PDA

View Full Version : fx loop uitleg



spike67
8 augustus 2014, 10:52
hallo

Ik gebruik nu een engl thunder rev
daar zit een fx loop op return en send
ik gebruik ook een line 6 M13 effectenbak daar zit ook een fx loop op.
hoe moet ik dit aansluiten engl send naar line6 return?
en wat is het voordeel van fx loop.
verder gebruik ik nog een Morley wah en een boss volume pedaal Fv500h (ook te gebruiken als expressie pedaal))

deze Boss volume pedaal kraakt heb de potmeter al schoon geblazen en ingespoten met contact spray.het is dus wel iets beter geworden maar nog steeds niet goed.

alvast bedankt

Gitaren gibson lp faded en fender stratocater reissue 57 hotrod.

Gearjunkie
8 augustus 2014, 12:51
Send van he versterker in de normale input van de Line 6. Normale output van de line 6 in de return van je versterker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

big dooley
8 augustus 2014, 13:59
moest ff kijken wat voor effectbak het was... stompbox modeller dus...
alel distortion/OD modelling en wil je voor de preamp van je versterker hebben en alle delay's reverbs, chorus flanger etc etc in de loop van je versterker... dit is in de M13 zelf te programmeren, maar qua aansluitingen komt het er dan zo op neer:

gitaar > M13 input > M13 FX send > engl input > engl FX-send > M13 FX-return > M13 output > engl FX return

big dooley
8 augustus 2014, 14:18
ff kijken op pagina 9 van de manual:

http://line6.com/data/6/0a060b316ac34f0593ff6459e/application/pdf/M13%20Stompbox%20Modeler%20Users%20Manual%20-%20Dutch%20(%20Rev%20C%20).pdf

spike67
8 augustus 2014, 14:55
moest ff kijken wat voor effectbak het was... stompbox modeller dus...
alel distortion/OD modelling en wil je voor de preamp van je versterker hebben en alle delay's reverbs, chorus flanger etc etc in de loop van je versterker... dit is in de M13 zelf te programmeren, maar qua aansluitingen komt het er dan zo op neer:

gitaar > M13 input > M13 FX send > engl input > engl FX-send > M13 FX-return > M13 output > engl FX return

https://www.dropbox.com/s/n71x7ad3558ul4p/foto%201.JPG

https://www.dropbox.com/s/zznw2gamrd1lx5j/foto%202.JPG

waar zet je je wah heen dan? en volume pedaal.
bedankt alvast

miyaru
8 augustus 2014, 15:25
Op de grond..... nee lullig grapje, wah voor alles, en volume waar je het wil. Voor overdrive/distortion veminder/vermeerderd het je drive, na alle effecten is het een soort van mastervolume.

Robin.

big dooley
8 augustus 2014, 15:29
zoals miyaru zegt... echter is de plaatsing van een wah ook aan persoonlijke smaak gebonden
ikzelf zou hem ook als eerste in het signaalpad plaatsen

wel nog ff een dingetje... ik zie dat je een parallele loop hebt op je versterker (dry/effect)
aangezien je een stompbox modeller hebt, die dus ook droog signaal doorgeeft, zou ik deze vol open draaien (effect) om allerlei evt rare faseproblemen te voorkomen

spike67
8 augustus 2014, 22:02
heren bedankt voor de info.

big dooley
8 augustus 2014, 22:49
hoe gebruik je de versterker eigenlijk? alleen clean en maak je je geluid (vervorming) voornamelijk met de line 6?

spike67
8 augustus 2014, 23:01
hoe gebruik je de versterker eigenlijk? alleen clean en maak je je geluid (vervorming) voornamelijk met de line 6?

ik gebruik meestal de overdrive van de engl.
Het viel me wel op dat als ik nu een overdrive van de m13 gebruik dat er ook een soort echo chorus achtig geluid klinkt.

big dooley
8 augustus 2014, 23:37
ik gebruik meestal de overdrive van de engl.
Het viel me wel op dat als ik nu een overdrive van de m13 gebruik dat er ook een soort echo chorus achtig geluid klinkt.

eh... hoe is het dan aangesloten en ingesteld?

spike67
10 augustus 2014, 22:12
Ik heb van links naar recht de volgende effecten ingesteld
eerste 2 rijen distortion dan faser of cave dan delays. soms de laatste 2 rijen delays.
Het overdrive geluid klinkt nu heel modderig.

big dooley
10 augustus 2014, 23:59
en dat gaat allemaal rechtstreeks in de ingang van de versterker??

spike67
11 augustus 2014, 14:29
en dat gaat allemaal rechtstreeks in de ingang van de versterker??

Hoi het is nu zo aan gesloten:
M13 input --> gitaar
M13 FX return --> engl amp send
M13 output --> return engl amp
M13 FX send --> engl amp in.

big dooley
11 augustus 2014, 16:22
Hoi het is nu zo aan gesloten:
M13 input --> gitaar
M13 FX return --> engl amp send
M13 output --> return engl amp
M13 FX send --> engl amp in.

ok... wat ik begreep kun je met de M13 bepalen welk effect er voor en na de eigen FX send/return komt

welke effecten heb je voor de loop en welke na de loop?
oh ja ik neem aan dat je de loop van de engl op 100% wet hebt staan... dus de balansknop kloksgewijs vol opengedraaid?

spike67
11 augustus 2014, 16:36
ok... wat ik begreep kun je met de M13 bepalen welk effect er voor en na de eigen FX send/return komt

welke effecten heb je voor de loop en welke na de loop?
oh ja ik neem aan dat je de loop van de engl op 100% wet hebt staan... dus de balansknop kloksgewijs vol opengedraaid?

volgens mij staat alles in een loop, staat voluit op wet. welk voordeel heeft fx loop,alleen dat je effecten na de voorversterker kunt plaatsen? er zit ook een midi op die m13 wat kan ik daar mee?

big dooley
11 augustus 2014, 17:01
volgens mij staat alles in een loop, staat voluit op wet. welk voordeel heeft fx loop,alleen dat je effecten na de voorversterker kunt plaatsen? er zit ook een midi op die m13 wat kan ik daar mee?

in jouw geval heeft midi niet veel nut denk ik... als je versterker ook met midi aangestuurd kon worden, werd het een ander verhaal... dan kon je die met de M13 aansturen bijvoorbeeld

bepaalde eefecten werken beter in de loop van een versterker... zaken als delay en reverb worden veelal in de loop geplaatst... overdrive distortion en compression is beter om die voor de voorversterker te hebben
dan zijn er nog effecten waarbij het een kwestie van smaak is... flanger, phaser en chorus zijn hier voorbeelden van

als je dus virtueel zou kijken, dan krijg je het volgende signaalpad:
gitaar > M13 in > M13 overdrive/distortion.compressor > M13 send > Engl input > Engl send > M13 return > M13 delay/reverb > M13 output > Engl return

chorus/flanger/phaser is een kwestie van smaak... ik zet ze meestal bij de delays/reverbs