PDA

View Full Version : halshoek en effect op het geluid



Elric
10 augustus 2014, 18:04
Een tijdje geleden kwam het even ter spraken in een thread van Deathtoallbutmetal, die een superstrat aan het bouwen was en zich af vroeg of die een halshoek nodig had. Toen werd gezegd dat het niet nodig was wanneer je wel een Floyd Rose hebt maar die niet laat "zweven". Maar stel dat je een gitaar hebt waar je inderdaad deze combo hebt (liggende floyd) en de actie blijkt alsnog te hoog te zijn en je besluit om er een dun stukje hout tussen te plaatsen, heeft dit dan effect op het geluid van de gitaar?

mennen08
10 augustus 2014, 18:41
Je bedoelt dat je een shimming op je gitaar neck toepast?
Ik heb het nooit geprobeerd ( heb een 7,25 radius op mn strat en heb wel eens last van fretting out maar stuur me er niet aan) daar passen sommige mensen ook deze guitar shimming op aan.

Naar mijn idee zal je resonantie van je gitaar afnemen omdat de hals niet meer perfect op je body aansluit, But correct me if I am wrong.

Elric
10 augustus 2014, 18:58
misschien een domme vraag maar wat is fretting out precies?

Tabula Rasa
10 augustus 2014, 19:19
Ik heb nooit grote verschillen gemerkt na het shimmen.

mennen08
10 augustus 2014, 19:29
Als je op hogere posities bend met een vintage radius (bend van 1.5toon of meer) dan kunnen je snaren doodlopen. Maar als de gitaar goed afgesteld is valt dit wel mee. Maar je moet rekening houden dat de actie bij zulke gitaren hoger is dan bijv een lespaul

Noid
12 augustus 2014, 14:38
Ik heb nooit grote verschillen gemerkt na het shimmen.
Dat is ook mijn ervaring.

fred dons
12 augustus 2014, 15:40
er is een risico met shimming is dat je daarna je toets iets omhoog gaat rond de 21 fret zeker als je je schroeven te strak aandraait, als je een shim gebruikt die in een v shape loopt gebeurt dat niet en je heb gelijk ook geen lelijke gap tussen je neck en de pocket

Elric
12 augustus 2014, 19:44
Hoe bedoel je de toets iets omhoog? Dat de gehele hals daar omhoog komt of dat je de toets van de hals af duwt? En V-vormig van bovenaf gezien neem ik aan.