PDA

View Full Version : Gibson SGJ, ervaringen??



Jimwoud
11 augustus 2014, 12:09
Hi,

Ik heb een beetje GAS voor een Gibson SGJ uit 2013 of 2014. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe is het geluid, feel en kwaliteit.
Zoek een lekkere scheur plank met weinig poespas, rauw, wel strak en licht.

hoor het wel,

gr Jim

Hotpepper01
11 augustus 2014, 12:37
Ik heb geen ervaring met de SGJ, maar voldoende met SG's. Scheuren, weinig poespas en licht in gewicht zijn SGs zeker.
De SGJ is een eenvoudige uitvoering zonder binding. Let goed op het type neck wat je kiest en de pickupkeuze, humbucker of P90. Dat is later niet makkelijk meer te wijzigen. En qua neck is de 60s neck is relatief meest breed en plat, de 50s zijn het stevigst.

Jimwoud
11 augustus 2014, 19:37
paar getest vandaag, lijken wel erg bassig.

ook nog een standard, custom shop en een special bespeeld, de special was de beste. wat een verschil allemaal, verbaasde me echt. heb zo ook een mexicaanse tele gekocht ipv een usa.

misschien dat ik 2 SGJ's online bestel om te checken en dan minimaal 1 er terug te sturen. Nog maar even over nadenken.

rik-92
15 augustus 2014, 13:45
Ik heb een Gibson SGJ uit 2014. Het is een heerlijke gitaar, vooral met de 50's neck die wat dikker is. Het verschil tussen de 2013 en 2014 model is alleen de pickups. Het model uit 2013 heeft de 490R en 490T en de 2014 heeft nieuwe '61 style pickups van Gibson zelf, deze vindt ik nogal een low output hebben, wat ik fijn vind.

Het enige wat ik er aan heb vervangen zijn de tuners, hier was in principe niks mis mee, ze bleven goed in stemming staan maar als laag stem (B of drop A) dan ging het niet meer zo precies.

De matte lak die erop zit vind ik prachtig.

joophobbema
10 september 2015, 22:01
Topgitaartje, die 490T en 490R pickups zijn krachtig, warm en helder van toon.
Dat er minder lak opzit is alleen maar beter, teveel laklagen gaat ten koste van de sustain.
Een Gibson no-nonsence gitaar hadden ze veel eerder mee moeten komen. Frets kunnen soms wat scherp zijn aan de uiteinden van de hals, is natuurlijk te verhelpen.

MikeD
11 september 2015, 14:08
geen ervaringen met een SGJ wel met een SG special 60's tribute ;lees mijn stukje
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?167810-HNGD-Gibson-SG-Special-60-s-Tribute
Je moet het dus treffen dat je een goed afgesteld exemplaar in handen gedouwd krijgt, maar dan is het wel een toppertje value for money. En als je niet van bassig houdt, zeker proberen.
een 50's nek op een SG is een anachronisme.....de SG werd pas in '61 geïntroduceerd als opvolger van de LesPaul (en heette aanvankelijk ook LesPaul).
Van P90's moet je houden... en niet voor niets kwamen er later humbuckers...