PDA

View Full Version : Een filmpje van mijn afstudeeroptreden van de Rockacademie



Luke-wannabe
25 augustus 2014, 12:05
Het eerste nummer dat we speelden, een instrumentaal stuk genaamd 'klokkenluiders' geschreven door toetsenist Tijn Driessen.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden!


http://youtu.be/fHdNEH1M_e4

Tabula Rasa
25 augustus 2014, 13:25
Niet helemaal mijn ding, maar op 3:05 wel een erg lekker Steve Lukather achtig lickje a la Candybar of misschien wel het eerdere Lukather album.

Tabula Rasa
25 augustus 2014, 13:26
Candybar moet candyman zijn. Kut t9.

Tunes
25 augustus 2014, 13:48
Heel anders als wat ik had verwacht van de rockacademie (overigens begint mijn daar dit jaar), wat ik wel verwacht had ? Geen idee.
Heb moeite gedaan en gehad om het af te luisteren, de eerste helft kon mij totaal niet boeien pas wanneer er wat "aktie" in kwam kon ik het afluisteren, maar goed is ook totaal niet de muziek die ik kan waarderen.

Vond met name het begin erg worstelen om door te komen.
Heb nog een beetje gekeken waar ik een klokkenluider van kon maken maar had er geen beeld van een klokkenluider bij gekregen.

Cageman
25 augustus 2014, 14:12
Vet knap gespeeld. Live :ok:.
Er is wat lastig in te komen door het lange rustige stuk. Hier en daar klinken sommige noten daarin mij ook iets geforceerd jazzy, maar over intenties weet ik niets natuurlijk. In ieder geval gewaagde spannende lijntjes (;)). Bij 3.30 komt het los allemaal; hou wel van goede fusion, wat ik dit dus ook vind. Goed gekozen als eerste nummer om te spelen; het introduceert goed xD. Tof :).

Loeters,

Merijn

Tabula Rasa
25 augustus 2014, 14:23
Nog een keer geluisterd, vanaf 3:30 naar aanleiding van de vorige post...... Iets verderop lijk het alsof ik een invloed herken.

Leon, ken je Centrifugal Funk? Ouwe shit van Frank Gambale? Doet me daar een beetje aan denken.

Luke-wannabe
25 augustus 2014, 14:24
@ Tunes: Ach ja, de Rockacademie wekt al gauw het idee dat daar alleen maar rockers vanaf komen, maar niets is minder waar. Het is natuurlijk in principe maar een naampje. Het is gewoon een Conservatorium, maar dan niet voor jazz of klassiek, maar pop muziek in de breedste zin van het woord.
Klokkenluiders slaap op het hoofd thema. Dat heeft iets bel achtigs vinden wij.. Klinkt ook als een klok ;)

@ Cageman: Nou, geforceerd zou ik het niet noemen. Er komen wel wat klanken in voor die je niet zo gauw in deze context tegen zult komen in popmuziek, maar het is een heel eerlijk en puur stuk vind ik zelf.
Bedankt voor het compliment!

Luke-wannabe
25 augustus 2014, 14:28
Nog een keer geluisterd, vanaf 3:30 naar aanleiding van de vorige post...... Iets verderop lijk het alsof ik een invloed herken.

Leon, ken je Centrifugal Funk? Ouwe shit van Frank Gambale? Doet me daar een beetje aan denken.
Nee ken ik niet! Ik ken Frank Gambale niet zo goed, maar heb hem wel eens bij Chick Corea zien spelen. Niet echt mijn ding...

Pepe
25 augustus 2014, 14:37
Goed man. Fijne compositie en prima gespeeld.
Ga je ook iets doen met drums voor je afstuderen of heb je dat links laten liggen?

Niks mis met het eerste deel, dat heeft een functie. Zonder eerste deel geen tweede, je moet zoiets in zijn geheel zien. De eerste 40 sec. alleen drums leek door het gedraai op het podium alsof de band nog niet klaar was. Als het compositie was dan kan je beter stil geconcentreerd blijven staan tot het je beurt is.

Ernest01
25 augustus 2014, 15:24
Mooi stuk. Ook ik vind het tweede deel het beste, maar dat is natuurlijk een kwestie van (mijn) smaak. Goed gespeeld, zo live. En goede steun gekregen van de medemuzikanten.

Luke-wannabe
25 augustus 2014, 16:45
@ Pepe: Zoals je kunt zien was ik vergeten voor op het podium te komen mijn amps aan te zetten. Daar door duurt het drum intro zo lang ;)

Pepe
25 augustus 2014, 17:03
Ach, foutje van de drummer. Degene die begint moet altijd even chekken of iedereen klaar is maar soit.

Tabula Rasa
25 augustus 2014, 17:18
En de basist moest hem controleren. Jammer.

arjanb01
25 augustus 2014, 19:00
Leuke compositie? Geslaagd neem ik aan?
Lukather/landau hoor ik terug in je sound en notenkeuze. Super gedaan en heb genoten.

barno
25 augustus 2014, 19:05
Nice! ik kan het zeker diggen, maar ik ben dan ook geen popmuziekmens 't enige mogelijke gevaar bij dit soort dingen is dat het bij sommigen mss wat intellectualistisch overkomt. Mocht ik dit soort muziek kunnen spelen (quod non) zou ik er dan ook iets meer speelsheid of humor insmokkelen, maar ik dan ook een zappa zot :)

Luke-wannabe
25 augustus 2014, 20:26
@ Arjan: Leuk!! Dat zijn ook grote invloeden van me :)

@ Barno: Thanks! Does humor belong in music, dat is de vraag hè ;). En ach, zo ingewikkelde muziek is dit echt niet hoor. Met 3 of 4 toonladders kom je al een heel eind. Het stuk is eigenlijk gewoon wat het is en heeft geen enkele pretenties. Dat vind iker zelf zo mooi aan.

pasqual
25 augustus 2014, 23:12
Ik vind het een zeer geslaagd stukje muziek. En zoals Pepe al terecht opmerkte: het eerste gedeelte is nodig om het tweede gedeelte ( meer uptempo ) te kunnen waarderen. Knap gespeeld en goed begeleidt!

duckman
25 augustus 2014, 23:32
slow start maar daarna klinkt het echt super..top gespeeld!

Fusion
26 augustus 2014, 18:50
Gaaf hoor! Vind t meer Zappaiaans, dan echt fusion. Timing soms wat rommelig, en de improv solo's vind ik niet boeiend genoeg. Maar de sound en de vibe is te gek.

Tupelo
26 augustus 2014, 19:10
Klinkt wel lekker, lekker jazzy, leuk jurkje heb je aan ook, oh, wacht... :ok:

guhlenn
27 augustus 2014, 09:58
veel ruis in je geluid zeg. Nou ja, netjes gespeeld, beetje braaf en eh, mij pakt het ook niet vrees ik. Verder: die eerste 40 seconden zijn idd een bedroevende performance. Daar had wel wat aandacht aan besteed mogen worden. Ik vind het ook allesbehalve popmuziek. Niet dat dat moet. Maar je duidt het zelf zo aan.

Luke-wannabe
27 augustus 2014, 12:15
Thanks Pasqual, fusion, duckman en Tupelo.
@ Guhlenn: Dit stuk is geen popmuziek, daar heb je gelijk in!

hs0504
27 augustus 2014, 19:44
Het pakt mij wel, en dan vooral dat rustige eerste stuk. Beetje Focus-achtig, typische NL progrock jaren 80. Lekker soepel gespeeld ook en prima sound.

Glenny
27 augustus 2014, 20:29
Mooi stukje muziek, goed live gespeeld, hoorde hier en daar invloeden die ik niet a la minuut kan plaatsen, ga zo door!

FlameDude
27 augustus 2014, 20:31
Niet mijn ding, maar goede performance en super gespeeld. Grappig om een Teisco gitaar op het podium te zien. Heb je daar toevallig opnames van? Zit te overwegen om er eentje te kopen.

Luke-wannabe
28 augustus 2014, 20:44
Thanks gasten!! Doet me goed na een paar mindere reacties ;)
@ Flamedude: Ik eb wel een paar opnames, maar nergens online. Ding klinkt heel erg mooi! Heel warm :) Als je er een voor een goeie prijs kunt kopen: doen!

pasqual
28 augustus 2014, 22:44
Thanks gasten!! Doet me goed na een paar mindere reacties ;)


Je kan het niet iedereen naar de zin maken Leon! Ik zal waarschijnlijk ook niet meteen al jullie cd's bestellen want het is ook 'not my cup of tea' maar ik herken wel talent en een knap stukje muziek...:airguitar:
Maar ik neem toch aan dat je ook een nette beoordeling van de docenten in kwestie hebt gekregen?

Luke-wannabe
29 augustus 2014, 00:05
Redelijk positief. Ben met een 7 geslaagd. Ach, een eindexamen is nooit je beste gig...

guhlenn
29 augustus 2014, 09:53
ach, weet je, mensen beoordelen niet je skills maar het geheel en dan is smaak een belangrijke factor. Op zich is een jaren 80 progrock referentie voor een gitarist een compliment, technisch zit het wel snor bij je, maar ik zou dat in het geheel toch vooral als gedateerd interpreteren. Ik heb een keer als commentaar 'autistische repetitieve tering herrie, maar ze kunnen wel spelen' gekregen. Binnen mijn kader een compliment, maar zo was het niet bedoeld vermoed ik :).

Cageman
29 augustus 2014, 10:26
Gefeliciteerd! :cheerup:

TimoSomers
29 augustus 2014, 13:02
Ik vond dit nummer echt een geniale performance!
Juist de opbouw vind ik erg vet. Enorm smaakvol gespeeld en hele gave sound! Volwassen phrasing!

Luke-wannabe
30 augustus 2014, 12:23
ach, weet je, mensen beoordelen niet je skills maar het geheel en dan is smaak een belangrijke factor. Op zich is een jaren 80 progrock referentie voor een gitarist een compliment, technisch zit het wel snor bij je, maar ik zou dat in het geheel toch vooral als gedateerd interpreteren. Ik heb een keer als commentaar 'autistische repetitieve tering herrie, maar ze kunnen wel spelen' gekregen. Binnen mijn kader een compliment, maar zo was het niet bedoeld vermoed ik :).

Ach, jij vind het gedateerd, ik vind het wel een compliment. Ik ben heel erg fan van bijvoorbeeld Focus, maar ik zou nooit kunnen spelen als een Jan Akkerman, Menno Gootjes of Niels van der Steenhoven. Daarom is het wel leuk als die vergelijking getrokken word. Ik ben nog lang niet waar ik zou willen zijn als gitarist, maar vind dat ik wel de goeie koers vaar. 'Gedateerd', okee misschien, maar het genre instrumentale geïmproviseerde muziek is al gauw gedateerd. Uitzonderingen daar gelaten.

Luke-wannabe
30 augustus 2014, 12:24
Thanks Timo! Dat waardeer ik heel erg!!

arjanb01
30 augustus 2014, 12:36
Het niveau van Menno en Niels zal jij wel halen als ik je zo hoor, geef het een jaartje of 2. Talent heb je zat. Akkerman is een ander verhaal natuurlijk, al vind ik jan de laatste jaren wel slordiger worden qua techniek.

Robbert v.d. Hanenberg
30 augustus 2014, 18:05
Netjes gast!

FNaRK
30 augustus 2014, 19:34
ik hoor toch ook wel wat Holdsworth invloeden ? In ieder qua geluid ....

benwave
31 augustus 2014, 08:43
Goed en mooi gespeeld hoor, in mijn oren ook een beetje Focus nummer qua stijl.
Zeker het tweede gedeelte vond ik erg goed. Van mij had je wel een iets hoger cijfer mogen krijgen

Comfortably Daniel
31 augustus 2014, 11:34
Cool!! Vind het een lekker stuk muziek. Mooie opbouw, tof middendeel en een subtiel einde. Kan hier wel naar luisteren ondanks dat dit "genre", als je het dat kan noemen, niet helemaal mijn ding is.
Wat betreft virtuositeit...denk dat jij er inderdaad wel komt. Als ik dit vergelijk met wat ik Akkerman, de laatste keer dat ik hem live zag, heb zien en horen doen, vind ik dit een stuk beter en gecontroleerder. Geen rare fratsen...om het fratsen uithalen, maar gewoon lekker passend in het nummer. Rock...uhm...prog...ehh...fusion on dude ;-)

guhlenn
1 september 2014, 09:30
Ach, jij vind het gedateerd, ik vind het wel een compliment. Ik ben heel erg fan van bijvoorbeeld Focus, maar ik zou nooit kunnen spelen als een Jan Akkerman, Menno Gootjes of Niels van der Steenhoven. Daarom is het wel leuk als die vergelijking getrokken word. Ik ben nog lang niet waar ik zou willen zijn als gitarist, maar vind dat ik wel de goeie koers vaar. 'Gedateerd', okee misschien, maar het genre instrumentale geïmproviseerde muziek is al gauw gedateerd. Uitzonderingen daar gelaten.


Precies wat ik bedoel: niet alles hoeft hip te zijn, en gedateerd is een uiting van smaak, niet kwaliteit. En met de kwaliteit zit het dus wel snor en dat telt uiteindelijk. En dat ik het niet vreet, is zo goed als nietszeggend. :)

Luke-wannabe
1 september 2014, 11:18
@ arjanb01: Nou, die mannen zijn wel érg goed hoor!
@ Robbert: Thanks!
@ Fnark: Ik ben niet zo into Holdsworth, en hoor het sound ding ook niet zo meteen, maar het zou goed kunnen!
@ Benwave: Dank je!
@ Comfortably Daniel: Kijk dat vind ik een mooi compliment. Dank je!
@ Guhlenn: Dat is zo :) Toch bedank voor je reacties!