PDA

View Full Version : CE-2 zelfbouwprojectje.



SNiXMusic
8 augustus 2014, 16:37
Hallo!

Zojuist bijna klaar met de CE-2 chorus, naar een template van Tonepad. Ik loop alleen even vast. Want er staat dat er een input resistor in hoort, maar er staat geen waarde bij. Ik wil dit pedaal true bypass maken. Heeft die weerstand dan nog zin? En zo ja, wat voor waarde zou hij dan moeten hebben?

Alvast bedankt!!
Jeroen.

Buzzel
8 augustus 2014, 16:46
Ha jeroen,

1M-2,2M . Is tegen het ploppen bij schakelen. Ben nu zelf ook net bezig om mijn winkelmandje te vullen voor de CE-2. Kijk ook naar de mods. Kijk daarbij meteen even naar de pork barrel van madbeans, die geeft wat leuke mods aan.

Speeddemon
8 augustus 2014, 16:47
Input resistor naar aarde? Die zou ik boven de 500k Ohm houden. 1M, of 2,2M...
EDIT: Buzzel was me voor terwijl ik nog naar originele schema's keek. ;)

SNiXMusic
8 augustus 2014, 16:51
Hee Hessel!
Bedankt voor de info. Hij is nu bijna klaar. Heeeeeel benieuwd :-)

Ha jeroen,

1M-2,2M . Is tegen het ploppen bij schakelen. Ben nu zelf ook net bezig om mijn winkelmandje te vullen voor de CE-2. Kijk ook naar de mods. Kijk daarbij meteen even naar de pork barrel van madbeans, die geeft wat leuke mods aan.

SNiXMusic
8 augustus 2014, 16:52
Hi Speed.

Bedankt voor je reactie. Ben weer wat wijzer geworden :-)


Input resistor naar aarde? Die zou ik boven de 500k Ohm houden. 1M, of 2,2M...
EDIT: Buzzel was me voor terwijl ik nog naar originele schema's keek. ;)

Buzzel
8 augustus 2014, 16:53
Laat horen of hij het doet, tis geen makkelijke printplaat om vol te krijgen.

SNiXMusic
8 augustus 2014, 20:37
Nou, heel de dag eraan gezeten. Kan geen weerstandje meer zien....
Aangesloten. Niets. Helemaal niets. Wel in (true)bypass, maar verder niks. Op alle IC's komt op pin 1 (links boven) wel wat waarde uit (2,5 volts), maar hoe meet je een gevulde pcb goed door?

Buzzel
8 augustus 2014, 21:05
Alle waardes meten van de IC's met en zonder de IC in het voetje. Meet ook of overal waar spanning hoort te zijn spanning is. Hou hierbij het schema ernaast zodat je kan zien waar 9 volt, iets minder dan 9 volt en waar 4,5 volt te vinden is.

Wees er zeker van dat 'domme' dingen als bedrading correct is. is me vaak genoeg gebeurd dat ik daar een foutje heb gemaakt en ik dagen ben wezen staren waarom ik geen geluid kreeg. Ook polariteit van diodes en condensators. En wat heb je gedaan met D7?

Je kan daarnaast ook een audioprobe maken, bekijk ook dit topic op newtone http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2432.0.html

Wees er ook zeker van dat er nergens kortsluiting tussen de soldeereilanden is. Het is best krap, en een klein beetje tin kan al roet in het eten gooien. Je kan dit doen door met de multimeter tussen verschillende banen die niet direct direct verbonden horen te zijn te meten, de laagste ohm stand of met de doorpiepstand (als je die hebt).

Ik heb zelf net de onderdelen besteld. Verwacht dat ik eind komende week een werkend pedaal heb. Dan zou ik wat referentie spanningen kunnen meten om te vergelijken met jou.

Edit: ben je trouwens niet vergeten om dat kleine breukje in 1 van de traces te vullen met tin?


EDITEDIT: je hebt wel echte mn3007 en mn3101 gekocht he? hoewel je met de neppe alsnog een clean signaal moet hebben als je het ding inschakelt...denk ik.

SNiXMusic
8 augustus 2014, 21:27
Ok, thanks. Zal eens kijken. Dat scheurtje zit dicht inderdaad.

SNiXMusic
9 augustus 2014, 00:33
Heb alle componenten bij newtone vandaan, dus ik neem aan dat alles echt is.

SNiXMusic
9 augustus 2014, 10:36
Kan het ook met die trimpot te maken hebben? Ik wist niet precies welke pin waarin moest.

SNiXMusic
9 augustus 2014, 10:38
Heb de aarde van die pot aan R28 naar de aarde op de pcb gedaan.

Plant
9 augustus 2014, 11:38
Nou, heel de dag eraan gezeten. Kan geen weerstandje meer zien....
Aangesloten. Niets. Helemaal niets. Wel in (true)bypass, maar verder niks. Op alle IC's komt op pin 1 (links boven) wel wat waarde uit (2,5 volts), maar hoe meet je een gevulde pcb goed door?

2,5V is wel wat laag, weet je zeker dat op dat moment de voedingsspanning (batterij) 9V afgeeft?

Verder kan de voltmeter op punten met hoge impedanties een belasting vormen die je meemeet. Als je voltmeter zelf ≤ 1MΩ is op de klemmen is dat iets om serieus rekening mee te houden.

Als de instelspanningsdeler van een op-amp bestaat uit weerstanden van een paar honderd kΩ en je meter is dat ook, kakt de spanning op dat punt tijdens meten zo een paar Volt in.

edit: wat bedoel je trouwens met "op alle IC's op pin 1 (links boven)"? Pin 1 van een IC zit bij bovenaanzicht linksonder of tel je gespiegeld en gedraaid vanaf onderkant print.?

Plaatjes / schema?

SNiXMusic
9 augustus 2014, 12:07
De eerste pin, links van de inkeping van het voetje. Waar het rondje staat dus. Daar meet ik nue op IC 2, 3 en 4 ongeveer 9V. Maar op IC 1 3V. Op de pin daar tegenover wel 9V.

SNiXMusic
9 augustus 2014, 12:46
Als ik aan die trimpot draai, verandert de voltage wel van pin linksboven.

Plant
9 augustus 2014, 12:49
Goed, stipje is pin 1 en dan de nummering verder tegen de klok in:

http://gaussmarkov.net/parts/opamps/dip8-pinout.png

Als je zo telt snappen we het allemaal.

Op die MN.... ic'tjes is pin 1 de voedingsspanning. Dus dat je daar 9V meet klopt. Bij die dual-opamps is pin1 een uitgang en de moet ongeveer op halve voedingsspanning staan, 4,5V dus. Daar zal de impedantie van je meter geen invloed op hebben want de impedantie van een uitgang is laag. 3V zou er op kunnen duiden dat daar iets niet klopt. De pin daar tegenover meet wel 9V zeg je, als je daarmee pin 8 bedoelt klopt dat, want dat is wederom de voedingsspanning.

Plant
9 augustus 2014, 12:58
Als ik aan die trimpot draai, verandert de voltage wel van pin linksboven.

Lijkt me in dit geval niet kloppen dat je met een trimpot de voedingsspanning of een DC-uitgangsspanning op een op-amp beļnvloed.
Ik zou maar eens beginnen de print daar te checken.

edit:


Kan het ook met die trimpot te maken hebben? Ik wist niet precies welke pin waarin moest.


Heb de aarde van die pot aan R28 naar de aarde op de pcb gedaan.

oh... nou ik denk dat dat dus niet goed is. Bij gebrek aan een layout of schema kan ik helaas niet vertellen hoe het wel moet.

SNiXMusic
9 augustus 2014, 13:21
Ok. Tot zover helder. Is een TL022 ook een op-amp? Daar meet ik namelijk op pin 1 gewoon 9V.

http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=101

Dit is de lay out.

Plant
9 augustus 2014, 13:30
Ok. Tot zover helder. Is een TL022 ook een op-amp?

Ja.


Daar meet ik namelijk op pin 1 gewoon 9V.

Da's niet gewoon. Dat klopt niet. Zo zien we het beter denk ik, het is geen plaatje maar een link.

http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=101

edit: ik krijg het hier niet zichtbaar.

SNiXMusic
9 augustus 2014, 13:37
Ik zie het plaatje gewoon in mijn bericht staan.

Plant
9 augustus 2014, 13:50
Vreemd.

Anyhoe, als er op pin 1 van een dual opamp 9V (voedingsspanning) staat, is dat waarschijnlijk omdat dat ook op pin 3 staat of er staat een DC spanningsverschil tussen pinnen 3 en 2 en dat wordt door de tegenkoppeling tussen pinnen 1 en 2 versterkt tot voedingsspanningsniveau.

Als dat IC in een voetje zit, haal het eruit en meet de spanningen op de voetpinnen t.o.v. massa.

SNiXMusic
9 augustus 2014, 14:03
Op pin 1 staat zonder de op amp niks. Op 2 en 4 staat 3v, op 8 gewoon 9v en op alle andere nul.

SNiXMusic
9 augustus 2014, 14:12
En nu weer teruggeplaatst en nu meet ik op 1 0,5v, op 2 drie V, op 3 0,2v, op 4 niets, op 5 3v, op 6 1,5v, op 7 niets en op 8 de normale 9v...

Plant
9 augustus 2014, 14:16
Op pin 1 staat zonder de op amp niks.

Klopt.


Op 2 en 4 staat 3v

Op pin 4 klopt dat zeker niet, want dat is de min van de op-ampvoeding en hoort in dit geval aan massa te zitten.

Pin 2 vind ik twijfelachtig. Da's een inverterende ingang en die wordt mede ingesteld door de uitgang via de tegenkoppeling. Op pin 1 staat zonder IC 0 Volt dus dat verwacht ik nu op pin 2 ook. Kennelijk wordt daar door een ander komponent nu spanning op gezet. Kijk maar eens wat er aan pin 2 zit en waar dat op aangesloten zit.


op 8 gewoon 9v en op alle andere nul.

pin 5 ook 0V? Ik kan de schakeling niet zien maar ik verwacht hier halve voedingsspanning om die tweede opamp in te stellen. Dat 6 en 7 zonder IC 0V geven zal kloppen.

SNiXMusic
9 augustus 2014, 14:17
En nu weer teruggeplaatst en nu meet ik op 1 0,5v, op 2 drie V, op 3 0,2v, op 4 niets, op 5 3v, op 6 1,5v, op 7 niets en op 8 de normale 9v...

Edit: nu toch weer net als eerst: op 1 bijna 9v. En op 3 nu 3,5.

SNiXMusic
9 augustus 2014, 14:23
[QUOTE=SNiXMusic;3100735]

Plant
9 augustus 2014, 14:36
Ik zou toch maar eens de boel uitlaten en eerst visueel heel goed kijken of alles klopt.

Zitten alle componenten op de juiste plaats (weerstandswaarden a.d.h.v. kleurcodes)?
Is alles (juist) aangesloten?
Zijn er geen kortsluitingen en zit alles goed vast?
Klopt ook de bedrading naar potmeters, schakelaar en in- / uitgangen, alles juist en niks vergeten?
Zit het al ingebouwd in een kastje en komen componenten elektrisch gezien nergens tegenaan?

SNiXMusic
9 augustus 2014, 14:52
Ik zal het nog eens goed checken allemaal.
Hoe zit het met die trimpot? Welke pin moet waarin, denk je?

obiwanjacobi
9 augustus 2014, 17:21
Ik ken het schema niet, maar: transistoren goed om - IC's in de juiste richting erin - Elco's in de juiste polariteit, diodes in de goede richting...

[2c]

Plant
9 augustus 2014, 18:10
Is het ongeveer dit schema (behalve de buffered bypass)?

http://home.kpn.nl/chrisdus/download/ce2b.gif

Hebben we het dan over VR3? Die instelpot van 10k links in het schema rechtsonder de input? Die hangt aan weerszijden via een 4k7 weerstand over de voeding. De loper gaat via weerstanden naar o.a. niet-inverterende op-amp ingangen.

Kennelijk is dat toch een trimmer bedoeld voor de DC-instelling van een deel van de elektronica. Maar dus niet voor die TL022 dus daar heb je een ander probleem.

edit 1: Die TL022 is zo te zien een oscillator. Als die niet werkt zul je hooguit geen modulatie hebben. Wel geluid.

Met die trimmer kun je kennelijk een DC instellen tussen pakweg 2,2V en 6,8V. Je zult wel een beschrijving hebben op welke waarde deze ingesteld moet zijn.

edit 2: Zet die om te beginnen maar in het midden, afregelen komt wel als je sowieso geluid hebt.

Buzzel
9 augustus 2014, 18:35
Ik vind het lastig om te zien te zien wat je nu waar meet. Zou je het als volgt kunnen meten, zo is het voor jezelf en voor anderen duidelijker.

IC1:
1:
2:
3:
4:
Enzovoort

Ook graag de transistors met en zonder voetje meten. Aangeven als
Q1:
C: deze moet in alle gevallen in de buurt van 9 volt zijn.
B: deze zal in de meeste gevallen rond de 4,5 volt zijn
E: weet ik zo niet...

Het is overigens mogelijk dat de pinout van de transistors ANDERS is dan die van de tonepad versie. Soms wil dit namelijk verschillen, controleer dit!

Kan je de spanning tussen R33 en R34 meten? Dit moet 4,5 volt zijn
Kijk of op alle plekken waar 9 volt moet zijn dit ook aanwezig is. Je kan dit goed zien op de layout van tonepad, de traces zijn namelijk Rood voor de 4,5 volt.

De trimpot moet ingesteld zijn op de helft van de voedingspanning van de mn3007, zo krijg je de maximale headroom en dus minste vervorming. De mn3007 heeft een negatieve voeding nodig. Daarom meet je op pin 4 0 volt en op pin 1 bijna 9 volt.

EDIT: dat is inderdaad VR3 in het originele schema.


EDITEDIT: een duidelijke foto van de bovenkant en onderkant van de PCB en al je bedrading werk kan soms ook een oplossing zijn, misschien heb je gewoon een fris paar ogen nodig.

SNiXMusic
10 augustus 2014, 11:53
Alles wat rood is in het schema is bij mij ruim 9V. Ik denk dat je dat ook bedoelde.
Op de foto zie je ergens bovenaan de pcb de trimpot. Ik heb de twee pinnen links op de oranje en de blauwe ronde aansluitingen gezet. De aardepin zit op de vierkante blauwe in het schema....


Edit: Hoe kun je plaatje uploaden vanaf je mac hier???

Plant
10 augustus 2014, 13:06
Op de foto zie je ergens bovenaan de pcb de trimpot. Ik heb de twee pinnen links op de oranje en de blauwe ronde aansluitingen gezet. De aardepin zit op de vierkante blauwe in het schema....

Zonder iets te kunnen zien: Als het die VR3 is die in het schema staat dat ik postte (dat werd door Buzzel bevestigd), hoort er niks van direkt aan aarde te zitten.


Hoe kun je plaatje uploaden vanaf je mac hier???

uploaden op photobucket, tinypics o.i.d. Dan de link hier posten. http/......

Buzzel
10 augustus 2014, 13:25
Het is niet de aarde, maar volgensmij zit hij wel goed.

Vierkantje vakje betekent pin 1. De middelste pin van de potmeter moet inderdaad op oranje. En 1tje die je overhoud doe je op de blauwe tegenover de vierkante.

Hoe om maakt niet zo heel veel uit, zolang de middelste maar op oranje zit. Als je het ding omdraait werk de potmeter alleen andersom.

SNiXMusic
10 augustus 2014, 14:07
Ik heb pin 2 op het vierkantje zitten.... Dat zal ik vanavond ff goed zetten.

SNiXMusic
10 augustus 2014, 14:54
Valt nog best tegen, zo'n pedaal in elkaar bakken. Had al een tubescreamer en een mxr distortion plus gemaakt. Ben misschien wat overmoedig geworden. In ieder geval erg tof dat jullie helpen 😃

Plant
10 augustus 2014, 15:09
Het is niet de aarde, maar volgensmij zit hij wel goed.

Vierkantje vakje betekent pin 1. De middelste pin van de potmeter moet inderdaad op oranje. En 1tje die je overhoud doe je op de blauwe tegenover de vierkante.

Hoe om maakt niet zo heel veel uit, zolang de middelste maar op oranje zit. Als je het ding omdraait werk de potmeter alleen andersom.

Klopt.

@ SNiXMusic: Als dus de loper op oranje zit en de andere pinnen zitten via 4k7 weerstanden op resp de voeding + en aarde, kun je de werking hiervan iig testen. De spanning moet je op dit oranje punt kunnen variėren tussen ongeveer 2,2V en 6.8V. Als dat klopt zet je daarna om te beginnen de potmeter in het midden en ga je verder zoeken wat er mis is.


Valt nog best tegen, zo'n pedaal in elkaar bakken. Had al een tubescreamer en een mxr distortion plus gemaakt. Ben misschien wat overmoedig geworden. In ieder geval erg tof dat jullie helpen ��

Bouwsels van Larsje krijgen we ook aan de praat, het kan wel even duren maar dan heb je ook wat :D

SNiXMusic
11 augustus 2014, 22:03
Well, gentlemen. De trimpot is nu goed vastgebakken en afgesteld. Nog steeds geen geluid. Pin 1 op IC2 (TL022), gaat qua waarde op en neer. Schiet van 8V naar 2, naar 4, naar van alles. Blijft soms ook dan op 0 staan... Alle contactpunten zitten goed vast, maken geen contact met de behuizing, dus ik weet het nu helemaal niet meer 😃

Plant
11 augustus 2014, 22:19
Ja, dat klopt toch? Ik schreef toch al dat die TL022 de oscillator voor de modulatie is? Dat is een laagfrequent oscillator, zo laagfrequent dat je dat met je voltmeter als een variėrende gelijkspanning ziet. Gefeliciteerd dus, dit werkt! :)

Dit is niet iets waar gitaargeluid doorheen gaat. Dat zul je moeten volgen volgens het pad Q1, IC1, Q2, IC3, Q3 (de componenten uit het originele schema dat ik postte) en zo naar de uitgang.

Plant
12 augustus 2014, 22:52
Kun je eens terug naar post #31 van Buzzel en de spanningen op IC1 en Q1 opgeven zoals hij vraagt?
Dat kan zelfs met alleen een voltmeter veel duidelijk maken.

SNiXMusic
15 augustus 2014, 14:17
Ben even druk met andere zaken, maar ik kom erop terug uiteraard!