PDA

View Full Version : Gibson ES 225 '58



Brianjones
24 augustus 2014, 13:17
Beste Forumleden,

Ik heb een account aangemaakt op dit forum, omdat ik een vraag heb over de blonde Gibson ES 225 uit 1958. Enkele maanden geleden speelde ik via via op deze gitaar en werd erg enthousiast! Nu heb ik de mogelijkheid om deze te kopen en dat lijkt me wel wat. In de afgelopen 56 jaar zijn er echter 2 P90's bijgebouwd (oorspronkelijk zat er slechts 1 P90 in de middenpositie) en zit er een Bigsby op. Zelf vind ik deze configuratie mooier dan de originele, maar ik vroeg me af wat dit met de prijs doet. Deze pick-ups zijn overigens zeer goed ingebouwd en het lijkt alsof het origineel is. Er zit ook een koffer bij, maar dit is niet de originele.

Wie kan mij vertellen wat deze gitaar ongeveer waard is? Heeft er daarnaast iemand op dit forum de ES225, of iets meer te vertellen over dit model? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen.

Alvast bedankt,

BJ

Hotpepper01
24 augustus 2014, 13:42
Welkom op het forum. Mooie gitaren, die ES225. Ik neem aan dat het een single cutaway betreft. Ik heb nog nooit eerder een 225 gezien met standaard 3xP90 er in. Ik zou er dus maar niet van uitgaan dat het origineel is. Zijn brug en staartstuk dan nog wel origineel 1958 of ook al niet meer? Heeft hij nog een lang staartstuk met wraparound zoals de allereerste goldtops?
Qua prijs hangt er erg veel af van de staat (wel of geen schade, reparaties) en de originaliteit. Die blonde waar jij een oogje op hebt, is niet meer origineel, de staat kan ik niet zien. Er zijn helaas geen plaatjes. Hele, hele mooie exemplaren schat ik zo'n 5000 USD. De jouwe zal vermoedelijk meer in de buurt van de 2000 Euro zitten.

Brianjones
24 augustus 2014, 13:53
Nee, hij is inderdaad niet origineel meer. Die pick-ups zijn er later ingebouwd. Origineel was het een 1 pick-up model. Er zit een Bigsby op, en dat is naar mijn weten ook niet origineel. Zelf vind ik 3 pick-ups en een bigsby erg gaaf, maar dit heeft natuurlijk wel invloed op de prijs.

Pepe
24 augustus 2014, 14:36
Ik denk ook dat de marktwaarde ergens tussen de 1800 en 2000 zal zitten.

Eko
26 augustus 2014, 13:19
Als de vraagprijs rond de 2K ligt is het slimmer om een ES 125 te zoeken. Die zijn met vrachtwagenladingen geproduceerd en kosten iets meer dan de helft. Ook echt oude versies.
Een ES 225 in originele staat is misschien een collectors item , met aanpassingen zoals Bigsby en 2 extra PU`s zeker niet meer. Iedere verzamelaar zoekt originele instrumenten , tenzij de gitaar van een beroemde eigenaar / bespeler is geweest en dat aangetoont kan worden d.m.v. papierwerk.