PDA

View Full Version : Custom Hummingbird?



JesseA
16 augustus 2014, 14:33
Ik heb een gitaar thuis die ik ooit van mijn vader heb gekregen toen hij een nieuwe kocht. Ik heb er nooit veel mee gedaan, en hij mist een snaar, maar ik wilde hem (laten) opknappen, om daarna dan eindelijk eens een keer te gaan leren spelen. Het is van het merk Custom, model W1202, made in Japan. Aan de voorkant heb je een plaat zitten die exact overeenkomt met de plaat zoals op een Gibson Hummingbird (met kolibrie, vlinder en bloemen dus), maar daar waar Gibson staat, staat bij mij Custom.

Kan iemand meer vertellen over deze gitaar? Is het een custom met een 'plakplaatje' erop of is het een type van Gibson? ik zag er ook een online met Epiphone erop.

Alvast bedankt,
Jesse.

Plant
16 augustus 2014, 17:11
Hoi, Welkom op het forum :)

Die Hummingbird slagplaten kun je zelfs los kopen en op iedere gitaar plakken die je maar wilt.
Ik heb hier een of ander merkloos brol in de gang hangen ter decoratie met zo'n slagplaat.

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Hummingbird-1.jpg

Helaas, je hebt dus zeker geen Gibson Hummingbird custom :(

Verder ken ik het merk Custom alleen van naam, maar als je vader erop kan spelen zal het jou ook wel lukken :) Maak er wat van!

dunhill1
16 augustus 2014, 22:26
Kan best nog een aardig ding zijn hoor.
Een maatje van me heeft een custom j200. Klinkt en speelt prima.
Beetje hetzelfde idee als de ibanez conconcord serie ( de instappers wel te verstaan) hopelijk schop ik hiermee niet tegen overgevoelige scheentjes:rockon:

BamBuFan1
17 augustus 2014, 00:05
Het merk "Custom" uit de jaren 70 werd in Japan gebouwd bij verschillende fabrieken. De kwaliteit van de gitaren variëerde van instappers tot professionele instrumenten. Misschien is er in de binnenkant van de kast nog ergens een fabrieksmerk te lezen?

Ik heb zelf een Custom Jazz Bass, en da's nou echt een instrument dat nooit meer weggaat.

JesseA
17 augustus 2014, 14:09
Dank allen. Aan de binnenkant op de plakker staat alleen een modelnummer: W1202. En dat kan ik op het hele internet niet vinden icm een gitaar.

BamBuFan1
18 augustus 2014, 00:11
Hier in ieder geval iets meer over waar Custom (onder andere) gemaakt werd:

Hayashi/Zenon
Hayashi was one of the premier acoustic guitar makers among Japanese manufacturers from this time frame. Hayashi bought out small manufacturer Zen-On in 1968 during a period of expansion for the company. Credited with making Pearl badged acoustic guitars, Hayashi was also responsible for making Cortez, Custom, Emperador and Mountain acoustics. (http://hubpages.com/hub/Japanese-Manufacturers-of-Made-In-Japan-Badged-Guitars-from-1950-to-1980)