PDA

View Full Version : Hals blijft recht staan



VIC030
4 augustus 2014, 20:39
Hallo,

Ik heb onlangs een Strat in huis genomen waar een poos geen snaren op hebben gelegen. De hals is, waarschijnlijk daardoor, bijna kaarsrecht getrokken. Gedurende een week heb ik elke avond de halspen wat losser gedraaid. Tot op heden is er niets veranderd aan de stand van de hals. Ik heb al geprobeerd 24h lang een subtiel gewicht gewicht op de hals te plaatsen om het proces wat te helpen, ik heb al kortstondig wat minder subtiel gewicht geprobeerd. Niets lijkt te helpen.

Wie heeft hier een tip of een trucje voor?

Bedankt!

Gearjunkie
4 augustus 2014, 20:59
Lekker dikke snaren erop?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

barno
4 augustus 2014, 22:20
subtiel gewicht gaat niet helpen :) Een maandje een klem in het midden en wat overbenden wel maar je wil het wsch sneller. best shot is idd een setje 013 bv

btw, "bijna kaarsrecht" is eigenlijk net waar je naar op zoek bent voor een goede afstelling. Wat je niet wil is een bolling, dat is idd onafstelbaar

VIC030
6 augustus 2014, 13:53
Bedankt voor de reacties!

@barno:
Ik ben geduldig, dus een maandje wachten kan ik hebben :)
Het is nu net iets te bijna kaarsrecht voor een fijne afstelling, maar het scheelt inderdaad niet veel.

Kingfisher
10 augustus 2014, 10:42
Probeer ze eerst zo veel mogelijk los te draaien. Je kan nooit een truss rod verkloten door ze te los te draaien, alleen door te vast te draaien. Trouwens, een nek moet recht zijn met de truss rod los, en wordt holler met het aandraaien van de truss rod.

barno
10 augustus 2014, 11:52
Probeer ze eerst zo veel mogelijk los te draaien. Je kan nooit een truss rod verkloten door ze te los te draaien, alleen door te vast te draaien. Trouwens, een nek moet recht zijn met de truss rod los, en wordt holler met het aandraaien van de truss rod.

nee, een truss rod aandraaien (vaster) zet de neck (de toets) boller, minder hol.

stijnkenens
10 augustus 2014, 13:44
Ik vraag me ook af wie de TS ooit heeft verteld dat je er een week over moet doen om de trussrod los te draaien ...
Dan zou ik wel heel lang bezig zijn om een gitaar af te stellen ...


s.

mennen08
10 augustus 2014, 19:32
Heb het probleem ook eens gehad. Mijn hals bleek lichtjes getordeerd te zijn waardoor hij niet meer reageerde.

Duhsjaak
10 augustus 2014, 19:37
Halstarrig?
(weet het dus ook niet)
Vriendelijke groet, Gus

VIC030
12 augustus 2014, 15:08
Heb het probleem ook eens gehad. Mijn hals bleek lichtjes getordeerd te zijn waardoor hij niet meer reageerde.

Heb je daar wat aan kunnen doen?

Pepe
12 augustus 2014, 15:35
Mijn gok is dat de boel een beetje vast zit. Gewoon wat aan die halspen draaien, strakker en weer losser. Naar rechts natuurlijk niet forceren, je wil je pen niet kapot draaien. Je eindigt met hem helemaal los draaien en dan snaren er op.

Ik hou zelf hou van een rechte afstelling, dat de snaren net de middelste fret raken bij eerste en laatste fret indrukken. Ik heb trouwens meer gitaren waar de halspen niet is vastgedraaid en de toets toch vlak blijft. Het is een van de eerste dingen die ik bekijk bij een nieuwe gitaar, als de halspen helemaal naar binnen is gedraaid blijf ik weg van de gitaar.