niet helemaal eens zijn met mijn manier van werken en denken, maar nu is mijn vraag hoe jullie dit zouden aanpakken ( even in het achterhoofd houdend dat er alleen een dmm is, en maar weinig kennis van electronica)?
Want ik hoop ook te leren wat ik dan anders moet doen.

Cluseau, ik wacht op jou bevindingen, ben benieuwd.
Mvrgr: Branko.

Plant
3 september 2014, 19:01
... maar nu is mijn vraag hoe jullie dit zouden aanpakken ( even in het achterhoofd houdend dat er alleen een dmm is, en maar weinig kennis van electronica)?

Ermee leren leven....

zonder gekheid, enige kennis van elektronica heb je kennelijk wel. Maar met alleen een DMM kom je gewoon nergens. Zou ik niet meer dan een DMM hebben dan zou ik toch wel iemand zoeken die dat wel heeft.

Dirk_Hendrik
9 september 2014, 19:08
maar nu is mijn vraag hoe jullie dit zouden aanpakken
Door als eerste eens een woonplaats in je profiel te zetten. Voor hetzelfde geld ben je m'n buurman. Maar anders is er altijd een kans dat er een ander forumlid in je buurt zit.

nico verduin
9 september 2014, 19:24
Ok, ik begrijp dat jullie het niet helemaal eens zijn met mijn manier van werken en denken, maar nu is mijn vraag hoe jullie dit zouden aanpakken ( even in het achterhoofd houdend dat er alleen een dmm is, en maar weinig kennis van electronica)?
Want ik hoop ook te leren wat ik dan anders moet doen.
Hoewel dit ongetwijfeld door deze of gene gebagataliseerd wordt, blijkt toch elke keer weer dat dit gewoon een vak is. Daarvoor is theoretische en praktische ervaring voor nodig. Is het te leren.... tuurlijk.... maar niet van vandaag op morgen. Dus als je EN geen kennis cq ervaring hebt met elektronica en daarmee ook niet het proces kan doorzien.... lekker eraf blijven of opzij gooien en begin bij het begin.....
Als je Auto niet meer wil starten ga je toch ook niet alles klakkeloos vervangen?

cluseau
11 september 2014, 18:03
Branko, kijk hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?166504-Nog-een-brommende-Sessionette&p=3107673) ff naar. Zou bij jouw ook wel eens een mogelijkheid kunnen zijn.

branko.nl
11 september 2014, 22:06
Hallo allemaal.
Dirk jan, je hebt gelijk, had me wel netjes voor gesteld, maar niet in mijn profiel gezet, is nu aan gepast.
Hallo Nico: je zult mij electronica niet horen bagatelliseren, ik weet dat het een vak apart is, en het interpreteren is weer een vak op zich.
Ook weet ik dat de kennis die jij en anderen hebben niet alleen via school is op gedaan, maar ook door veel bijleren, interesse hebben, en het ook ( een beetje ) als hobby zien.
Dat jullie deze kennis willen delen met anderen, en dit ook educatief willen onder bouwen, zodat de niet vakman er ook wat van kan opsteken is lovenswaardig ( chapeau).
En ik heb hier al aardig wat opgestoken.
Wat betreft die auto, ook daar zou ik van voor naar achter werken: accu, startmotor, benzine, ontsteking, bougies etc.
Maar goed, bij een auto kun je veel dingen zien, horen, voelen, ruiken ( en ik heb wel wat met oude auto's, dus dat maakt het wat makkelijker).
Clouseau, dank je voor de link, ik zal daar reageren
Mvrgr en veel dank, Branko.