PDA

View Full Version : mV readings van SD pickups



Orpheo
19 augustus 2014, 13:50
http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?278978-Seymour-Duncan-mV-Data

voila. alle pickups zijn eindelijk eens doorgemeten met her en der verrassende resultaten.

Plant
21 augustus 2014, 19:48
Dat de resultaten verrassend zijn wil ik geloven. Deze getallen zeggen niks.

Ik heb het al eens eerder in een topic n.a.v. element output gepost, dit is zinloos.

Ik snap dat je een element in de praktijk, dus op een gitaar, wilt 'meten'. Maar je trekt nu een conclusie a.d.h.v. een paar metingen met als geluidsbron een paar open snaren.

Dat betekent dus een beperkt aantal grondfrequenties en een ris harmonischen, een ratjetoe aan frequenties en levels. Vervolgens heeft ieder element een eigen karakteristiek waarbij niet alle frequentie even hard worden weergegeven.

Je genereert een signaal met dalen en pieken over een frequentiebereik, je pikt het op met een element met andere dalen en pieken over een frequentiebereik en vervolgens kijk je op een scoop wat het hardste level is (wat dus willekeurig ergens in het frequentiebereik zit) en vervolgens presenteer je dat als 'output'.

Doe je metinkjes nog maar eens een aantal keren overnieuw met een capo op een aantal posities en laat je nog eens verrassen.

Pepe
21 augustus 2014, 20:15
De N Seth Lover gaf meer output dan de B, daar kwamen opmerkingen over en vervolgens werd de lijst geupdate en waren de outputs gelijk getrokken?:D

Maar Plant heeft gelijk. Zet de output in een frequentie grafiek, zoals speaker fabrikanten doen. Dan zegt het iets.

Orpheo
22 augustus 2014, 13:09
Jup, dat was ook mijn kritiek. Maar: iets is beter dan niets.

De lage ingangsimpedantie van de meetopstelling had al de resonantiefrequenties naar beneden moeten trekken zodat dat in ieder geval een minder grote invloed had.

Pepe
22 augustus 2014, 13:25
Zeker, het is een begin.
Ik snap dat het een ingewikkelde zaak is om gebruikers praktische data te geven maar heel erg veel moeite doen de fabrikanten ook niet. Een lijstje met getallen waar de gemiddelde gitarist totaal niks aan heeft en onbruikbare soundclips maar goed, Duncan is misschien nog wel het sympathiekst in user service.

Ik kijk bijvoorbeeld naar de Henry's, het geeft me een globaal beeld van de klankkarakteristiek maar het is een enorme natte vinger.

Een testgitaar (bijv een alder voor singlecoils en mahonie voor hummies) met data plus team comment over relatieve vergelijkingen, dat zou je willen hebben denk ik.