PDA

View Full Version : Waarom eigenbouw



motorhan
25 augustus 2014, 12:36
Waarom eigenbouw:

Ik ben nieuwsgierig naar het volgende.
Waarom kies je ervoor om zelf een gitaar te bouwen. Je lees b.v. vaak op het Forum ik ben van plan merk X te kopen maar ik ben in tig winkels geweest en ik heb juist die uitgezocht want die vind ik het mooiste klinken of is het mooiste afgewerkt of om wat voor reden dan ook.
Als je er 1 zelf bouwt of laat bouwen is het geluid en de bespeelbaarheid dus altijd een verrassing.
Als je een bestaande gitaar koopt weet je meteen wat het kost je kan er gelijk op spelen.
Natuurlijk als je zelf bouwt heb je een grotere keus uit verschillende hardware. Maar waarom dan niet gekozen voor een goedkoper model en daar de hardware op gezet die je voorkeur heeft.
Ik heb vroeger heel lang geleden ook wel eens een paar die op gitaren leken gebouwd. Zelfs 1 niet voor te stellen van Masonite de reden was geen geld en weinig kennis wel enige handigheid.
Je had ook niet de mogelijkheden zoals nu via internet om aan informatie en materialen te komen en beperkt gereedschap. Een strat achtig model werd gemaakt van lagen multiplex om hem hol te krijgen en de buitenkant werd gefineerd.
Ik zie nu op dit Forum regelmatig prachtige exemplaren van zelfbouw langskomen waardoor het weer begint te kriebelen om het zelf ook weer te proberen, maar door veel lichamelijke peberkingen zie ik er vooralsnog tegen op.
En je moet de nodige mallen tekeningen en speciaal gereedschap aanschaffen. Als zal dat met gereedschap wellicht wel meevallen omdat ik nog wel een draai en freesbank heb alsmede kolomboormachine maar geen vlak en van dikte bank maar die heeft mijn buurman dus dat probleem is ook minder.
Je ziet ook van die pakketten maar dat vind ik dan weer wat minder dan ben je alleen aan het assembleren maar misschien ook wel leuk.
Nou benieuwd waarom jullie kiezen voor een eigen bouw. En valt het eind resultaat zoals verwacht of gehoopt geluid ook wel eens tegen.

met vr gr
Han

Buzzel
25 augustus 2014, 12:43
Zeflbouw geeft voldoening. Ik maak dan wel geen gitaren maar heb wel een hele berg effecten en 2 versterkers gebouwd. Heeft geeft mij heel veel voldoening om op dingen te spelen die ik heb gemaakt. Daarnaast is het bouwen zelf ook een leerzaam en leuk proces.

Zelf bouwen is niet per definitie goedkoper. Zeker als je iets verkloot kan de prijs snel stijgen. Daarnaast natuurlijk al de gereedschap. Maar het bouwproces is leuk en leerzaam en aan het einde heb je iets wat je zelf hebt gemaakt. +je is ook nog dat een zelfbouw gitaar/pedalen/amp een goed punt is om over te kletsen in een café :D

motorhan
25 augustus 2014, 12:56
Ja dat lijkt me logisch alles wat je zelf kan en maakt geeft voldoening zeker als het eindresultaat is zoals je het hebt verwacht.

Het lijkt me dat tegenwoordig elke zelfbouw duurder is dan kant en klaar.

Maar ben gewoon benieuwd waarom er toch zoveel zelf wordt gemaakt. een reden kan zijn dat je zeker weet welke materialen er gebruikt worden. Om die reden heb ik altijd mijn motoren en auto's zelf onderhouden en alle reparaties uitgevoerd. maar dat was ook doordat je in sommige garages niet krijgt waarvoor je betaald.

In ieder geval bedankt voor je reactie er zullen er nog wel een paar komen.

Met vr gr
han

Tabula Rasa
25 augustus 2014, 13:19
Ik doe het gewoon omdat het kan.

HaroldA
25 augustus 2014, 13:23
Het lijkt me dat tegenwoordig elke zelfbouw duurder is dan kant en klaar.

Ik denk dat menig commerciële custom shop duurder is dan zelf custom shop spelen ;)

-Martijn-
25 augustus 2014, 13:41
Ik ben nog maar weinig mensen tegengekomen die hun gitaar uit kostenbesparing maar zelf bouwen. Er gaat zoveel tijd en puzzelwerk inzitten, je moet daar wel wat motivatie en doorzettingsvermogen voor hebben en er ook nog plezier uit halen.
Het is een leuke hobby, en als je specifieke custom wensen hebt kun je toch voor 500 euro een gitaar bouwen waar je bij een professionele bouwer al snel 5000 euro voor betaald.

Ike57
25 augustus 2014, 13:41
Je hoeft niet zelf een gitaar te bouwen omdat je dan misschien goedkoper uit bent want dan kom je bedrogen uit.

Ik bouw in de eerste plaats omdat ik het een geweldig leuke hobby vind én omdat ik de gitaren/modellen kan maken die ik zelf wil. Twee jaar geleden heb ik nog twee telecasters gebouwd maar dat waren ook de laatste standaard modellen die ik gebouwd heb. Ik heb geen zin om nog modellen te maken die je in zowat iedere muziekzaak kunt kopen. Mijn plan is om alleen nog modellen te bouwen die je (bijna) niet kunt kopen c.q. historische modellen.

barno
25 augustus 2014, 13:59
ik ontwerp gitaren, tja dan moet ik die ook maar bouwen. een gitaar bouwen wegens goedkoper of beter, dacht het niet. er zijn weliswaar beginnende bouwers die (vooral door enthousiasme) uitroepen dat hun bouwsel custom shop kwaliteit is maar dat klopt meestal niet. ik heb er een vijftigtal gebouwd en ik weet wel zeker dat nr 20 een pak strakker was gebouwd dan nr 5.

Marcel2
25 augustus 2014, 14:07
Ik vind het gewoon leuk.

Mdcsusa
25 augustus 2014, 14:31
Een geweldige hobby, fijn om met je handen te werken (kantoorbaan) en vooral om te experimenteren met materialen.

Ik ben van mening dat de grote merken in de gitaar industrie te veel hangen op het verleden en er in de laatste 50 jaar bar weinig is veranderd (uitzonderingen daargelaten). Na 2 tele's in multiplex te hebben gemaakt ben ik nu dan ook aan het kloten om een zo dun mogelijke gitaar met corian (massief kunststof plaatmateriaal) en multiplex in combinatie met een trotect laser snij- /graveermachine te maken. Ik zeg niet dat het revolutionair is en ik weet niet of het gaat klinken, maar ik vind het leuk om te doen en dat is voor mij genoeg.

Woml
25 augustus 2014, 15:05
De meeste argumenten zijn hierboven al genoemd. Ook voor mij geldt:
- Voornamelijk: gewoon omdat het leuk is om te doen, iets met je handen te maken als je de hele dag alleen maar met je hoofd bezig bent.
- Verder: Het heeft wel iets om te kunnen spelen op een apparaat dat je ook nog zelf in elkaar hebt gezet. Ik ben elke keer weer blij verrast als een eindresultaat daadwerkelijk als een gitaar blijkt te klinken! :supercool:
- En ook: omdat ik dan rare dingen kan uitproberen. Een bariton, een ding met waaierfrets, een tussen-OM-en-klassiek-achtig-nylonsnarig geval, een Weissenborn, van die rare dingen die je niet in grote hoeveelheden in winkels tegenkomt. En waarvan het me toch leuk lijkt om er eentje te hebben.
- En ik vind het wel fijn dat ik sommige dingen naar eigen idee kan aanpassen. Niet-standaard topkambreedte, beetje experimenteren met hoe je de boel kunt versterken, van die dingen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik over bijna alle gitaren die ik tot nu toe heb gebouwd, niet helemaal tevreden ben. Ze zijn allemaal hardstikke leuk als ze net af zijn, maar van de meeste heb ik intussen het idee dat ik ze nog eens onder handen moet nemen of zelfs helemaal opnieuw maken. Slordigheidjes, beetje groezelige afwerking, het is het steeds net niet.
Maar ik blijf stug volhouden; er liggen op elk willekeurig moment toch zeker vier projecten in verschillende stadia van voltooiing in mijn hok... :D

motorhan
25 augustus 2014, 15:21
Prachtig die reacties, het gaat dus vooral om het doen en dat het kan. Dat het niet om het goedkoper gaat dat had ik al begrepen voordat ik de vraag stelde. Ik denk ook als ik tig jaren jonger was en wat minder beperkt in mijn bewegingen, ik er ook weer aan was begonnen na het zien hier op het Forum van bereikte resultaten.

Ik begrijp ook dat het heel spannend is als je bouwwerk klaar is hoe het dan klinkt. Zal ook te maken hebben met wat voor verwachting begin je te bouwen en dan valt het mee of zoals ik hierboven ook lees de volgende keer doe ik het toch net wat anders. en ja je leert natuurlijk elke keer.

Met vr gr
Han

barno
25 augustus 2014, 18:50
- Voornamelijk: gewoon omdat het leuk is om te doen, iets met je handen te maken als je de hele dag alleen maar met je hoofd bezig bent.


yep, ik had twee drijfveren toen ik begon met bouwen: ik wilde de ontwerpen realiseren maar vooral wilde ik een tegengewicht van het sociale muzikantengedoe, in groepen spelen is altijd afhankelijk zijn van anderen, afspraken maken, wat ruziën, weer bijleggen enz... vergt veel energie voor iemand met mijn karakter. En gitaarbouw is een solitaire bezigheid. You get what you deserve, de credits maar ook de miserie als er fouten worden gemaakt, there's only one to blame ... :)
Verder, heb ik gemerkt, dat het ook een stichtende bezigheid is. Van nature ben ik niet pietje precies, meer een wilde creatieveling, maar gitaarbouwen heeft me systematischer leren werken, met meer overleg en precisie, want alles heeft invloed op alles. Natte vingerwerk, nochtans mijn grote kwaliteit, wordt genadeloos afgestraft :)

Barnut
25 augustus 2014, 19:17
yep, ik had twee drijfveren toen ik begon met bouwen: ik wilde de ontwerpen realiseren maar vooral wilde ik een tegengewicht van het sociale muzikantengedoe, in groepen spelen is altijd afhankelijk zijn van anderen, afspraken maken, wat ruziën, weer bijleggen enz... vergt veel energie voor iemand met mijn karakter. En gitaarbouw is een solitaire bezigheid. You get what you deserve, de credits maar ook de miserie als er fouten worden gemaakt, there's only one to blame ... :)
Verder, heb ik gemerkt, dat het ook een stichtende bezigheid is. Van nature ben ik niet pietje precies, meer een wilde creatieveling, maar gitaarbouwen heeft me systematischer leren werken, met meer overleg en precisie, want alles heeft invloed op alles. Natte vingerwerk, nochtans mijn grote kwaliteit, wordt genadeloos afgestraft :)

:) kan ik mij helemaal in vinden. Sedert enkele maanden heb ik ook besloten om mijn Eigen ding te doen en zelf gitaren te gaan bouwen.
Stilletjes aan begint dit vorm te krijgen en uit interesse start ik in September met een cursus gitaarbouw vooral toegespitst op acoustische gitaren. We zien wel wat het wordt met vallen en opstaan.

RS-Rik
26 augustus 2014, 00:26
Woml omschrijft wat bij mij exact hetzelfde is.



Iedere keer wat nieuws proberen, het is een zaak van langzaam kennis en ervaring verzamelen en zo steeds mooiere gitaren bouwen.

Het liefst zou ik instrumenten bouwen voor muzikanten, helemaal naar zijn of haar wens. Want dan kan ik door blijven bouwen. Ik denk niet dat ik er 30 thuis zou laten staan.

Noid
26 augustus 2014, 12:02
Hier ook een geval van "omdat het kan" en "omdat het leuk is". Maar ook omdat je iets kunt bouwen wat er niet is, of te duur (Custom) wordt. Ik hou bijvoorbeeld van een iets bredere hals dan normaal. Daarnaast is het uitdagend, omdat je vaak creatieve oplossingen moet verzinnen als je met een beperkte hoeveelheid gereedschap bouwt. (En dan nog het verven: dat is dan nog een tak van sport apart :seriousf: )

Qua gereedschap zit je goed in het materiaal. Daarnaast: er zit toch geen tijdslimiet op een bouw? Die beiden gelden in je voordeel. Denk je dat je beperkingen het onmogelijk maken om iets te bouwen, of wordt dat juist de ontdekkingstocht voor jou? In dat laatste geval denk ik dat je gewoon moet beginnen, om te kijken waar je uitkomt. Er is voldoende kennis op dit forum aanwezig en bereidwilligheid om met je mee te denken bij de uitdagingen die je tegenkomt.

Ik denk dat voor iedere bouwer geldt dat het goed is om in het begin de lat niet te hoog te leggen. Zoals Barno zegt, je eerste bouw haalt het niet bij je 20e. Wat makkelijker beginnen door bijvoorbeeld een setje mallen te kopen ipv zelf maken. Dan is het vertrekpunt in ieder geval goed en is er nog voldoende kans om fouten te voorkomen/te maken/te herstellen (wat toch de charme is van het zelfbouwen). Qua geluid: dat zit meestal wel goed, maar het kan inderdaad een keer zo zijn dat het niet zo uitpakt als je verwacht had/zoekt. In ieder geval veel succes met je afweging.

muffstuff
26 augustus 2014, 12:21
Ik bouw mijn gitaren om de vogende redenen

1. Ik werk graag met mijn handen, houtbewerking tot gitaar vind ik nog steeds een magisch proces
2. Wat ik bouw verkoop ik niet, of beter gezegd verkoopt niet. niemand zit te wachten op mijn zelfbouws. Wellicht voor de losse onderdelen maar dan gooi ik echt geld weg. Ik wilde een motivatie hebben, alles wat ik bouw, raak ik nooit kwijt en zodoende hou ik de prikkel om dagelijks te oefenen.

Zelfbouw is in principe altijd duurder, tenzij je Fender/Gibson custom shop kwaliteit nastreeft en dan bedoel ik gitaren van meer dan 3000 a 4000 duizend euro.

Mijne erste zelfbouw een telemaster heeft me denk ik wel 700 a 800 euro gekost. Voor 400 euro had ik waarschijnlijk een betere squier of 2e hands fender.

Mijn laatste zelfbouw de white chicken heeft mij denk ik wel 1000 euro gekost. Maar deze gitaar is maar een keer gemaakt door Paul Waller. Een carved thinline double bound gold sparkle telecaster met een humpblock gretsch fretmarker inlay en tilted headstock en custom bigsby kan ik nergens vinden.

Mijn laatste zelfbouw verantwoord de kosten wel wat meer. Als ik hem zou willen verkopen, denk ik dat ik in ieder geval dekosten er uit heb. Maar het blijft een amateur build.

Voordeel van zelfbouw is dat je dus ook gewone squier/fenders/gibson later meer naar je hand kan zetten omdat je alle facetten van onderhoud en setup onder de knie krijgt.

HaroldA
26 augustus 2014, 12:30
Ik bouw geen gitaren, maar effecten en versterkers. Vaak zelfs 100% clones van bestaande effecten/amps; soms eigen ontwerp.

Pedalen-clones:
* Ik kan de behuizing indelen zoals ik wil: jacks aan de bovenkant, knoppen zo ver mogelijk van de footswitch af.
* Eigen keuze van bypass (vaak true met 3PDT) en materiaal
* Goedkoper (soms ook duurder; is eigenlijk geen reden, maar een bijkomstigheid)
* Leuk!

Eigen bouw:
* Er bestaat niet zoiets op de markt. Zoals een looper die op mijn eigen software, met m'n eigen specs draait
* Pedalen die niet (meer) gemaakt worden, of beschikbaar zijn

Buzzel
26 augustus 2014, 12:37
Ik bouw geen gitaren, maar effecten en versterkers. Vaak zelfs 100% clones van bestaande effecten/amps; soms eigen ontwerp.

Pedalen-clones:
* Ik kan de behuizing indelen zoals ik wil: jacks aan de bovenkant, knoppen zo ver mogelijk van de footswitch af.
* Eigen keuze van bypass (vaak true met 3PDT) en materiaal
* Goedkoper (soms ook duurder; is eigenlijk geen reden, maar een bijkomstigheid)
* Leuk!

Eigen bouw:
* Er bestaat niet zoiets op de markt. Zoals een looper die op mijn eigen software, met m'n eigen specs draait
* Pedalen die niet (meer) gemaakt worden, of beschikbaar zijn

Ik vind het zelf vaak ook leuk om iets aan een bestaand ontwerp toe te voegen. Een paar schakelaars voor andere clipping diodes. Misschien een andere tonestack (zeker bij big muffs). Of bij een CE-2 die ook een blokgolf krijgt ipv een gare sinus (benieuwd hoe dat gaat klinken). Zo maak je van alle dingen je eigen ding. Ik neem aan dat de meeste gitaren bouwers ook wel een eigen draai aan een ontwerp geven ook als ze dus een 'clone' maken.

HaroldA
26 augustus 2014, 12:40
Ik vind het zelf vaak ook leuk om iets aan een bestaand ontwerp toe te voegen. Een paar schakelaars voor andere clipping diodes. Misschien een andere tonestack (zeker bij big muffs). Of bij een CE-2 die ook een blokgolf krijgt ipv een gare sinus (benieuwd hoe dat gaat klinken). Zo maak je van alle dingen je eigen ding. Ik neem aan dat de meeste gitaren bouwers ook wel een eigen draai aan een ontwerp geven ook als ze dus een 'clone' maken.

Mods kun je ook toepassen op bestaande pedalen, dat hoeft niet per se zelfbouw te zijn ... maar inderdaad: "een twist" is makkelijk aan je eigen creaties te geven!

Javaca
26 augustus 2014, 12:46
Ik kan hier pagina's lang de lof zingen van het zelf maken van van alles en nogwat (gitaren, bier, gereedschap, vliegtuigen). Voor mij is het een centraal element om dingen zelf te doen, te onderzoeken en begrijpen. Dit alles culmineert in de bouw van een instrument. Ik bouw geen gitaren en luiten omdat ik die instrumenten nou zo leuk vind, maar omdat al m'n brede interesses er in samenkomen en in gebruikt worden. Het is een van de weinige beroepen waarin je nog echt een Homo Universalis (in het Engels hebben ze het wel over een "renaissance man") kunt zijn.


Een tijdje geleden kwam ik dit artikel van Ervin Somogyi tegen. Het gaat over deze vraag, en ik vond het erg herkenbaar. http://www.esomogyi.com/whylutherie.html

stijnkenens
27 augustus 2014, 09:25
Het probleem bij zelfbouw is: je koopt je hardware aan onderdeel prijs, en niet in bulk, zoals de grote fabrieken.
Zelfs een prof luthier betaald nog steeds veel meer dan een fabriek.
Dat jaagt de prijs de hoogte in. Gemiddelde onderdelen bedrag voor mijn instrumenten ligt tussen de 500 en 1000 euro (ik gebruik geen nameless of goedkope onderdelen, maar ga altijd shoppen bij de grote gevestigde waarden: ABM, tonepros, Callaham, schaller, hipshot, gotoh, grover ... )
Ook pickups van 20 euro het stuk kunnen mij niet meer boeien, it does the job, maar de paar keer dat ik eens een goedkope pickup in een prototype heb gezet vond ik het net niet genoeg, als je dan voor bvb Lolar, of zelfs eigenbouw gaat (wel goedkoper) hoor je wat voor een breed spectrum er in handgewikkelde pups zit, die een gitaar echt kunnen openmaken.

Maar zelfbouw is eigenlijk toch ook een resultaat van heel de crafts beweging die de laatste jaren terug de kop opsteekt: weer zelf de handen uit de mouwen steken om iets te maken: meubelen, lichtornamenten, kleding e.d.

Je moet er niet altijd een uitleg achter zoeken, zolang je het leuk vind, is het toch gewoon goed ?


s.

gitaargerrit
29 augustus 2014, 23:40
mijn voornaamste reden was een gitaar te bouwen die aan mijn eisen voldeed, geluid, schakel mogelijkheden elementen, model, houtsoort, kleur enz.
zo'n gitaar was niet te koop, dus maar zelf gemaakt, en na 30 jaar heb ik hem nog.

motorhan
30 augustus 2014, 11:08
Hallo Gerrit,

Dat moet dan wel een hele bijzondere unieke gitaar zijn
plaats eens een plaatje.
en leg eens uit wat hem zo bijzonder maakt buiten dat je hem zelf hebt gebouwd.
Dat je hem na 30 jaar nog hebt, betekend dat ook dat het je enige gitaar is en dat je er nog veel op speelt of heb je meerdere gitaren en speel je er nu minder op dan toen je hem pas gebouwd had of ben je nog steeds even enthousiast.


Met vr gr
Han

gitaargerrit
30 augustus 2014, 17:59
ziehier:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?159212-mijn-zelfgebouwde-intrumenten

daar zit ie tussen.
het bijzondere is de elementen combinatie, en later is er een hals van een andere zelfbouw gitaar opgekomen, en dat maakte hem voor mij de ultieme gitaar.
daarbij het feit dat niemand zoiets heeft natuurlijk.
en ik heb nog nooit een fijnere gitaar vastgehad, hoewel ik allang geen band meer heb, en er nauwelijks op speel.
ik ben nu meer akoestisch bezig.

motorhan
31 augustus 2014, 12:17
Gerrit,

ik ben echt sprakeloos geweldig wat je hebt gemaakt. wat een geduld en vakwerk dat is inderdaad zo niet te koop.

gitaargerrit
31 augustus 2014, 14:05
dankjewel!
het is eigenlijk net als met motoren: de beste Harley bouw je ook zelf.

ik zit eigenlijk te overwegen of ik nog zal beginnen aan een akoestische gitaar, ik zoek een bijzondere 12 snarige , die ik maar niet kan vinden, dus misschien toch ook zelf bouwen
ik heb alleen geen ervaring met akoestische gitaren bouwen, maar dat had ik ook niet toen ik 40 jaar geleden aan electrische begon.
en ik hik een beetje aan tegen de spullen die ik weer moet aanschaffen om een akoestische te gaan bouwen.....