PDA

View Full Version : Fender limited edition RECLAIMED OLD-GROWTH REDWOOD



fenderben
16 augustus 2014, 18:41
Iemand ervaring met de 3 nw limited edition gitaren van Fender?

dunhill1
17 augustus 2014, 09:26
Zet er ff een linkje bij, krijg je wellicht sneller een reactie.

fenderben
17 augustus 2014, 12:17
Ik bedoel deze: http://www.fender.com/en-NL/series/special-edition/reclaimed-old-growth-redwood-stratocaster-channel-bound-rosewood-fingerboard-natural/

telerocker
17 augustus 2014, 12:29
Dit model is pas uitgebracht. Ik vrees dat er weinig forummembers zijn die deze gitaar hebben.

Orpheo
17 augustus 2014, 14:11
Oeh, IK IK IK!! heb 'm op NAMM getest. Wat wil je weten? bespeelbaarheid? laat altijd wat te wensen over bij Fender. Pickups? altijd upgradebaar naar beter. Houtbewerking? Nagenoeg perfect.

tone? goed. Is het stratty? Niet echt. Het redwood klinkt te warm. het mist de chime die je krijgt bij ash of alder. het is een middenweg tussen alder en mahonie. Ik zou er een heel goede set pickups in zetten (Ik gok op de L609 van Bill Lawrence en zijn noiseless singlecoils!) en dan BAM... te gekke plank. Fender's 'goedkopere' pickups zijn imho gewoon bagger. Hun customshop pups zijn goed.

kirito
17 augustus 2014, 14:25
https://www.youtube.com/watch?v=HKyMEjhgnoc
voor het geval je hem even in actie wil horen.

Pepe
17 augustus 2014, 17:31
Ja, dat klinkt niet erg stratty.
Het redwood zal te maken hebben met een grote partij waar ze tegenaan liepen.
Voor Fendersounds kan je beter old pine gebruiken zoals RebelRelic of, zoals Fujigen, essen, linde en esdoorn voor hun FGN Timeless Timber series (dat ze halen van de bodem uit meren van de USA notabene)

kirito
17 augustus 2014, 17:58
Ja, dat klinkt niet erg stratty.
Het redwood zal te maken hebben met een grote partij waar ze tegenaan liepen.
Voor Fendersounds kan je beter old pine gebruiken zoals RebelRelic of, zoals Fujigen, essen, linde en esdoorn voor hun FGN Timeless Timber series (dat ze halen van de bodem uit meren van de USA notabene)

ik denk dat koa ook wel zou kunnen, maar dan gaat het een onbetaalbare gitaar worden denk ik

telerocker
17 augustus 2014, 18:00
Ligt het aan mij of is dit de lelijkste kleurencombi die Fender in jaren heeft uitgebracht?

Orpheo
17 augustus 2014, 18:07
ik denk dat koa ook wel zou kunnen, maar dan gaat het een onbetaalbare gitaar worden denk ik
koa? nop. not really. koa is veel warmer dan welke van dat stelletje. Reb Beach's gitaar is koa en heeft niks met een strat te maken (wat logisch is zou je denken vanwege de pau ferro hals en hardware, maar eenzelfde gitaar maar dan van elzen klinkt veel stratteriger).

Orpheo
17 augustus 2014, 18:09
https://www.youtube.com/watch?v=HKyMEjhgnoc
voor het geval je hem even in actie wil horen.

actie... nou ja. nee. tis net de tweede kamer wat actie betreft. veel gelul, weinig handelingen.

Duhsjaak
17 augustus 2014, 19:19
Ik vind het strikt persoonlijk van verdomd weinig historisch besef getuigen bij Fender dat zij dit ding op de markt brengen.
Alan Wilson van Canned Heat liet het leven in een poging de redwoods te beschermen.

Er wordt hoegenaamd geen redwood op legale wijze gewonnen, omdat het nou niet echt snel groeiend hout is. Genoeg voor een skunkstripje hier of daar maar totaal onvoldoende voor complete bodies.

Misschien overreacting van mijn kant, maar voorlopig gok ik er maar op dat ik deze - los van hoe ie ook mag klinken - aan mijn neus voorbij laat gaan.

Het bevestigt een beetje het idee dat ze bij gebrek aan winstgevende en bejubelde nieuwe ideeën niet veel anders doen dan de bestaande modellen reeks tot op het bot uitmelken.

Nu het woord 2e Kamer is gevallen: Ik stem tegen. Maar dat was ook zonder stemming wel duidelijk.
Mijn rascal bass en HH gitaar? bestelling geannuleerd. Eerst met de billen bloot vrienden bij Fender.
Afijn, laat ik stoppen voordat ik nijdig word.
Vriendedelijke groet, Gus

Kakihara
17 augustus 2014, 19:32
Gus,

In de hoop dat het geen marketingpraatje is, zou dit zinnetje misschien wel gerust kunnen stellen:
"Its body is fashioned from reclaimed old-growth redwood used in the 1933 construction of road bridges spanning Walker Basin Creek and Caliente Creek, just east of Bakersfield, Calif"

Orpheo
17 augustus 2014, 19:43
Ik vind het strikt persoonlijk van verdomd weinig historisch besef getuigen bij Fender dat zij dit ding op de markt brengen.
Alan Wilson van Canned Heat liet het leven in een poging de redwoods te beschermen.

Er wordt hoegenaamd geen redwood op legale wijze gewonnen, omdat het nou niet echt snel groeiend hout is. Genoeg voor een skunkstripje hier of daar maar totaal onvoldoende voor complete bodies.

Misschien overreacting van mijn kant, maar voorlopig gok ik er maar op dat ik deze - los van hoe ie ook mag klinken - aan mijn neus voorbij laat gaan.

Het bevestigt een beetje het idee dat ze bij gebrek aan winstgevende en bejubelde nieuwe ideeën niet veel anders doen dan de bestaande modellen reeks tot op het bot uitmelken.

Nu het woord 2e Kamer is gevallen: Ik stem tegen. Maar dat was ook zonder stemming wel duidelijk.
Mijn rascal bass en HH gitaar? bestelling geannuleerd. Eerst met de billen bloot vrienden bij Fender.
Afijn, laat ik stoppen voordat ik nijdig word.
Vriendedelijke groet, Gus

gevalletje eerst kijken dan zeiken?

Duhsjaak
17 augustus 2014, 19:49
Gus,

In de hoop dat het geen marketingpraatje is, zou dit zinnetje misschien wel gerust kunnen stellen:
"Its body is fashioned from reclaimed old-growth redwood used in the 1933 construction of road bridges spanning Walker Basin Creek and Caliente Creek, just east of Bakersfield, Calif"

Inderdaad niet de moeite genomen het zelfbevlekkingstekstje te lezen. Had ik natuurlijk beter wel kunnen doen.
Ik was gewoon kwaad.
Thanks.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
17 augustus 2014, 19:52
gevalletje eerst kijken dan zeiken?

Is vragen om iets meer begrip voor een betrekkelijk normale menselijke reactie (compassie) te veel gevraagd? Of ben ik de enige die zich af en toe vergist heer O.?
Jouw manier van communiceren is forum waardig. Maar of dat dit forum is?
Vriendelijke groet, gus

muziekschuur
17 augustus 2014, 19:53
Ja..... ...................

Orpheo
17 augustus 2014, 21:06
Is vragen om iets meer begrip voor een betrekkelijk normale menselijke reactie (compassie) te veel gevraagd? Of ben ik de enige die zich af en toe vergist heer O.?
Jouw manier van communiceren is forum waardig. Maar of dat dit forum is?
Vriendelijke groet, gus

Ik snap het niet. Je rant voordat je uberhaupt de specs van de gitaar bekijkt. Ik snap dat écht niet. Daarnaast, ik zeg niks vuigs. Eerst kijken, dan zeiken: wat is daar nou verkeerd aan? Daarnaast, de thread titel zelf geeft al groots aan 'reclaimed'. beetje dieper graven kan geen kwaad?

Jouw manier van communiceren is ook een forum waardig, maar ook zeker niet dit forum. Beetje strakker, minder wollig en beter onderbouwd mag heus. Ik moet toegeven dat ik al een poos nogal vermoeid raak van dit forum. Het frustreert enorm dat mensen niet even verder kijken dan de oppervlakte en al helemaal niet de moeite nemen om iets te googlen. Ik denk dat 70% van alle problemen die hier besproken worden op te lossen zijn door even te googlen.

barno
17 augustus 2014, 21:54
Fender richt zich es op meubilair minnende doelgroep. Geef mij maar kleurtjes op een strat.

muziekschuur
18 augustus 2014, 05:30
Nu nog binding op de body en voila een stratto paul!!

fenderben
18 augustus 2014, 11:19
Fender heeft ook nog deze in de limited edition lijn:
http://www.fender.com/en-NL/series/special-edition/reclaimed-eastern-pine-stratocaster-rosewood-fingerboard-dark-stain/

Heeft wat betere looks en (voordat er weer een discussie losbarst over het milieu ) ook deze is gemaakt van gebruikt hout:soinnocent:

stijnkenens
18 augustus 2014, 12:43
Ik heb die eerste even vast gehad in de nieuwe bax shop in Antwerpen.

De gast die daar de gitaren doet, en dus weet hoe de ruimte in z'n winkel klinkt en vanalles en nog wat naast elkaar kan testen in een rustige omgeving.
Vond het een zeer goede gitaar. Inderdaad niet echt strat, maar daar gaat het toch niet om, als elke strat gelijk een strat klinkt, dan is er geen hol aan.

Body is vederlicht, de ingelegde toets vind ik maar niks. Maar qua klank: niets mis mee, vond hem beter klinken dan die paar made in USA strats die toen in de winkel stonden !

Dus bij Bax hebben ze hem, ga eens testen en laat weten wat jij er van vond !


s.


p.s. dat 80 jaar oude redwood: SUSTAAAAAIIIIIIINNNNNNN !!!
Die body blijft maar door trillen !

LRS
18 augustus 2014, 15:45
Ik moet toegeven dat ik al een poos nogal vermoeid raak van dit forum. Het frustreert enorm dat mensen niet even verder kijken dan de oppervlakte en al helemaal niet de moeite nemen om iets te googlen. Ik denk dat 70% van alle problemen die hier besproken worden op te lossen zijn door even te googlen.


Ach man, maak je niet druk, als we de antwoorden op al onze vragen van het net halen, kan je idd dit forum beter opdoeken. Dat geouwehoer maakt t juist een beetje levendig :-)

showband
19 augustus 2014, 08:59
ik vinnen erg mooi. die gitaar vooral in de tele versie kietelt ie het GAS-orgaan

http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/6a/6d/d2/6a6dd2e25ac63493053761fdedd5d882.jpg

Tabula Rasa
19 augustus 2014, 09:08
Alleen jammer van die brug

Duhsjaak
19 augustus 2014, 09:25
Alleen jammer van die brug

Ik vraag het maar even voorzichtig, want ik heb in dit draadje al eerder de verkeerde toon getroffen:

Vind het het jammer omdat dat akelig scherpe rand voor de ashtray ontbreekt of heb je er ook andere redenen voor?
Vriendelijke groet, Gus

Edit:
Ja, ik zeg het toch maar even. Op de strat heb ik pakweg 20 minuten gespeeld en die klonk (vond ik, strikt persoonlijk, strikt op eigen conto) helemaal niet prettig. Een vrij toonloze plek plek sound, prcies die sound waardoor ik een jarenlange antipathie tegen Fenders heb gehad.

Bovendien hadden de schatten de schroefjes van de slagplaat zo krankzinnig hard aangedraaid, dat die op lelijke manier was/waren ingedeukt.

Tabula Rasa
19 augustus 2014, 10:06
Ja, die rand hoort erop te zitten. Maar met name die 6 zadels vind ik minder mooi. Liever 3 zadels.

Misery Signals
19 augustus 2014, 11:33
Mss ken ik wat te weinig van Fenders in het algemeen maar...

Ik zie deze gitaar en denk: Oh ziet er leuk uit, klinkt wel tof. Maar dan zie je wss ook een prijskaartje en denk je: is dat nu een OK bedrag voor die gitaar, betaal je marketing, of echt iets kwaliteit goeds,...

Ik vind het uitmelken van al die Strats en Tele's wat teveel worden voor mij persoonlijk. Er is zo'n wildgroei aan Limited Editions en Anniversaries dat je gewoon lam wordt geslagen door het aanbod.

Als ik een tweedehands Fender moest kopen, zou het een gewone USA Standard zijn denk ik. Niet omdat er geen betere Strats zouden zijn, Japan of USA.. Gewoon omdat je weet wat ie kost, wat je ervoor krijgt en kan je er een tweedehands prijs op plakken. Van al die anderen: Wat zijn ze tweedehands nog waard, betaal je een goede prijs of veel teveel ivm de herverkoopwaarde...? Dan heb je nog CS gitaren, relics, pawn Shops, Moderen Player blablabla... Wat een kluwen.

Gewoon wat gedachten bij elkaar...

MS

dunhill1
19 augustus 2014, 11:37
Ik snap je helemaal misery!

Beste remedy is er gewoon een kopen die bij je past en nooit meer achterom kijken.

Pepe
19 augustus 2014, 12:07
Ik snap dat helemaal niet. Je koopt toch een gitaar to get the job done? Of omdat je hem mooi vindt, whatever. Niet om er handel mee te drijven? Want in dat geval moet je heel anders naar gitaren kijken.

barno
19 augustus 2014, 12:08
Dat Fender, net als andere grote merken, hun legacy uitmelkt tot op het bot met allerlei edities die au fond niks toevoegen aan wat al bestond, is een feit, en laten we eerlijk zijn, alleen maar mogelijk omdat het gitaarkopend volk onwaarschijnlijk gevoelig is voor dat soort truukjes waar ze tegelijk officieel tegen zijn :)

Misery Signals
19 augustus 2014, 12:18
Ik snap dat helemaal niet. Je koopt toch een gitaar to get the job done? Of omdat je hem mooi vindt, whatever. Niet om er handel mee te drijven? Want in dat geval moet je heel anders naar gitaren kijken.

Dat is niet waar vind ik. Ik koop bijna alles tweedehands. En dan betaal je toch graag een correcte of iets goedkopere prijs.
Anders bestond de term Marktwaarde niet he. Je koopt iets met een bepaalde gewildheid, status, kwaliteit voor een eventuele herverkoop op een Markt bv Gitaarmarkt letterlijk genomen.

Kom jij er dan graag achter dat je mss 400 Euro teveel betaald hebt? Ik niet hoor.

Je stelling klinkt mooi en goed gemeend maar in praktijk is het met GAS helemaal anders.

MS

Pepe
19 augustus 2014, 13:27
Ik betaal voor iets wat ik er voor over heb. Wat correct is of marktwaarde laat ik graag over aan de marktplaats experts. Het heeft allemaal niks met het spelen zelf te maken.

Duhsjaak
19 augustus 2014, 13:38
Ja, die rand hoort erop te zitten. Maar met name die 6 zadels vind ik minder mooi. Liever 3 zadels.

Right, dus een ethische kwestie. Dank je wel.
Vriendelijke groet, Gus

Eko
19 augustus 2014, 15:46
Eigenlijk stiekem benieuwd hoe PRS dit hot zou afwerken. Volgens mij zou de nerf dan bijna in 3D te zien zijn. Wellicht dat Fender daar ook eens aandacht aan kan besteden. Redwood met een nog iets rodere kleurcoating er over en een prachtige hooglans laklaag. Creme kappen over de pu`s en messing( kleur ) brug en zadels....

Pepe
19 augustus 2014, 16:42
PRS is toch van de supernet en keurig? Alle flames in het gelid.
Hergebruikt hout is juist charmant door de sporen van de tijd. De noeste nerven schrikken zich rot, moeten ze op hun oude dag ineens shiny happy 3D staan te wezen.

Montecristo
19 augustus 2014, 17:07
Ik betaal voor iets wat ik er voor over heb. Wat correct is of marktwaarde laat ik graag over aan de marktplaats experts. Het heeft allemaal niks met het spelen zelf te maken.

+1000 en nog wat voor 10 tekens

dunhill1
19 augustus 2014, 17:22
Lol, je kan ook overdrijven natuurlijk:crazyhappy:

barno
19 augustus 2014, 17:29
Ik betaal voor iets wat ik er voor over heb. Wat correct is of marktwaarde laat ik graag over aan de marktplaats experts. Het heeft allemaal niks met het spelen zelf te maken.

maar wat we er voor over hebben is natuurlijk wel voor groot stuk ingegeven door de marktwaarde, en die dan weer door reputatie, schaarste enz

Dirk_Hendrik
19 augustus 2014, 19:48
Jouw manier van communiceren is ook een forum waardig, maar ook zeker niet dit forum. Beetje strakker, minder wollig en beter onderbouwd mag heus.

I'll be friggin damned. De pot die woest is als men hem niet meteen op z'n ononderbouwde woord gelooft verwijt effe de ketel!? :stop:

ccc
19 augustus 2014, 21:38
Eigenlijk stiekem benieuwd hoe PRS dit hot zou afwerken. Volgens mij zou de nerf dan bijna in 3D te zien zijn. Wellicht dat Fender daar ook eens aandacht aan kan besteden. Redwood met een nog iets rodere kleurcoating er over en een prachtige hooglans laklaag. Creme kappen over de pu`s en messing( kleur ) brug en zadels....

Hamer deed het zo :
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/redwood/redwood008.jpg (http://s3.photobucket.com/user/conrad5113/media/redwood/redwood008.jpg.html)
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/redwood/redwood003.jpg (http://s3.photobucket.com/user/conrad5113/media/redwood/redwood003.jpg.html)

fenderben
19 augustus 2014, 21:49
Bij Max guitars de redwood met 2 single coils en 1 humbucker. geprobeerd. Speelt fijn en klinkt goed. De hals voelt perfect aan. Had een wat donkere mid sound met mooie sustain. Alleen de looks:(

telerocker
19 augustus 2014, 22:50
Bij Max guitars de redwood met 2 single coils en 1 humbucker. geprobeerd. Speelt fijn en klinkt goed. De hals voelt perfect aan. Had een wat donkere mid sound met mooie sustain. Alleen de looks:(

Koop er een oude tjalk bij, en hij past in het interieur.

fenderben
20 augustus 2014, 18:07
Ja dat ga ik doen :)

Eko
21 augustus 2014, 16:29
CCC,
dat moet ome Fender & Co toch ook kunnen......

Pepe
21 augustus 2014, 16:53
Hamer deed het zo :

http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/redwood/redwood003.jpg (http://s3.photobucket.com/user/conrad5113/media/redwood/redwood003.jpg.html)

Dat moet wel een heel mooie brug zijn geweest waar dat hergebruikte hout vandaan komt. Hamer is/was trouwens van Fender.

Kakihara
21 augustus 2014, 17:09
Een Fender met gevlamd esdoorntopje, dat is toch de Select Series?

fred dons
21 augustus 2014, 17:27
Eigenlijk stiekem benieuwd hoe PRS dit hot zou afwerken. Volgens mij zou de nerf dan bijna in 3D te zien zijn. Wellicht dat Fender daar ook eens aandacht aan kan besteden. Redwood met een nog iets rodere kleurcoating er over en een prachtige hooglans laklaag. Creme kappen over de pu`s en messing( kleur ) brug en zadels....

niet echt, een gedouble stainde redwood top slaat dood, zie Hubers met double stain Redwood http://www.synergyguitars.com/nik-huber-guitars/DSC02005.JPG
daarentegen heb ik een warmoth tele gehad met burl redwood en die was wel redelijk 3D

ccc
21 augustus 2014, 20:28
Dat moet wel een heel mooie brug zijn geweest waar dat hergebruikte hout vandaan komt. Hamer is/was trouwens van Fender.

Toen deze gemaakt werd in 2005, had Fender er nog niets mee te maken.Het is ook alleen maar de top die van Redwood is - zowat 5 mm.