PDA

View Full Version : Metal geluid?



Hellgast
19 augustus 2014, 11:42
Hey,
Ik wil weten hoe je het beste metal geluid krijgt..
mijn versterker is een fender reverb 25 en ik gebruik de boss metal zone MT-2.
Weet iemand hoe ik hierop het beste metal geluid krijg zoals metallica ofzo?

Mvg, hellgast.

10us
19 augustus 2014, 11:59
1. Veel bas, veel treble, geen mids, aka: Midscoop.

2. Metalzone in de prullenbak.

3. Dikke scheur er voor met veel compressie en attack. (bijvoorbeeld mijn favoriet: de MXR fullbore metal, met een midscoop knopje!)

4. Palm mute en in galop rammen op die lage E!

Rohtagran
19 augustus 2014, 12:04
https://www.youtube.com/watch?v=aYtXBUS_kwY

Hellgast
19 augustus 2014, 12:46
OK bedankt.

Jasper.
19 augustus 2014, 13:00
Metalzone kan best heel leuk zijn voor in de slaapkamer. En ook live heb ik er al leuke geluiden uit gehoord. Heb zelf een metalzone kloon en vooral de mid freq doet veel met je geluid in mijn ervaring. Beetje experimenteren dus.

Wat voor gitaar heb je? Humbuckers zijn meestal ook wel een pre. Hoewel ik afgelopen maand obituary live heb gezien en trevor peres haalt uit zijn standaard fender stratje met single coils ook een heel lekker geluidje. Wel met de toneknop dicht dan.

Hellgast
19 augustus 2014, 13:04
Ik heb een washburn x-series x10.....

TimoSomers
20 augustus 2014, 07:53
Wampler triple wreck halen!

Malle Eppie
20 augustus 2014, 12:00
Ik zou gewoon flink gaan experimenteren met de instellingen op je versterker. Kijk wat voor jou goed klinkt. Probeer ook te 'spelen' met de gain instelling op zowel je versterker als pedaal. Ik haalde het beste resultaat uit mijn 'rig' door de gain van mijn versterker op 8 te zetten en de gain van mijn distortionpedaal dicht. Hiervan zette ik het volume juist wel helemaal op 10. Kreeg je een volume boost waardoor mijn versterker nog meer ging scheuren zonder dat het geluid dicht gesmeerd werd.

Staar je ook niet blind op het geluid van Metallica.


Hoewel ik afgelopen maand obituary live heb gezien en trevor peres haalt uit zijn standaard fender stratje met single coils ook een heel lekker geluidje. Wel met de toneknop dicht dan.

Ik heb Trevor nog nooit op een single coil zien spelen hoor! Altijd een Strat met humbucker in de brugpositie. Het nut van een tone pot bij metal heb ik nog nooit begrepen. Ik haal ze gewoon er af.

john5
20 augustus 2014, 12:57
Sowieso moet je alle pedalen waar ''metal'' op staat links laten liggen.
En met een fender reverb kun je leuke dingen doen maar wat metal betreft zul je het toch met pedaaltjes moeten doen.
Maar met een klein budget is de metallica-sound moeilijk te benaderen.

HaroldA
20 augustus 2014, 13:33
Wampler triple wreck halen!

Die is duurder dan al z'n huidige gitaarspullen bij elkaar. En dan heeft hij nog steeds een Fender Reverb 25, dus of het veel uit gaat halen?

De MT-2 is een schitterend, maar iets moeilijker instelbaar pedaaltje. Te veel knoppen voor de beginner, en te veel valkuilen voor de niet-geluidstechnicus. Je was beter af geweest met een -vergelijkbare- MI Audio Crunchbox oid.

En verder geldt altijd: meer mids en minder gain.

Jannnus
20 augustus 2014, 13:58
voor als je handig bent
maybe ?

https://www.youtube.com/watch?v=P3hxvMrbx0c&list=PLaM1FGKAH5TlAT3K-USbz9fWwsojFXqGJ

harold wil het vast wel voor je doen of.....................niet

HaroldA
20 augustus 2014, 14:10
voor als je handig bent
maybe ?

harold wil het vast wel voor je doen of.....................niet

Nergens voor nodig: de MT-2 alleen kan al goed klinken, zeker voor thuis.

kirito
20 augustus 2014, 16:31
ik vrees dat je een andere versterker gaat moeten kopen want die fender gaat het waarschijnlijk niet doen zonder de dynamiek te verliezen. er zijn genoeg merken die betaalbare amps voor jouw doeleinden verkopen: marshall, peavey, blackstar, roland, orange, hughes & kettner, ... je hebt genoeg keuze. voor de rest hoef je gewoon wat te rommelen met je settings en kan je dat pedaaltje van je gebruiken. hou je aan de raad van de kerel in het eerste filmpje dat op dit topic is gepost en het zou moeten lukken

Jasper.
22 augustus 2014, 13:16
Ik heb Trevor nog nooit op een single coil zien spelen hoor! Altijd een Strat met humbucker in de brugpositie. Het nut van een tone pot bij metal heb ik nog nooit begrepen. Ik haal ze gewoon er af.

http://wp.livereviewer.com/wp-content/uploads/2014/07/Obituary-Stonehenge-Festival-20th-anniversary-16.jpg

Hierop kun je net zien dat er een schuin geplaatste sc onder zijn hand zit. Was in steenwijk afgelopen maand. Ik gebruik de tonepot wel eens om net dat scherpe randje er af te halen. En helemaal als ik eens stukje obituary wil doen haha. Of Celtic Frost heeft ook wel wat dat geluid.

Gearjunkie
22 augustus 2014, 16:08
Duidelijk een humbucker dus.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Jasper.
22 augustus 2014, 17:19
Vergis ik me nou zo? Je kan ook wel rens gelijk hebben.

Gearjunkie
22 augustus 2014, 17:36
Kan de beste overkomen! 😉 Een strat brugelement begint precies boven de volumepot.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

universe777
22 augustus 2014, 17:42
Trevor gebruikt duidelijk een humbucker in de brug een marshall en een Rat. (Een week of wat terug met Obi op t podium gestaan en uitgebreid met Kenny staan praten over gear)

Jasper.
22 augustus 2014, 22:26
Kan de beste overkomen!

Blijkbaar :D

Haha, ja dat van de Rat en Marshall wist ik. En ik heb ook wel eens humbuckers gezien, maar dacht dat hij ook nog wel SC's gebruikte. In welke band speel je Universe? ben nu wel nieuwsgierig.