PDA

View Full Version : Welk boek te kopen



maboc
19 augustus 2014, 16:35
Om toch wat makkelijker verder te komen met de theorie lijkt het mij slim om een (of desnoods meer) boek aan te schaffen over de theorie.

Nu kom ik op bol.com volgende twee tegen (plaatjes klikbaar voor verdere beschrijving):
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/8/2/6/4/1001004011044628.jpg (http://www.bol.com/nl/p/algemene-muziekleer/1001004011044628/)
en
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/1/1/1/3/1001004005153111.jpg (http://www.bol.com/nl/p/eenvoudige-algemene-muziekleer/1001004005153111/)
Nu nijg ik zelf nogal naar de eerste, want die lijkt iets algemener en heeft een iets betere recensie.

Wat denken jullie ervan. Of hebben jullie veel betere voorbeelden.

Harald
19 augustus 2014, 17:02
Wat wil je weten van die theorie? Voor welke toepassing/stijl?

Willemse is een standaard... WERK boek, niet licht. En toegespitst op de klassieke muziekbeleving. Ga je daar beter van spelen... ik zou het niet weten, heb nooit het geduld gehad.

Vraag een klassiek opgeleide conservatorium niet naar welke noten in een D7#9b13 zitten. Of waarom je het Hendrix akkoord volgens sommigen als E7b10 moet opschrijven ipv E7#9. Maar goed, op die vraag heb ik hier ook nog nooit een overtuigend antwoord voorbij zien komen. Een jazzmuzikant heeft daarentegen weer geen aparte benaming voor de verschillende inversies van C. Wat een Napolitaans D akkoord (als ik me die goed herinner) is ook niet.

Kortom: Wat wil je weten van die theorie? Voor welke toepassing/stijl? En heb je je oren al getraind? Die laatste is hoe dan ook veel essentiëler.

terrasbeest
20 augustus 2014, 10:11
(Inversies : Je hebt de 1ste en 2de inversie van een drieklank, en drop 2 en 3 bij vierklanken.)

Er is iemand op dit forum die het met de boeken van William Leavitt doet.

Harald
20 augustus 2014, 11:03
Bedoel je A Modern Method for guitar (Berklee)?

Goed boek om te leren lezen. Meer op spelen en lezen gericht dan op theorie dacht ik.

terrasbeest
20 augustus 2014, 11:22
Ik denk dat het dat is. Drie volumes.
Marc Levin heeft een boek over theorie,maar dat is meer gericht op Jazz. In hoeverre het bruikbaar is voor andere stijlen weet ik niet.Misschien wil TS een studie maken over harmonie in punk:???:.

Harald
20 augustus 2014, 12:25
Kan je zeggen wat je wil, maar punk heeft ons toch maar mooi het C5 akkoord opgeleverd :seriousf: Dat kom ik in Leavitt zo snel geeneens tegen, ken jeh nagoân. En dan ben ik al voorbij augmented chords en andere toevoegingen. Maar om te leren lezen zijn het uitstekende boeken. Erg schools, en duidelijk al wat ouder, en vanuit jazz achtergrond geschreven.

Een stuk beter dan de meeste lesboeken voor beginners. Wel alleen geschikt voor mensen die echt serieus zelfstudie aan kunnen. Het is echt een werkboek. Geen olijke plaatjes, en je zit ook niet een jaar aan Mieke heeft een lammeke en vergelijkbare deuntjes in de eerste positie vast. Voor kleine kinderen is dat prima, maar als je op je 14e of 15e de gitaar oppakt... dan wil je toch heel andere dingen spelen. En je handen zijn dan ook veel beter in staat akkoorden te pakken. Net als dat je hersenen verder ontwikkeld zijn, en de links rechts coördinatie veel meer aan kan.

maboc
20 augustus 2014, 13:34
Hehe tnx voor de input.

Wat irritant....tegenvragen...nu moet ik daadwerkelijk gaan nadenken :)

Uh....eigenlijk zijn het wel (te) goede vragen. Ik weet de andwoorden eigenlijk niet.

Toen ik m'n gitaar kocht was ik eigenlijk alleen maar geinteresseerd in metal (Amon Amarth etc.)
Maaruh...dan ga je (ik wel in ieder geval) zoeken op het www, en dan blijkt er nog zo veel meer te zijn, wat ook super interessant is.
Jazz gitaristen vond ik tot een jaar geleden maar saai, maar ja, nu ik zelf onder aan de ladder sta (zeg maar gerust "nog op de grond" :)) krijg je steeds meer waardering voor andere stijlen. En vanuit die waardering steeds meer stukjes aan het luisteren van bv. dus ook jazz gitaristen.

Zelfde geldt voor funk. Die funkers kunnen ook werkelijk hele gave geluiden uit een gitaar halen.
Maarja, rock is toch wel vet, en metal al helemaal.

Kortom, ik ben er wat dat betreft nog niet uit.

Waar ik wel uit ben is dat ik altijd achter vrijwel alles de theorie zoek. Of het nu gaat om "hoe werkt een database"/"hoe werkt een motor precies"/"difftentiaalvergelijkingen" altijd wil ik de basis leren, waarop dan kan worden voortgebouwd.
(uhmmmm...let wel ik schrijf "wil leren", want vaak komt er niet zoveel van terecht)

En wat betreft trainen van de oren ..... schaamrood op de kaken .... geen idee hoe je dat moet aanpakken.
Begin september beginnen mijn gitaarlessen, ik hoop/denk dat de leraar me daar mee kan helpen.

Anyway...keuzes....keuzes..keuzes

Harald
20 augustus 2014, 14:01
Het trainen van je gehoor kun je via solfège lessen gericht aan pakken. Maar, je kunt zelf ook gewoon tabs wat vaker links laten liggen, en zelf solo's en akkoordenschema's uitzoeken van nummers die je leuk vindt. Heb je hier nog geen ervaring mee, begin dan met wat makkelijks. Het is in het begin uiteraard heel lastig. Maar dat is wel wat werkt. Gewoon veel dingen uitzoeken op gehoor.

Wat ook goed is om te doen, zet af en toe de radio aan en speel gewoon over alles mee, of je het kent of niet. Probeer de akkoordstructuur te herkennen, let op de basgitaar voor grondtonen. Gewoon eroverheen pielen. Dus wel een zender met muziek ipv geklets. En op je eigen kamer. Voor andere mensen is het vooral bloed-irritant uiteraard.

Theorie vanuit jazz oogpunt werkt ook voor rock, pop, en alles. Alleen hebben de klassieke musici een iets andere insteek. Willemse is voor een pop/rock muzikant niet echt heel geschikt lijkt me.

terrasbeest
20 augustus 2014, 14:25
Als je ' het nog niet goed weet' is spelen belangrijker.( Dat is het altijd, maar goed ).Je zal je muzikale keuze niet gaan maken op basis van de boeken die je over een bepaalde stijl leest. Maar nieuwsgierigheid is goed, dus wat basiskennis opdoen is altijd een voordeel.
Muziektheorie, zoals Harald ook opmerkt, is van toepassing op elk genre in de Westerse Muziek.

Een goed gitaarboek waarin het weinig over theorie , maar veel over spelen gaat is de Mickey Baker methode. En ja - Sorry- Mickey Baker was alweer een Jazz-gitarist.Maar het gaat niet enkel over Jazz.En het is veel eenvoudiger dan Leavitt.

Voor de prijs hoef je niet te laten :
http://www.amazon.com/Mickey-Bakers-Complete-Course-Guitar/dp/0825652804

denis.hermans
20 augustus 2014, 15:07
Modern Method van Leavitt heeft voor deel 1 ook een DVD uit waar alle oefeningen in detail overlopen en voorgespeeld worden. Dit maakt het boek ook veel toegankelijker.

Harald
20 augustus 2014, 15:44
Hangt van de soort oefening af of dat goed is of juist niet. Voor toonladderfingerings prima. De echte leesoefeningen, dan zou je het alleen als controle moeten gebruiken. Die zijn eigenlijk alleen effectief als je inderdaad leest (dus 'gewoon' gelijk van blad speelt. En ja, dat is in het begin ontzettend lastig. Niet voor niets dat de leerboeken voor kinderen het eerste jaar niet voorbij de eerste positie komen.) Als je het eerst uit je hoofd gaat leren leer je nog niet echt lezen. Alleen ontcijferen. Het doel van die oefeningen is dat je wat je voor je ziet zo speelt. Niet dat je die stukjes op een concert kunt spelen. Daar zijn ze echt te saai voor.

Ik kan me wel voorstellen dat het verduidelijkt. Eigenlijk zijn het vooral prima boeken om elke dag een tien minuten of kwartiertje uit te oefenen. En dan pas als je al een beetje leuk voor jezelf kunt spelen, maar ook standaard notatie wilt leren spelen.

Akkoord voicings zijn allemaal bv. standaard jazz voicings die 60 jaar geleden populair waren. Van die idiote grepen a la Holdsworth zul je toch echt moeten ontcijferen op een gitaar. Dan wordt al snel duidelijk dat lezen op een gitaar gewoon echt lastiger is dan lezen op een toeter of een piano, waar elke noot maar op één plek kan zitten. Of Michael Hedges. Met dat soort stemmingen moet je geen standaard notatie willen lezen...

denis.hermans
20 augustus 2014, 19:01
@ Harald : de Dvd verhindert dat zichtlezen echt niet hoor. Geeft vooral tips en enkele richtlijnen. Verder laat hij de leerling toe een tweede partij te spelen samen met de "leraar" die dan een andere partij speelt. Dvd is echt nuttig en geenszins ondermijnt hij het pedagogisch opzet.