PDA

View Full Version : Vraagje conditie brug en frets van oude gitaar



Brainfart
24 augustus 2014, 21:04
Kort geformuleerd: zo zien mijn brug en frets er uit op mijn oude (~35 jaar) Jappanner. De fret lijkt op de foto er iets gehavender uit te zien dan in het echt. Zijn beide aan vervanging toe? Kan iemand met iets meer ervaring dan ik de stand van zaken geven? Bij voorbaat dank!

http://i57.tinypic.com/b85sox.jpg
http://i58.tinypic.com/71nrdx.jpg

Hotpepper01
24 augustus 2014, 22:46
Hoeft niet per se. De brug heeft last van corrosie. Dat komt vaak door het zweten. Als de brug verder nog goed werkt en de gitaar kan worden geïntoneerd. is het vooral een cosmetische kwestie of je het zelf nodig vind om te vervangen door een glimmend exemplaar. Zelf ben ik meer iemand van: als het werkt kom er dan niet aan. En dit is eerlijke slijtage door 35 jaar gebruik. Niks aan doen.
De frets. Dat is lastig te beoordelen aan de hand van die ene fret. Ik zie wel iets slijtage.... Zitten er vlakke kanten aan de frets die het spelen hinderen, dan kun je ze wellicht nog eerst laten vlakken. Zo te zien heeft deze nog voldoende hoogte om dat te doen. En het hangt er ook van af waar de meeste slijtage zit. Zit de slijtage bv op de eerste drie frets (cowboygrepen) en speel je solo, dan heb je er waarschijnlijk niet eens zoveel last van.

obiwanjacobi
25 augustus 2014, 07:24
Fret ziet er nog niet heel versleten uit...

Orpheo
25 augustus 2014, 09:08
brug lijkt me nog wel OK. Frets mogen gevlakt en gecrownd worden als je de tijd tussen nu en de refret uit wilt stellen.

Eko
25 augustus 2014, 14:40
Brainfart,
Gitaar kan nog jaren mee. Brug kan gewoon blijven zitten. Frets zijn ook nog lange niet aan vervanging toe. Als de bovenste fret de meest gehavende is kun je er met een gerust hart nog lang mee doorspelen. Mocht je er last van hebben , met het spelen , kan een gitaarbouwer er een vlakbeurt aan wagen en ze weer netjes in model zetten. Kan hij er weer 30 jaar tegen aan...
Mocht je het niet weten , vlakken maakt alle frets weer even hoog. Crownen zet ze weer in het juiste model.

Brainfart
25 augustus 2014, 17:01
Thanks iedereen. Dan blijf ik er voorlopig van af.