PDA

View Full Version : Classic Vibe Stratocaster® '50s: Fender of Squier?



jaycee
25 augustus 2014, 08:23
Hoi, ik twijfel over de aanschaf van een Classic Vibe '50s Stratocaster. Moet dit nu een Fender of Squier worden. De reden van mijn twijdel is dat ik de elementen van -wat het ook gaat worden- wil vervangen. In de brug komt een DiMarzio Tone Zone S. Nu hoor ik regelmatig dat het verschil tussen Fender en Squier klein is, en ook in de kwaliteit van de elementen zou zitten. Maar als ik de elementen toch ga vervangen, waarom zou ik in dit geval dan een Fender kopen. De Squier versie kost 375 euro, de Fender kost 610 euro. Van het verschil kan ik alle elementen vervangen.

Groet!

Rick trodat
25 augustus 2014, 09:41
Even ( heel algemeen genomen, want er zijn honderden modellen) het verschil tussen squier en fender.

De belangrijkste zijn brug, is flink anders. Kan je goed zien als je het klepje achterop de gitaar los schroeft. Het blok is kleiner en dat maakt een flink deel van het geluid.

Houtsoort. Meeste Amerikanen zijn gemaakt van Alder of Ash. Squier meestal basswood. Dit geeft je ook een ander geluid.

Elementen.

Dan zit er nog een deel in, potmeters, lak, topkam, neckpocket ( die kleiner is). Maar de fretjob is ook belangrijk.

Al met al vind ik persoonlijk de kwaliteit en keuze van het hout het meest belangrijk.

Squiers zijn absoluut niet slecht. Maar om te zeggen dat alleen de elementen anders zijn is te kort door de bocht.

Rooker
25 augustus 2014, 09:49
De Classic Vibe is ook van Alder. Alleen idd de brug en zo zijn een pak mindere kwaliteit en volgens mij ook anders van maat. Je kunt het dus in de toekomst ook niet even vervangen door USA spul omdat het waarschijnlijk niet past. Potmeters is ook een verschil maar voor 20 euro heb je alles vervangen.

LRS
25 augustus 2014, 13:36
De classic vibes hebben door de bank genomen nogal slanke halsjes. Als dat je ligt: go for it. Als je liever een steviger stuk hout in je linker hand voelt, laat je ze het best links liggen. De bouw kwaliteit van (mex) Fenders is de laatste jaren behoorlijk consistent goed. De Chinese producten zitten vaker missers tussen. Kritisch naar blijven kijken dus en de goede er tussenuit pikken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jannnus
25 augustus 2014, 14:03
koop gewoon die squier
veel gigging gasten in de vs staan tegenwoordig het podium met zo'n squier vint mod of mod vint omdat ze hun "dure" fender niet willen verkloten

jaycee
25 augustus 2014, 22:17
De belangrijkste zijn brug, is flink anders. Kan je goed zien als je het klepje achterop de gitaar los schroeft. Het blok is kleiner en dat maakt een flink deel van het geluid.


Ik heb niet zoveel technische kennis van gitaren, maar de kwaliteit van dit onderdeel is minder als ik het goed begrijp?
Wat bedoel je met het "blok" dat kleiner is?
Op zich vind ik het niet heel vreemd dat een Squier op sommige punten wat mindere onderdelen heeft. (En als het prijsverschil uitsluitend in de naam zou zitten dan zou ik zeker een Squier kopen)

Bedankt alvast!

telerocker
25 augustus 2014, 22:46
Tremoloblok is kleiner, dus minder sustain.
Voor de rest zou ik gewoon eens een paar Squiers proberen. Ik vind ze lang niet slecht voor de prijs, maar exemplaren verschillen onderling meer dan bijvoorbeeld USA standards. Die zijn consistenter.
Dan over de Tonezone S. Ik heb ooit een Tonezone T in een Yamaha Pacifica 311 MS gezet en vond het een steriel element dat niet mooi 'opschoonde' als de volumepot terugdraaide. Als jij de Tonezone S wel mooi vindt, moet je die vooral kopen. Ieder zijn meug. Ik vind het echter geen lekker element voor strats en tele's.

jaycee
25 augustus 2014, 23:30
ok, bedankt. En wat heb je er -nadat je de tonezone s had weggehaald- er dan voor in de plaats gezet? Ik zoek een element waarmee echt goed gescheurd en gesoleerd kan worden, met een ietwat scherpe sound en flinke sustain. (en ik wil geen full-size humbucker).

In de laatste minuten van dit filmpje hoor ik het overstuurde geluid dat ik graag wil (en in dit filmpje is het een tonezone S, vanaf ongeveer minuut 12 met de drive aan, daarvoor clean):

https://www.youtube.com/watch?v=5HEmCoHM-3o

telerocker
25 augustus 2014, 23:45
Luister, als je dit lekker vindt klinken, moet je gewoon de Tonezone S erin zetten. Ik heb de PAC op een gegeven moment verkocht zoals hij was, dus met de Tonezone erin. Ik werk veel met volumeknop en vond de Tonezone niet lekker op driekwart volume. Ook zit er wat mij betreft niet zoveel 'diepte' in dit element. Maar voluit en met een bak gain scheurt hij als een gek. Da's waarschijnlijk precies wat jij zoekt.

dunhill1
26 augustus 2014, 07:30
Als de sound in het filmpje het einddoel is dan zou ik absoluut voor de squier gaan.
Met dat geluid hoor je het verschil tussen de fender of squier versie echt niet.
Scheelt weer een paar kwartjes.

Riny
26 augustus 2014, 10:15
Bij de Squier is het tremeloblok van gietijzer dus broos, bij de "echte" Fenders is deze van massief staal en scheelt aanzienlijk in je sustain.
Heb zelf beide dus ook eens een keer uitgetest en is dus geen broodje aap verhaal.

Wat elementen betreft, daar heb ik geen vergelijkingsmateriaal voor liggen, dus weet daar dan ook weinig tot niets van.:(

Jannnus
26 augustus 2014, 12:17
Bij de Squier is het tremeloblok van gietijzer dus broos, bij de "echte" Fenders is deze van massief staal en scheelt aanzienlijk in je sustain.
Heb zelf beide dus ook eens een keer uitgetest en is dus geen broodje aap verhaal.

Wat elementen betreft, daar heb ik geen vergelijkingsmateriaal voor liggen, dus weet daar dan ook weinig tot niets van.:(

daar moet toch wat aan te doen zijn
weet niet of dit werkt :)

www.guitarfetish.com/Steel-and-Brass-Tremolo-Upgrade-Blocks_c_216.html
en anders deze
http://www.guitarfetish.com/Vintage-Tremolo-fits-Mexican-Korean-Chinese-made-guitars_p_844.html#

Riny
26 augustus 2014, 12:32
Wanneer er ruimte voor is, is het altijd aan te passen (upgraden) afhankelijk van de ruimte in de body.
Voor mijzelf ga ik beide Strats niet veranderen, de USA is voor het "normale" spel en de Squier heeft een extra G3 element en wordt zo goed als uitsluitend voor mijn gitaar synthesizer gebruikt.
Heb trouwens van de Squier de tremelo vast gezet.

telerocker
26 augustus 2014, 19:33
daar moet toch wat aan te doen zijn
weet niet of dit werkt :)

www.guitarfetish.com/Steel-and-Brass-Tremolo-Upgrade-Blocks_c_216.html
en anders deze
http://www.guitarfetish.com/Vintage-Tremolo-fits-Mexican-Korean-Chinese-made-guitars_p_844.html#

Da's een kwestie van de boorgaten meten. Als ze niet overeenkomen, wordt het lastig.

Elric
26 augustus 2014, 20:23
Maar even terug naar het begin van de Strat, een van de dingen waarom de Stratocaster zo'n geniaal ontwerp is (net als de Tele overigens) is dat de gitaar enorm eenvoudig aan te passen is. Er zijn zo veel verschillende fabrikanten van onderdelen die allemaal net weer iets anders zijn. Kijk daar eens rustig tussen op het moment dat er iets niet bevalt aan de gitaar en ga dan gewoon schroeven. En ik zeg expres ALS er iets niet bevalt. Voor het zelfde geld vind je de gitaar heerlijk klinken en wil je er helemaal niks meer aan doen (misschien pas nadat je een tone zone hebt gemonteerd:))