PDA

View Full Version : topkam en zadelslot vijlen, waar te koop?



gitaargerrit
12 augustus 2014, 11:24
hallo mensen,
ik zoek een setje betaalbare topkam vijlen, heeft iemand een goede tip?

Swaag
12 augustus 2014, 11:41
http://www.tonefactory.nl/gitaar-bas-parts/gereedschappen/vijlen

Gearjunkie
12 augustus 2014, 13:27
Topkamvijlen zijn niet goedkoop. Met goedkope vijltjes vernaggel je voor je het weet je topkam. Guitarsupplies heeft wel goede vijlen in het assortiment, maar die zijn niet goedkoop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

muffstuff
12 augustus 2014, 13:38
hallo mensen,
ik zoek een setje betaalbare topkam vijlen, heeft iemand een goede tip?

ik heb deze gekocht, mocht je in omg amsterdam wonen mag je zel wel even lenen hoor.

http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=ibanez_uo-chikyu-nut-file-set_-8-stuks&action=article&group_id=47&aid=678&lang=nl

gitaargerrit
12 augustus 2014, 14:26
dank voor je aanbod!
maar ik heb ze wel vaker nodig, dus ik koop mijn eigen set liever.

barno
12 augustus 2014, 15:33
ik heb er nu goede maar ik heb jaren gewoon voelermaten gebruikt die je met een dremel inslijpt tot zaagjes, gaat ook prima, vergt wel enige handigheid

Mdcsusa
12 augustus 2014, 15:45
ik heb er nu goede maar ik heb jaren gewoon voelermaten gebruikt die je met een dremel inslijpt tot zaagjes, gaat ook prima, vergt wel enige handigheid

Same here, werkt prima!

Tabula Rasa
12 augustus 2014, 17:35
Hier ook met voelermaatjes. Werkt perfect, wanneer da Liks ze eindelijk eens terugbrengt.


:-)

gitaargerrit
12 augustus 2014, 21:40
goed idee lui!
ga ik ook doen.

muffstuff
13 augustus 2014, 11:57
ik heb er nu goede maar ik heb jaren gewoon voelermaten gebruikt die je met een dremel inslijpt tot zaagjes, gaat ook prima, vergt wel enige handigheid
Ik las ergens dat je dan wel het probleem hebt dat je zaagtandjes niet ovaal lopen maar vierkant en je fretslot dus een vierkante zaagsnede heeft.

Of dit nou echt een probleem is weet ik niet hoor, maar kon me er wel in vinden.

barno
13 augustus 2014, 17:25
Ik las ergens dat je dan wel het probleem hebt dat je zaagtandjes niet ovaal lopen maar vierkant en je fretslot dus een vierkante zaagsnede heeft.

Of dit nou echt een probleem is weet ik niet hoor, maar kon me er wel in vinden.

dat wil je idd niet. daarom dat je steeds met twee of drie maten kleiner voelmaat werkt en de onderkant van de slot afrondt, ook met behulp van schuurpapier. Da's de handigheid waar ik het over had. een rechte snede is niet goed.

gitaargerrit
13 augustus 2014, 23:08
dat is uiteraard zo, maar als je goed kan slijpen , kun je de tandjes ook een radius geven.
maar een snaar ligt volgens mij ook prima in een platte sleuf.
ik heb al 1 zaagje geslepen, en dat werkt prima.
morgen zal ik een foto maken.

gitaargerrit
14 augustus 2014, 09:16
http://i61.tinypic.com/sl4kzk.jpg

-Martijn-
14 augustus 2014, 13:46
Ik zou de tandjes andersom slijpen, dan kun je het voelermaatje vasthouden aan de kant waar ie het hoogst is.

gitaargerrit
14 augustus 2014, 16:24
ik zaag liever "duwend"

-Martijn-
14 augustus 2014, 17:08
Dat is niet handig met dunne voelermaatjes, die kunnen gaan knikken. ;)

gitaargerrit
14 augustus 2014, 18:52
ik vindt het wel handig, mag dat? dunner dan .4 mm gebruikt ik toch niet.