PDA

View Full Version : Tele of Strat bouwen?



Pieter1954
6 augustus 2014, 17:14
Ik heb me van de week voorgesteld maar wil nu hier mijn vraag posten.
Na lange tijd wil ik weer met gitaar spelen beginnen, eerst met een simpele akoustische en daarna elektriek.
Hiervoor wil ik er graag zelf eentje bouwen, liefst een Strato- of Telecaster. Nu ben ik al een paar dagen aan het rondneuzen op dit mooie forum naar zelfbouwprojecten, maar ik zie inmiddels door de snaren de gitaar niet meer oftewel door de bomen het bos niet meer.
Kan er iemand mijn een of twee complete bouwplannen aanbevelen (en niet weer een keuze uit tig) incl. tekeningen, hardwarelijst en tutorial die zich bewezen hebben en leiden tot een goede gitaar? Misschien iemand in de buurt van Enkhuizen bij wie ik wat tips en trucks kan afkijken? Ik ben op zich wel handig met hout, apparatuur en soldeer.
Wie kan helpen?

muffstuff
6 augustus 2014, 17:18
Ik heb me van de week voorgesteld maar wil nu hier mijn vraag posten.
Na lange tijd wil ik weer met gitaar spelen beginnen, eerst met een simpele akoustische en daarna elektriek.
Hiervoor wil ik er graag zelf eentje bouwen, liefst een Strato- of Telecaster. Nu ben ik al een paar dagen aan het rondneuzen op dit mooie forum naar zelfbouwprojecten, maar ik zie inmiddels door de snaren de gitaar niet meer oftewel door de bomen het bos niet meer.
Kan er iemand mijn een of twee complete bouwplannen aanbevelen (en niet weer een keuze uit tig) incl. tekeningen, hardwarelijst en tutorial die zich bewezen hebben en leiden tot een goede gitaar? Misschien iemand in de buurt van Enkhuizen bij wie ik wat tips en trucks kan afkijken? Ik ben op zich wel handig met hout, apparatuur en soldeer.
Wie kan helpen?
Alles is online te vinden, 2 jaar geleden mijn eerste gitaar gemaakt. Ook zelfde situatie als jij, wilde weer beginnen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153834-Telemaster-zelfbouw-project

Je kan ook gewoon beginnen door een body te kopen en die af te lakken. Er komt namenlijk genoeg kijken bij het gitaar bouwen.

RUIS
6 augustus 2014, 17:52
Of zelf een ontwerp maken ;) En dat kan best geïnspireerd zijn op bestaande modellen, maar je kunt er dan toch een eigen draai aan geven. Maakt het (imho) meer een eigen gitaar.

ErikH
7 augustus 2014, 07:27
Ik zeg de tele. Op tdpri.com staan goede tekeningen. Die van de hals staan wel op internet en anders kan ik ze je eventueel ook nog sturen. Als je ze print zijn ze goed op schaal.

Rizz
7 augustus 2014, 08:41
Ik zeg ook de tele, vrij eenvoudig model om mee te beginnen. Mallen kan je vinden bij www.templatesandjigs.com

jan jansen
7 augustus 2014, 14:38
[/QUOTE]Maakt niet echt veel verschil een tele of strat.T is maar net welk model je het liefst hebt.

KoenB
7 augustus 2014, 15:01
Een tele heeft net iets minder fratsen. Een strat heeft een bellycut en een armrest, de tele heeft dat allemaal niet. Verder is er niet zo veel verschil. Persoonlijk zie ik een tele als een heerlijk simpele beukplank, en een strat als een toch ietsje verfijnder instrument ;)

Tabula Rasa
7 augustus 2014, 17:33
Of je mixt een beetje en pakt van beiden een deel. Let wel even op de neckpockets van beide modellen!

Pieter1954
7 augustus 2014, 18:27
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb besloten dat het de Tele moet worden, maar wat is nu DE goede tekening. Verwijzing naar tdpri.com geeft nog meer verwarring door nog meer informatie. En ik wil het juist simpel en duidelijk hebben, graag EEN (bewezen goede) tekeningenset. Bouwpakket wil ik niet, want dat is alleen maar een puzzel in elkaar zetten en een mix van modellen al helemaal niet, want dit wordt pas mijn eerste zelfbouwgitaar.

Elric
7 augustus 2014, 18:56
Ik vind de link van Rizz nog niet zo heel gek. Ik neem aan dat je een groot deel wilt frezen? Je zal sowieso een frees nodig hebben voor de hals pen aka trussrod. Als je een setje mallen hebt hoef je ook niet naar 'de goede tekening' te zoeken en kun je meteen aan de slag.

MyGreenLady
7 augustus 2014, 19:30
Why not both?

barno
7 augustus 2014, 20:00
die link van Rizz nemen. zeer goede service

ErikH
9 augustus 2014, 09:00
Onderstaande link bevat de juiste blauwdruk.

http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/74504-d-size-tele-body-blueprint-files-here.html

Orpheo
10 augustus 2014, 15:38
bestel gewoon mallen bij templatesandjigs.com. Cocobolo (forumlid van hier achter dat bedrijf) is een toffe vent en zijn prijzen zijn heel schappelijk.