PDA

View Full Version : Sovtek MIG50: (trafo?)brom + hoofdzekering door



HaroldA
18 augustus 2014, 15:44
Bij de opnames van de nieuwe TANK86-plaat hield ineens een van onze Sovteks ermee op. Toen ik niets meer binnen kreeg ben ik bij de versterker gaan kijken en zag dat het aan-fietslampje uit was, dus moest er wel een zekering door zijn. Omdat we verder moesten met de opnames en er niets stonk/rookte/etc heb ik de doorgebrande T1.6A mains-zekering vervangen en de amp van uit op standby gezet: stevige brom (wat mechanisch zou moeten zijn?) en toen weer de zekering door.

We zijn daarna overgestapt op de 2e Sovtek waar we de opnames mee af hebben gemaakt.

Ik heb ahgi deze week tijd om 'm open te maken en door te gaan meten, maar waar moet ik beginnen?

0) Visuele inspectie naar verbrande/vervormde/twijfelachtige componenten
1) Beginnen met een losgekoppelde B+ vanuit PT en zonder buizen. Dan kan ik volgens mij de PT uitsluiten als de zekering er niet uit vliegt en ik (hoge) voltages meet.
2) De gelijkrichtbrug doormeten
3) Testen met andere buizen
4) ...


Klopt die volgorde een beetje? Kan ik 1) nog veiliger doen door eerst de DC-weerstand van de wikkelingen te meten?

nico verduin
18 augustus 2014, 16:44
Ik zou inderdaad die volgorde aanhouden. Je zou DC weerstand kunnen meten van de wikkelingen, maar als er een wikkeling is versmolten ga je dat toch niet zien. Daarna gewoon de volgorde uitvoeren zoals bij een nieuw gebouwde versterker. Dus
0) visuele inspectie met de vraag waarom is het dan uitgefikt
1) spanning erop zonder enige belasting van buizen etc
2) voeding inschakelen
3) eindbuizen erin en bias meten
4) preamps en dan naar voren werken.

Gearjunkie
18 augustus 2014, 17:40
Vervelend zeg, net tijdens opnames. Misschien een kortgesloten eindbuis met onbalans als gevolg?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
18 augustus 2014, 18:35
Zoveel decondaire wikkelingen heb je toch niet. Eerst ff sec alles losmaken. Meest voor de hand liggende is een defecte brugcel. Andere mogelijkheid alla fender is een per ongeluk verdraaide spanningsschakelaar. Tis maar een idee.

HaroldA
19 augustus 2014, 09:07
0) visuele inspectie met de vraag waarom is het dan uitgefikt

Ik heb vanorgen snel even gekeken, en dit is de enige visuele schade die ik heb kunnen vinden:

http://img.sait.nl/fuses.jpg



Andere mogelijkheid alla fender is een per ongeluk verdraaide spanningsschakelaar.

Bij de MIG50 zit er een flinke DPDT (zelfde als power/standby) waarvoor je het achterpaneel moet verwijderen. Die gaat al helemaal niet tijdens gewoon spelen om ;)

Gearjunkie
19 augustus 2014, 09:14
Ik zie het niet heel goed,maar de rechter is de netzekering die zwartgeblakerd is?

HaroldA
19 augustus 2014, 09:18
Ik zie het niet heel goed,maar de rechter is de netzekering die zwartgeblakerd is?

Dat zie jij heel goed! :ok: Die andere heeft ook geen draadje meer ...

muziekschuur
19 augustus 2014, 09:52
Elko's ok? Was de netspanning in de studio ok? Geen grote zware industrie in de nabijheid van die opname plek?

HaroldA
19 augustus 2014, 10:14
Elko's ok? Was de netspanning in de studio ok? Geen grote zware industrie in de nabijheid van die opname plek?

De (nieuwe) F&T's zien er allemaal nog goed uit en geen zware industrie in de nabijheid. Op dezelfde groep zat ook de complete "studio" en die had nergens last van ...

Gearjunkie
19 augustus 2014, 10:16
Wat voor waardes zaten er in, 1,6A en 500mA?

HaroldA
19 augustus 2014, 10:25
Wat voor waardes zaten er in, 1,6A en 500mA?

1,6A en 1A. En je ziet 2 kapotte zekeringen omdat ik de zekering uit de 2e Sovtek had geprobeerd om een "defecte zekering", of incidentele stroompiek uit te sluiten. Ik heb daarna de opnames afgemaakt met 2x 1A in de werkende Sovtek omdat ik geen reservezekeringen bij de hand had.

Plaatje van het Internet:
http://i.imgur.com/X5NL5.jpg

Gearjunkie
19 augustus 2014, 10:37
Aparte waarde zeg om de HT zo te zekeren, gare Russen.
Als je dan sluiting hebt ergens in de hoogspanning krijgt je trafo nog stevig op zijn flikker en of knalt die 1,6A netzekering er ook zo uit toch?

HaroldA
19 augustus 2014, 10:42
Aparte waarde zeg om de HT zo te zekeren, gare Russen.
Als je dan sluiting hebt ergens in de hoogspanning krijgt je trafo nog stevig op zijn flikker en of knalt die 1,6A netzekering er ook zo uit toch?

Had die 1A dan eigenlijk 500mA moeten zijn? Het is een standaard Plexi/800 opstelling: 2x 6L6/5881 en 3x 12AX7.

Ik hoorde even (moeilijk gokken hoe lang ... ~1 sec?) een trafobuzz en toen was de 2e T1.6A zekering ook door.

Gearjunkie
19 augustus 2014, 10:49
Ik denk dat 500mA meer dan zat is, maar ik heet geen Frans of Nico.
Die hoogspanningswikkeling van een 50W PT geeft een 150mA misschien??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
19 augustus 2014, 15:56
Had die 1A dan eigenlijk 500mA moeten zijn?

1A of A5, wat maakt het uit. Bij sluiting gaat hij er toch wel aan.

Jij bent als software wizzard gewend logisch na te denken toch? Kijk dan eens goed in je schema. Het begon met een defecte mains zekering en dat zou nog kunnen bij gebruik van een te zware HT zekering. Maar.....je tweede poging liet de mains zekering doorslaan in de standby stand. Het enige wat dan aktief is en dus voor sluiting kan zorgen is de negatieve voeding (maar is kansloos gezien de zware trafo en lichte componenten in dat circuit) of de 6.3V~ (komt ook zeer zelden voor) of (zie post#4) de brugcel voor de laagspanning. De trafo zelf kan natuurlijk ook maar dat is zeldzaam en bovendien zo uit te sluiten door alles los te gooien. Moet toch niet zo moeilijk zijn.

HaroldA
19 augustus 2014, 15:59
Maar.....je tweede poging liet de mains zekering doorslaan in de standby stand.

Oei, daar begin ik ineens over te twijfelen. :( Kan ook zomaar zijn dat dat standby > on was, ik durf daar geen geld op te zetten.

Met een beetje mazzel kan ik vanavond de buizen trekken en de hoogspanning losmaken.

cluseau
19 augustus 2014, 16:02
Met een beetje mazzel kan ik vanavond de buizen trekken en de hoogspanning losmaken.

Fout antwoord ;)

Gewoon mains zekering vervangen en inschakelen op standby (dus alleen gloeidraden). Dan nog sluiting gooi dan die brugcel maar eens los.

HaroldA
19 augustus 2014, 16:06
Fout antwoord ;)

Gewoon mains zekering vervangen en inschakelen op standby (dus alleen gloeidraden). Dan nog sluiting gooi dan die brugcel maar eens los.

Gaan we doen! :ok:

Ik heb trouwens ook een 100k/47uF over de standby-switch (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?162093-quot-Knal-quot-bij-schakelen-standby-gt-on) staan, maar die limiteert de stroom wel flink.

Gearjunkie
19 augustus 2014, 16:42
1A of A5, wat maakt het uit. Bij sluiting gaat hij er toch wel aan.
Maar is het niet aan te bevelen om de HT wat preciezer af te zekeren uit oogpunt van trafobehoud en sneller foutzoeken?
Maar soit, eerst weer werkend krijgen dat ding!

HaroldA
19 augustus 2014, 21:09
Omdat ik niet heel erg veel zekeringen meer heb liggen ben ik toch maar begonnen met de veiligste optie: buizen getrokken en ontkoppeld van de gelijkrichter.

Standby, aan ... blijft gewoon werken! :ok: Trafo is dus waarschijnlijk in orde? Ik heb er niets aan gemeten, de leads zijn nu veilig bekrimpkoust om vonken te voorkomen.

Nu buizen terugplaatsen en als ze gaan gloeien het bordje liften om de gelijkrichtbrug beter te bekijken/door te meten.

Gearjunkie
19 augustus 2014, 21:14
Meevaller dus! Stel dat de gelijkrichter kapot is, gaat dan de eerste voedingselco niet spugen?
Heb je hoogspanning?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
19 augustus 2014, 21:25
Alle buizen gloeien netjes (op standby). Ik ga wat demonteren om de gelijkrichter door te meten ... of toch maar gelijk vervangen? Ik heb nog een nieuwe BR102 liggen.

HaroldA
19 augustus 2014, 21:28
Heb je hoogspanning?

Er zitten leads van ~5cm aan de trafo, ik durf ze niet veilig te meten zonder met klemmen en tape aan de slag te gaan; ik ga eerst naar de gelijkrichtbrug kijken. Mocht ik die van de print verwijderen kan ik de aansluiting voor hoogspanning eerst weer vastzetten en dan meet ik hoogspanning voordat ik er een nieuwe gelijkrichter in zet.

Gearjunkie
19 augustus 2014, 21:33
Je hebt net de b+ niet gemeten?
edit: had je post niet gelezen


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
19 augustus 2014, 21:48
Ehm, hoe meet ik die gelijkrichtbrug goed door? Op continuïteit (piep) reageert mijn DMM niet. Op de diode-stand krijg ik tussen GND en de 2 trafo-aansluitingen 0.52 en 0.53v en op de DC-uitgang 0.96v. Gemeten met rode pen op GND.

Ik zou bijna denken dat hij in orde is?

http://elektrotanya.com/PREVIEWS/63463243/23432455/egyeb/sovtek_mig-50.pdf_1.png

Gearjunkie
19 augustus 2014, 21:51
Lijkt wel ok, mits je andersom (pennen omdraaien) niets meet denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
19 augustus 2014, 21:57
Lijkt wel ok, mits je andersom (pennen omdraaien) niets meet denk ik.

Ik heb 'm nogmaals, maar dan zoals in dit filmpje doorgemeten.


https://www.youtube.com/watch?v=dqkT6hF0O3E

Er is alleen 1-richtingsverkeer ... wat jammer is, dit was een snelle en goedkope fix geweest. Dus, wat nu? Toch maar de hoogspanning gaan meten zonder gelijkrichter?

Edit: of kan zo'n brug ook falen onder hoogspanning?

Gearjunkie
19 augustus 2014, 22:00
Nee, niet zonder gelijkrichter meten. Ik zou de gelijkrichter terugzetten en dan zonder buizen de b+ meten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
19 augustus 2014, 22:23
Nee, niet zonder gelijkrichter meten. Ik zou de gelijkrichter terugzetten en dan zonder buizen de b+ meten.

De gelijkrichter heeft z'n plek nooit verlaten, ik heb in het circuit gemeten.

HaroldA
19 augustus 2014, 22:44
Gewoon mains zekering vervangen en inschakelen op standby (dus alleen gloeidraden). Dan nog sluiting gooi dan die brugcel maar eens los.

Inmiddels zijn we hier aanbeland: zonder buizen van off > standby. Zekering door. ¿Qué? :???:

cluseau
19 augustus 2014, 23:01
Om te beginnen heb ik een ander schema. Daarin komen twee brugcellen voor waarvan een in een laagspannings voeding. Dat is de brug die ik bedoel. Je hoogspanningsbrug doet niet mee in standby. Moet eerst maar eens duidelijk worden wat er precies aan de trafo hangt.

Geen zekering meer? Neem je toch een 60w lampje ipv een zekering. Wel zo kort mogelijk aanzetten, bv twee seconden is genoeg om te meten.

HaroldA
19 augustus 2014, 23:03
Gelijkrichter verwijderd en AC tov GND gemeten voor beide leads van de PT: 134V~ en 46.5V~

HaroldA
19 augustus 2014, 23:08
Om te beginnen heb ik een ander schema. Daarin komen twee brugcellen voor waarvan een in een laagspannings voeding. Dat is de brug die ik bedoel. Je hoogspanningsbrug doet niet mee in standby. Moet eerst maar eens duidelijk worden wat er precies aan de trafo hangt.

Dit is het schema wat ik getraced heb van mijn amp: http://img.sait.nl/schematics/sovtek_MIG50.png
Met hier de BOM: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156645-Nieuwe-amp-Sovtek-Mig-50&p=2962867&viewfull=1#post2962867

nico verduin
19 augustus 2014, 23:21
Gelijkrichter verwijderd en AC tov GND gemeten voor beide leads van de PT: 134V~ en 46.5V~Dat zou niet mogen. Volgens jouw schema is de secundaire wikkeling nergens verbonden aan GND en zonder de gelijkrichting heb je 2 draden aan een wikkeling en nergens aan GND is verbonden. Als dat echt zo is, dan klinkt het als een doorslag naar GND (of de shield als die erop zit).

HaroldA
19 augustus 2014, 23:25
Dat zou niet mogen. Volgens jouw schema is de secundaire wikkeling nergens verbonden aan GND en zonder de gelijkrichting heb je 2 draden aan een wikkeling en nergens aan GND is verbonden. Als dat echt zo is, dan klinkt het als een doorslag naar GND (of de shield als die erop zit).

Ah, moet ik ze tov elkaar meten dan? Of is die afwijkende meting tussen de 2 leads al niet goed?

HaroldA
19 augustus 2014, 23:28
Ah, moet ik ze tov elkaar meten dan?

432V~ :ok:

Ehm, en nu? :???:

HaroldA
19 augustus 2014, 23:58
432V~ :ok:

Ehm, en nu? :???:

Nieuwe gelijkrichtbrug dan maar? Standby werkt: 498VDC op de standby switch! :crazyhappy:

Volledig aan zonder buizen werkt ook, ik ga nu weer buizen prikken.

HaroldA
20 augustus 2014, 00:11
Alle 5 buizen er in: hij gaat gewoon netjes aan! :ok: Moet ik me nog zorgen maken om de PT nu hij een paar keer op z'n flikker heeft gekregen?

Morgen iig bias meten en even via de loadbox luisteren of hij ook nog geluid voort brengt ... ook ga ik de gelijkrichtbrug nog een keer doormeten; dit vind ik wel raar.

cluseau
20 augustus 2014, 05:05
Dat zou niet mogen. Volgens jouw schema is de secundaire wikkeling nergens verbonden aan GND en zonder de gelijkrichting heb je 2 draden aan een wikkeling en nergens aan GND is verbonden. Als dat echt zo is, dan klinkt het als een doorslag naar GND (of de shield als die erop zit).

Nee hoor, is heel normaal. De wikkeling is zwevend dus meet je daar de meest vreemde onzin. Een dvm, gevoelig als hij is, geeft een weergave van de aanwezige spanning agv de paracitaire capaciteiten en inducties welke nu eenmaal in de trafo aanwezig zijn. Kijk maar eens wat er gebeurd als je een gloeidraadwikkeling niet aard. Een hevige brom is dan je deel en heeft dezelfde oorsprong als de weergave op de dvm.

Een oud chinees spreekwoord zegt:
"Meten is weten als je weet wat je meet."

cluseau
20 augustus 2014, 05:35
Alle 5 buizen er in: hij gaat gewoon netjes aan! :ok: Moet ik me nog zorgen maken om de PT nu hij een paar keer op z'n flikker heeft gekregen?

Morgen iig bias meten en even via de loadbox luisteren of hij ook nog geluid voort brengt ... ook ga ik de gelijkrichtbrug nog een keer doormeten; dit vind ik wel raar.

Waarschijnlijk gaat hij straks weer over de rooie en zou het kunnen zijn dat je aan een setje eindbuizen toe bent.

In jouw schema hoort nog iets aan de onderste wikkeling te zitten, ik heb daar de tweede brugcel waar ik eerder over sprak. Deze is van een laagspanningsvoeding die bij jouw misschien vervallen is. Je stelling dat de zekering ook in standby kapot ging klopt iig niet want dat is onmogelijk met open switch en dan blijft als enige optie die missing brugcel over.

Maak je geen zorgen over de trafo hoor, de zekering heeft zijn werk gedaan en een trafo gaat echt niet zo snel kapot. Er is langere tijd van overbelasting nodig om het ding op hoge temperatuur te brengen.

HaroldA
20 augustus 2014, 09:50
Waarschijnlijk gaat hij straks weer over de rooie en zou het kunnen zijn dat je aan een setje eindbuizen toe bent.

Wat is daar de reden van? De JJ's zijn nog maar amper 2 jaar oud.



In jouw schema hoort nog iets aan de onderste wikkeling te zitten, ik heb daar de tweede brugcel waar ik eerder over sprak. Deze is van een laagspanningsvoeding die bij jouw misschien vervallen is. Je stelling dat de zekering ook in standby kapot ging klopt iig niet want dat is onmogelijk met open switch en dan blijft als enige optie die missing brugcel over.

In mijn beide Mig50's zitten maar 1 brugcel en op alle Mig50 schema's die ik gezien heb ook. Heb je toevallig een schema van een Tube Midget voor je neus?



Maak je geen zorgen over de trafo hoor, de zekering heeft zijn werk gedaan en een trafo gaat echt niet zo snel kapot. Er is langere tijd van overbelasting nodig om het ding op hoge temperatuur te brengen.

:ok:

cluseau
20 augustus 2014, 10:14
Wat is daar de reden van? De JJ's zijn nog maar amper 2 jaar oud.

Zei "zou kunnen" dus hoeft niet perse. Komt (zeldzaam) wel voor dat ik ze in de doos al zie spetteren hoor.




Heb je toevallig een schema van een Tube Midget voor je neus?

yep.......

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/facepalm-pope.jpg

Gearjunkie
20 augustus 2014, 10:19
😄


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

woldhek
20 augustus 2014, 12:31
Brugcel moet je meten als hij gedemonteerd is. Anders meet je de trafo mee.

HaroldA
20 augustus 2014, 13:19
Brugcel moet je meten als hij gedemonteerd is. Anders meet je de trafo mee.

Je zou toch denken dat ik na een aantal jaar toch deze basale kennis zou moeten hebben/inzetten.

Ik zag laatst een passend plaatje voorbij komen wat de lading wel een beetje dekt:

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/facepalm-pope.jpg

woldhek
20 augustus 2014, 14:17
Hmm, dat zei ik naar aanleiding van jouw: "De gelijkrichter heeft z'n plek nooit verlaten, ik heb in het circuit gemeten."
Excuses voor het onderwaarderen van je kennis...:makeup:

HaroldA
20 augustus 2014, 14:51
Hmm, dat zei ik naar aanleiding van jouw: "De gelijkrichter heeft z'n plek nooit verlaten, ik heb in het circuit gemeten."
Excuses voor het onderwaarderen van je kennis...:makeup:

Excuses niet aanvaard, ik was degene die fout zat door in het circuit de brugcel te meten ;)

cluseau
20 augustus 2014, 20:02
Manne niet vechten, je kan de brugcel wel in circuit meten. Het enige wat je niet kunt meten is sluiting tussen de wisselaansluitingen maar de diodes kun je rustig afzonderlijk meten en die resultaten heb ik al voorbij zien komen in een eerdere post. DVM op diodestand dan moet je per overgang ca 0.5 meten. Je had er ook twee in serie gemeten dacht ik en kwam op 0.9 uit. Geen sluiting iig en dat gebeurt wel met defecte brugcellen. Ze gaan echt helemaal in rook op, totaal kortgesloten of er onderbreekt een diode maar iets anders zie je zelden of nooit. Dus je zal geen goede diodes meten terwijl er sluiting tussen de wisselkanten zit.

The Pope ;)

HaroldA
21 augustus 2014, 23:07
Ik heb de defecte brugcel nogmaals doorgemeten, ditmaal buiten het circuit. Helemaal in orde. :???:

HaroldA
24 augustus 2014, 13:33
Ampje zit weer lekker in z'n shell ;) Bias beetje bijgesteld (was van 68% naar 64% gezakt) en AC-draden wat beter weggewerkt/afgeschermd. Dinsdag weer op vol volume testen! Of ja: master op 2. Deze versterkers gaan hard ;)

nico verduin
24 augustus 2014, 15:52
Ampje zit weer lekker in z'n shell ;) Bias beetje bijgesteld (was van 68% naar 64% gezakt) en AC-draden wat beter weggewerkt/afgeschermd. Dinsdag weer op vol volume testen! Of ja: master op 2. Deze versterkers gaan hard ;)Op zich baart dat wel enige zorgen.... De brug was niet defect en toch knalde hij eruit. Eindpitten vervangen? of iets anders?

HaroldA
24 augustus 2014, 16:12
Op zich baart dat wel enige zorgen.... De brug was niet defect en toch knalde hij eruit. Eindpitten vervangen? of iets anders?

Zonder eindbuizen vloog de zekering er uit. Alleen na vervanging van de brugcel blijft de zekering heel.

nico verduin
24 augustus 2014, 16:59
toch vreemd..... volgens jou meette hij goed...

HaroldA
24 augustus 2014, 17:11
toch vreemd..... volgens jou meette hij goed...

Daarom mijn vraag of een brugcel goed kan meten op laag voltage, maar faalt zodra er 500V+ doorheen gaat.

cluseau
24 augustus 2014, 17:36
Doorslag kan bij alle materialen gebeuren maar bij een halfgeleider kun je er donder op zeggen dat het eenmaal doorgeslagen totaal over is. Ik denk eerder aan toeval. Bijvoorbeeld door je uitgevoerde werk een soldeerbrugje verwijderd wat soms wel soms niet contact maakte.

HaroldA
26 augustus 2014, 09:42
Doorslag kan bij alle materialen gebeuren maar bij een halfgeleider kun je er donder op zeggen dat het eenmaal doorgeslagen totaal over is. Ik denk eerder aan toeval. Bijvoorbeeld door je uitgevoerde werk een soldeerbrugje verwijderd wat soms wel soms niet contact maakte.

Ik heb niets in de buurt van de brugcel gesoldeerd. Die solderingen zijn dus al 20+ jaar oud en hebben een flinke spoorafstand dus dat kan het eigenlijk niet geweest zijn.

Vanavond repeteren; als we vonken hebben zal ik het melden ;)

muziekschuur
26 augustus 2014, 09:49
https://www.youtube.com/watch?v=mBym83g78NY

HaroldA
26 augustus 2014, 09:52
:eek:

Maar toch vind ik het vreemd: zekering knalt met de oude brugcel; nieuwe er in en alles werkt weer. En dan wordt er naar de eindbuizen gewezen?

muziekschuur
26 augustus 2014, 10:17
Ah..... nee..... jij begon.... "als we vonken hebben zal ik het melden....".... Dus eff wat mooie vonken opgezocht.... Just fun... Verder heb ik niks te melden... Just here to learn....

Gearjunkie
26 augustus 2014, 13:51
:eek:

Maar toch vind ik het vreemd: zekering knalt met de oude brugcel; nieuwe er in en alles werkt weer. En dan wordt er naar de eindbuizen gewezen?

Ervan uitgaande dat de oude brugcel goed meette. Iemand als jij heeft vast een dikke weestand die je als load kan gebruiken? Zet je signaalgenerator of mp3 speler op de ingang en laat hem zo een uur spelen op een lekker vermogen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
26 augustus 2014, 13:53
Ervan uitgaande dat de oude brugcel goed meette.

Ja, maar met de nieuwe brugcel knalt de zekering er niet uit en ik heb de eindbuizen niet vervangen.

Gearjunkie
26 augustus 2014, 13:59
Dat begrijp ik, maar je wil toch niet bij de repetitie pas ontdekken dat er iets loos is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
26 augustus 2014, 14:05
Conclusie:

Of je kan geen brugcel meten of je hebt geen ervaring hoe een eindbuis te kietelen zodat deze het probleem laat zien. Een stervende buis kan dagen goed werken en dan ineens je zekering laten springen. Dat gebeurt allemaal in een fractie van een seconde en dan moet je er wel bij zijn om het waar te nemen. Het kan ook dat er troep in een buis heeft gezeten wat door de sluiting is weggebrand waarna hij weer maanden probleemloos kan functioneren.

Sommige dingen zijn niet zo eenvoudig.

HaroldA
26 augustus 2014, 14:18
Sommige dingen zijn niet zo eenvoudig.

Daar was ik al lang achter! ;)

Op zich zou het inderdaad mogelijk kunnen zijn dat net wanneer ik de brugcel vervangen heb, de eindbuizen zich weer van hun beste kant laten zien, maar 1 van de test-scenario's was "alle buizen er uit en met oude brugcel", en toen vloog de zekering er uit bij off > standby.


Inmiddels zijn we hier aanbeland: zonder buizen van off > standby. Zekering door. ¿Qué? :???:

...

cluseau
26 augustus 2014, 14:35
....maar 1 van de test-scenario's was "alle buizen er uit en met oude brugcel", en toen vloog de zekering er uit bij off > standby....

Daar blijkt toch al uit dat je op een verkeerd spoor zit.

In standby kun je alles wat achter die switch zit waaronder ook de brugcel beschouwen als liggend onder de tafel ofwel niet van invloed. :makeup:

HaroldA
26 augustus 2014, 14:50
Daar blijkt toch al uit dat je op een verkeerd spoor zit.

In standby kun je alles wat achter die switch zit waaronder ook de brugcel beschouwen als liggend onder de tafel ofwel niet van invloed. :makeup:

Die snap ik niet. In standby gaat hoogvoltage AC van de trafo naar de brugcel naar de on-switch en de heaters van de buizen worden ook voorzien van stroom.

Als er in standby een zekering uit vliegt zijn dus deze spelers actief:
* Buizen (maar die waren allemaal getrokken)
* Brugcel
* Power Trafo
* Bedrading tussen trafo > brugcel en brugcel > standby-switch
* 100k/47uF over standby switch


Hoe kan de brugcel dan in stand-by niet van invloed zijn? Omdat er geen load achter zit? Dat is in mijn geval wel zo: er zit een 100k over de standby switch heen om de filtercaps in standby al van wat stroom te voorzien, maar die stroom kan volgens mij nooit meer dan 1.6A zijn, en dus de zekering niet laten smelten.

Dus: waarom is in standby de brugcel niet van invloed?

cluseau
26 augustus 2014, 15:08
Ik snap je punt wel. Die standbyswitch geeft bij mij een beetje verwarring in de communicatie. Een aktieve stanbyswitch is natuurlijk wel open en hangt er totaal geen load aan de brugcel. Als door toedoen van de (wel of niet tijdelijk) defect veronderstelde brugcel de main zekering er uitvliegt is die brug compleet gefrituurd en daar zal je dan nooit meer iets goeds aan meten maw hij is voorgoed in een stuk draad veranderd. Ik geloof dus niet zo in de brugcel tenzij jij hem niet goed meet maar daar ga ik even niet van uit.

Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat er ergens een stukje bedrading tegen het chassis zat en dat bedoelde ik een paar posten terug met "door jouw handelen een storing ongedaan gemaakt". Hoeft niet perse een soldeerbrugje te zijn, je kan vele senario's bedenken.

Wil je het helemaal zeker weten zet dan de oude brugcel terug.

nico verduin
26 augustus 2014, 23:30
Hoe kan de brugcel dan in stand-by niet van invloed zijn? Omdat er geen load achter zit? Dat is in mijn geval wel zo: er zit een 100k over de standby switch heen om de filtercaps in standby al van wat stroom te voorzien, maar die stroom kan volgens mij nooit meer dan 1.6A zijn, en dus de zekering niet laten smelten.
als je 450V heb en de wat er achter zit geeft sluiting, loopt er niet meer dan 4.5mA..... en da's niks

HaroldA
27 augustus 2014, 00:20
De amp heeft de repetitie glansrijk doorstaan! Ik had niets gezegd van de geleidende tape (www.gitaarnet.nl/showthread.php?t=166309), en ik kreeg de vraag of ik ook iets aan de brom had gedaan ;)

Dubbel succes dus! :crazyhappy:

Gearjunkie
27 augustus 2014, 08:53
mooi!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk