PDA

View Full Version : Piep uit overdrive (en nee het is geen feedback)



mennen08
11 augustus 2014, 10:40
Hallo,

Na enige research ben ik er achter gekomen dat mijn drivetool van guitarsystems piept zodra de gain verder dan 3u wordt open gedraaid.
Waar moet ik aan denken ? kapotte chip / printplaat in t pedaal?
T geen extern probleem dat heb ik al uitgesloten. het zit echt in het pedaal.

Groetjes

Bernardduur
11 augustus 2014, 11:13
Is het een nieuw probleem of was het er al toen je hem kocht? En is de piep aanwezig als het pedaal aanstaat of er alleen als hij in bypass staat?

Klinkt als een oscillatie; ergens voedt het eindsignaal terug in het beginsignaal. Dat kan al gebeuren (bij forse overdrivestanden / volumes) als twee draden te dicht langs elkaar lopen.......

mennen08
11 augustus 2014, 15:42
had ie eerst niet nee, alleen als t pedaal aanstaat. de pieptoon veranderd ook naarmate ik aan de OD draai. Wellicht dat het dan idd een oscillatie is ja.

HaroldA
11 augustus 2014, 16:26
Is dit op batterij, of op adapter?

mennen08
11 augustus 2014, 18:42
is op adapter

Gearjunkie
11 augustus 2014, 19:23
Een batterij heb je ook al geprobeerd??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Martijn-w
11 augustus 2014, 19:56
Toevallig een andere adapter aangesloten waar de polen omgewisseld zijn?

pasqual
11 augustus 2014, 20:27
Toevallig een andere adapter aangesloten waar de polen omgewisseld zijn?

Dan doet ie dus helemaal niets meer....

HaroldA
11 augustus 2014, 22:25
is op adapter


Een batterij heb je ook al geprobeerd??

Mijn vraag was idd niet volledig: adapter? Welke dan? En zo ja: wat doet hij op batterij?

... dat moest het zijn ;)

Plant
11 augustus 2014, 22:26
Dan doet ie dus helemaal niets meer....

Inderdaad. Doorgaans zijn pedalen daar ook tegen beveiligd.... in die zin dat de beveiliging sneuvelt en de rest van het pedaal heel blijft. Je hoeft dan alleen de beveiligingsdiode te vervangen. Als je dus een verkeerde adapter gebruikt doet ie niks meer. Zeker niet piepen.

Oscilleren kan. Kan zelfs door je externe kabels komen die je mogelijk mooi op je pedalboard over een lengte strak langs elkaar ge-tyrapt hebt om maar een voorbeeld te noemen.

Martijn-w
11 augustus 2014, 22:59
Ik heb het zelf wel gehad, maar dat was een zelfbouwpedaal.

Bernardduur
12 augustus 2014, 08:40
De drive tool is een CMOS gebaseerd pedaal; deze pedalen kunnen vrij forse signalen creeeren en kunnen hierdoor gevoelig zijn voor oscillatie. Geeft hij de piep ook als hij alleen gebruikt wordt (dus zonder externe pedalen / gitaar - pedaal - amp)? Het zou zelfs ongebruikte onderdelen van de CMOS kunnen zijn die niet hoog of laag gehouden worden (slechte soldeerverbinding); dan gaat ie ook geluiden geven

mennen08
12 augustus 2014, 10:54
heb hem uit het pedalboard gehaald en los aangesloten en nog steeds t zelfde, dus externe kabels in t pedalboard zelf zullen t niet zijn.

HaroldA
12 augustus 2014, 11:13
heb hem uit het pedalboard gehaald en los aangesloten en nog steeds t zelfde, dus externe kabels in t pedalboard zelf zullen t niet zijn.

Adapter? Batterij?

dml
12 augustus 2014, 13:08
Adapter? Batterij?

Een vogeltje?

the sure thing
12 augustus 2014, 19:25
Feedback?







Sorry




:-)

tommus42
12 augustus 2014, 20:12
Batterij proberen. Als er een lekstroom/kortsluiting inzit kan de adapter het wellicht niet trekken en krijg je rare radio-achtige piepgeluiden.

Plant
12 augustus 2014, 22:42
Batterij proberen. Als er een lekstroom/kortsluiting inzit kan de adapter het wellicht niet trekken en krijg je rare radio-achtige piepgeluiden.

Ik laat deze theorie even een nachtje op me inwerken... misschien snap ik 'm morgen :???:

tommus42
13 augustus 2014, 11:01
Tis geen theorie, slechts een observatie. Heb een pedaal die weinig stroom zou gebruiken, echter met een schakelende voedingsadapter met op zich voldoende vermogen, geeft ie dat rare gepiep. Met een 'gewone' adapter of met batterij hoor je geen bijgeluiden.

Zal die schakelende voeding overigens eens op een ander pedaal proberen, misschien is ie stuk, bedenk ik me nu.

HaroldA
13 augustus 2014, 11:05
We wachten al 2 dagen op de batterij-test ...

Plant
13 augustus 2014, 19:14
Tis geen theorie, slechts een observatie. Heb een pedaal die weinig stroom zou gebruiken, echter met een schakelende voedingsadapter met op zich voldoende vermogen, geeft ie dat rare gepiep.

Da's geen kwestie van niet aankunnen, de voedingsspanning uit zo'n ding is gewoon niet 'schoon'.
Lichtnet wordt direkt gelijkgericht, daar zit een 'hoogfrequent' oscillator achter en dan pas een klein trafo'tje met een regellus. Zo kun je een veel lichter voedinkje maken met een hoger rendement. Helaas staan resten van die oscillatorfrequentie vaak nog op de voedingsspanning naar buiten en/of het wordt gewoon draadloos rondgestraald.

mennen08
13 augustus 2014, 22:29
We wachten al 2 dagen op de batterij-test ...

Hij oscilleerde met een batterij ook, Hij ligt nu bij Ad van n.e.r.d (mede compagnon guitarsystems pedalen) gelukkig maar 10 minuten fietsen :)
Aangezien het (naar mijn kunnen) niet zelf op te lossen was.

wiegersma
30 augustus 2014, 23:09
En? Is het opgelost? En wat was het probleem wanneer het opgelost is?

mennen08
16 september 2014, 22:44
jep het is opgelost :)
ook al was het een oud pedaal (sn 0004 zelfs) is hij toch gratis gerepareerd door ad van guitarsystems ( toch handig als het praktisch je buurman is haha )! volgens hem mochten hun spullen niet stuk gaan!

hij oscileerde door een stroom peobleem in t pedaal zelf.. hoe t precies zat is me weer ontschoten.

t is in iedergeval opgelost
en daar gaat t om

HaroldA
17 september 2014, 23:16
Zit er een voltage booster in? Anders zet ik toch m'n geld op feedback ;)

Plant
18 september 2014, 00:00
Mogelijk simpelweg een (Chinees) voedingsontkoppelingselco'tje dat z'n capaciteit kwijt is. Zoiets lulligs kan het al zijn.

Bernardduur
18 september 2014, 08:38
Zit er een voltage booster in? Anders zet ik toch m'n geld op feedback ;)

Nee, CMOS heeft maar een beperkt voltage bereik.