PDA

View Full Version : Mening Koch amps



dorrus
17 augustus 2014, 15:16
Wat is er met die Koch versterkers aan de hand jongens?
Een jaar of 8 geleden werden ze de hemel in geprezen en nu staan ze voor regelrechte schijtprijzen te koop zonder verkocht te worden ?
Ook ik heb een jaar of twee geleden een Multitone II head gehad met el34's die me persoonlijk is tegen gevallen.
Mijn smaak was het niet, het geluid was te vergelijken met een geactiveerd wah pedaal wat ergens in de middenstand aan was blijven staan.
Alles geprobeerd om dat overdreven middengebied er uit te krijgen maar het lukte me niet.
Nu vraag ik me af of dit exemplarisch was, misschien heeft alleen de Multitone II dit probleem?
Verder kocht ik deze versterker tweedehands dus was er misschien aan gerommeld.
Ik heb hem in absolute nieuwstaat voor de prijs van 475 euro verkocht omdat er gewoon niet vanaf te komen was.
Ligt dit aan een afnemende populariteit van Koch of zit de gehele versterkerhandel in het slop ?

arjanb01
17 augustus 2014, 15:45
Ik heb verschillende Kochs gehad. De twintone beviel me het meeste. De multitone 2 100 watter klonk goed, alleen het 3e kanaal was te wollig en zelfs met de mids er maximaal ingedraaid prikte ik niet door de mix. Daarom weggedaan en een engl gekocht.
Clean en crunch prima maar geen lekker lead kanaal.

telerocker
17 augustus 2014, 17:45
Ik heb een Multitone II gehad. Clean ok, drivekanaal ging niet ver genoeg en met het highgainkanaal kon ik niet zoveel. Met weinig gain hield ik weinig toon over. De voicing vond ik ook niet zo lekker, in vergelijking met amps die ik daarna had (of nog heb). Te veel midhoog met strats en tele's. Mocht van mij allemaal iets dikker. Ik miste ook een beetje karakter en diepte. De toon is wat plat. De Studiotone van een vriend van me vond ik beter. Overigens vormde de Multitone wel een goed platform voor pedalen. Voor de prijzen waarvoor je ze nu ziet staan, misschien best een redelijke aanschaf. Misschien klinkt een Ibanez RG er best wel goed over. Met een tele viel het niet mee.

the sure thing
17 augustus 2014, 19:58
Mijn mening over Koch heb ik al vaak gegeven. De 2e hands markt ligt ook niet gunstig op dit moment. Mijn brunetti custom kreeg ik totaal niet verkocht voor een normale prijs. Dan maar geruild...

telerocker
17 augustus 2014, 22:00
De 2e hands markt ligt ook niet gunstig op dit moment. Mijn brunetti custom kreeg ik totaal niet verkocht voor een normale prijs. Dan maar geruild...

Zelfde ervaring hier. 'Boutique' - excusez le mot -is momenteel lastig te verkopen voor een faire prijs. Ruilvoorstellen ja, maar dan zit dan net niks bij waar je geďnteresseerd in bent.
Back on topic dan maar weer.

arjanb01
17 augustus 2014, 22:03
De nieuwe koch powertone schijnt dan wel weer een goeie amp te zijn, Timo Somers endorsed hem en kan je er genoeg over vertellen.

Tunes
18 augustus 2014, 10:36
Zeker en een endorser is heel objectief.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat hij dat ding afkraakt, niet dat dat moet maar wel als hij dat zou vinden.

ar250artist
18 augustus 2014, 11:53
Ik heb een aantal jaren een studiotone combo gehad en die beviel me eigenlijk prima. Transportable, meer dan luid genoeg en breed inzetbaar. Toegegeven echt een eigen smoel vond ik hem niet hebben, maar voor een coverband was dat niet echt een probleem. Als ik nog in een band had gespeeld , had ik hem nog gehad.

marter544
18 augustus 2014, 12:21
Bij de repetitie ruimte waar wij met de band repeteren staan Kochs. Multitones en powertones. Ik vind de multitones beduidend fijner dan de powertones, hoewel wij metal spelen. Droge sound wel, maar best lekker.

arjanb01
18 augustus 2014, 12:25
Zeker en een endorser is heel objectief.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat hij dat ding afkraakt, niet dat dat moet maar wel als hij dat zou vinden.

Tuurlijk zal een endorser als timo dat niet doen. Maar als je z'n filmpje wat hij postte met die powertone heeft de amp zeker een goeie sound. Staat wel ergens in een topic op dit forum.

TimoSomers
18 augustus 2014, 12:59
Zeker en een endorser is heel objectief.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat hij dat ding afkraakt, niet dat dat moet maar wel als hij dat zou vinden.

Als het goed is endorse je geen dingen die je wil afkraken.
Tenzij je grof betaald wordt of heel de zooi laat customizen, maar dat is hier helaas niet aan de orde :D.

DUS: Mijn eerlijke mening over Koch amps. KOMTIE:

Allereerst de amps waar ik ervaring mee heb:

-Powertone III: Zoals jullie wellicht weten speel ik sinds m'n 16e op een Mesa Boogie Dual Rectifier. Dat was 'mijn' sound en telkens als ik op iets anders speelde (hoe gaaf dat ook was) miste ik iets. Op een gegeven moment deed ik wat gigs waarbij ik mijn recto en een Marshall 6100LM Anniversary in stereo splitte. Beiden amps tegelijk aan. Supervet! Moderne ballen van een recto en de oldschool feel van een Marshall (overigens een van de weinige goeie marshalls imo).
De laatste jaren begon mijn smaak qua tone wat te evolueren. Ik begon meer te neigen naar wat dynamischere en 'romigere' sounds.
Koch nodigde me uit om in hun showroom wat amps te proberen. Ik probeerde de nieuwe Powertone III. Ik schoot 12 meter de lucht in toen ik hem aansloot. WAT een ballen! Na de extase van die ballen kwam ik er achter dat hij een heel prettig midden heeft (prikt er goed door, itt de vorige powertones, van wat ik heb gehoord) een mooie 'sag' in het laag zonder definitie te verliezen en een romiger karakter dan een rectifier, maar toch heel direct. Dit klonk eigenlijk precies zoals mijn mesa/marshall stereo combinatie: Moderne ballen in het laag (maar wel strakker dan een recto, gelukkig), aanwezig maar niet ear piercing midden (best wel een beetje die bekende sizzle waar ik niet zonder kan) en heel erg dynamisch op je pick attack en hoe je de noot benaderd (ala een marshall). Wat mij betreft was/is dit de perfecte amp voor waar ik toen/nu stond/sta als gitarist. Een rectifier liefhebber met steeds meer verlangen naar iets wat iets dynamischer is en meer reageert op je spel. Het is nu dan ook mijn main amp. Heb eigenlijk amper op iets anders gespeeld de laatste tijd.

-Supernova: Toen ik een Powertone III mee kreeg om te testen kreeg ik ook een Supernova mee. Hun 5 kanaals, multi fx loops, midi schakelbare, internal memory, etc. amp.
Ongekend veel mogelijkheden en een waanzinnig staaltje techniek. Alle kanalen waren even bruikbaar en hadden hun eigen sound. Als je veel sounds wil gebruiken zonder afhankelijk te zijn van 200 pedalen maar toch een buizen sound wil, is dit een ideale amp.
Ik ben iemand die vooral 3 sounds gebruikt: Clean met een flinke rand, slag en solo.
Vooral voor de heaviere slag en solo sounds prefereerde ik de Powertone III iets meer. Die had voor mij een iets fijner/ronder midden en een allround karakter wat meer bij me paste. Daarentegen is de Supernova wel een erg karakteristieke amp met een eigen smoel. (Iets wat je misschien niet zou zeggen van zo'n 'multi-tool' amp). Te gek ding! Maar de Powertone III paste voor de 'simpele' sounds die ik gebruik qua karakter wat meer bij mij. Ik zie mezelf de amp in de toekomst zeker wel gebruiken!

-Jupiter: Nieuwe amp. Wat kan ik zeggen. Ongelooflijk mooi chimey, glazig, rond clean. De perfecte amp voor gitaristen die een prachtig clean zoeken en een heerlijk randje. (Denk john mayer, etc). Als je hem vol gas laat gaan klinkt ie lekker oldschool met een super duidelijk mid présence. Deed mij een beetje denken aan een AC30 maar dan glaziger en dynamischer. Echt een top amp! Voor mijn stijl niet altijd even geschikt, maar mocht ik meer pop/blues etc dingen gaan doen live dan komt deze er zeker!

Studiotone combo: In de korte tijd dat ik op de Rockacademie zat, stonden deze amps er. Ik was er altijd heel blij mee, aangezien ik geen pedaaltjes nodig had om er een high gain scheur uit te halen en hij desondanks toch een heel mooi clean met een randje had. Ik kon er eigenlijk alles wel mee daar, en speelde toen heel veel verschillende stijlen.

De amps waar ik ervaring mee heb gehad vind ik stuk voor stuk world class. Ik heb op van alles gespeeld, en vind Koch zeker in het rijtje Mesa, Diezel, etc. thuis horen qua kwaliteit. Ze hebben me van m'n rectifier af gekregen, en dat zegt genoeg :D.
Qua innovatie scoren ze ook veel punten, ze zijn nu bezig met een nieuwe pre-amp ter grootte van een pedaal; de Superlead. Inclusief fx loops, power out, 2 kanalen, etc. Ik heb veel demo's gedaan op de Messe met het prototype en had overal 'mijn sound' uit een pre-amp ter groote van een pedaal. Geweldig! Ze hebben nu ook een nieuwe Power amp ontwikkeld met het oog vooral op Axe FX & Kemper gebruikers.
Last but not least zijn ze nu vooral qua design heel erg bezig om hun amps een nieuw gezicht te geven. Ik denk dat een groot deel van 'het probleem' er in zit dat Koch een beetje een stoffig uiterlijk heeft gekregen, terwijl de amps zowel qua sound als qua features zeker niet stoffig zijn. My 2 cents.

guhlenn
18 augustus 2014, 14:16
Wat is er met die Koch versterkers aan de hand jongens?
Een jaar of 8 geleden werden ze de hemel in geprezen en nu staan ze voor regelrechte schijtprijzen te koop zonder verkocht te worden ?
Ook ik heb een jaar of twee geleden een Multitone II head gehad met el34's die me persoonlijk is tegen gevallen.
Mijn smaak was het niet, het geluid was te vergelijken met een geactiveerd wah pedaal wat ergens in de middenstand aan was blijven staan.
Alles geprobeerd om dat overdreven middengebied er uit te krijgen maar het lukte me niet.
Nu vraag ik me af of dit exemplarisch was, misschien heeft alleen de Multitone II dit probleem?
Verder kocht ik deze versterker tweedehands dus was er misschien aan gerommeld.
Ik heb hem in absolute nieuwstaat voor de prijs van 475 euro verkocht omdat er gewoon niet vanaf te komen was.
Ligt dit aan een afnemende populariteit van Koch of zit de gehele versterkerhandel in het slop ?


De tweedehandswaarde zegt relatief weinig over de kwaliteit van een versterker. We zitten hier in het land van de maker, er is een overaanbod aan tweedehands Koch's, dat drukt de prijs. Ik heb een twin en muiltitone, beide serie 1. Top amps. Moet je smaak wel zijn, maar dat geld voor alle amps toch?

guitarnijboer
18 augustus 2014, 20:30
Bij de repetitie ruimte waar wij met de band repeteren staan Kochs. Multitones en powertones. Ik vind de multitones beduidend fijner dan de powertones, hoewel wij metal spelen. Droge sound wel, maar best lekker.

Ik ken deze oefenruimtes volgens mij, in ieder hok twee Koch's. Ik denk dat ik ze allemaal wel een keer bespeeld heb en werkelijk allemaal hebben ze hetzelfde geluid. Met humbuckers wil het nog, maar een singlecoil gitaar werkt op het overstuurde kanaal absoluut niet. Dit kan ook niet met de midboost na de gainstages. Ontwerpfoutje waarschijnlijk, net als die verschrikkelijke reverb. Misschien dat ze inmiddels wat ontwerpen van de concurrent geanalyseerd en nagemaakt hebben waardoor het wat meer te pruimen is, maar geweldig en fantastisch zoals in de begintijd werd beweerd waren ze beslist niet.

Shifty
18 augustus 2014, 20:51
Ik kan me vinden in de minder positieve meningen over de crunch en lead. Het is lastig te omschrijven, maar beide kanalen van de Multitone vielen me tegen.

Dit had ik bij de Twintone ook wel, maar minder. Beide amps hebben een geweldige clean!

Sinds anderhalf jaar is m'n main amp een Koch Classic SE 12 watt. Ik hoor jullie alweer denken "te weinig vermogen"... Maar ik doe er echt ALLES mee. Recording, gigs, oefenen. Echt mijn perfecte amp. Reden? Multi inzetbaar en weinig opties. Een top clean sound die je lekker snel kunt (hoeft niet, maar is mijn smaak) oversturen. Doet 't echt super met pedals.

In mijn optiek een ondergewaardeerde amp die eigenlijk veel credits verdient!

Rhythm Machine
18 augustus 2014, 23:02
Ik heb een Twintone I gehad die ik weer weggedaan heb. Daarna een Classictone 210 gekocht en die gaat nooit meer weg. Fantastische amp vind ik dat.

jutter
18 augustus 2014, 23:39
Ik speel al jaren op Kochs:
-TT combo
-TT head &cab
-MT head & cab
-nu een Studiotone.
De TwinTone vind ik echt heel erg super met name de head & cab.
Van de MultiTone vond ik het clean en de crunch echt goed.
Momenteel speel ik op een StudioTone combo'tje van 20Watt. Heerlijke combo met een fantastisch clean en luid zat. Overdrive/distortion doe ik met mijn Brunetti Mercury pedaaltje omdat ik die simpelweg nog mooier vind klinken dan het overdrive kanaal van de Koch zelf! De toonknoppen reageren erg goed en er zit een lekkere reverb in! Ideale versterker voor thuis en oefenhok waarbijde volumeknop niet hoger komt dan 3. Misschien dat hij voldoende is voor podiums maar dat trek ik in twijfel (moet dat nog proberen). Koch wordt vaak afgekraakt vanwege zijn hifi sound maar dat vind ik niet terecht.

dml
19 augustus 2014, 05:00
Heb van 1994 t/m 2007 bijna uitsluitend op Koch gespeeld. Aantal KC50's, Multitone, Powertone I en II, Pedaltone. Nooit mankementen, altijd een goed geluid. Daarna overgestapt op een Mesa Triple Recto, welke ik nog steeds heb. Maar sinds kort heb ik er een Twintone II combo bij en da's niet voor niets.
Betrouwbaar spul, goede service. Maar net als ieder ander merk moet Koch wel je sound zijn, ik heb bijvoorbeeld niets met Marshall.

arjanb01
19 augustus 2014, 07:06
Ik speel al jaren op Kochs:
-TT combo
-TT head &cab
-MT head & cab
-nu een Studiotone.
De TwinTone vind ik echt heel erg super met name de head & cab.
Van de MultiTone vond ik het clean en de crunch echt goed.
Momenteel speel ik op een StudioTone combo'tje van 20Watt. Heerlijke combo met een fantastisch clean en luid zat. Overdrive/distortion doe ik met mijn Brunetti Mercury pedaaltje omdat ik die simpelweg nog mooier vind klinken dan het overdrive kanaal van de Koch zelf! De toonknoppen reageren erg goed en er zit een lekkere reverb in! Ideale versterker voor thuis en oefenhok waarbijde volumeknop niet hoger komt dan 3. Misschien dat hij voldoende is voor podiums maar dat trek ik in twijfel (moet dat nog proberen). Koch wordt vaak afgekraakt vanwege zijn hifi sound maar dat vind ik niet terecht.

De studiotone is op het podium luid zat, ik had het volume altijd op 1/3 en dat ging prima. Later sloot ik hem ook nog aan op een 2x12 kast en dan klonk hij net wat opener. Jarenlang mee opgetreden en betrouwbare amps.
Maar ik wilde een andere sound en die vond ik bij engl, opener, strakker, minder wollig. M'n volgende amp wordt de engl retro, ff doorsparen dus.

the sure thing
20 augustus 2014, 23:47
Mijn liefde gaat nog steeds uit maar naar 1 amp van Koch: de classic tone. Wat een heerlijk clean! Voor de rest is het niet mijn type versterker/sound....

showband
21 augustus 2014, 10:57
ik ben behoorlijk gecharmeerd van de studiotone. Daar kun je toch echt wel in veel genre's prima mee uit de voeten. Je kan in noodgevallen DI in de PA. Degelijk apparaat. En nog eens weinig te sjouwen ook.
Er zijn weinig bakkies die dat nadoen.

niets mis mee.

ewout
22 augustus 2014, 14:05
De 2e hands prijzen van Kochs zijn echt absurd laag. Classictones voor 600 euro. Die dingen waren ooit iets van 1700 euro nieuw.

Ik speel sinds een jaar of 8 op een Classictone. Mijn favoriete Koch. Gekocht vanwege het mooie clean, waar ik destijds naar op zoek was. Het is een prima versterker die me bij talloze optredens nog nooit in de steek gelaten heeft. Heb hem in de loop van de tijd wel wat gemodificeerd*. Ik heb ook een reissue Twin Reverb voor in het oefenhok, maar dat ding is zo'n enorme teleurstelling na het bespelen van een Classictone. Er zijn natuurlijk zat betere versterkers qua sound en features, maar ik geef deze qua clean sound een 8.

De Studiotone vind ik overigens de versterker met de beste prijs/kwaliteit/gewicht/features verhouding die ik ken.

*GeKocht als 2x10", later een leeg 4x10" combo cabinet gekocht, 2x12" baffleboard gemaakt en een celestion g12-65 en Celestion G12h-30 erin gezet. Evidence Siren speakerkabel erin, Nos Mullard preamp buizen, JJ E34L buizen ipv EL34.

the sure thing
22 augustus 2014, 21:04
De classictone zou ik wel als topje willen... Is de classictone niet toevallig de enige Koch met een rectifier buis?

telerocker
23 augustus 2014, 01:05
Dan vind ik de H&K Statesman overall net weer wat lekkerder dan de Studiotone. Smaken verschillen, gelukkig maar.

iWishmaster
25 augustus 2014, 09:10
Ik heb Koch's altijd prima alround versterkers gevonden, maar niet echt een eigen smoel. Of juist wel, maar dan een beetje een saaie ... Ik zou nog altijd graag een studiotone combo willen, lekker klein maar veelzijdig.

phx
28 augustus 2014, 17:38
Ik heb Koch puur vanwege zijn ubermachtige cleankanaal. De overdrive's zijn aardig butt :(

Jarenlang een twintone I gehad, later verkocht (met spijt) en nu een Powertone I. De twintone ging in principe hard zat, maar een beetje over is ook altijd wel lekker :)

Bovendien heeft Koch een nette reverbveer met groot bereik.

vulvasonic
3 september 2014, 15:10
Sinds ik eeuwen geleden, toen ik nog mooi en wild was, een 2de hands Pedaltone kocht heb ik nooit meer een optreden zonder gedaan (vooruit..., twee of drie uitzonderingen). Na twee geweldige Voxjes AC30, waarvan de ene nog net iets geweldiger was dan de andere, wist ik dat er ooit een goede Koch amp bij moest komen. Helaas heeft mijn ex recentelijk doodleuk mijn twee AC30's verkocht voor een paar lijntjes coke. Kutwijf.
Gelukkig heb ik mijn Pedaltone nog. :(

miyaru
3 september 2014, 15:26
@Vulvasonic: klote man van je Voxen.......

Robin.

vulvasonic
3 september 2014, 17:52
@Vulvasonic: klote man van je Voxen.......

Robin.

Ik weet het, Robin. Dank je.

Misery Signals
3 september 2014, 18:18
Welke uitleg geeft ze er zelf aan? Dar kan toch niet... Daar sloeg ik alle ruiten 's nachts in damn.

tnijland
3 september 2014, 20:54
Ik treed op met alleen een Pedaltone II en een Eventide H9 rechtreeks via de PA. Prefereerde hem boven de Line 6 HD500, Rack Eleven, Axe FX I, II... Zegt genoeg over de kwaliteit dunkt me.

En ook het Pedaltone biedt me precies de juiste variatie in sounds die ik nodig heb: mooi vol clean, stevige crunch/overdrive en een lead distortion met voldoende druk om overal doorheen te prikken. Als extra een Poweramp oversturing en ook nog een extra boost op zowel rhythm als op het lead kanaal.

Als de rest net zo goed is, hou ik me aanbevolen!

richwoodplayer
22 september 2014, 17:09
Heb zelf een powertone 1, en speel voornamelijk hard rock, o.a slash etc, en ik kan er een heel lekkere sound uithalen met mijn les Paul! Speel over een 2x12. Mooie bottom end, mid is top, alleen het hoog is mij soms wat te schel, dat had wat minder gemogen.
Gebruik O.D2 voor lead, net wat meer gain.
Ik ben er zeer tevreden over!