PDA

View Full Version : vraag over string spacing top nut



Mors
24 augustus 2014, 11:38
een vraag

Ik heb helaas een nieuwe top nut moeten laten maken omdat iemand (nogwel een guitartech)3 sneren te diep (bijna doodslaan en buzz) snaren had ingevijld (de actie uit de fabriek was erg onregelmatig).
Dit uiteraard bij iemand anders :)

Nu is de string spacing bij de topnut wat anders. Bij mijn originele ESP LTD zat tussen de lage E en de A meer ruimte dan bv tussen de A en de D. Nu zijn de afstanden tussen de lage E tm B hetzelde en (wat vaak is) tussen B en lage E iets kleiner.
De totale breedte is nu 35 mm (steje 10 snaren).
De vraag:
Is er een goed en een fout? Was het handiger geweest dat de originele sting spacing was aangehouden of zijn hier geen chablonen voor? Is het een beter als de ander of is het een kwestie van smaak. Ik zag dat originele Les Pauls ook meer ruimte hebben tussen lage E en A snaar.

alvast dank!

groetjes Mors

Plant
24 augustus 2014, 14:00
10 tegen 1 dat ie een topkam heeft gemonteerd die af fabriek al inkepingen heeft. Lekker makkelijk, je hoeft dan alleen maar wat teveel aan onderkant en/of zijkanten weg te halen.
Je kunt ze b.v. van Graphtech in een aantal standaardbreedten kopen en zo 1 uitzoeken die qua breedte het dichtst in de buurt komt van de originele. Alleen kan het dan best zijn dat de inkepingen nog afwijken. De ene fabrikant laat de buitenste snaren nou eenmaal dichter langs de randen van de toets lopen dan de andere.

Hij had beter naar de originele stringspacing kunnen kijken, de topkam uitzoeken die daar het meeste mee matcht en als dan de topkam te breed is dat teveel weghalen. Of gewoon met het handje from scratch uit een rechthoekig blokje de originele topkam kopiëren. Maar ja, da's meer werk hè ;)

Mors
24 augustus 2014, 15:08
dank je Plant!

Mors
4 september 2014, 18:01
welnu ik me naar een Meisterwerkstatt fur Gitarbau W. Kraushaar een topkam van bot laten maken.
Nee Graphtech wou dit niet gebruiken, wat ik wel wou.

Dus maar voor de zekerheid een plaatje meegegeven voor de stringspacing en uitleg dat er dus tussen de lage E en A iets meer plek zit.

Welnu wat is het resultaat...het omgekeerde tussen E en A zit het minste plek van allemaal...

de man was ook niet bereid voor geld terug.

Kent iemand alsjeblieft in Zuid en Midden Limburg een echte vakman die wel tijd voor je neemt?

Opdracht met tektst:
http://i1369.photobucket.com/albums/ag239/mors5/LTD_EC-401VF_STBC_elektrische_gitaar_transparant_rood_04_ head_zps5f8e6806.jpg

resultaat:

http://i1369.photobucket.com/albums/ag239/mors5/IMG_3910_zpsa5f864f2.jpg

of zeur ik om niks dan hoor ik het ook graag!

groetjes Mors

barno
4 september 2014, 19:56
Mss ben je zo zwaar ingesteld op symmetrie, dat je bij het idee alleen al van ongelijkheid ongemakkelijk wordt, maar er bestaan dus verschillende manieren van een nut invijlen. het gaat niet om visuele genoegdoening maar om wat jij het leukts vindt om te spelen.

Ik gebruik een aanpasbaar template dat iemand vanop tdpri ooit gemaakt heeft.

Op de foto zie ik geen fout ingesneden nut hoor. ik schat dat centrum van snaren steeds gelijk is. je kan het ook anders doen waarbij de spacing tussen buitenrand snaren steeds zelfde is, maar da's dus kwestie van smaak.

Mors
4 september 2014, 21:56
Hoi Barno
dank je voor je reactie
Eerste eerste instantie dacht ik ook optisch maar tussen de lage E en A meet ik (bevestigend) duidelijk van centrum tot centrum de kortste afstand. Tussen A en D ligt veel meer ruimte.
Idd kwestie van smaak, maar mijn vraag aan de bouwer was dus uitdrukkelijk om het origineel aan te houden, waarbij er dus meer ruimte is tussen E en A ivm de rest.

Ik speel d'r is een tijd mee, maar zoek komend jaar naar een vakman die m origineel kan maken (een andere gitaar heeft ook die snaarafstanden (dus tussen centrum lage E en A meer afstand)

groetjes Mors!

barno
5 september 2014, 00:41
als je de originele nut nog hebt (die te diep was ingesneden): is gemakkelijk te herstellen: wat fijn beenschuursel mixenmet secondenlijm en in de te diepe slot goed aandrukken, daarna op juiste diepte vijlen.

als je een luthier had die dat niet wist, is het een prutser. maar dat is ie ook als hij te diep invijlt ... :)

Noid
5 september 2014, 10:55
als je de originele nut nog hebt (die te diep was ingesneden): is gemakkelijk te herstellen: wat fijn beenschuursel mixenmet secondenlijm en in de te diepe slot goed aandrukken, daarna op juiste diepte vijlen.
Deze methode werkt (ook ik heb wel eens een topkam net te diep ingesneden:soinnocent:). Ik heb geen ervaring met been en beenschuursel, maar bij een kunststoftopkam, kun je met secondenlijm een paar laagjes opbouwen om de juiste hoogte te krijgen en je werk vervolgens netjes af te maken.

(Voor het geval de originele topkam er niet meer is, heb je hier natuurlijk niet veel meer aan. Maar aangezien dit forum ook een vergaarbak van kennis is, is dit wellicht handig voor een ander die tegen een soortgelijk probleem aanloopt.)

Mors
6 september 2014, 23:45
dank mannen voor de reacties :ok:

de oude kam heb ik nooit meer van de eerste ergste prutser (3 snaren te diep invijlen en originele kam kwijtraken) (nogwel een luthier bij een winkel) teruggekregen....

Ms dat ik ergens in de komende weken een oproep plaats om iemand te vragen om een topkam van een ESP LTD EC (niet die compensated versie_ te tracen met potlood

ik ga maar eens spelen en oefenen eerst :lp: