PDA

View Full Version : DE geschikte gitaar voor metal; schredding



Jeroenv
24 augustus 2014, 15:57
Hey

ik ben bezig met een zoektocht naar de 'beste' gitaar voor metalcore etc en schredding. Er zijn voor mij drie grote merken die er uitspringen namelijk Ibanez met de rgir20fe, de esp ltd ec 1000 en schecter. Qua hals zit Ibanez met de meest 'platte' bv. de wizard, neem ik aan? Esp ltd is bekend met de thin U- neck en bij Schecter gaat het meestal om een thin- c neck. Is de c hals nu dunner of niet dan een U- hals?
Ook vroeg ik mij af welke nu goede pickups zijn? Emg's of seymour duncan's, rekening houdende met de stijl die ik speel.
Verder wil ik natuurlijk ook kijken naar de algemene kwaliteit van de gitaar en prijs/kwaliteitsverhouding.
Als er iemand is die mij DE gitaar kan aanwijzen, zou ik hem/ haar zeer dankbaar zijn. PS: Ik ben LINKSHANDIG dus ook graag voorstellen van LINKSHANDIGE gitaren :)
Alvast bedankt!!

kirito
24 augustus 2014, 17:04
dat van die nek is een lastige, want dat is voor iedereen anders. neem daarbij gewoon hetgeen het beste aanvoelt. als je een gitaar gaat kopen omdat de nek goed zou zijn voor bepaalde dingen ga je heel vaak een gitaar nemen die niet bij je past. uittesten dus. ikzelf heb zowel een ibanez en een schecter, en ik kan al zeggen dat ik de schecter leuker vind spelen voor sneller werk. probeer ook eens andere merken als washburn (ik heb ooit een linkshandige parallaxe vastgehad, speelde niet verkeerd), bc rich en jackson (ik zie net een mooie RR3 op marktplaats staan http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m834470509-jackson-rr3-linkshandig-emg-81-85-koffer.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr )

veel metalcore gitaristen gebruiken emg's dus dat zou een uitgemaakte zaak kunnen zijn. ik heb zelf de 81-85 set en ik merk wel dat dit de pickups voor het genre zijn. ik ben niet echt een fan van emg's omdat die imho snel steriel gaan klinken maar wie weet vind jij hun klank juist goed. verder kan je kijken naar seymour duncans full shred, distortion en jb, maar ik denk dat orpheo daar meer over kan vertellen.

frekie
25 augustus 2014, 10:39
DE betere Schecters MIK bij World Music zijn niet te versmaden. Meestal met EMG's. Necks zijn wel wat dikker dan de Ibbies. Ibbie S (540) serie is een leuke shredder die 2dehands relatief weinig doet. Pickups zijn naar moderne maatstaven wel wat slap.

Terminus
25 augustus 2014, 12:46
Ik ben zelf linkshandig en ik ben erg tevreden met mijn Ibanez RG550. De neck is niet zo zeer plat (de toets, die is plat) maar wel belachelijk dun; dat moet je ding zijn. Een Ibanez S-serie is prachtig maar linkshandig heel, heel, heel zeldzaam. Die ga je vrijwel zeker niet vinden.

Een U-neck is niet per definitie dikker of dunner dan een C-neck, het is gewoon een verschil in vorm. Schecters staan bijvoorbeeld bekend om het hebben van dikkere halsen dan ESP's.

Aan de gitaren die je noemt te horen ga ik ervan uit dat je 400-1000 euro te besteden hebt.

Tweedehands kun je hele mooie gitaren vinden voor weinig geld. Als je een gitaar met een Floyd Rose zoekt zou ik een Japanse Ibanez (RG550, 560, 570, 1570) zoeken. De modellen die ik noem zijn allemaal linkshandig geleverd én met goede tremolo's. Een shred model Ibanez met vaste brug zul je vrijwel niet vinden.

Schecters en ESP's zijn tweedehands al snel iets duurder omdat ze gewoonweg vaak nog vrij jong zijn. Bij allebei de merken moet je kijken naar de luxere lijnen als je goede pickups en bruggen wilt. Bij Schecter zijn dat onder andere de Blackjack en Hellraiser modellen en bij ESP/LTD de 1000-serie.

Wil je een echt buitenkansje voor heel weinig geld zou ik onderzoek doen naar wat de luxere modellen van Yamaha zijn. Hoewel de Yamaha Floyd Rose bruggen lastig in onderhoud zijn (reserveonderdelen kun je vrijwel vergeten, dus vooral aantrekkelijk als je de brug toch gaat blokkeren) komen er op Marktplaats af en toe 20 jaar oude topmodellen langs voor 200 euro. Die gitaren waren toendertijd zo duur als goede Fenders en naar verluid kwalitatief beter.

Wat nieuwe gitaren betreft: de Iron Label lijn van Ibanez die je aanhaalt schijnt uitstekend te zijn. Voor een nieuwe gitaar zou ik kijken naar een ESP/LTD 1000-serie, Schecter Hellraiser of Blackjack (misschien een Jeff Loomis signature), Ibanez Prestige, Premium of Iron Label.

Wat betreft pickups: Seymour Duncan, DiMarzio of EMG (en dan vooral welk model van ieder) is een kwestie van smaak. Alle drie de merken maken kwalitatief prima pickups waar topplaten mee zijn opgenomen.

kirito
25 augustus 2014, 14:11
Ik ben zelf linkshandig en ik ben erg tevreden met mijn Ibanez RG550. De neck is niet zo zeer plat (de toets, die is plat) maar wel belachelijk dun; dat moet je ding zijn. Een Ibanez S-serie is prachtig maar linkshandig heel, heel, heel zeldzaam. Die ga je vrijwel zeker niet vinden.

Een U-neck is niet per definitie dikker of dunner dan een C-neck, het is gewoon een verschil in vorm. Schecters staan bijvoorbeeld bekend om het hebben van dikkere halsen dan ESP's.

Aan de gitaren die je noemt te horen ga ik ervan uit dat je 400-1000 euro te besteden hebt.

Tweedehands kun je hele mooie gitaren vinden voor weinig geld. Als je een gitaar met een Floyd Rose zoekt zou ik een Japanse Ibanez (RG550, 560, 570, 1570) zoeken. De modellen die ik noem zijn allemaal linkshandig geleverd én met goede tremolo's. Een shred model Ibanez met vaste brug zul je vrijwel niet vinden.

Schecters en ESP's zijn tweedehands al snel iets duurder omdat ze gewoonweg vaak nog vrij jong zijn. Bij allebei de merken moet je kijken naar de luxere lijnen als je goede pickups en bruggen wilt. Bij Schecter zijn dat onder andere de Blackjack en Hellraiser modellen en bij ESP/LTD de 1000-serie.

Wil je een echt buitenkansje voor heel weinig geld zou ik onderzoek doen naar wat de luxere modellen van Yamaha zijn. Hoewel de Yamaha Floyd Rose bruggen lastig in onderhoud zijn (reserveonderdelen kun je vrijwel vergeten, dus vooral aantrekkelijk als je de brug toch gaat blokkeren) komen er op Marktplaats af en toe 20 jaar oude topmodellen langs voor 200 euro. Die gitaren waren toendertijd zo duur als goede Fenders en naar verluid kwalitatief beter.

Wat nieuwe gitaren betreft: de Iron Label lijn van Ibanez die je aanhaalt schijnt uitstekend te zijn. Voor een nieuwe gitaar zou ik kijken naar een ESP/LTD 1000-serie, Schecter Hellraiser of Blackjack (misschien een Jeff Loomis signature), Ibanez Prestige, Premium of Iron Label.

Wat betreft pickups: Seymour Duncan, DiMarzio of EMG (en dan vooral welk model van ieder) is een kwestie van smaak. Alle drie de merken maken kwalitatief prima pickups waar topplaten mee zijn opgenomen.

oh ja, dimarzio. die zitten vaak al in ibanez, niet? of toch in de duurdere modellen

Terminus
25 augustus 2014, 20:41
oh ja, dimarzio. die zitten vaak al in ibanez, niet? of toch in de duurdere modellen

Meestal alleen op de duurste modellen en signatures. Er zijn wel veel Ibanez-eigenaren die ze er zelf in zetten.

kirito
26 augustus 2014, 13:39
anyway, ik zou ook eens naar andere pickup merken kijken. bill lawrence bijvoorbeeld. die zijn een stuk duurder maar ik hoor er toch ook heel veel goeds over. en als je bill vraagt welke pickup bij jouw behoeften past geeft hij naar het schijnt heel goed advies. neem wel even de tijd om zijn website even goed door te lezen, want daar staan antwoorden op vragen die hij maar blijft krijgen

Brum
26 augustus 2014, 13:47
Ik ben bang dat je van Bill niet veel meer te horen krijgt...:nervous:

apekop
26 augustus 2014, 13:52
waarom zie je niet topics met als titel 'wat is de beste gitaar voor reggae'? ik zie hier zoveel topics voorbij komen met 'wat is de beste gitaar of versterker voor metal'...:)

Malle Eppie
26 augustus 2014, 14:04
Met alle respect; de beste gitaren voor shredding en metalcore (what's in a name)?

Kies een gitaar met een humbucker in de brugpositie waar jij fijn op kan spelen, goed is afgewerkt en de juiste prijs heeft voor jouw budget. Dat is genoeg. Als die humbucker niet ' hot' genoeg is monteer je een andere met desnoods een andere (volume) potmeter. Keuze in pickups is er genoeg; EMG, SD, DiMarzio, Lace, BareKnuckle, Bill Lawrence, Dean, enz.

En of dat nou een Schecter, Ibanez, ESP, Fender, Framus, Blackmachine, Caparison, Aria, Yamaha of Stagg is maakt geen moer uit.

Tenzij je metal wil spelen met een puntgitaar, witte corpsepaint op je gezicht, gitzwart haar en dito leren kleding incl lederen laarzen met plateauzolen.

Het lukt mij ook op een mintgroene Fender Stratocaster Tom DeLonge (ik bedoel maar!) met een SD Invader. 'Where the slime lives' van Morbid Angel klinkt dan over mijn 15 W Line6 versterkertje best aardig.

kirito
26 augustus 2014, 16:54
Ik ben bang dat je van Bill niet veel meer te horen krijgt...:nervous:

hoezo?
wat een kutregel is die 10-tekensregel trouwens

kirito
26 augustus 2014, 16:55
hoezo?
wat een kutregel is die 10-tekensregel trouwens

laat maar, ik weet het al

Noid
26 augustus 2014, 22:32
Da's logisch: een Telecaster

Check: https://www.youtube.com/watch?v=Xdc7u4MUYYo

john5
27 augustus 2014, 00:22
Telecaster shred voor geen meter, tenzij je net zo bedreven bent als mijn naamgenoot

danee
27 augustus 2014, 07:29
De gitarist van DeadHead (vroeger een grote naam in de metal scene) zweert bij een fender strat. Alles behalve een metal gitaar. Toch kreeg hij er een geweldig geluid uit. De manier waarop je speelt, aanslaat, toetst etc bepalen ook nog eens een groot deel van het geluid. Dus een gitaar is heel persoonlijk. Gewoon 1 amp en een rij gitaren voor je neus zetten en proberen maar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Brum
27 augustus 2014, 09:44
Deadhead... In de tijd dat ik nog stiekem 's avonds laat Vara's Vuurwerk lag te luisteren... Waar is die tijd...:( Ze bestaan volgens mij nog, al is het niet echt meer helemaal mijn muziek.

Maar die gitarist had/heeft wel een Fender strat met humbucker hoor, dus feitelijk een superstrat en da's geen ongewone combinatie in de metal. Fender heeft geen linkshandige modellen met humbucker, naar mijn weten.

Misschien is een ouwe Ibanez Roadstar wel wat voor de topicstarter. Ik heb er zelf eentje, linkshandig, zeker geen slechte gitaar. Redelijk snel nekje ook (die mij iets wat minder ligt, maar ik heb dan ook van die pianovingers). Zie je nog redelijk vaak tweedehands voorbij komen en anders zeker wel op Ebay.

Malle Eppie
27 augustus 2014, 10:24
Telecaster shred voor geen meter, tenzij je net zo bedreven bent als mijn naamgenoot

Nee, op een Tele gaat dat niet lukken...????

https://www.youtube.com/watch?v=Ag5cVhnPk2o

almarvk
27 augustus 2014, 10:58
Deadhead... In de tijd dat ik nog stiekem 's avonds laat Vara's Vuurwerk lag te luisteren... Waar is die tijd...:( Ze bestaan volgens mij nog, al is het niet echt meer helemaal mijn muziek.

Maar die gitarist had/heeft wel een Fender strat met humbucker hoor, dus feitelijk een superstrat en da's geen ongewone combinatie in de metal. Fender heeft geen linkshandige modellen met humbucker, naar mijn weten.

Misschien is een ouwe Ibanez Roadstar wel wat voor de topicstarter. Ik heb er zelf eentje, linkshandig, zeker geen slechte gitaar. Redelijk snel nekje ook (die mij iets wat minder ligt, maar ik heb dan ook van die pianovingers). Zie je nog redelijk vaak tweedehands voorbij komen en anders zeker wel op Ebay.

Iceman hier op het forum is daar de bassist van. De gitarist waarop je doelt speelt nu op een Les Paul live, de andere gitarist zweert bij BC Rich gitaren. Ze leven nog steeds, vorig jaar zelfs nog voorprogramma van Slayer gedaan in Enschede.

Speeddemon
31 augustus 2014, 21:15
Iceman hier op het forum is daar de bassist van. De gitarist waarop je doelt speelt nu op een Les Paul live,
De Les Paul spelende gitarist, is dat Ronnie? Die heeft ooit nog eens een mooie Burny LP Custom in tobacco burst van me gekocht. Sympathieke gozer; had wel onaangekondigd een maat -type 2m hoge en 1,5m brede dokwerker Chris Slade-lookalike- meegenomen. Ik was een goed stuk jonger destijds en er schoot even een 'als die gasten me maar niet gaan beroven' door m'n hoofd toen ik de voordeur opendeed. :seriousf:

On topic: Jackson, ESP, Schecter, Ibanez, Les Pauls (voor mannen die wat kunnen :cool: )

KingPin8
1 september 2014, 09:53
Om op de voorbeelden van van de TS te reageren, uit eigen ervaring:

Ibanez: Heerlijke hals, de Wizard is mijn all time favoriet wat halzen betreft. Op de Iron Label gitaren ben ik echter afgeknapt vanwege de brug, die Gibraltar is (imho) niet snaar vriendelijk, ze knapten bij het leven.

Schecter: Minder fijne halzen want te dik (wederom imho), buiten dat, geweldige afwerking, prima spul.

LTD: Heb zelf de H-401 en ben hier zeer tevreden over, thin-U is redelijk vergelijkbaar met de Wizard van Ibanez en in mijn opinie komen de EMG's beter uit dan in de baswood bodies van Ibanez.

Als ik het goed heb komen al deze gitaren uit dezelfde fabriek(en), qua kwaliteit is het dus eender. EMG's zijn een prima way to go voor de muziekstijl, tenzij je geen batterijen wilt wisselen, dan moet je even naar de passieve alternatieven kijken. (tip, check even de soundsamples bij BareKnuckle pickups, ik smelt bij die samples).

Het zal dus veelal aan de neck liggen die je het fijnst in handen vind liggen :)

MyGreenLady
1 september 2014, 12:02
Een beetje tegen verwachtingen ingaan is ook niet erg. Iets halen wat er niet voor bedoelt is maar het er dan toch uithalen. Dat is een beetje buiten je comfort zone gaan, maar dat is dus waar de beste kunst gemaakt, of het nou om muziek, beeldende kunst of koken gaat.

Tonton
1 september 2014, 14:39
agree met above.
Ibanez en LTD is vooral hals het verschil en let op de active/passive pickups qua output (dynamiek)
echt metal raggen of soleren vind ik heerlijk met de LTD met EMG's. Beter is er niet :)
heerlijke compressed en maxed sound en harmonics all over the place
Zo gauw de gain wat omlaag moet of er iets meer gevoel (dynamiek) in wil gooien zet ik de LTD/EMG weg.
Het clean is ook echt van dat Metallica plok plok clean :makeup:

Let ook ff op scale en bridge als je low tune wilt spelen.
hoe lager je speelt hoe grotere scale je wilt om de boel nog wat op spanning te houden
en detunen met een floyd rose is een no go, die zijn gemaakt voor het liefst 1 gekozen stemming

Kakihara
1 september 2014, 15:07
anyway, ik zou ook eens naar andere pickup merken kijken. bill lawrence bijvoorbeeld. die zijn een stuk duurder maar ik hoor er toch ook heel veel goeds over. en als je bill vraagt welke pickup bij jouw behoeften past geeft hij naar het schijnt heel goed advies. neem wel even de tijd om zijn website even goed door te lezen, want daar staan antwoorden op vragen die hij maar blijft krijgen

Nounou, Wilde pickups zijn behoorlijk goedkoop...