PDA

View Full Version : G-major midi thru naar T-Rex Spindoctor (1)



Rjbengel
6 augustus 2014, 20:52
Na het nodige zoekwerk heb ik het perfecte pedaal gevonden: de T-Rex spindoctor, te gek pedaal met een heleboel instelmogelijkheden. Het grote voordeel voor mij is dat het pedaal in mijn rack komt en via midi aanstuurbaar is. Mijn midi-signaal gaat als volgt:

midi footswitch (Engl Z-12), midi-switcher in en via mid-switcher out naar g-major (in), g-major thru, T-Rex midi in. Daar stopt het signaal omdat er geen out op het pedaal zit.

Alles werkt zoals het moet, en zoals het deed, maar de T-Rex schakelt niet mee. Terwijl de T-Rex wel mee schakelt als ik 'm direct aansluit op mijn midi footswitch. Ik vermoed, maar weet het niet zeker, dat het fout gaat bij de midi-thru van de G-major.

Weet iemand een oplossing (midi-thru box?) of doe ik iets niet goed?

Alvast dank voor jullie reactie(s)

obiwanjacobi
7 augustus 2014, 07:45
Midi Thru zou het Midi In signaal onveranderd moeten doorgeven. Weet je zeker dat je niet in de Midi-Out zit van de G-Major?

BTW: het is mij een beetje onduidelijk wat de midi switcher precies is in je setup...

[2c]

Rjbengel
7 augustus 2014, 09:25
Thanks voor je reply, de combiswitcher is een looper waarmee ik mijn losse pedalen aanstuur. De midi-aansluitingen zijn verder goed.

Misschien nog wat aanvullende info: De T-Rex communiceert enkel via Midi-kanaal 1. Ik heb me er inmiddels een beetje in verdiept, en het probleem van deze set up lijkt opgelost te kunnen worden met een Midi router, zo lees ik op internet:


I purchased a MIDI SOLUTIONS ROUTER and programmed that to filter out all midi messages not applicable to the Spindoctor (Channel 1), then placed that between the midi thru box and Spindoctor, Hey pesto everything works

en

Everything works fine when the spin doctor receives MIDI commands one at a time: It handles correctly Program Changes on CH1 and ignores everything else.

BUT, when a batch of MIDI commands is sent (for example I can configure my footswitch to send several Program Changes on different channels by pressing a single footswitch), the spin doctor behaves as if it has only received the last MIDI command of the batch, ignoring the first ones. Of course, this is the cause of my problem.

Knowing that, a possible workaround is to make sure that the last command of the batch is the Program Change on channel 1 for the spin doctor, but this is not always possible to control the order in which MIDI messages are sent by the foot controller.

Is dit een oplossing? Ik begrijp dat niet: als ik via de Z-12 enkel midi-kanaal 1 aanstuur, en alles telkens via midi-thru gaat dan zou dat toch geen probleem moeten zijn? Immers, als ik de Z-12 direct zonder enige andere instelling, aansluit op de T-Rex kan ik de T-Rex gewoon via midi aansturen. Waar zit dan het probleem?

obiwanjacobi
7 augustus 2014, 11:01
Als het pedal het doet direct op de foot controller kan het dus niet het probleem zijn wat hierboven wordt beschreven - meerdere midi commands tegelijk. De midi router/filter lijkt ook gebruikt te worden om uit meerdere midi commands de juiste door te laten...

Je kan proberen om de MIDI map op de G-Major te gebruiken en kijken of de gemapte PC ook op de MIDI-out van de G-Major verschijnt (blijkt niet direct uit de manual) en daarmee de Z-12 aan te sturen...?

Heb je alle midi kabels gecontroleerd? Wellicht wat kabels verwisselen en kijken of het probleem zich verplaatst?

Hopelijk heb je er wat aan...

Rjbengel
8 augustus 2014, 20:35
Thanks voor je reactie. Ik ben er inmiddels achter dat het probleem niet de g-major is en niet de ENGL. Op die apparaten werkt de T-Rex namelijk wel. Het probleem zit 'm - naar alle waarschijnlijkheid - in mijn midi looper/switcher. Dit is een Exef combiswitcher, waarvan ik de manual niet heb en ook niet kan vinden. Het merkwaardige is dat deze switcher altijd een kanaal achterloopt op de mijn ENGL Z-12 en G-major. Op 2 van de ENGL en G-Major, staat de Exef altijd op 1. Toen ik 'm kocht heeft een medeforumlid mij maar ook over geïnformeerd. Zou het kunnen zijn dat hierin het probleem zit omdat de Exef geen kanaal 1 van midi kan ontvangen c.q. doorsturen? Voor alle duidelijkheid: de ENGL gaat in de midi-in van de Exef en de Midi out van de Exef gaat naar Midi-in G-major. Iemand enig idee of dit probleem op te lossen is met een andere midi looper?

obiwanjacobi
9 augustus 2014, 08:41
Ah, dat is geen Midi-Thru dus. Had je nog gekeken of de G-Major de geselecteerde patch als PC op MIDI-out uitstuurt?

Als dat zo is, dan kan je het pedaal aan de G-Major hangen en de switcher aan de MIDI-out (G-major) en het pedaal op de MIDI-Thru (G-Major) - of andersom-maakt niks uit.

Als dat niet werkt, zal je het MIDI signaal moeten splitten. Dan zoek je een kleine MIDI patch bay of iets dergelijks - ben eerlijk gezegd niet zo thuis in wat er allemaal te krijgen is - ik gebruik zelf 8x8 MIDI patchbays... (Roland A-880)

Rjbengel
9 augustus 2014, 12:19
Thans voor je post! Duidelijk dat het probleem dus daar zit, stom van me eigenlijk dat ik dat over het hoofd heb gezien! Als ik het met de g major niet red, dan zou volgens mij een midi thru box zoals deze

http://www.thomann.de/nl/kenton_midi_thru_5.htm

Toch moeten werken? Of die van midi solutions? Ik sluit engl aan op midi in en op de outputs ( midi thru's) de looper, g major en t-rex, dan zou ik er toch moeten zijn? Alvast weer veel dank!

obiwanjacobi
9 augustus 2014, 17:19
Yep, dat gaat zeker werken!

Rjbengel
9 augustus 2014, 21:21
Thans, dan ga ik dat doen als het met de g major niet lukt. Bedankt voor het meedenken!