PDA

View Full Version : buizen wissel



blademan
16 augustus 2014, 13:11
Gents,
is het mogelijk zomaar een buis te wisselen in een Peavey Classic 30? Ik weet inmiddels van Peavey dat de buizen niet ge-biased hoeven te worden, maar kun je dan zomaar een buis wisselen voor een nieuwe. ? Ik wil dit proberen omdat 1 van de buizen, de laatste van de powertubes, rammelt. Er zitten nu TAD EL84 tubes in, kan ik er dan een EL84 van een ander merk in stoppen?

Gearjunkie
16 augustus 2014, 13:38
Nee, de eindbuizen moeten in principe gematched zijn.
Het merk van de buizen hoeft niet hetzelfde te zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

blademan
16 augustus 2014, 13:55
gematched per paar? of alle 4 de eindbuizen? Er zitten er 4 in, plus 3 pre amp
buizen

Gearjunkie
16 augustus 2014, 14:29
De eindbuizen alle vier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

johanb
17 augustus 2014, 12:04
Waarom een matched paar,gaat er iets kapot als je gewoon de eerste de beste el 84 erin stopt .Of is het theoretisch beter als je een matched paar gebruikt

Gearjunkie
17 augustus 2014, 12:06
Geheid dat je eindtrap uitbalans raakt met brom tot gevolg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

blademan
17 augustus 2014, 13:31
excuse my ignorance, maar kun je er dan 2 matched paren in doen, of moeten ze alle 4 met elkaar gematched zijn?

en wat betekent dat eigenlijk, matched pair? wat bedoelt men met „ matched”?

Brum
17 augustus 2014, 13:40
Alle vier. Ze worden vaak per duo of kwartet gematched aangeboden, dus dat scheelt.

Gematched betekend dat de buizen ongeveer dezelfde waarde hebben.

blademan
17 augustus 2014, 13:49
okay, capice, dank voor de uitleg aan deze nono

Buzzel
17 augustus 2014, 13:53
Preamp buizen kan je wel gerust omwisselen, deze hoeven niet gematched te zijn. Kan je ook een beetje mee experimenteren.

guitaraddict
17 augustus 2014, 14:53
Ik weet inmiddels van Peavey dat de buizen niet ge-biased hoeven te worden,

Dan moet het dus wel een gematchte set van Peavey zelf zijn andere merken sets moeten toch gebiased worden maar er zit geen regeling daarvoor in de versterker.

Dus als je flexibeler wilt zijn wat betreft buizenkeuze zou ik via een simpele modificatie er een biasregeling er in laten bouwen.

Hier nog een plaatje van het schema: http://www11.pic-upload.de/thumb/17.08.14/8528icelrpfz.gif (http://www.pic-upload.de/view-24285933/c30mods_chris-b.gif.html)

Gearjunkie
17 augustus 2014, 15:32
Veel (de meeste?) EL84 versterkers zijn zgn cathode bias. Een weerstand, of een paar weerstanden zorgen dan altijd voor een juiste instelling. Bij de meeste van deze versterkers hoef je zelf dus niet te meten, rekenen en in te stellen. Een biasregeling laten inbouwen is in zo'n geval flauwekul omdat er ook tonaal verschil zit tussen cathode bias en fixed bias (de naam voor instelbare/regelbare)bias.

Buizen hoeven echt niet van Peavey te zijn, al zouden die al buizen maken/matchen.

Edit: deze Peavey is fixed bias, je moet dus de ruststroom (laten) instellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

guitaraddict
17 augustus 2014, 15:39
Deze amp is geen cathode biased amp maar een fixed bias.

Daarom kun je er een set van Peavey in zetten zonder in te hoeven stellen maar bij elke andere set van een ander merk wel.

Als je even naar het schema gekeken had ( als dit tenminste kunt lezen ( niet denigrerend bedoeld )) had je gezien wat ik bedoel.

Gearjunkie
17 augustus 2014, 15:43
Op mijn telefoon was het schema niet te lezen, maar ik zag op groter scherm dat hij fixed bias is. Zou ik nog steeds een setje J/J oid gematched erin zetten en de bias goed instellen. Zeker omdat na een aantal uur gebruik de bias wel wat verlopen kan zijn.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

guitaraddict
17 augustus 2014, 15:54
Zou ik nog steeds een setje J/J oid gematched erin zetten en de bias goed instellen.

Kijk eens naar de voeding dan zie dat er geen biaspotmeter inzit !! Dus er valt niks in te stellen.
Peavey verkoopt buizen sets die die de juiste bias stroom gebruiken maar een ander merk buizen b.v JJ kan een hele andere stroom trekken en moet dus daarom wel ingesteld worden.

Gearjunkie
17 augustus 2014, 16:07
Dan werk je met een (tijdelijke) instelpot en verwerk je die gevonden waarde in het biascirquit. Ook de door Peavey grmatchte buizen zullen/kunnen verlopen en dan sta je met een versterker misschien veel te koud staat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

blademan
17 augustus 2014, 16:35
Ik heb inmiddels ook een reactie van Peavey customersupport, en die zeggen dit: "...You may try different brands, as some may have better results than others.This amp does not have an adjustable bias, so just plug and play. …”. Dus… ik neem aan dat een gematched setje van 4 tubes zou moeten werken?

Gearjunkie
17 augustus 2014, 17:01
zowieso gematches, Maar de bias laten instellen loont echt de moeite.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk