PDA

View Full Version : Hoe je Taylor satijn (mat) glans herstellen



JvB
11 augustus 2014, 15:31
hallo gitaarnetters,

Een vraagje voor jullie. Na een jaartje of 7 is mijn taylor big baby met matte finish er slecht aan toe.
Slecht, in die zin dat er gedurende de loop van de jaren heel wat vuil en zweet achtergebleven is.
Ik had de gewoonte om met een zachte doek de gitaar wat af te kuissen (droog) en pas sinds pakweg
vorig jaar merk ik dat deze aanpak niet meer voldoende is.

Toen probeerde ik dat met een natte doek (quasi droog eigenlijk), daarna een spray (dunlop ofzo?) en schrobben met een doek. Nu krijg ik op die manier helaas niet alleen het vuil weg, maar ook de lak volgens mij. Gedurende de loop der jaren is het bleke spruce echt donkerder geworden, maar waar ik ben beginnen
'poetsen' is de kleur weer wat bleker. Ik ben er dan maar mee gestopt, met plekken tot gevolg en hier en daar zelfs vrij plakkerig.

Wie kan mij tips geven over wat kan ik doen om ze in eer te herstellen?
Ik heb het verknoeid, 'k weet het :(
Dank bij voorbaat!

gitaargod
14 augustus 2014, 14:02
oei, moeilijk!

Er zijn mensen die bijvoorbeeld een smerige rosewoodtoets (ongelakt hout) met wat wasbenzine schoon maken. Misschien werkt dat ook met ongelakte bodies?

Misschien bij een meubelmaker informeren??

Squier4ever
14 augustus 2014, 14:47
Raar he, bij electrische gitaren vindt men over het algemeen dat soort relicwerk te gek, maar bij een akoest ho maar. Inhoudelijk heb ik er overigens niets over te zeggen....

purplejohn
14 augustus 2014, 15:00
Begin maar (eerst ergens onopvallend) eens met een goede lakreiniger (meubelzaak of zo) en ga idd eens lsngs bij een meubelmaker/ restaurateur.

stijnkenens
18 augustus 2014, 14:00
Blijf maar weg met solventen van een lak. Voor je het weet los je de lak op: plakkerig.

Licht bevochtigde doek en een beetje milieuvriendelijk afwasmiddel zonder abrassief is echt meer dan goed genoeg.

Al die productjes van dunlop en andere gitaar-gerelateerde merken willen alleen maar geld uit je zakken slaan !


s.