PDA

View Full Version : Travelling Man



Ernest01
10 augustus 2014, 14:56
Ach, nu het toch een regen-periode wordt....

Beetje zitten experimenteren met melodie-lijn en akkoorden die een beetje 'wringen' hier en daar.
Maar wellicht valt het niet op....

Graag jullie commentaar/aanbevelingen....

https://soundcloud.com/ernest01/travelling-man

Fusion
11 augustus 2014, 09:48
Leuk gitaarwerk, volwassen compositie man! Minpuntje is t (soms) Dunglish en je uitspraak. Ook let bij de 2e stem op de timing. Ik vind je dit nummer zeker eens goed zou moeten opnemen, complimenten!

Ukeloeder
11 augustus 2014, 11:02
Belangrijkste wat ik kan opmerken; Timing in het refrein verdient wat aandacht. De gehaaste uitspraak van "Traveling" strookt niet met de laidback feel van de rest van de song. Zet eerder in zodat je meer ruimte hebt voor het sleutelwoord in je refrein.

Ernest01
11 augustus 2014, 19:42
Dank jullie wel voor het luisteren en jullie commentaar.

Zitten wat 'slordigheden' in, weet ik, maar dat vond ikzelf niet zo storend. De uitspraak vergt nogal wat 'aandacht' en
dan schiet de - bijvoorbeeld - timing er een beetje bij in.
Concentratie is dus een puntje nog.

Duhsjaak
12 augustus 2014, 05:19
Ik heb er met plezier naar geluisterd.
Lachen hoor, sommigen vinden dat irritant. Dat maakt het plezier niet minder.

Ik begrijp wat jij zelf zegt en ben het daar nog het meest mee eens.
Fu's opmerking over Dunglish hebben we al eens niet zo succesvol getackled. Dus daar aan zal op een andere manier aandacht gegeven moeten worden.

Ik begrijp ook wat Uke zegt, maar dan zou de structuur van het hele lied om moeten.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII'm on the road again zou in de lucht komen te hangen, als
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII'm a trav'lin man ineens zou worden omgegooid

Ik persoonlijk zou geen voorstander zijn van zo'n verandering; juist die langgerekte I'm doet het hem wat mij betreft.

Kleine slordigheidjes wegen niet op tegen de charme en het spelplezier. Niet gek voor een late starter. Lekker doorgaan met dat gedoe. Weer een fijn stukkie geworden.
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
13 augustus 2014, 19:04
Fu's opmerking over Dunglish hebben we al eens niet zo succesvol getackled. Dus daar aan zal op een andere manier aandacht gegeven moeten worden.

Ik ben 'van nature' iemand die nogal binnensmonds praat. (sommigen noemen het zelfs mompelen....)
En dan is het voor in de mond praten, zoals in het Engels niet altijd even makkelijk.
Daarbij ook nog zingen... en de maat houden. Tja, da's voor deze oude starter nog een aardige
klus. Maar oefening baart kunst, of zoiets, dus ga gewoon door. Eens zal het toch lukken....

Tupelo
14 augustus 2014, 10:32
Zang en spel heb ik niets over te zeuren.
Ik vind het niet slecht gezongen, best prettig zelfs, en gitaarspel vind ik technisch ook in orde.
Toch mis ik iets.

Voor mijn gevoel komt het een variatie tekort, hierdoor lijkt het erg lang te duren terwijl het 3.15 is.
Anderzijds is het in mijn beleving een beetje een country/folk liedje, en daarbij hoort eigenlijk niet meer variatie.
En daarmee zit ik in mijn eigen beleving in de knel.
Voor mijn gevoel heeft het te weinig (is het het juiste woord ?) twang, (bite in de aanslag), voor de countrybeleving die ik wel ervaar, of te veel tempo (te weinig van een dromerige melancholieke kabbel), voor een wat meer gothic country beleving.

Misschien is het wel goed zo. :)

Ernest01
14 augustus 2014, 11:39
Bedankt, Tupelo voor jouw interessante comments.

Country gevoel vind ik leuk om te horen. Had ik niet zo bedoeld, hoewel het slagje wel in die richting wijst.
Heb het een beetje eenvoudig gehouden, gezien het niet zo vrolijke onderwerp.
Gothic country..... dat ga ik opzoeken. ;-)

Jannnus
14 augustus 2014, 12:03
sterk lied
maar het zou zo veel sterker worden als je in het nederlands zou zingen
ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om een goede neerlandstalige tekst te schrijven

Tupelo
14 augustus 2014, 16:14
Gothic country..... dat ga ik opzoeken. ;-)

Marissa Nadler, Emily Jane White, First Aid Kit, Hope Sandoval (& Mazzy Star), Cowboy Junkies, op die fiets.
Soms heb ik de indruk dat je muziek wat arrangement nodig heeft.
Ben heel nieuwsgierig wat een bluesharpje zo hier en daar op dit nummer zou doen, dat zou zomaar de ontbrekende variatie voor me kunnen betekenen, en het meteen doortrekken in sfeer.

Ukeloeder
14 augustus 2014, 17:37
[...]

Ik begrijp ook wat Uke zegt, maar dan zou de structuur van het hele lied om moeten.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII'm on the road again zou in de lucht komen te hangen, als
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII'm a trav'lin man ineens zou worden omgegooid

[...]

Nee hoor, hoeft niets 'om'. Je zet niet de hele zin of phrase eerder in, het woord 'traveling' komt een fractie eerder en wordt wat gerekt. Overdreven zou het klinken als 'traaa-v'ling- man'. Om de onwennigheid eruit te halen kun je ook op hetzelfde moment inzetten en enkel rekken. Puur om de haast er uit te halen. De langgerekte IIIIIIIIIIIIIII, blijft dus ongemoeid. iedereen (ook Uke) blij.

Kefding
14 augustus 2014, 18:36
Hoewel niet mijn soort muziek vind ik dit toch wel een geslaagd iets. De Engelse uitspraak vind ik helemaal niet zo gek. De uitspraak op zich wel, de verschillende klanken (vooral de s en th) klinken enigzins apart, maar daar betrap ik bepaalde Amerikaanse en Britse vocalisten ook wel eens op. Ik noem dat karakter. Misschien dat je je uitspraak wat meer geloofwaardigheid kan geven door alle v's wat zachter te maken. De timing vind ik zelf niet echt storend, maar ik vind bovenstaand commentaar prima verwoord, wellicht inderdaad een verbeterpuntje.

Overigens vind ik het gitaarspel lekker; misschien later in het nummer wat extra gepiel en extraatjes toevoegen voor een wat grotere finale? Of niet, dan blijft het lekker 'klein', past ook goed bij dit nummer. Mix is ook wel goed denk ik.

Mijn mening: Zoals het nu is, is het prima. Met de aangereikte suggesties in dit topic zou het wat anders kunnen worden, ook prima. Ik hoop alleen niet dat je je eigen twist weghaalt, want die zit er echt wel in. Goed bezig!

Ernest01
14 augustus 2014, 21:32
sterk lied
maar het zou zo veel sterker worden als je in het nederlands zou zingen
ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om een goede neerlandstalige tekst te schrijven

Dank je wel, Jannnus.
Nederlands heb eens geprobeerd - Gewee(k)klaag - maar dat is inderdaad moeilijker dan Engels.
Bij het Engels heb je vaak woorden die meteen een begrip zijn, waar in het Nederlands meer woorden voor nodig zijn.

Ernest01
14 augustus 2014, 21:36
Marissa Nadler, Emily Jane White, First Aid Kit, Hope Sandoval (& Mazzy Star), Cowboy Junkies, op die fiets.
Soms heb ik de indruk dat je muziek wat arrangement nodig heeft.
Ben heel nieuwsgierig wat een bluesharpje zo hier en daar op dit nummer zou doen, dat zou zomaar de ontbrekende variatie voor me kunnen betekenen, en het meteen doortrekken in sfeer.

Bedankt voor de toelichting. Ik had andere zaken gevonden op Gothic Country.....
Uitbreiding qua arrangement is een idee. Dat neem ik zeker mee.
(noteer suggesties en aanbevelingen die worden gedaan in dit forum, deze staat er bij)

Ernest01
14 augustus 2014, 21:46
@Ukeloeder. Bedankt voor de nadere uitleg. De titel van het liedje benadrukken is geen slecht idee. Is genoteerd. Thanks.

@Kefding. Hoewel dit niet jouw soort muziek is toch de moeite genomen te reageren. Stel ik op prijs.
Ook de aanbevelingen. En mijn 'twist' blijft er in hoor.

Het mooie van dit forum is dat je diverse invalshoeken te zien/horen krijgt. En overal zit iets in natuurlijk, maar blijf wel mijn eigen ding doen. Maar in het algemeen zijn er altijd dingen die kunnen worden verbeterd. Dus daar ga ik zeker aan werken.
Dus allemaal nogmaals bedankt voor jullie input. Top !

Vincent A.
14 augustus 2014, 22:44
Je hoort inderdaad wel dat je geen "native speaker" bent ja. Maar wat maakt dat nou uit. Het heeft juist wel wat. Ik vind het erg goed gespeeld en ook heel aardig gezongen. Het lijkt wel een beetje lang door weinig variatie, maar als je op de tekst gaat letten valt ook dit wel weer mee.
Erg leuk gedaan!

Groeten Vincent

Tupelo
14 augustus 2014, 23:51
Uitbreiding qua arrangement is een idee. Dat neem ik zeker mee.
(noteer suggesties en aanbevelingen die worden gedaan in dit forum, deze staat er bij)

Hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Natuurlijk kan je het zo moeilijk maken als je wilt, en zullen er mensen zijn die bluesharp spelen beschrijven als iets waar je jaren op moet oefenen, maar een klein en eenvoudig laagje ergens onder kan al veel doen.
Hetzelfde als een of twee noten op een snaar die je slide.
Leuke van een extra instrument toevoegen, of leren spelen, is dat je heel anders ten opzichte van de muziek gaat staan.
Tenminste.
Ik merk bij mezelf dat ik op gitaar altijd de neiging heb gehad (en nog altijd heb) mezelf te beoefenen in het gitaar spelen, en dat ik doordat ik toetsen altijd als iets niet serieus voor erbij nam (vaak omdat niemand anders zich ertoe zette), daarop veel meer bezig ben met muziek maken, in plaats van een goede toetsenist zijn.
Op momenten dat ik in de knel zit, echt even genoeg heb van mezelf, mezelf inspiratieloos voel, of voel voortborduren op iets waarmee ik niet verder kom, dan werkt het bijna therapeutisch om eens achter mijn piano te kruipen.
En piano zou ieder ander instrument kunnen zijn, waarop je gemakkelijk instapt. :)

Ernest01
15 augustus 2014, 15:03
@Vincent. Dank je wel voor jouw commentaar. Het Engels zal niet helemaal perfekt worden, maar - inderdaad - maakt niet zoveel uit. Als het maar wel er meer op gaat lijken.
Fijn dat je het kon waarderen.

@Tupelo. Heb van mijn 9-de tot 15-de pianoles gehad. Daarna niets meer ermee gedaan. Maar ja, gitaar is veel cooler, zeker op die leeftijd. En... die kan je overal mee naartoe nemen. Na een 'pauze' van zo'n 35 jaar in 2011 weer begonnen met gitaarspelen. En nooit een ander instrument in overweging genomen.
Denk dat met de gitaar er genoeg toe te voegen is. Met wat effectjes en Audacity kan je toch een ander geluid krijgen uit de akoestische gitaar. Zoals gezegd.... de tips staan genoteerd.

Cageman
24 augustus 2014, 10:52
Een beetje identiteit laten doorschemeren in de zang kan geen kwaad. Beter vol overtuiging Nederlands Engels dan falend de Brits/Amerikaansprobeerder uithangen. Goed gedaan dus :).

De zang zakt soms beetje weg in de mix en op zich vind ik dat vaak wel fijn; beetje droney shoegazy wordt 't dan. Toch zou ik de zang hier iets harder zetten of wat mid/hoog toevoegen.

Extra instrumentje zou ook leuk zijn ja. Een zeurderig mellow orgeltje, inderdaad mondharmonica, of een Theremin. Vooral dat laatste zou zeer vet zijn. Denk ik ook wel te doen met de computer.

Vermakelijk :).

Loeters,

Merijn

Ernest01
25 augustus 2014, 15:37
Dank je wel, Merijn.
Die uitspraak, ach dat wordt mijn handelsmerk.... Niet dat ik handel verwacht met mijn nummers, maar jij snap 'm wel.

Extra instrumenten ben ik mee aan het experimenteren. (dingetjes met Tuxguitar maken en dan in het lied 'plakken'... zoiets)
Doe in ieder geval weer nieuwe ideeën op hier op het forum. (familie en vrienden, die vinden het allemaal wel leuk, maar daar komen niet de verfrissende opmerkingen vandaan....)

gitaarvrouwtje
30 augustus 2014, 22:43
Ernest :)
Je weet dat ik er van houd, dat gepingel
en in deze vind ik je stem meer dan aangenaam en het is mooi gespeeld, ik ga niet zeuren over het engels van unnen nederlander :) je hoort het en ach..so be it..t doet er voor mij niks aan af dat dit een heel erg okee liedje is.lekker hoor xx

Ernest01
31 augustus 2014, 16:29
Dank je wel. Pingelen.... doe ik wat 'minder' met een voetbal.
De lagere regionen in mijn stem geven inderdaad wat meer 'warmte', hoewel ik het hoog ook wel leuk vind.
Ik sleutel nog wel ff door.