PDA

View Full Version : Beetje hulp



Sanbass87
14 augustus 2014, 16:30
Beste mensen,

Zelf ben ik een oer bassist en vind het een heerlijk instrument wat de band in zijn geheel drijft.
Echter wil ik toch ook het gitaarspel er bij nemen om zo zelf ook wat meer in de theorie van muziek te duiken.
Nou heb ik een bas wel kaas gegeten maar de prijs en kwaliteit van gitaren, ja daar ben ik toch heel wat voorzichtiger en onbekender mee.

Mijn vraag aan jullie is dus eigenlijk, welke budget en eventuele merken zijn wel goede en leuke gitaren om mee te beginnen. Momenteel denk ik zelf aan een Epiphone SG of LP model. Dit voornamelijk omdat de halzen wat breder zijn en ik deze in de winkel wel lekker vond spelen. ( nut van 42-43 ) Ik merk dat stratjes vaak wat minder breed zijn en dit meer frustratie bracht ivm dubbele snaar pakken. Het moet als het kan ook wel een gitaar zijn waarmee ik eventueel goed uit de voeten kan komen als rythm gitarist mocht dit nodig zijn of ik besluit een 2e bandje te gaan nemen.kleurstelling maakt mij niet zo veel uit.

Momenteel heb ik een aantal verschillende gitaren op het oog:

http://www.thomann.de/nl/egitarreepiphone_lp100_eb.htm
http://www.thomann.de/nl/kramer_guitars_assault_220_redburst.htm
http://www.thomann.de/nl/epiphone_sgspeb.htm
http://www.thomann.de/nl/vintage_vs6_cherry.htm
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_te80_nt_deluxe_series.htm
http://www.thomann.de/nl/jackson_js32r_dinky_w_fr_tbb.htm


Alle tips en suggesties worden gelezen en overdacht!
Alvast bedankt voor de moeite

djee
14 augustus 2014, 16:53
Op naar de gitaarwinkel en allemaal proberen en wat ik ook ooit ergens heb gelezen die gitaar ook meenemen en niet dezelfde gitaar nieuw uit het magazijn. Want geen enkele gitaar van hetzelfde merk en type is hetzelfde.

Hotpepper01
14 augustus 2014, 19:21
Een nieuwe goede beginnersgitaar kost een paar honderd euro. Voor een bassist die overstapt naar een E gitaar zijn de snaren ontzettend dun en ze liggen ook nog eens gevaarlijk dicht bij elkaar. Kies een gitaar uit waar je linkerhand (als je rechtshandig bent) comfortabel mee uit de voeten kan en die je aanspreekt. Met wat je noemt kun je eigenlijk niet echt fout. En als het niet bevalt, kun je het ook zo weer kwijt zonder al teveel er op toe te hoeven leggen.
Misschien dat je basversterker niet helemaal geschikt is voor een sixstring, maar dat is waarschijnlijk een puntje voor de wat langere termijn. Veel plezier met uitkiezen. Nb laat even weten (met fotos) wat het uiteindelijk geworden is.

Sanbass87
15 augustus 2014, 14:50
thx voor de tip. En daarom wil en merkte ik ook al dat een gitaar met een nut van 42-43 wat beter en makkelijk speelt voor mij. Maar welk type en merk is wat lastig. Ik denk dat het waarschijnlijk een SG of LP gaat worden daar deze ook natuurlijk ontzettend mooi zijn :P

Ik ben al diverse malen bij winkels binnen gelopen maar blijft toch lastig

telerocker
15 augustus 2014, 15:07
Verschillende lowbudget-opties: Tanglewood, Vintage, Epiphone, Tokai (de China-made dan), ESP Ltd etc. Je kunt ook een Michael Kelly en een Hagstrom Swede of Super Swede overwegen. En voor de rest wat Hotpepper adviseert.

Duhsjaak
15 augustus 2014, 16:59
Heb deze Kramer drie weken in huis gehad. Draadje gesoldeerd, maar de eigenaar was nog op vakantie.
Drie weken lol en verbazing over een net stukkie werk voor weinig.

Ik heb een Vintage in da house al een jaar of wat, maar niet een SG kopie.
Ik ben er bijzonder over te spreken.

De Benton met de streep is een kopie van (o.a.) de Hohners Prinz. Die laatste staat bij mij in da house. Die kun je naar beneden in de tuin kieperen en zonder te stemmen gewoon verder op spelen.
Als die kopie half zo goed is van klank (denk het wel) en half zo stabiel gebouwd (denk het wel hoor) doe dat dan vooral. Sta er alleen bij stil dat ie de meest afwijkende is in de serie die je hebt gepost als opties. Ik zeg Country, punk, indie en alles uit de begintijd van Prince himself. De Hohners waren geen top of the Bill en de Bentons leveren gewoon nette dingen voor het geld.

Natuurlijk (de bekende bezweringsformule) snap ik dat er betere gitaren zijn, maar beter voor het geld?

Ook bij duurdere gitaren zijn opmerkelijke verschillen te bemerken tussen de exemplaren onderling.
Dat geldt zeker ook bij dit soort, bodem van de pan series. Op de betere exemplaren kun je zeker jaren vooruit.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Vriendinnetje uitkiezen is leuker. Daarna staat gitaar uitkiezen toch echt op de tweede plaats. Veel plezier.
Vriendelijke groet, Gus

Sanbass87
16 augustus 2014, 16:03
@Telerocker: Mja budget budget ik wil max 260 uitgeven aan alleen de gitaar. Dit omdat ik een transistor versterker heb die ik tijdelijk ga gebruiken. Mocht het uit eindelijk niks worden of toch niks vinden kan ik de gitaar redelijk snel verkopen. Versterkers, zeker de kleine oefen versterkers, verkopen toch wat lastig. ESP Vintage en Epi zijn wel merken waar ik me op focus. Kramer is overigens ook voorbij gekomen en dan met name de Assault serie ( dacht ik dat het was, een single cut body iig ) de reden dat ik 260 aanhoud is dat ik wel een beginner gitaar neem omdat bassen mij enorm veel plezier geeft en gitaar '' er voor erbij is''

@Duhsjaak:

Over Kramer en Jackson hoor ik vaak wel goede berichten maar ze liggen niet vaak op voorraad of in de schappen bij de winkels waar ik ben geweest. Van de telecaster ben ik me bewust dat die wel afwijkt kwa genre/speelstijl. Op tomann heb ik eigenlijk alleen gekeken naar de nut width en een beetje naar het model. dit ook om het hier wat duidelijker aan te kaarten. De gitarist bij mij in de band is een gibson fan en stuurde me richting epi. Heeft vandaag overigens aangeboden mee te gaan naar een winkel. Die jongen speelt bijna 20 jaar gitaar en heeft diverse modellen en stijlen gespeeld dus ik denk dat ik dat aanbod zeker aanpak! Hij zal mij een zet in de goede richting kunnen geven. Tevens kreeg ik ook te horen van hem dat hij les geeft dus sla ik 2 vliegen in 1 klap

Overigens bedankt voor je teks!

telerocker
16 augustus 2014, 16:22
Een Vintage LP moet je toch wel kunnen vinden voor die prijs. En anders wel tweedehands.