PDA

View Full Version : Bassman AA165 speakers tips



theCaptain
5 augustus 2014, 09:26
Hallo allemaal

Ik heb een Fender Bassman AA165 (zo staat vermeld op de tube chart).

Eén van mijn speakers (Goodman Audiom 61) uit de bijhorende cabinet is echter stuk en dus wou ik mijn speakers vervangen. Kan iemand mij wat tips/aanraders geven over welke speakers goed bij deze Bassman passen?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een speaker die eigenlijk "the best of two worlds" geeft: clean (redelijk) goed klinken en die ook (vooral) overstuurd goed klinken. (Indien mogelijk, zelfs een beetje geschikt voor basgitaar op een thuisvolume).

Online kom ik vaak positieve dingen tegen over Weber speakers, maar aangezien er zoveel keuze is voor speakers (niet alleen Weber), wou ik graag jullie meningen horen, zodat ik toch een beter idee krijg.


Alvast bedankt!

miyaru
6 augustus 2014, 13:48
Ik vind Jensen speakers heel fijn, check 'em out op: http://www.tubesandmore.com/products/speakers?filters=Brand%3DJensen

Robin.

theCaptain
6 augustus 2014, 14:20
Over Jensen speakers heb ik altijd gehoord dat ze heel goed zijn voor clean, maar minder goed voor oversturing. Wat is jouw ervaring hiermee?

Pepe
6 augustus 2014, 14:55
Niet te repareren?

Goodman is Engels en in mijn herinnering ook een typisch Engelse sound, het tegenovergestelde van Jensen.

Een Celestion blue, greenback of G12H zou ik dan eerder als vervanger zien. Of een equivalent van Warehouse, hun Engelse lijn klinkt net wat minder mid heavy dan de Celestions.

miyaru
6 augustus 2014, 18:15
Ik gebruik een Jensen P8 in een Silverface Champ uit 1973. Ik gebruik nu een Okko Diablo Gain+ als overdrive, en een EHX Double Muff als distortion. Dat slikt de combinatie voorbeeldig, maar heel anders dan een Engelse sound idd. Als je dat zoekt moet je idd geen Jensen hebben.

Succes,

Robin.

theCaptain
8 augustus 2014, 10:19
De Bassman is momenteel binnen voor nazicht. Als ik 'm ga halen ga ik meteen eens vragen of de hersteller niet een paar cabs heeft staan met verschillende soorten speakers, kan ik direct eens horen.

miyaru
8 augustus 2014, 13:25
Dat is een goed plan om verschillende cabs/speakers to horen. Dan weet je het meteen wat je wel en niet wilt.......

Robin.

theCaptain
12 augustus 2014, 18:25
Nog een vraagje. Is het mogelijk om voorlopig (tot ik nieuwe speakers heb) slechts 1 van de 2 speakers te gebruiken?

1 speaker is 16ohm, output van Bassman is 4ohm, dus dat zou moeten gaan. Maar hoe schakel ik 1 speaker uit?

Pepe
12 augustus 2014, 18:38
Een mismatch is als het te hard of zacht rijden op een snelweg. Het kan tijden goed gaan maar een ongeluk ligt op de loer.

Een speaker schakel je uit door de verbinding te verbreken.

Antoon
13 augustus 2014, 22:13
Nog een vraagje. Is het mogelijk om voorlopig (tot ik nieuwe speakers heb) slechts 1 van de 2 speakers te gebruiken?

1 speaker is 16ohm, output van Bassman is 4ohm, dus dat zou moeten gaan. Maar hoe schakel ik 1 speaker uit?

Dan zou ik er zelf een 5 ohm vermogensweerstand parallel aan zetten.