PDA

View Full Version : oude (thinline) body met binding kaalschuren



marcodeparco
14 augustus 2014, 16:38
Joepie, een nieuw winter project:
ik heb zojuist een thinline tele body van iemand gekregen. 3 tone sunburst top op zwarte body. Waarschijnlijk een kopie (de top is van gelamineerd hout, de body niet - of dat elzenhout is? De frezing ziet er door het klankgat bezien nogal grof uit. En verder staat er geen info op (en de gulle gever kon mij er ook niks over vertellen).

Mijn idee is deze kaal te schuren, de scheef geboorde gaten t.b.v. het doorhalen van snaren te vullen en hem uiteindelijk opnieuw te lakken, of - indien het hout dat optisch toelaat, te olien. Een toploader-brug moet e.e.a. dan af kunnen maken.

Ik heb echter geen ervaring met het kaalschuren van een gitaar met binding. Kan ik daarbij de binding voorzichtig meeschuren om de transparante lak erop te verwijderen?

Pepe
14 augustus 2014, 17:56
In ieder geval niet nat schuren, grote kans op scheuren met F gaten.

marcodeparco
14 augustus 2014, 20:12
nee, sowieso droog - ik wil proberen hem kaal te maken, en gezien de hoeveelheid verf is droog dan effectiever. Ik wilde nog foto's posten, maar die moet ik eerst ergens anders posten om ze hier te linken - beetje omslachtig...

Pepe
14 augustus 2014, 22:32
Je kan kijken of afbijtmiddel werkt. De bindingen kan je ook schuren maar voorzichtig. Misschien kan je met een mesje de lak eraf halen.

stijnkenens
15 augustus 2014, 10:08
Geen afbijtmiddel gebruiken: dan smelt de binding weg.
Nat schuren doe je alleen als je wil polijsten dat heeft geen nut met schuurpapier met een grit van minder dan 200.

Als je met een schuurmachine in de weer gaat: niet te lang op 1 plek blijven = warmte = slecht voor een plastieken binding = vervorming.


s.

RS-Rik
16 augustus 2014, 00:58
Meestal is binding gemaakt van redelijk zacht ABS, een soort plastic. Voorzichtig schuren mag geen probleem zijn.

Ik denk dat je diepe krassen wel minder goed weggewerkt krijgt in de binding dan in het hout, dus niet met korrel 60 eroverheen.


Voor de rest zou ik adviseren om als je gaat krabben of schuren het eerst voorzichtig te proberen op een plekje een beetje uit het zicht.


Bij nieuwe gitaren wordt de binding meegeschuurd/ geslepen met de lak. (iig als ik kleurlaag doe, wordt ie geslepen, binding geschraapt, nogmaals geslepen en dan blanke lak erover), ik raak binding aan met fijn grit (alle lak met fijn grit, het is immers geen verwijderen van lak) en dat trekt ie prima.

marcodeparco
20 augustus 2014, 09:06
wow, bedankt - daar kan ik weer mee verder.

Tabula Rasa
20 augustus 2014, 09:27
En neem een stuk rondhout van ongeveer 10 cm lang. Zaag een inkeping en zet een Stanley mesje klem. Zo kan je schrapen zonder de lak te raken. Klein schroefje door het rondhout om het mesje vast te klemmen.