PDA

View Full Version : Proco RAT 2 vs. Carl Martin Plexitone Single



rmhevers
13 augustus 2014, 07:32
Hallo,

Ben aan het denken welke te kopen, echter wil niet beide kopen.

Graag hoor ik jullie mening over beide pedalen, voors / tegens, ervaringen ... etc. etc.

Heb op beide al gespeeld en van beide ben ik overtuigd dat ze goed zijn, alleen heb maar plaats voor een pedaal. Spelen muziek van pop / rock tot pop / punk

Gearjunkie
13 augustus 2014, 08:31
Ik ken enkel de Rat en kan bovendien erg slecht geluid beschrijven maarrrr... de Rat is erg hoog en past wellicht minder goed op een pedalboard daardoor.
Tot zover deze bijdrage.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

dunhill1
13 augustus 2014, 09:30
Welke amp en gitaar gebruik je en welke sound zoek je?

Het zijn 2 behoorlijk verschillend klinkende pedalen, vandaar.

HaroldA
13 augustus 2014, 09:57
De RAT is een over-the-top fuzz/distortion en de Plexitone een ronkende Marshall.

hoofd
13 augustus 2014, 15:27
Als je twijfelt over de RAT, ben je niet klaar voor de RAT. De RAT accepteert geen twijfelaars, duldt geen "nadenkers" en heeft schijt aan de fijngevoelige subtiliteiten van het leven. De RAT is een pedaal voor echte heersers, ware bazen en mannen met baarden. Je twijfelt over de RAT? No RAT for you!

Pepe
13 augustus 2014, 15:35
Je kan de Plexitone nemen terwijl je wacht tot je klaar bent voor de RAT?

HaroldA
13 augustus 2014, 15:38
Je kan de Plexitone nemen terwijl je wacht tot je klaar bent voor de RAT?

Als je alleen maar wacht ben je nooit klaar voor de RAT. Het pad naar de RAT bevat vele valkuilen.

rmhevers
13 augustus 2014, 15:56
Hahaha, allemaal mooie taal voor op een tegeltje :soinnocent:

Maar wat zijn dan de pluspunten van een RAT, waarom, als goed bespeeld, het juiste distortion pedaal.

Ben het eens dat Plexitone een Marshall in a box is en prima klinkt.

Speel op een stratocaster type met humbucker Bare Knuckle Riff Raff's op een fender type amp en daarnaast marshall type amp.

telerocker
13 augustus 2014, 16:16
Hahaha, allemaal mooie taal voor op een tegeltje :soinnocent:

Maar wat zijn dan de pluspunten van een RAT, waarom, als goed bespeeld, het juiste distortion pedaal.

Ben het eens dat Plexitone een Marshall in a box is en prima klinkt.

Speel op een stratocaster type met humbucker Bare Knuckle Riff Raff's op een fender type amp en daarnaast marshall type amp.

Stratje met RiffRaffs in een Fender-amp, is dat niet een beetje schel? De RR is nou niet echt een voor de hand liggend element om in een strat te lepelen, maar misschien werkt het bij jou wel.

rmhevers
13 augustus 2014, 16:31
Was durf, maar werkt verrassend goed ... (en ook volgens 'n gitarenbouwer in Limburg)

telerocker
13 augustus 2014, 16:33
Was durf, maar werkt verrassend goed ... (en ook volgens 'n gitarenbouwer in Limburg)

Zo zie je maar weer. Ik heb een Crawler in mijn HSS-plank zitten, beefed de strat op en split lekker.

Brum
13 augustus 2014, 18:18
Een Rat is enorm veelzijdig. Je kunt 'm, zoals gezegd, laten klinken als een over the top distortion met fuzzy rand, maar met een beetje spelen met de filter knop kan ie ook heel smooth klinken. Icm een tubescreamer krijg je 'm behoorlijk strak voor het betere chunka chunka werk, het zit er allemaal in. Als je de gain niet te ver open draait, klinkt ie erg bluesy, maar heel anders dan bijv. een tubescreamer. Ik ben niet meer van de scheur uit pedalen, maar de Rat blijft mijn favorietje.

Schijnt dat de ouwere, Amerikaanse Rat wat beter klinkt dan de huidige Plo Co Lat, omdat er een andere chip in zit, maar dat kan ik niet verifiëren en is bovendien smaakgebonden natuurlijk. Misschien wel iets om mee te nemen, mocht je een Rat willen proberen. De oudere Rat wordt nog regelmatig aangeboden op de tweedehands sites en nog redelijk goeikoop ook.

Pepe
13 augustus 2014, 19:06
Maar.. wat anders.. is een RAT niet echt veel anders dan een Plexitone zonder bassen?

Ik neem aan dat ik niet op een teer zieltje kan trappen bij een RAT fan want die doen niet aan tere zieltjes.

telerocker
13 augustus 2014, 23:08
Ik heb er een gehad in de jaren '80. Na een tijdje verkocht, het was niet mijn sound, voor zover ik me herinner. Miste idd wat laag en had voor mij te weinig juice, of hoe zeg je dat. (Later een Guvnor gekocht, en die na jaren trouwe dienst vervangen door een Emma Reezafratzitz. Ik bezit inmiddels tal van drive/dist.pedalen, omdat sommige amps bepaalde pedals niet vreten. Uit de jaren '80 heb ik alleen nog mijn TS9.)
Ik zou voor een Plexitone gaan of iets als een Cmats Mod Brownie.

Bernardduur
14 augustus 2014, 08:42
Het ligt er een beetje aan wat voor geluid je zoekt. De Rat is gewoon een direct pedaal met aardig wat mids die lekker door de mix snijdt. Hij is breed in te stellen en zelfs laag kan hij prima weergeven, alleen die mids maken hem altijd een beetje schel. Er zit op de hogere gain standen aardig wat compressie in het geluid maar de sound, die vind ik echt te gek. Ik heb zelf een oude (gemod, dat wel) maar ik gebruik hem voor bijna alles. Met de keeley mods wordt ie net wat warmer en ik heb een bass mod gedaan (niet die gare Reutz) om hem ook op bas te kunnen gebruiken (ben van nature een bassist).

De Carl Martin is een ander pedaal; het is een wat warmer meer overdrive pedaal met minder compressie en een meer natuurlijke toon / response op de aanslag. Ik heb zelf een AC tone single thuis die erg lijkt op de plexi; identiek bordje, alleen de clipping is net anders. Beide naast elkaar mis ik (denk door de keeley mods) geen bassen van de Rat tov de Martin. Ik vind de Martin wat breder klinkend (te gebruiken als stand alone overdrive) maar ze komen aardig dicht bij elkaar! Met name de directheid is bij de Rat gewoon beter. Ik zou de Rat kiezen als je gewoon een in-your-face geluid wil met instelmogelijkheden en een breed palet, de Martin als je meer een stand alone overdrive wil hebben die lekker op de achtergrond klinkt......

rmhevers
14 augustus 2014, 11:43
Bedankt voor jullie tekst en uitleg. Ga denk ik gezien reacties en advies, voor de RAT. (ook prijs technisch interessanter)

dunhill1
14 augustus 2014, 16:43
Grappig om de prijs van de rat tov de cm mee te wegen in je beslissing.
Vooral ook omdat je net een redelijk boutique geprijst topje hebt uitgekozen.

Bij de aanschaf van een pink taco maakt het verschil tussen de twee pedalen toch geen reedt meer uit:cheerup:

rmhevers
15 augustus 2014, 09:32
hahaha, meewegen is een groot woord, was meer bij de eindconclusie een puntje van aandacht (50 euro tegen 125 euro 2ehands)

HaroldA
15 augustus 2014, 09:49
Met name de directheid is bij de Rat gewoon beter. Ik zou de Rat kiezen als je gewoon een in-your-face geluid wil met instelmogelijkheden en een breed palet, de Martin als je meer een stand alone overdrive wil hebben die lekker op de achtergrond klinkt......

Hmmm ... ik ervaar de RAT juist als heel indirect, zeker voor slag.

telerocker
15 augustus 2014, 12:41
Hmmm ... ik ervaar de RAT juist als heel indirect, zeker voor slag.

Ik vond het idd ook vooral een leadpedaal.

Ramonneke
3 november 2014, 22:41
Momenteel heb ik een Proco Rat 2 uit 1989 met de geliefde LM308 chip op mijn pedalboard. Echt te gek! Werkt goed met je volumeknop van je gitaar. Ik heb niet de Plexitone, maar wel de CMAT Mods Brownie. Ook te gek! De Brownie schijnt nog beter te kinken op 18v, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Heb ook de Rockett Animal gehad en ook erg tof.

Beide pedalen zijn goed, ieder met een eigen karakter. Plexitone is een Marshall in a box brown-sound en de Rat is een ding op zich.