PDA

View Full Version : ongewenste pulloffs



NineEleven
5 augustus 2014, 12:59
Ik zit een beetje verveeld met dit probleem. Het komt vaak voor dat ik iets op de g-snaar speel en dan naar de hoge e-snaar ga waarbij ik eigenlijk een pulloff naar de open g doe. Hoe voorkom ik dit?

ellisvertellis
5 augustus 2014, 13:08
Verschillende manieren van dempen: of met de rechterpols, of met (een vrije vinger van) het linkerhand. De g-snaar moet gewoon dood vallen vanaf je je vinger van de snaar haalt. Op dat moment moet je dempen. Als je een andere vinger voor de hoge E gebruikt kan je gewoon de vinger die voor de pull off zorgt ook op de snaar laten rusten zodat deze geen kans krijgt om vrij te vibreren.

Experimenteer wat voor jou de comfortabelste manier is en leer het dan doelbewust elke keer toe te passen. Na een tijd wordt het een gewoonte en doe je 't automatisch!

Harald
6 augustus 2014, 09:21
dempen inderdaad, als het een overgang van de g naar e snaar is, is de rechterhandpalm het meest voor de handliggend. (uitgaande van plectrumspel)

tokkel je, dan kan de rechterduim uitkomst bieden.

Kwam een tijdje terug een uitstekende video over dempen tegen, maar weet helaas niet meer bij wie. Er zijn een aantal manieren die je op een gegeven moment lukraak door elkaar gebruikt, en volledig onbewust. Maar wel essentiële technieken. Specifieke oefeningen hiervoor zijn dan juist weer schaars. Voor klassiek gitaar heeft Andrew York wat stukken die hierop ingaan. Maar dempen voor klassiek gitaristen is weer anders dan voor rockgitaar of akoestische gitaar.

Bij het stemmen van je gitaar wil dempen ook nog wel eens helpen om ongewenste resonanties op andere snaren te voorkomen. Dart kun je het beste doen met je rechterhand. Stel dat je de D snaar stemt (stemapparaat) dan duim over E en A en (in dit geval met drie snaren) de middelvinger op G, ringvinger op B, en pink op E. Je kunt dan aanslaan met je wijsvinger. Vergelijkbaar, handig bij een partij als thunderstruck, waarbij je de hele tijd pull offs naar één snaar maakt.