PDA

View Full Version : Problemen na retube



Harbor
25 augustus 2014, 08:21
Na 3,5 jaar op een Bugera 333 (zonder enige problemen!) te hebben gespeeld zijn de buizen toch wel aan vervanging toe.

Nu heb ik al vaker buizen vervangen en zou dat een vrij simpel klusje zijn. Ipv de originele bugera buizen had ik Sovtek 6l6wxt+ gekocht en thung sol 12ax7. Bias staat gelijk aan 65% en alles klopt.

Nu is er toch een probleem. Vergeleken met de vorige buizen gaan deze aanzienlijk minder hard. En daar bedoel ik me dat ik dik 60% minder volume heb dan de bugera buizen. Tevens hoor je soms ook een kraak in de sound. Alles lijkt goed te werken (buizen worden warm en gloeien) dus voor mij een raadsel waarom dit opeens kan!

Buizen zijn zelfde wattage als stock buizen.

Iemand die mij hier mee kan helpen? Of misschien het zelfde probleem een keer heeft gehad?

telerocker
25 augustus 2014, 23:05
Zijn de buizen gematched en is de amp goed gebiased? Deze Sovteks zijn op zich best goede buizen.

guitarnijboer
26 augustus 2014, 01:06
Je probleem is heel simpel te verklaren:

De Sovtek 6L6WXT+ is geen 6L6 maar een 5881 die is aangepast voor een hogere spanning en die verkocht wordt als 6L6. Dat scheelt inderdaad vermogen, vooral omdat de buis een hogere stuurspanning nodig heeft volgens mij en een andere Ri heeft.
Voordeel: microfonisch worden ze zelden.

telerocker
26 augustus 2014, 02:08
Je probleem is heel simpel te verklaren:

De Sovtek 6L6WXT+ is geen 6L6 maar een 5881 die is aangepast voor een hogere spanning en die verkocht wordt als 6L6. Dat scheelt inderdaad vermogen, vooral omdat de buis een hogere stuurspanning nodig heeft volgens mij en een andere Ri heeft.
Voordeel: microfonisch worden ze zelden.

Ff gegoogeld en dat lijkt te kloppen.

Harbor
26 augustus 2014, 07:59
Je probleem is heel simpel te verklaren:

De Sovtek 6L6WXT+ is geen 6L6 maar een 5881 die is aangepast voor een hogere spanning en die verkocht wordt als 6L6. Dat scheelt inderdaad vermogen, vooral omdat de buis een hogere stuurspanning nodig heeft volgens mij en een andere Ri heeft.
Voordeel: microfonisch worden ze zelden.

Dat zou een hoop verklaren! De bias klopt volgens een berekening van een 6l6 buis. Jammer genoeg is dit vermogen zo laag dat ik niet eens tijden een onversterkte show boven de drums uit kom. Tevens kan ik ook nergens een berekening vinden voor de 6l6WXT+ bias.

Gearjunkie
26 augustus 2014, 08:23
http://www.svetlana.com/pdf/sovtek/6l6wxt-sovtek.pdf


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

guitaraddict
26 augustus 2014, 10:57
Ff gegoogeld en dat lijkt te kloppen.

Je zou eens moeten kijken wie wat zegt hier op dit forum dan hoef je niet te googlen! ;)

Alf

Gearjunkie
26 augustus 2014, 13:46
Je zou eens moeten kijken wie wat zegt hier op dit forum dan hoef je niet te googlen! ;)

Alf

Precies, een paar autoriteiten op versterkergebied op dit forum.
Ik zag net dat jouw versterker een 120 watter is? Als niet boven de drummer uitkomt is er wellicht toch meer loos, of je drummer eet de laatste tijd veel spinazie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
26 augustus 2014, 13:51
Na 3,5 jaar op een Bugera 333 (zonder enige problemen!) te hebben gespeeld zijn de buizen toch wel aan vervanging toe.

Waarop is dat eigenlijk gebaseerd?

Little Jay
26 augustus 2014, 14:06
De bias klopt volgens een berekening van een 6l6 buis.

Hoe heb je dat gemeten/berekend? En wat zijn dan je bias spanning en stroom?

Het lijkt mij overigens ook dat er meer aan de hand is. Een 5881 scheelt wel vermogen maar volgens mij kan dat niet zoveel zijn dat je ineens niet meer boven de drums uitkomt. Als je de oude buizen terugplaatst, komt dan het volume ook weer terug?

*edit: ook effe gegoogled, met 4 stuks 5881 moet je theoretisch dik 80 watt kunnen halen (in de praktijk rond de 65 denk ik)! Met 4 6L6GC's haal je theoretisch zo'n 120 watt (in praktijk zo'n 80 à 90). In volume zou dat weinig uitmaken, gaat alleen eerder oversturen...... nl op oorverdovend ipv van oorbloedend en instant-doof volume.....

Heb je ook de voorbuizen vervangen? (10 tegen 1 dat dat niet nodig zou zijn). Misschien een 12ay7 of een 12at7 ergens ingestoken waar een 12ax7 hoort?

Harbor
26 augustus 2014, 14:14
Waarop is dat eigenlijk gebaseerd?

30w / 480v = 0.062 x 0.7(%)= 0.043 x 1000 = 43mA is 70% hij is afgesteld op 41mA


Hoe heb je dat gemeten/berekend? En wat zijn dan je bias spanning en stroom?

Het lijkt mij overigens ook dat er meer aan de hand is. Een 5881 scheelt wel vermogen maar volgens mij kan dat niet zoveel zijn dat je ineens niet meer boven de drums uitkomt. Als je de oude buizen terugplaatst, komt dan het volume ook weer terug?

Als de oude buizen (stock bugera) terug gezet worden is het volume terug. Met bugera buizen en master op 4 is al meer dan voldoende. Met de sovtek is Kanaal op 10 en Master op 10 niet eens voldoende. Ik weet dat de sovteks iets zachter zijn, maar dit is wel een extreem groot verschil?

Little Jay
26 augustus 2014, 14:16
Waarop is dat eigenlijk gebaseerd?

Exactly my thoughts..... maar het kan wel hoor, dat ze op zijn, maar dan had je denk ook ook wel klachten gehad.

Little Jay
26 augustus 2014, 14:18
30w / 480v = 0.062 x 0.7(%)= 0.043 x 1000 = 43mA is 70% hij is afgesteld op 41mA

Als de oude buizen (stock bugera) terug gezet worden is het volume terug. Met bugera buizen en master op 4 is al meer dan voldoende. Met de sovtek is Kanaal op 10 en Master op 10 niet eens voldoende. Ik weet dat de sovteks iets zachter zijn, maar dit is wel een extreem groot verschil?

Zoals gezegd vind ik het inderdaad ook een (te) groot verschil.. maar met de oude buizen terug is het volume ook weer terug, hetgeen er toch op duidt dat de amp in orde is. Vreemd.....

Harbor
26 augustus 2014, 14:22
Exactly my thoughts..... maar het kan wel hoor, dat ze op zijn, maar dan had je denk ook ook wel klachten gehad.


De sound is niet erg zuiver zoals hij was, tevens zit er een hele lichte constante (zachte) glazige piep in.

HaroldA
26 augustus 2014, 14:23
De sound is niet erg zuiver zoals hij was, tevens zit er een hele lichte constante (zachte) glazige piep in.

"Zuiver" als in "vals"?

En die piep lijkt me uit de pre-amp te komen. Heb je die buizen ook vervangen?

Harbor
26 augustus 2014, 14:29
"Zuiver" als in "vals"?

En die piep lijkt me uit de pre-amp te komen. Heb je die buizen ook vervangen?

Niet vals, meer doffer dan de sound eigenlijk was. Volgens mij komt het niet uit de pre-amp want ik heb die volgende combo's geprobeerd:

Pre: Bugera 12ax7 Stock
Power: Bugera 5881
(lichte piep, doffere sound maar wel goed volume)

Pre: Tung Sol 12ax7
Power: Bugera 5881
(Lichte piep maar wel goed volume)

Pre: Bugera 12ax7
Power: Sovtek WXT+
(Weinig volume, klinkt prima)

Pre: Tung Sol 12ax7
Power: Sovtek WXT+
(Weinig volume, klinkt prima)

Sovtek WXT+ afgesteld op 41mA
Bugera 5881 afgesteld op 39mA (Volgens fabrieks waarden)

Dit is tevens NIET gemeten met het meet punt dat bugera in de amp heeft maar met een probe.

Little Jay
26 augustus 2014, 14:39
Dit is tevens NIET gemeten met het meet punt dat bugera in de amp heeft maar met een probe.

hmmm.... zomaar even fantaseren: in je probe zit een 1 Ohm weerstand (van pin 8 naar aarde meen ik?), in de amp zit waarschijnlijk al een 1 Ohm weerstand vanwege de meetpunten. Gaat daar wellicht iets fout? (ik zou het even schematisch moeten zien hoor....)

HaroldA
26 augustus 2014, 14:41
hmmm.... zomaar even fantaseren: in je probe zit een 1 Ohm weerstand (van pin 8 naar aarde meen ik?), in de amp zit waarschijnlijk al een 1 Ohm weerstand vanwege de meetpunten. Gaat daar wellicht iets fout? (ik zou het even schematisch moeten zien hoor....)

Heb ik ook al een keer over nagedacht, maar het gaat volgens mij om de spanningsval over die 1R heen. Als er daarna nog een 1R in serie naar GND zit moet niet uitmaken ... toch?

Little Jay
26 augustus 2014, 14:51
Heb ik ook al een keer over nagedacht, maar het gaat volgens mij om de spanningsval over die 1R heen. Als er daarna nog een 1R in serie naar GND zit moet niet uitmaken ... toch?

Heb je volgens mij gelijk in maar afhankelijk van de constructie van de probe en het meetpunt kunnen ze misschien ook parallel zitten?

Little Jay
26 augustus 2014, 14:51
Je zou eens kunnen proberen de bias van de nieuwe tubes met de meetpunten ipv de probe in te stellen.... just to be sure.....

HaroldA
26 augustus 2014, 14:55
Je zou eens kunnen proberen de bias van de nieuwe tubes met de meetpunten ipv de probe in te stellen....

Ja, maar ... z'n oude buizen biast hij ook met de probe, en die hebben wel vol volume.

Little Jay
26 augustus 2014, 14:58
Ja, maar ... z'n oude buizen biast hij ook met de probe, en die hebben wel vol volume.

Hmm....

Nou weet ik het niet meer...... Fràààààànsss? Nicoooo? :-D

cluseau
26 augustus 2014, 16:16
Had dit topic ff gemist, beetje druk de laatste tijd maar......

Mijn bijdrage: Als je meer dan een halvering van output ervaart ligt dat niet in een beetje bias verschil. Die bias wordt trouwens niet helemaal goed bepaald met een probe tenzij je het schermrooster vermogen ook meerekend, die zit namelijk ook in de meting verwerkt. Ik zou er gewoon een paar J/J 6L6jes in hangen en bias even meten/berekenen op de traditionele wijze. Nog beter is om de scoop er aan te hangen en een controle meting uitvoeren voor de zekerheid. Tot nu toe altijd goed.

guitarnijboer
26 augustus 2014, 18:39
Hmm....

Nou weet ik het niet meer...... Fràààààànsss? Nicoooo? :-D

Het is toch heel simpel? Ik had in de eerste post al aangegeven dat de 5881 een hogere stuurspanning nodig heeft en de Ri ook hoger is. Ze kunnen dus best wel vermogen leveren, maar hebben daar een hogere signaalspanning voor nodig op het rooster. Resultaat: bij de zelfde volumestand een stuk zachter.

telerocker
26 augustus 2014, 19:44
Je zou eens moeten kijken wie wat zegt hier op dit forum dan hoef je niet te googlen! ;)

Alf

Ik ken niet iedereen alhier, want mijn membership heeft jaren een slapend bestaan geleid. Recent weer wat actiever geworden. Het is beslist niet mijn bedoeling de kennis van ampguru's in twijfel te trekken of te checken. Als ik vanuit onwetendheid op een teen ben gaan staan, sorry guys!