PDA

View Full Version : Tips voor enigste gitarist in de band



dacrow
21 augustus 2014, 10:10
Onze tweede gitarist is weggevallen en dit schept mogelijkheden waar ik al 5j op aan het wachten ben.

Ik zoek tips van ervaren mensen die het als enigste gitarist in een band moeten opvullen.

-Ik ben al van plan om met twee amps te spelen en stereo effecten te gebruiken (lichte pan delay, Leslie of chorus)


Speeltechnieken zijn ook welkom !

Harald
21 augustus 2014, 10:17
Speeltechnieken omdat je de enige gitarist bent?

Huh???

Luister eens naar bands met één gitarist. Technieken die je gebruikt hangen toch af van de muziek zou ik denken.

Technieken om meerdere partijen tegelijk te spelen... zou er in een band niet aan beginnen. Solo loop ik nog wel eens wat. Maar onze drummer speelt met een click. Zo nauwkeurig krijg ik dat loopje niet. Dat zal soms toch net wat gaan verschuiven. Zou onze drummer leuk vinden. Not!

ellisvertellis
21 augustus 2014, 10:27
Ruben Block bv gebruikt vaak een tweede amp met een andere voicing om de indruk te geven dat er een tweede gitaar invalt. Dus A/B/Y box gebruiken lijkt mij interessant.

B~Rock
21 augustus 2014, 10:36
Flauw, maar het is "enige".

Ik heb eigenlijk altijd solo gespeeld, en het is i.i.g. goed om aandacht te besteden aan de dynamiek in je spel (aangezien je daar een grotere rol in gaat spelen) en om de arrangementen te heroverwegen (dingen combineren en keuzes maken op het gebied van welke partij het meeste toevoegt als je een numemr speelt dat uit verschillende partijen bestaat). Daarnaast kan een deel ingevuld worden door de bassist, die bijvoorbeeld zijn partijen wat meer opvult, of af en toe een powerchordjes speelt (al dan niet met distortion).

Hangft natuurlijk ook erg af van wat voor muziek dat je speelt, maar ik denk dat een goede luistersessie met op het menu trio's zoals triggerfinger, Hendrix experience etc. wel eens wat goede ideeën kan opleveren. Daarnaast kunnen effecten de mogelijkheid tot variatie ook weer vergroten, en specifiek delay kan een partij sowieso groot laten klinken.

dacrow
21 augustus 2014, 11:14
Flauw, maar het is "enige".

Ik heb eigenlijk altijd solo gespeeld, en het is i.i.g. goed om aandacht te besteden aan de dynamiek in je spel (aangezien je daar een grotere rol in gaat spelen) en om de arrangementen te heroverwegen (dingen combineren en keuzes maken op het gebied van welke partij het meeste toevoegt als je een numemr speelt dat uit verschillende partijen bestaat). Daarnaast kan een deel ingevuld worden door de bassist, die bijvoorbeeld zijn partijen wat meer opvult, of af en toe een powerchordjes speelt (al dan niet met distortion).

Hangft natuurlijk ook erg af van wat voor muziek dat je speelt, maar ik denk dat een goede luistersessie met op het menu trio's zoals triggerfinger, Hendrix experience etc. wel eens wat goede ideeën kan opleveren. Daarnaast kunnen effecten de mogelijkheid tot variatie ook weer vergroten, en specifiek delay kan een partij sowieso groot laten klinken.

Inderdaad eens goed luisteren naar de powertrio's!

Concrete vb:

-Andy Summers van de Police paste zijn speelstijl aan of ontwikkelde die eigenlijk in functie van het trio maar ook het chorus effect werd bewust gebruikt imho om het aan te dikken.

-Love Struck Baby van SRV, de bassist speelt een heerlijke 'solo' tijdens de gitaarsolo echt enorm.
SRV speelde ook veel chordsolo's om het wat voller te maken. Zijn mega amp setup was ook oorverdovend.

Ik zou in een cover van Sex On Fire (cheesy, I know) de ritme partij willen afwisselen met de licks wat de 2e gitarist speelt , dus misschien 2maten ritme en 2 licks..

Jannnus
21 augustus 2014, 12:29
delay

30 ms en 60 ms


met mate en smaak

is een beetje standaard

Big E
21 augustus 2014, 14:01
Je moet denk ik inderdaad wat anders gaan luisteren als je nummers wil spelen die oorspronkelijk twee of meer gitaarpartijen hebben. Ik probeer altijd de meest essentiële partij eruit te pikken. Niet per se de meest prominente, maar de partij waar het nummer echt niet zonder kan. Slag dan wel solo. Verder heb je een hoop aan een drukke bassist en dito drummer, zeker bij solo's;)

pimmetje
21 augustus 2014, 17:15
Allereerst niet als band jezelf in eerdere formatie gaan proberen te coveren. Je hebt nu een gitarist minder... dus waarschijnlijk gewoon een iets ander geluid.

Luisteren naar trio's die je zelf lekker vindt klinken, kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik zou juist ook eerst eens een paar keer proberen NIET alles te willen vullen; NIET even vol en stevig en groot proberen te klinken als met die andere gitarist erbij. Ook juist niet direct de bassist en drummer aanmoedigen om zo veel mogelijk vol te spelen, zodat je je niet zo naakt voelt als gitarist.

Misschien even (met z'n allen) wennen aan een stukje muzikale kaalheid, daarin een beetje je draai vinden... de grotere ruimtes leren benutten.
Dicht-plamuren kan altijd nog. Da's zelfs stiekem niet zo moeilijk.

Jannnus
21 augustus 2014, 21:17
tip 2
ga op zoek naar een goede pianist/keyboard speler
is een uitdaging en aanvulling voor veel bands
en dan heb je tenminste een echte muzikant in de band :)

dacrow
22 augustus 2014, 00:00
Allereerst niet als band jezelf in eerdere formatie gaan proberen te coveren. Je hebt nu een gitarist minder... dus waarschijnlijk gewoon een iets ander geluid.

Luisteren naar trio's die je zelf lekker vindt klinken, kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik zou juist ook eerst eens een paar keer proberen NIET alles te willen vullen; NIET even vol en stevig en groot proberen te klinken als met die andere gitarist erbij. Ook juist niet direct de bassist en drummer aanmoedigen om zo veel mogelijk vol te spelen, zodat je je niet zo naakt voelt als gitarist.

Misschien even (met z'n allen) wennen aan een stukje muzikale kaalheid, daarin een beetje je draai vinden... de grotere ruimtes leren benutten.
Dicht-plamuren kan altijd nog. Da's zelfs stiekem niet zo moeilijk.

Je hebt een punt! Komt misschien wat 'properder' over naar het publiek toe!

dacrow
22 augustus 2014, 10:28
tip 2
ga op zoek naar een goede pianist/keyboard speler
is een uitdaging en aanvulling voor veel bands
en dan heb je tenminste een echte muzikant in de band :)

Die zijn zeldzaam hé, de goede toch!

Jannnus
23 augustus 2014, 00:24
Die zijn zeldzaam hé, de goede toch!
zeker
spelden in hooibergen
maar als je er 1 vind
smeken desnoods :)

HaroldA
23 augustus 2014, 14:29
delay

30 ms en 60 ms


met mate en smaak

is een beetje standaard

Standaard? Volgens mij niet. En je vergeet te vermelden dat je daar enorm veel fase-problemen mee krijgt.

arjanb01
23 augustus 2014, 14:48
Misschien een ideetje om een 212 setup the gebruiken en elke speaker met een verschillende microfoon uit te versterken? Dat deed ik bij m'n vorige band en dat maakte je zaalgeluid ook voller/dikker. 1x sm57 en 1x sennheiser e606 bijvoorbeeld?

HaroldA
23 augustus 2014, 14:56
Misschien een ideetje om een 212 setup the gebruiken en elke speaker met een verschillende microfoon uit te versterken? Dat deed ik bij m'n vorige band en dat maakte je zaalgeluid ook voller/dikker. 1x sm57 en 1x sennheiser e606 bijvoorbeeld?

Ik zou voor de e609 of e906 gaan, de e606 is nogal fel/schel. En het is inderdaad een veel betere tip dan delays oid!

Pepe
23 augustus 2014, 15:08
Ik heb het 2 keer gehad, 2de gitarist weg en je moet alles opvangen. Ik heb wel degelijk mijn spel erop aangepast weet ik. Meer solo's vanuit akkoorden spelen en meer denken vanuit double en triple stops en nashville bendings. In feite doe ik dat nog maar het heeft natuurlijk erg met het soort muziek te maken wat je speelt en vooral je opvatting hoe iets moet klinken.

Ik heb vrij veel met 1 slap short delays gespeeld maar ik klink steeds droger met de jaren. Als je met wat meer muziekanten speelt werkt 1 duidelijke voice beter dan dat gefrummel met verbs en lange delays.

Je kan met meerder amps werken maar zelf zoek ik het meer in een "big tone" uit mijn gitaar. Een goeie amp helpt, dat is zeker.

En ohja, gebruik stilte. Dat is een krachtig wapen.

arjanb01
23 augustus 2014, 15:18
Ik zou voor de e609 of e906 gaan, de e606 is nogal fel/schel. En het is inderdaad een veel betere tip dan delays oid!

Ikzelf heb de e906 en dat vind ik echt een topper, super warme microfoon. Dat is dat type die je met een 3 weg schakelaar kan aanpassen naargelang het soort instrument of apparatuur je wilt uitversterken. Wel duur maar heel goed.

Comfortably Daniel
23 augustus 2014, 15:24
En ohja, gebruik stilte. Dat is een krachtig wapen.

Tip van de dag! Des te minder de band doet, des te meer ruimte ontstaat er waar je leuke dingen mee kan doen.
Alles vol knallen kan altijd nog ;-)

Maar de twee mic methode werkt inderdaad erg goed.

Jannnus
25 augustus 2014, 14:13
Standaard? Volgens mij niet. En je vergeet te vermelden dat je daar enorm veel fase-problemen mee krijgt.

mijn fout
is rond de 300 en 600 ms stereo

maar wat voor een soort muziek maak je eigenlijk ?

deze delay inst zijn de instellingen van ene evh die iedereen in de loop der jaren heeft overgenomen

wormke
25 augustus 2014, 20:38
Ik ben ook enige gitarist en dat kan je makkelijk opvullen hoor zonder al te veel effecten. Gewoon mooie nummers proberen schrijven die geen 2de gitarist nodig hebben ;-)

Comfortably Daniel
26 augustus 2014, 14:46
Die 300/600ms delay instellingen zijn misschien wel leuk hier en daar, maar gaan natuurlijk totaal niet werken in een slagpartij.
Althans...niet voor iedereen en elk nummer.
Ik heb ook vaak als enige gestaan en moet zeggen...des te meer je weg laat, des te meer ruimte je maakt voor jezelf om mooie stukken te spelen. Speel je alles vol tijdens een slagpartij, slaat het compleet dood op het moment dat je aan je solo begint.
Natuurlijk kan je dan een lekkere delay in die solo gebruiken om de boel wat aan te dikken, maar teveel daarvan is dan ook weer "over the top". Ik gebruik voor dat soort momenten vaak m'n DMM met subtiele instellingen, die niet overheersen...wat een EvH delay mijns inziens wel zou doen.

Maar 't is uiteraard voor iedereen anders ;-)

HaroldA
26 augustus 2014, 14:56
Die 300/600ms delay instellingen zijn misschien wel leuk hier en daar, maar gaan natuurlijk totaal niet werken in een slagpartij.
Althans...niet voor iedereen en elk nummer.

Delay vind ik ook "een effect" en zeker niet onderdeel van je "basis".

dacrow
26 augustus 2014, 19:38
Veel bruikbare tips bedankt, ik heb zondag eens geëxperimenteerd met 2 verschillende amps (Holland Bassman 4*10 en een Roland Bc-60) allebei gemiced. Ik had een Boss DD-5 ,omdat die thuis het best klonk ,megenomen maar als ik die intrapte kreeg ik soms het gevoel dat deze volume wegnam maar toch een mooi resultaat. Wat vooral goed klonk was de CE-2 , zeer ruim geluid als die werd ingetrapt.

Voor de rest met single coil viel mee maar met Humbuckers wow! Zeer vet en vol geluid, ik wil zeker een LP om dit geluid verder te ontdekken. Volgende week mijn Trex Replica er terug opzetten ofwel de Nova Delay eens kijken.

Jannnus
26 augustus 2014, 22:38
Delay vind ik ook "een effect" en zeker niet onderdeel van je "basis".
ja harold


zoals ik al vroeg aan de ts
wat voor een soort muziek maak je ?

Comfortably Daniel
27 augustus 2014, 00:11
Wat uiteraard ook handig is, is om eens te kijken naar verschillende trio's. Bonamassa, John Mayer, Gary Moore, etc...allemaal een andere aanpak, maar wel met dezelfde insteek. En die jongens weten/wisten het toch wel vet te brengen ;-)

arjanb01
27 augustus 2014, 09:53
Daar noem je ook gitaristen.
JB heeft een multi amp set up meerdere mics voor z'n amp dus klinkt breed zat.
Wat ik al aangaf, je amp met 2 verschillende mics uitversterken werkt uitstekend. 1x sm57 en 1x een sennheiser, hoppa lekker dik geluid.

Kim Wilson
27 augustus 2014, 10:19
Ik denk dat het niet alleen bij jou vandaan moet komen. De bassist zal ook harder aan het werk moeten, en wellicht iets meer mids moeten gebruiken. En ook de drummer zal zich wat moeten aanpassen. Je kunt niet in je eentje twee gitaarpartijen opvangen, dus zal er meer moeten gebeuren.

Jannnus
27 augustus 2014, 12:40
nou ut is dus simpel
haal het nivo van een hendriks, bm,srv gary moore, ect gebruik 2 mics en maybe wat delay en weg is je probleem
:)
maar vertel nou eens wat voor soort muziek je maakt of laat eens wat horen
want ditte gaat zo niet opschieten