PDA

View Full Version : Stereo Effectpedalen



dacrow
20 augustus 2014, 09:55
Nu onze tweede gitarist is weggevallen ben ik van plan om te spelen over twee amps en ik zoek ervaring met effectpedalen die een mooi resultaat geven om over twee amps te spelen.

-Ik heb een T-rex Replica die al een mooi pan-effect geeft maar dit is een type delay die altijd op de achtergrond blijft. Sommige houden daarvan maar voor mij mag het meer direct zijn.

-Een Korg G4 als Leslie-simulator maar hier zoek ik ook iets beter voor aangezien het toch een beetje een tonesucker is.

Andere tips voor het gebruik van twee amps zijn welkom, complementaire types die het best samengaan enz..

dunhill1
20 augustus 2014, 11:37
Ligt natuurlijk voor een groot deel aan je muziekstijl welke pedalen iets toevoegen.
Naar mijn idee kun je met een chorus ( subtiel ingesteld...) eigenlijk niet mis gaan.

Een delay zou ik zelf op 1 amp zetten en 1 Straight.

Dan blijft je geluid door de mix prikken.

EBOUE
20 augustus 2014, 11:53
Mijn ontdekking dit jaar is de Nova System van TCE. Stereo zo weg te sturen naar 2 amps of meteen het mengpaneel in. Phaser, flanger, delay (dubbel delay ook), allemaal stereo te horen. Voordeel van zoiets is dat de timing van de effecten onderling hetzelfde blijft. Niks vervelenders dat je insteltijden uiteenlopen met verschillende losse pedaaltjes.

(daarnaast heb ik nog een paar analoge stomboxjes, maar dat terzijde)

Comfortably Daniel
20 augustus 2014, 12:46
Heb een hele poos de TC Nova Delay en de Boss RT20 gebruikt. Ben er wel tevreden mee geweest.
Gebruikte toen vaak een Fender Twin Reverb, Sound City 50+ en Fender Bassman samen. Waarbij de RT20 alleen op de bassman uitkwam en de Nova op de twee anderen. Super huge geluid. Echt wall of sound, maar 't is wel veel slepen :soinnocent:

groovieguitarguus
20 augustus 2014, 15:24
Heb net weer eens stereo gespeeld... over een The Valve amp en een Fender Concert (1982).

Met een Strymon Timeline en Mobius... denk dat je instelling veel te maken heeft hoe ver de speakers uit elkaar staan.
Sommige extreme settings kunnen mooi zijn... maar over het algemeen... maak 't niet te gek...
Je kan er ook voor kiezen - als je een loop hebt... om de stereo effecten in de Loop te hangen en de 2e output alleen naar de eindtrap van je minste amp...

WillemdaGuide
20 augustus 2014, 15:48
Probeer eens een Dunlop TR-1 in stereo....

dacrow
20 augustus 2014, 17:41
Dan komt ineens een stereo multi-effect naar boven als je tremelo, chorus, Leslie en delay wilt. Maar om van allemaal analoge (buiten de Korg G4) naar een multi-effect terug over te stappen.....

Iemand een tip welk Multi-effect het dichtst aanleunt bij de analoge kant?

telerocker
20 augustus 2014, 20:37
Carl Martin Quattro.

tnijland
20 augustus 2014, 21:31
Ben zelf enorm gecharmeerd van de Eventide H9 vanwege zowel de superieure geluidskwaliteit als vanwege het feit dat je ermee gedwongen wordt om maar 1 effect tegelijk te gebruiken ;-)

dacrow
20 augustus 2014, 22:36
Ben zelf enorm gecharmeerd van de Eventide H9 vanwege zowel de superieure geluidskwaliteit als vanwege het feit dat je ermee gedwongen wordt om maar 1 effect tegelijk te gebruiken ;-)

Klinkt perfect, dat is ook het 'probleem' dat ik met de Timefactor had, klinkt te studio effect achtig :)

apekop
21 augustus 2014, 08:49
Ben zelf enorm gecharmeerd van de Eventide H9 vanwege zowel de superieure geluidskwaliteit als vanwege het feit dat je ermee gedwongen wordt om maar 1 effect tegelijk te gebruiken ;-)

ik wist niet dat je maar 1 effect tegelijk kon gebruiken op de H9? en waarom is dat een voor voordeel?

FruscianteFan
21 augustus 2014, 11:17
ik zag laatst een filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=zXiJ-Tw8WN4

En dit is misschien wel interessanter dan daadwerkelijke stereo-effecten: gewoon wet/dry versterkers gebruiken.

apekop
21 augustus 2014, 22:50
stereo kan live soms een probleem zijn als je gitaar over de monitor zet. Ik speel vaak met een Axe fx zonder cab en dan ben ik afhankelijk van de monitors. Ik stuur twee kabels (L en R) naar de PA. De laatste optredens had ik echter steeds maar 1 kant op de monitor waarbij dus mijn geluid bij sommige extremer gepande presets voor helft weg viel. Erg lastig spelen als je bijvoorbeeld alleen de repeats van de delays hoort. Hoe voorkomen jullie zoiets? Ik vraag altijd om beide kanten op de monitor te zetten, maar blijkbaar is dit toch moeilijk voor monitormannen....

tnijland
22 augustus 2014, 23:33
ik wist niet dat je maar 1 effect tegelijk kon gebruiken op de H9? en waarom is dat een voor voordeel?

De H9 werkt met algoritmes die zijn afgeleid van hun andere stompboxen en van het flaggeschip de Eventide Eclipse (deze ondersteunt er namelijk 2 tegelijkertijd en heeft ook meer verschillende algoritmes). De presets van de H9 zijn allemaal gebaseerd op 1 algoritme welke in 80% van de gevallen ook maar 1 effect benadert. De kwaliteit is echt enorm goed en ik hoor dan ook iedere nuance/detail in de sounds. Er zijn echter wat combinatie algoritmes waarmee 2 of 3 effecten kunnen worden gemaakt.

Waarom is dat een voordeel? Ik was namelijk in het verleden altijd aan het spelen met teveel effecten maar doordat de H9 (meestal) maar 1 effect tegelijkertijd ondersteunt, is mijn basissound ook ineens een stuk puurder geworden wat uiteindelijk ten goede is gekomen van de band-sound.

harrie-beton
23 augustus 2014, 00:03
" Ik vraag altijd om beide kanten op de monitor te zetten, maar blijkbaar is dit toch moeilijk voor monitormannen"

Dat is niet moeilijk, misschien de manier waarop je het vraagt.

apekop
23 augustus 2014, 00:34
" Ik vraag altijd om beide kanten op de monitor te zetten, maar blijkbaar is dit toch moeilijk voor monitormannen"

Dat is niet moeilijk, misschien de manier waarop je het vraagt.

ik weet niet waar je dat uit concludeert, maar ik vraag het toch altijd netjes hoor...
hoe zorgen jullie ervoor dat je toch beide kanten (L/R) goed over 1 (mono) monitor hoort?

Comfortably Daniel
23 augustus 2014, 12:35
@ Apekop: Misschien een idee om ergens vanaf je bord toch nog een mono signaal te maken. Iets van een splitterbox waar je L en R signaal binnenkomen en gewoon weer uit gaan, maar wel een aftakking maken om een derde kabel uit laten gaan naar een tafel?

apekop
24 augustus 2014, 01:30
@ Apekop: Misschien een idee om ergens vanaf je bord toch nog een mono signaal te maken. Iets van een splitterbox waar je L en R signaal binnenkomen en gewoon weer uit gaan, maar wel een aftakking maken om een derde kabel uit laten gaan naar een tafel?

Bedankt voor het meedenken! Dat zou een idee zijn, geen idee of zoiets bestaat. Dat zou wel betekenen dat ik weer iets extra's moet meenemen. Dan zou ik dus een stereo signaal naar de PA kunnen sturen en een L/R samengevoegd tot mono signaal naar de monitor mixer? Ik weet echter niet of dat kan en of het niet te omslachtig is....

Comfortably Daniel
24 augustus 2014, 12:58
Zou me niks verbazen als iemand dat al eens bedacht had. Omslachtig...geen idee...'t hoeft ook maar klein doosie te zijn met een paar in/out's. Zou je onder je bord kunnen prakken als patchbay achtig ding. Je hoeft 'm dan ook niet altijd te gebruiken.
Maar inderdaad...L+R naar FOH en de gecombineerde mono naar de monitor mixer. In princiepe zou het niet uit hoeven maken waar de signalen vandaan komen.

FruscianteFan
24 augustus 2014, 13:15
Ik vraag me alleen af of dat een oplossing is voor je probleem: gebrekkige communicatie met- of gebrekkige vaardigheid van de geluidsman?

In plaats van dat hij nu 2 signalen krijgt die hij in FOH gescheiden moet houden maar beide naar de monitor stuurt, krijgt hij dan 3 signalen waarvan hij er 2 (met gescheiden panning) naar de FOH stuurt en een 3e naar de monitor. Als de huidige situatie problemen oplevert, zou ik het niet nog ingewikkelder maken tenzij je de gitaar op het podium zelfstandig van monitoring voorziet.

Dan zou ik eerder zorgen voor een duidelijke tech rider, die je voor elk optreden opstuurt (en zelf ook meeneemt), en checken bij de geluidsman of het goed is overgekomen.

edit: dit geldt natuurlijk alleen als er geen aparte monitor-mixer is.

apekop
24 augustus 2014, 14:07
Dan zou ik eerder zorgen voor een duidelijke tech rider, die je voor elk optreden opstuurt (en zelf ook meeneemt), en checken bij de geluidsman of het goed is overgekomen.

edit: dit geldt natuurlijk alleen als er geen aparte monitor-mixer is.

We sturen altijd een rider en priklijst, meestal is er een aparte monitorman. Ik weet verder technisch gezien niet wat een monitorman moet doen de twee signalen (L/R) naar 1 mono monitor moet sturen? lijkt me niet zo moeilijk eigenlijk. Feit blijft wel dat het de laatste optredens steeds fout ging, terwijl ik het wel had gevraagd.

FruscianteFan
24 augustus 2014, 14:17
Het lijkt mij dat als de monitorman 2 signalen zoals, ik noem maar iets heel geks, leadzang en toetsen op je monitor kan geven, het ook geen probleem moet zijn 2 gitaarsignalen te geven.

Wellicht dat het misgaat met dat hij vergeet dat je gitaarsignaal twee sporen in beslag neemt ipv 1?

apekop
24 augustus 2014, 20:52
Wellicht dat het misgaat met dat hij vergeet dat je gitaarsignaal twee sporen in beslag neemt ipv1?

Wellicht dat het probleem niet bij de monitorman met zit maar bij de PA man die misschien maar 1 kant terug stuurt naar de monitorman (?). Als je op festivals speelt moet het sowieso vaak snel en dan kan er van alles misgaan. Zelfs als je een rider opstuurt wordt deze vaak niet van te voren bekeken.

Stereo spelen maakt het live wel moeilijker, dus ik twijfel er soms over om weer mono te gaan spelen. Van de andere kant is het zonde om niet optimaal gebruik te maken van alle stereo mogelijkheden van de Axe fx, dan mis je toch een deel van de charme van het apparaat.

harrie-beton
24 augustus 2014, 21:32
Het publiek moet dan ook precies in het midden van de zaal gaan staan

the sure thing
25 augustus 2014, 10:37
... Tenzij je Bose gebruikt

FruscianteFan
25 augustus 2014, 10:50
Wellicht dat het probleem niet bij de monitorman met zit maar bij de PA man die misschien maar 1 kant terug stuurt naar de monitorman (?). Als je op festivals speelt moet het sowieso vaak snel en dan kan er van alles misgaan. Zelfs als je een rider opstuurt wordt deze vaak niet van te voren bekeken.

Stereo spelen maakt het live wel moeilijker, dus ik twijfel er soms over om weer mono te gaan spelen. Van de andere kant is het zonde om niet optimaal gebruik te maken van alle stereo mogelijkheden van de Axe fx, dan mis je toch een deel van de charme van het apparaat.
Ik zal niet snel meer een bepaald iets gebruiken om maar optimaal gebruik te maken van m'n gear. Gaat toch om het eindresultaat.

Daarmee zeg ik niet dat je dan maar niet stereo moet spelen, kan hartstikke vet zijn. Maar 'omdat het kan' is geen goed argument ;)

apekop
25 augustus 2014, 10:55
Ik zal niet snel meer een bepaald iets gebruiken om maar optimaal gebruik te maken van m'n gear. Gaat toch om het eindresultaat.

Daarmee zeg ik niet dat je dan maar niet stereo moet spelen, kan hartstikke vet zijn. Maar 'omdat het kan' is geen goed argument ;)

Het is natuurlijk niet alleen omdat het kan, maar gewoon omdat ik stereo effecten (met name ritmische delays etc.) erg mooi vindt. Thuis besteed ik veel tijd om mijn presets mooi stereo te laten klinken en dan is het natuurlijk zonde als ik dat live niet kan gebruiken. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van gitaristen die daadwerkelijk stereo (met modellers of anderszins) op de bühne spelen. Met name het monitor verhaal.

harrie-beton
25 augustus 2014, 11:16
Ik heb ook tijdje stereo gespeeld en hoewel ik zelden op festivals speelde, ging het wel goed. Technisch is het super simpel. Volgens mij gaat het fout in de communicatie, de techniek is er. Als je ergens speelt moet je de geluidsman een hand geven en je voorstellen. Dan overleggen hoe de gitaar aangesloten gaat worden en dan de laatste stap, controleer of dat ook is gebeurd. Maak een preset waarbij je links en rechts kan checken. BV twee pre-sets met 1 alleen rechts aan en 2 alleen links aan. Het is regelmatig zo dat een geluidsman zijn eigen idee volgt en niet de de rider van de band. Zo hebben wij ook een tijdje met 2 snares opgetreden. Ook dat is een punt waarbij het op een festival mis kan gaan.

EBOUE
25 augustus 2014, 15:47
Wel een goed idee, maar dat riekt naar een Lehle kastje? Heb je meteen een buffer erbij, zoals de D-loop. De ene stereo keten richting amps en de andere mono naar wat je wilt / mengpaneel.

apekop
25 augustus 2014, 21:27
Dan overleggen hoe de gitaar aangesloten gaat worden en dan de laatste stap, controleer of dat ook is gebeurd. Maak een preset waarbij je links en rechts kan checken. BV twee pre-sets met 1 alleen rechts aan en 2 alleen links aan. .

Goede tip van het goed controleren van te voren en een speciale preset maken! de laatste keren heb ik het inderdaad niet goed gechecked omdat ik ervan uitging dat het wel goed zat, toen kwam ik er pas na 4 nummers achter (bij de eerste extremere stereo preset....)