PDA

View Full Version : Vreemd: fretbuzz lage E op 1e fret



MJR
4 augustus 2014, 19:21
Hey,

vandaag haalde ik na een paar weken mijn Gibson Les Paul weer uit zijn koffer. Tot mijn grote verbazing ratelde de lage E enorm. De snaar lijkt aan te lopen op de eerste fret, de A-snaar heeft er ook een klein beetje last van. Er is geen buzz op andere frets, ook niet op de andere snaren.

Wie weet wat er aan de hand is?

Tupelo
4 augustus 2014, 19:35
Waarschijnlijk liggen de snaren te diep in de topkam... andere optie is fretwear, maar dat is wat onwaarschijnlijk op die plaats, meestal is het een kwestie van topkam wanneer je fretbuzz hebt op de eerste frets, valt ook niet te corrigeren door de halscurve aan te passen.

barno
4 augustus 2014, 20:10
kan mogelijk wel verholpen worden door de truss rod te stellen hoor. zeker als de gitaar qua actie nogal laag is afgesteld. Maar eerst kijken wat de oorzaak is. topkam lijkt me onwaarschijnlijk als er eerder geen probleem was.

warmte kan een rol gespeeld hebben, was de gitaar nog op stemming?

Plant
4 augustus 2014, 21:23
Als de gitaar dit voor ze in de koffer ging niet had, zal het idd nu niet zomaar ineens de topkam zijn.

Als de hals ietsje te recht of zelfs bol staat ga je dat als eerste horen in de eerste posities.

Deze 2 feiten doen vermoeden dat (door weersinvloeden) de hals iets is gaan werken en het probleem met een klein beetje ontspannen van de trussrod is op te lossen.

MJR
4 augustus 2014, 21:30
De gitaar was nog op stemming en mankeerde niks toen hij de koffer in ging. Misschien is het warme weer wel de oorzaak. Bedankt voor jullie reacties!

Tupelo
4 augustus 2014, 22:17
Mij is door mijn luthier op het hart gedrukt dat fretbuzz op de 1e fret, 9 van de 10*, zo niet meer, wanneer het niet door de hoogte van de snaren bij te stellen op te lossen is, oorzaak vindt in de topkam.

Jannnus
4 augustus 2014, 22:20
dus aan de slag met secondenlijm :)

MJR
4 augustus 2014, 22:22
Maar voordat 'ie de koffer in ging waren er geen problemen. Het is mijn nummer 1 gitaar, heb hem na de laatste gig alleen niet meer bespeeld... Ik vind het vreemd.

Gearjunkie
4 augustus 2014, 22:36
Als je de snaar op de 2e fret indrukt kan je toch gemakkelijk zien of de topkam het probleem is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
4 augustus 2014, 22:50
Mij is door mijn luthier op het hart gedrukt dat fretbuzz op de 1e fret, 9 van de 10*, zo niet meer, wanneer het niet door de hoogte van de snaren bij te stellen op te lossen is, oorzaak vindt in de topkam.

Daar heeft jouw luthier (Chris neem ik aan?) helemaal gelijk in als het probleem zich echt alleen tot de eerste fret beperkt. Omdat er nu over alleen de eerste positie gesproken wordt kan dat zeker. Maar dan was het probleem er ook al voordat de gitaar een tijdje in de koffer verdween.

Ik vermoed eerder dat het in mindere mate ook tot pakweg de vijde positie ratelt en dat het gewoon door weersinvloeden komt.

Topkam kun je op 2 manieren zef checken.

- Druk de snaar in op de eerste positie en kijk hoeveel ruimte er tussen snaar en tweede fret zit. Die ruimte moet er ook zijn bij open snaar tussen snaar en eerste fret.

- druk de snaar in net voorbij tweede fret. Er moet dan tussen snaar en eerste fret net wat ruimte zijn.

barno
4 augustus 2014, 23:30
Als ik een versgebouwde gitaar voor het eerst besnaar, topkam juist ingesneden, frets perfect gevlakt enz... heeft die gitaar vaak in de eerste dagen last van met name buzz op dikke E snaar eerste fret (meestal is het echt enkel die snaar en die positie, is ook logisch, dikste snaar slaat het verst uit en zit daar met de kleinste speling). Dit lost zich bijna altijd vanzelf op na enkele dagen als de hals zich een mini fractie hol heeft gezet onder snarendruk Indien niet is een kleine twist aan de truss rod de oplossing.

Shifty
5 augustus 2014, 08:46
Ik zou 't in de hals zoeken. Waarschijnlijk iets te recht of bol getrokken door 't weer i.c.m. de luchtvochtigheidsgraad. Even goed van bovenaf bekijken en als het idd de hals is even bijdraaien.

Succes en hopelijk is 't snel gefixed!

obiwanjacobi
5 augustus 2014, 09:36
Gewoon een weekje uit de koffer laten en dan weer bekijken...