PDA

View Full Version : halspen monteren



Elric
11 augustus 2014, 15:24
Ik sta nu op het punt om in een zelfgefabriceerde hals de halspen te monteren. Er moet nog wel het een en ander gedaan worden, maar in principe kan die erin. Nou is de kop van de halspen vrij dik omdat daar het bedieningsdeel (imbus deel) zit en de rest van de halspen dunner. Omdat dat dikke deel eraan zit en ik een skunkstripe heb is de gehele gleuf waar de halspen in gaat ietsjes breed om de kop van de halspen erin te krijgen. Het gevolg is dus dat er aan weerszijde van de halspen (het dunne deel) ruimte zit.

Nou weet ik dat het niet de bedoeling is dat een halspen rammelt in een hals dus is mijn vraag, hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer ik alles monteer de halspen met de juiste speling in de hals zit? Ik neem aan dat er een kleine speling moet zijn omdat de halspen moet kunnen bewegen wanneer deze aan- of losgedraaid wordt, maar ongeveer een millimeter aan beide zijden lijkt me een beetje veel.

Hoe pakken jullie dit aan?

O ja, de halspen is zo'n blauwe dual action trussrod die je bij GS kunt kopen. Er zijn vast veel mensen die het ding kennen.

stijnkenens
11 augustus 2014, 17:53
Zo'n halspen mag gerust klemmen in het kanaal, door de blauwe krimpkous errond werkt die naar behoren.

Heb het al op 2 manieren gedaan: fineer langs beide zijden zodat ze net klemt.
Of met een paar dotjes siliconen, dan blijft die ook wel op z'n plaats. Alleen zorgen dat je voorzichtig te werk gaat, en dat er geen siliconen op de plek zit waar nadien ook nog houtlijm moet komen, want dat plakt voor geen meter !!!


s.

barno
11 augustus 2014, 19:09
Eigenlijk is zo'n halspen uit twee stukken niet echt geschikt om in een skunkstripe te leggen. Halspennen achter een skunk stripe bestaan uit slechts één rod en gaan er in langs het gat waar je ze later ook kan stellen. de moer zit dus in een gat voor of na de skunstripe (naargelang gat aan headstock of in hiel). Reden hiervoor is dat je dan de skunkstripe er niet uitdraait als je er spanning op zet: truss rod aandraaien wil zeggen dat de uiteindes van de rod naar beneden worden gedrukt, in dit geval tegen de skunkstripe dus. vrij grote kans dat die het niet houdt dan.

Elric
12 augustus 2014, 20:00
Nooit over nagedacht op deze manier. Met andere woorden, ik ben een gitaar aan het bouwen die mooi is om naar te kijken;)